Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Pasi_P

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa

Recommended Posts

6 tuntia sitten, X66 kirjoitti:
Tämä on kyllä aika absurdi ketju; miksi kukaan panostaisi ammattimaisesti jos tavoite on vain 3 tuntia?
 

 

Miten niin absurdi? Avaatko vähän mitä tarkoitat?

Itse panostin aika paljon päästäkseni rajan alle ja pääsinkin. Väitän, että siitä (harjoittelusta ja ymmärryksestä) on ollut aika paljon hyötyä mun nykyisessä duunissani. Ei se tulos sinänsä, vaan se mitä se on omalta kohdaltani vaatinut. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Pasi_P kirjoitti:

 

Miten niin absurdi? Avaatko vähän mitä tarkoitat?

 

 

Tarkoitan että 3 tuntia on vain luku, ja ammattimainen panostus jonkin luvun takia on järjetöntä. Muuten voi toki juoksemiseen panostaa ihan niin paljon kuin haluaa; tässä mennään jo elämänfilosofian alueelle ja paras elämä on aika henkilökohtainen juttu.

Voitaisiin yhtä hyvin pohtia että voiko perusterve mies juosta maratonin alle 4 min/km vauhtia...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Järjetöntähän se voi olla panostaa kovasti vain saavuttaakseen jonkin tietyn rajan, joka ei tuo mammonaa eikä juuri edes mainetta (paitsi kiva tietysti rehvastella kavereille), mutta ketjun henki muistaakseni oli, että teoriassa kuka hyvänsä mies voi rajan saavuttaa, jos on kutakuinkin terveen kirjoissa.

 

Itseltäni raja kai on jo tavoittamattomissa. Olen juossut jo yli 25 vuotta, mutta maraton astui kuvaan vasta melko myöhään. Olin jo maraton maratonilta hyvää vauhtia etenemässä tuota 3 tunnin rajaa kohti, mutta sitten alkoi tupsahdella jälkeläisiä tähän maailmaan, ja huomasin, että ei enää ole aikaa juosta tarpeeksi. Tai voisi olla, jos haluaisin, mutta kaipa lasten kanssa vietetty aika ja kulutettu energia on tärkeämpi juttu. Sitten, kun nassikat pärjäävät kylliksi omillaan, olen jo lähes viisikymppinen ukkeli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foorumin ylläpitäjälläkin haluaminen on vielä vaiheessa vaikka varmasti haluaa. Uskoisin kyllä että on vantaalla saavutettavissa. Nyt kun puhutaan että treenaamista ja treenaamista eli juoksentelua ja juoksemista, voitaisiin puhua minkälaista treenaamista 3h alitus vaatii. Miten muutit treeni ohjelmaa tehoja vai määriä vai sekä että. Forrest guurin ohjelmahan löytyy kyllä kun jaksaa kaivaa, mutta olisi kiva tietää mitä teit että 3.30 juoksijasta tulee 3h juoksija. Itse ajattelen asiaa nyt niin että edetään 5min kerrallaan eli 3.20 sitten 3.15 jne katsotaan mihin päästään. Nyt taitaa olla käynnissä neljäs juoksuvuosi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, Tombe76 kirjoitti:

 

Tälläkin palstalla on ainakin yksi tapaus, joka tavoittelee lisäkseni sub 3-aikaa (kovempaa maran veti kuin minä keväällä), ja joka kuuleman mukaan ei ainakaan koulussa ollut liikunnallisesti lahjakas. Ainakin paikkakunnalta pois muuttaneen miehen muutama todella liikunnallinen ex-luokkakaveri on minulle ihmetellyt, miten muka hän voi juosta 3h alle.

 

Vastaus: Säännöllisesti harjoittelemalla.

Haha, koska kyseessä mitä ilmeisimmin on meikäläinen niin pakko vielä todeta että näin on: ala-asteen jälkeen ei liikunta kiinnostanut paskan vertaa, ja opiskelujen päälle meni vielä suunnilleen 15 vuotta enimmäkseen kitaraa soittaen/keikkapakussa istuen/kaljaa pumppaillen. Edes tällä ei näköjään saanut tuhottua perusterveyttään, sillä sub 3 on yllättävän lähellä vaikka mittarissa on 41v eikä tässä ole hirveän kauaa ehtinyt juoksua harrastamaan. Ja vaikka löytyy sekä työ että perhe, ei ole edes kaljanjuontia tai musiikkiharrastusta joutunut lopettamaan ;)

 

Mutta vakavasti ottaen, vastaus omalta osalta tosiaan on: Nyt on ollut fiilistä käydä n. kolme vuotta ympäri vuoden lenkillä sen about 5 kertaa viikossa (keskimäärin n. tunnin päivässä). Ja toki myös miettiä näiden sessioiden sisältöä koko ajan enemmän. Lisäksi arkisyömiset on kohta 25v olleet aika vegaanilinjalla eikä painon/muun terveyden kanssa oo ollut ongelmia pahemmin silloinkaan kun muut asiat ei oo olleet ihan niin justiinsa.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kai eri asia, että koululiikunta ei kiinnosta ja se että on lahjaton. Eihän koulussa pahemmin juosta. Ainakin minun aikanani lähinnä oli palloiluja, joissa jouduin puolustukseen seisomaan. Liikkumisen kipinä syttyi vasta parikymppisenä. Yhtä kaikki, olen kai melko lahjaton, koska vuosien pohjakaan ei ole tuonut 3 tunnin alitusta, tai lahjakkuus on väärän sorttista. Kympillä on toki 40 min alittunut, ja 400 metrillä selvästi alle minuutin. Maraton on ehkä liian pitkä minulle. Tosin melkein kerta kerralta on tulos parantunut, kuitenkin tänä vuonna taitaa jäädä homma väliin. Voi olla, etten enää juokse täyttä matkaa. Puolikas voisi olla ohjelmassa joskus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 tuntia sitten, juhanahm kirjoitti:

Foorumin ylläpitäjälläkin haluaminen on vielä vaiheessa vaikka varmasti haluaa. Uskoisin kyllä että on vantaalla saavutettavissa. Nyt kun puhutaan että treenaamista ja treenaamista eli juoksentelua ja juoksemista, voitaisiin puhua minkälaista treenaamista 3h alitus vaatii. Miten muutit treeni ohjelmaa tehoja vai määriä vai sekä että. Forrest guurin ohjelmahan löytyy kyllä kun jaksaa kaivaa, mutta olisi kiva tietää mitä teit että 3.30 juoksijasta tulee 3h juoksija. Itse ajattelen asiaa nyt niin että edetään 5min kerrallaan eli 3.20 sitten 3.15 jne katsotaan mihin päästään. Nyt taitaa olla käynnissä neljäs juoksuvuosi.

 

En tiedä oliko kysymys suunnattu minulle, mutta voin kertoa, miten tämä itselläni onnistui:

- Kevyttä määrää reilusti lisää ja kevyet lenkit, joita on suurin osa, oikeasti kevyinä. Minulla enkkavuonna tuli kilsoja 3200 ja määrällisesti kovimmat viikot olivat noin satasen luokkaa, keskimäärin toki paljon vähemmän. Lenkkien määrä on minusta kuitenkin tärkeämpää kuin kilsamäärä. Itse pidin tuolloin yhden lepopäivän viikossa, muina päivinä juostiin.

- Matatonvauhtiset tv-reippaat, joissa progressiota sekä matkan että vauhdin suhteen. Näiden vauhti vähän sen hetken maratonkuntoa hiljempaa ja tavoitetta lähestyttäessä vauhti kiihtyy. Harjoituskauden alussa siis 8-12 km noin 4.20 vauhtia, lähellä tavoitetta 15-18 km 4.10 vauhtia.

- Kovaakin pitää mennä. Se on varmaan aika sama vetääkö kerran viikossa tonnin vetoja tai tasavauhtista kovaa, mutta yksi tuollainen viikkoon. Minusta aika maltilliset määrät kovaa juoksua riittää, esim 8 km tv-kova jotain 3.50 vauhtia oli itselleni aika vakiotreeni.

- Pitkä kerran viikkoon, mutta ei sen tarvitse minusta olla kuin jotain 24-26 km. Pari kertaa olen kokeillut 30 km pitkiksen ja ehkä niistä jotain hyötyä oli. Mitään loppunostoja tai kiihdytyksiä en ole kokenut tarpeelliseksi.

 

Erityisen turmiollista on minusta liian kovaa treenaaminen. Niiden reippaiden ei todella tarvitse olla kovempaa kuin se tavoitevauhtia eikä mitään överikovia tai pitkiä treenejä tarvita. Se että juoksee 100 km viikossa joista 15 km on reipasta ja 8 km kovaa, on jo sellaista tekemistä, että voi todella ottaa aika iisisti ne pk-lenkit.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tämä viikko kova viikko. Yht:  90km ja 3 rasittavaa treeniä.

 

25km 5.12/km ja

8×1km `2 (avg 3.44/km) takana ja huomenna 14km, josta 8km 4.00/km.

 

Muut tasaisesti 5.00-5.30/km-vauhtia. Yhtään hitaampaa en näe järkeä juosta. Viime vuonna tähän aikaan kulki 10km 6.00/km 140-145 sykkeillä. Tänään 10km 5.12/km avg 139.

 

Kovaa voi treenata ja pitääkin mutta omat rajat on tunnettava. Aika moni veikkasi telakkaa meikäläiselle vuosi sitten mutta niin vain meni Wihalla lokakuussa ennätysaikaan 3.22.57. Sama telakkaveikkailu jatkui talvella, mutta niin vain meni huhtikuussakin taas ennätykseksi 3.09.14.

 

Nyt onkin sitten ollut hiljaista noiden telakka-arvailuiden kanssa. Ehkä lopulta kosahtaa? Tai sitten menee seuraavaksi alle 3h. Ei voi tietää. Se on varma että kävi miten tahansa, toisia vituttaa ja toiset ovat tyytyväisiä.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On Wednesday, June 01, 2016 at 10.43, Tombe76 kirjoitti:

Alkuvaikeuksien (maalis-huhtikuu) jälkeen toukokuu oli ensimmäinen oikea treenikuukausi. Pystyin pitämään suunnitellut 50km/vk tason ja koska eilinen päivä oli vielä toukokuuta, kasaan tuli kuukaudessa 218km. Edellinen +100km/kk ehkä 3v takaa.

 

Ja näkyyhän se jo kunnossakin. Peruskunto kehittynyt, vaikka oikein pitkiä (+20km) en juuri ole tehnyt. 10km 5.58/km meni kuitenkin toukokuun alussa 157-sykkeellä ja äsken 142-sykkeellä, joten tyytyväinen olen.

 

Eilisen 18km-lenkin viimeinen kilsa meni suht helposti 4.10-vauhtia, joten "oikeaa" maravauhtiakin on testattu.

 

Jos kuntoa pitäisi juuri nyt arvioida niin ehkä olen (5/10/21,1) 22min/46min/1.42 kunnossa. Ajattelin tuon puolikkaan kellottaa kotipuolessa ensi viikon LA ennen viikon juoksutaukoa (euro2016), jonka jälkeen lisätään jälleen kilometrejä.

 

Tavoitteena edelleen 3.25 (vanha ennätys) alle lokakuussa. Ja sitten sen mukaan laaditaan ensi vuoden suunnitelmat.

 

Laitetaan nyt vielä muistin virkistämiseksi viestini tähän ketjuun melkein tasan vuosi sitten. Onpa paljon mukavampi lähteä tähän vuoteen kun on nyt arviolta 19/39/1.27-kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo snakster sinua tarkoitin. Nyt olen tullut itse siihen tulokseen että 2 VK:ta pitäisi viikossa juosta + se pitkä. VK meinaa siis puolimaraton vauhtista tai vetoja ja sitten yksi mara vauhtinen. Vedoista toipuu kuitenkin kohtuu hyvin ja mara vauhtisesta. Nousujohteisuuteen pitänee kyllä kiinnittää enemmän huomiota. Teskun testien mukaan peruskunto on ollut kyllä nousussa, mutta vauhtikestävyys laahaa paikallaan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kevyellä provosoinnilla täällä saakin mielenkiintoisia vastauksia. Kiitos Tombe76 ja Snakster konreettisista luvuista 3 tunnin harjoitteluun.  Jotenkin vaan tuntuu ettei se kaikille ole yhtä helppoa.

Ikä ja harjoitushistoria vaikuttaa paljon. Jos mietin omalta kohdaltani, niin varmaan eniten potentiaalia olisi ollut 18-vuotiaana, jolloin päätin lahjattomuuttani lopettaa kilpaa hiihtämisen. Juoksunopeutta olisi ollut tarpeeksi 3-tuntiseen, ja kestävyyspohja hiihtoharjoittelulla oli hyvä. Valmentajamme Sulo Repo sanoi muuten tuolloin viisaasti ettei kaikista voi tulla huippuja, mutta tärkeämpää on elinikäinen harrastus (terveiset vaan Pohjois-Karjalaan).

Myös tossa päälle 30-vuotiaana VK-lenkeillä olisi ollut vielä kohtuullisesti vauhtia maratonprojektille, mutta nyt 5-kymppisenä hitausharjoittelu on kyllä tehnyt tehtävänsä ja saisin tosissaan täysipainoisesti harjoitella jotta vauhtikestävyys alkaisi tarttua. Nuorempana oli vaan kädet täynnä muita asioita eikä tällainen nykyisen kaltainen harjoittelukaan olisi onnistunut. Mulla oli taukoa juoksusta ja hiihdosta ehkä ikävuodet 22-29 (paras potentiaali!), ja sen jälkeen tahkosin vuosia kahta vk-lenkkiä viikossa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutamia ajatuksia ja näkemyksiä otsikon aiheeseen, vaikka itsellä ei ole kompetenssia 3 h alittamisesta. Ensinnäkin on lohdullista todeta, että kyseessä on kuitenkin kuntoilijoiden aika eikä kilpaurheilijoiden, joten sen saavuttaminen on mahdollista perusterveelle harrastajalle. Aika on kuitenkin sen verran kova, että vaatii varmasti monen palasen loksahtavan kohdilleen, kuten terveenä pysyminen,motivaatio,ajankäyttö jne... Itse täytän syksyllä 50 v. ja olen urheillut koko ikäni monipuolisesti , mutta oikeastaan kaikkea muuta kuin kestävyysurheilua, mutta omasta mielestä olen kuitenkin kohtuullisessa kunnossa. Nyt takana puolitoista vuotta säännöllistä lenkkeilyä ja viime syksystä lähtien suunnitelmallisemmin, koska olen ollut mukana juoksuseuran mukana ja sieltä  saan ohjausta, jottei tule harjoiteltua päin persettä. Siellä olen tutustunut useisiin perusterveisiin miehiin jotka ovat juosseet maratonin enemmän tai vähemmän alle 3 h.Sen perusteella voin olla täysin samaa mieltä harjoittelusta mitä Snakster aiemmin  kirjoitti. Mielestäni pääosin heidän harjoittelumäärät ovat varsin maltillisia eli 6-8 h / vk tai 60 - 100 km eli ajankäytön puolesta hyvin mahdollista itse kunkin järjestää jos oikeasti haluaa. Pääpointti on ollut laadukkaat harjoitukset, säännöllisyys ja pitkäjänteisyys eikä mitään ihme kikkailua.

Omalta kohdalta on tarkoitus kokeilla tässä lenkkeily hommassa, että mihin asti mahdollisesti pääsee jos riittää terveyttä ja motivaatiota Uskon että tässä on muutama vuosi aikaa vielä kehittyä ja luulen, että realistinen tavoite voi olla n. 3 h 10 min, mutta haaveillahan voi 3 h ajasta. Perusterve tosin en ole, kun on sepelvaltimotauti, mutta se ei haittaa tällä hetkellä harrastusta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎30‎.‎5‎.‎2017 at 10.17, RistoT kirjoitti:

 Itse täytän syksyllä 50 v. ja olen urheillut koko ikäni monipuolisesti , mutta oikeastaan kaikkea muuta kuin kestävyysurheilua, mutta omasta mielestä olen kuitenkin kohtuullisessa kunnossa. Nyt takana puolitoista vuotta säännöllistä lenkkeilyä ja viime syksystä lähtien suunnitelmallisemmin

Kuulostaa kyllä erikoiselta, kun lähemmäs 50-vuotiaana aletaan harrastaa juoksua ja maratonia. Ja tavoitteellisesti haetaan ennätyksiä. Jotenkin luulen, että monella ei siinä iässä oikein nivelet tykkää juoksemisesta tai selkä tai jotain muuta.

Vähän ihmettelin muutama vuosi sitten, kun tuonne kotiseudun kisoihin ja hölkkiin ilmestyi lähes 50-vuotias miekkonen, joka oli vaan aloittanut lenkkeilyn ja kipittää kympin 38 minuuttiin, en muista onko mennyt alle joskus. Kuulemma hän käy aina saman 10km lenkin joka toinen päivä. Pisin lenkki on ollut 14km. Sanoinkin hänelle. että voisi käydä välillä pitempiä lenkkejä ja välillä juosta kovempaa jotain lyhyttä matkaa ja kokeilla puolimaratonia.

Ja kyllä pitää arvostaa kun eräs 49-vuotias juoksi 10000m alle 36 minuuttiin, en tiedä paljonko meni yli 50-vuotiaana. Olisi mielenkiintoista tietää, onko harrastanut urheilua minkä verran jos 20-40 vuotta sitten. Erittäin vaikea kuvitella, että itse juoksisi samaa vauhtia 50-vuotiaana. Tai siis tiedänkin etten tule juoksemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy