Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa


Pasi_P

Recommended Posts

Edit:

Alustus aiheeseen:

 

Jatketaan ketjusta Sankariainesta (linkki) alkanutta keskustelua täällä. Muuten hukkuu tuo ketjun alkuperäinen aihe.

 

Alustusta:

 

"Monet pitäävät jotain 3h tai 2.45 maratonilla todella ihmeellisenä suorituksena, mutta oikeasti ne on fyysiseltä rasitukseltaan sellaisia haasteita jotka ovat mahdollisia lähes jokaiselle(perusterveelle miehelle), jos vain OIKEASTI haluaa. Minä olen ne tehnyt, niin lähes jokainen siihen pystyy.

 

Ymmärrän erittäin hyvin, jos joku haluaa juosta 4h, 5h, 6h tai ei halua juosta maratonia ollenkaan, sellaiset eivät ole velliperseitä - he vain haluavat tehdä jotain muuta. Juokseminen on heille kuntoilua, ja muut asiat elämässä ovat niitä asioita joita tehdään - ISOLLA VEHKEELLÄ.

 

Tässä tuli tälläistä yleistä hölinää, ja ajattelemisen aiheita omien rajojen etsimisen suhteen. "

 

 

ja sitten PasiP:n viesti:

 

Pasi_P:

Taas kuuluis tunnustan ketjuun, mutta menköön. Olin jo avaamassa "Koska kosahtaa" - ketjua, mutta ei sittenkään. Eihän noi treenit mitään övereitä olekaan. Taitaa taustalla jotain lahjakkuutta kuitenkin olla?

Edit: Seppo: Ketju on jatkoa aiheeseen jota käsiteltiin toisessa ketjussa. Tämä selvennyksenä ettei väittämä ole alunperin Pasi_P:n viestistä.  

Link to comment
Share on other sites

Voidaan katsoa myös harjoittelun merkitys tässä, jos haluat asiasta väitellä, niin kannattaa hieman stalkata.

Katso Joensuun tulokset sijat 8 ja 9 miehet puolimaraton, sitten HCR tulokset seuran nimellä. Voit miettiä, onko kyse harjoittelusta vai lahjakkuudesta, jos keksit mitä jännää tässä asiassa on. Harjoittelu on kummiskin ollut täysin identtistä.

Voidaan miettiä perusteluja lahjakkuus vs harjoittelu, ehkä läskit ovat aina järjestään lahjakkaita juoksemaan.

Miettisin, että kestävyysjuoksussa tärkeimpiä ominaisuuksia ns lahjojen suhteen löytyy korvien välissä - psyykkeen muodossa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Melko pitkälle päästään oikealla harjoittelulla, mutta ei kuitenkaan taida olla ihan ilman geneettisiä tekijöitä tuo, että lähes kaikki lähes 2h maratoonarit ovat kenialaisia tai etiopialaisia. Luonnostaan tai junnuiässä treenatut isot keuhkot ja sydän helpottavat treenejä varmasti.

Silti itse vahvasti uskon siihen, että hyvällä treenillä saa lahjattomastakin kaverista kovan juoksijan - ainakin siihen uskoutuen treenailen :D Valitettavasti ei ole ihan FG:n tasoinen NERO tuo juoksukoulun valmtentaja, mutta on se erittäin pätevä - ainakin kun kattoo omaa kehitystäni jo muutaman kuukauden treenillä..

Link to comment
Share on other sites

Stalkkasin. En mä ole väittänytkään etteikö harjoittelulla olisi iso merkitys, mutta sen väitän että jotain lahjakkuutta täytyy taustalla olla.

Mä en tule koskaan juoksemaan maratonia alle 2:45, vaikka mitä tekisin. Että onkohan mun harjoittelussa sitten jotain pielessä, vai vaan huono asenne.

En tiedä taustaasi, ikääsi saati tuloksiasi, mutta väitän että olet väärässä. Pystyt, jos HALUAT.

Melko pitkälle päästään oikealla harjoittelulla, mutta ei kuitenkaan taida olla ihan ilman geneettisiä tekijöitä tuo, että lähes kaikki lähes 2h maratoonarit ovat kenialaisia tai etiopialaisia.

On geneettisillä tekijöillä merkitystä, mutta ei kovin suuresti siinä, että juokset 2.45 pintaan maratonin, kummiskin 2.05 vauhti on melkein min/km kovempaa, ja 5min/km->4min/km on HELVETISTI helpompi vauhdillisesti päästä kuin 4min/km->3min/km. Sanoohan sen jo järkikin.

Muokattu
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tästä aiheesta on jauhettu eräällä jenkkifoorumilla kymmeniä sivuja ja lopputulokseen ei päästy. Valtaosa oli sen kannalla, että 2.30 pitäisi useimpien pystyä juoksemaan.

Itse olen sitä mieltä, että kun mennään alle 2.30 niin täytyy olla lahjoja ainakin jonkin verran. Tausta oletuksena on perusterve 18-30 vuotias mies ja tämä kyseinen henkilö oikeasti panostaa juoksuun. Ravinto, lepo ja oikeanlainen harjoittelu terveenä nousujohteisesti vuosi vuoden perään. Vauhtihan ei ole kuitenkaan tuossa kuin about 3:30/km, kestävyys siinä on ongelma.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä taustaasi, ikääsi saati tuloksiasi, mutta väitän että olet väärässä. Pystyt, jos HALUAT.

Melkein uskallan väittää, että tuo 2 h 45 min olisi vielä tarkistettavaa alaspäinkin. Uskallan olla Forrestin kanssa samaa mieltä, että tuohon aikaan pystyy kuka tahansa perusterve mies. Eikä siihen mitään lahjoja tarvi. Siinä, että 2 h 20 min maratoonarista tehdään 2 h 10 min maratoonari, tarvitaan lahjakuutta. Se, että 2 h 10 min maratoonarista tehdään 2 h 5 min maratoonari, tarvitaan jotain poikkeuksellista...

Itse en ole juossut yhtäkään maratoonia, saatika väitä, että ikinä pääsisin 2h 45 min. Mutta uskallan väittää, että jos OIKEASTI HALUIAISIN niin pääsisin aikaan 2 h 45 min, jollain aikavälillä. En väitä, että se tulisi helposti, mutta ei se mahdotontakaan olisi. Uhrauksia pitäisi varmasti tehdä. Se, että onko valmis tekemään uhrauksia, erottaa HALUAMISEN ja ei haluamisen. Itse tuskin koskaan tulen HALUAMAAN olla 2 h 45 min mies, jos se ei tule nykyisellä ajankäytöllä. Haluamista juoksijana rajoittaa (TEKOSYY) kolme lastani, joiden kanssa ajanviettämisen priorisoin tällähetkellä korkeammalle, kuin omat haluamiseni juoksijana.

Jokainen voi itse kokeilla paljonko esimerkiksi kaksi kertaa päivässä treenaaminen vaikuttaa tuloksiin vaikka 6 kk aikavälillä. Vaati jonkiverran uhrauksia, koska usea (kuten allekirjoittanut) valitsee mielummin sen 45 min - 60 min pitempään aamulla sängyssä kuin lenkkipolulla...

Ps. katsoin maailman all-time best suorituksia maratoonissa ja se loppuu sijalle: 2488. Tälle sijalle pääsee ajalla 2 h 10 min 29 sek

Link to comment
Share on other sites

En siihen ota kantaa, että mikä nyt on tarkkaan ottaen se tulos, johon jokaisen pitäisi päästä, mutta kyllähän ikä tässä on aika merkittävä tekijä. 26-vuotiaana kroppa ottaa kuitenkin treeniä vastaan ja palautuu aika eri tavalla kuin vaikkapa 40- tai 50-vuotiaana. Erityisesti jos puhutaan henkilöstä, joka ei juuri ole aiemmin liikuntaa harrastanut.

Itse olen tänä vuonna 40 vee ja arvelisin, että sellainen 5-10 vuotta on tehokasta peliaikaa parantaa tuloksia nykyisestä tasosta maratonilla ja lyhyemmillä matkoilla ehkä vähemmän. Ja se nykytasohan maratonin osalta on arvailujen varassa, mutta onneksi sekin reilun viikon kuluttua selviää.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen 2:45 alittanut vailla erityisiä lahjoja. Jollei sellaiseksi lasketa synnynnäistä herenekeppigeenistöä. Myös läpip..o-geeni löytyy. Niiden ansiosta kai heikoin Cooper ikinä 2800m. Rapakunnossa ja krapulassa.

2:30 ilman lahjoja kenelle vaan kuulostaa aivan utopialta. Toki tällä iällä (44v) voi jossitella mihin olisi 10-15v aiemmalla startilla pystynyt. Mutta ei varmasti tuonne saakka silti.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin olin joskus überläski 90-kiloinen, joka ei lenkkeillyt lainkaan. Silloin taisi mennä joku säälittävät 2500m cooperissa. 70-kiloisena menikin sitten jo yli kilometrin enemmän. En uskalla arvella, miten paljon menisi FG:n valmennuksessa, mutta 2:45-maraton ei kuulosta erityisen pahalta. Siihen ei tarvita mitään lahjakkuutta. Tämä kaveri on lahjakas, mutta juokseekin alle 2:20.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Aha. No juoksisit nyt kuitenkin sen yhden edes ja tule sitten kirjoittelemaan 2:45 alituksista.

Heh, tee itse kaikki mahdollinen tuon aikarajan saavuttamiseksi ja tule sitten kirjoittelemaan, että 2:45 ei ole mahdollista alittaa. Aika kohtuuton vaatimus tietysti ja täysin epärelevantti itse kysymyksen kannalta.

Asenne sulla ainakin on pielessä. Tietysti, kun on poikkeuksellista lahjakkuutta siellä maailman huipulla, niin on oltava myös poikkeuksellista lahjattomuutta. Ehkä olet siinä suhteessa lottovoittaja. Lahjakkuus on tietysti liukuma noiden ääripäiden välillä, jo fyyinen ulkomuoto vaikuttaa valtavasti muista ominaisuuksista puhumattakaan. Voin kyllä sinänsä uskoa, että suurelle massalle tuo 2:45 on saavutettavissa, sen verran kaukana se on poikkeuksellisen lahjakkaiden henkilöiden optimaalisella harjoittelulla saavutetuista ajoista. Riippuen lahjakkuudesta, toisille (vähemmän lahjattomille) se tosin varmasti vaatii helvetin paljon enemmän duunia kuin toisille (enemmän lahjakkaille). Sitä en siis usko, että kaikille riittäisi sama duunimäärä tai harjoitteluohjelma tuohon aikarajaan pääsyyn.

Kuinka monella meistä riittää lahjakkuus opettelemaan pii tuhannen desimaalin tarkkuudella 10 tunnissa? Norjalaisen neron opetuksella kolme henkilöä teki tämän paikallisen tv-kanavan testissä. Noh, varmaan ne kaikki oli lahjakkaita, niin vaan osui kohdalle satunnaisvalinnassa... Itse uskon täysin siihen, että meissä jokaisessa on paljon kätkettyä potentiaalia, jonka esiin saaminen vaatii oikeita metodeja.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy