Jump to content
Juoksufoorumi.fi

lisää vauhditonta pituutta


Nopi
 Share

Recommended Posts

Mun maraton SB/PB on 4:03 ja cooper tällä hetkellä jotain 2800-2900m. Vauhditonta pituutta pääsen vaivaiset 200cm joten voisin päätellä, että elastisuus ja räjähtävä voima on aika huonot noiden muidenkin tulosten valossa. Kun tuo vauhditon pituus käsinkohonnan ohella pistää silmään myös kuntotestituloksestani ja harrastan vieläpä juoksua enkä seinäkiipeilyä (vielä;)), niin sitä haluaisin kehittää.

Vaikka maratontuloksen väitettäisiinkin paranevan tällä tasolla ihan vaan aerobista harjoittelua lisäämällä, niin ihan vaan kilometrivauhteja ynnäilemällä näyttäisi, että kyllä sen maksimivauhdinkin ja sitä myöten myös sen helpon reippaan vauhdin pitäisi parantua ja luulen että tämä ei onnistu ilman voimaa.

Mikä on paras tapa harjoitella jalkoihin räjähtävää voimaa ja elastisuutta. Loikkaharjoitukset, askelkyykyt, hypyt levytangon kanssa (au niska au)? Onko jalkaprässistä mitään apua?

Koska käyn nykyään joka tapauksessa salilla oheisharjoitteluna, niin kiinnostaisi, että mitä siellä voisi tehdä parantaakseen ponnistusvoimaa? Noita loikkaharjoituksia vois kattella sitten taas keväällä, jos nyt syyskauden vaan tekis ne perus 3 (nopea, perus, pitkä) lenkkiä viikossa.

Sulkapallon pelaaminen kuulemma tekee gutaa, mutta luulen että tällä erää mulla ei ole intresseissä lisätä uutta lajia harrastuksiini (tai ehkä jos kerta viikossa korvaisi nopean lenkin).

Link to comment
Share on other sites

Mun maraton SB/PB on 4:03 ja cooper tällä hetkellä jotain 2800-2900m. Vauhditonta pituutta pääsen vaivaiset 200cm joten voisin päätellä, että elastisuus ja räjähtävä voima on aika huonot noiden muidenkin tulosten valossa. Kun tuo vauhditon pituus käsinkohonnan ohella pistää silmään myös kuntotestituloksestani ja harrastan vieläpä juoksua enkä seinäkiipeilyä (vielä;)), niin sitä haluaisin kehittää.

Mulla meni joskus lukioaikoina n. 230cm vauhditonta ja alle 3000m cooperissa. Nyt juuri ja juuri sais ehkä tuon 200cm hypättyä ja cooper n. 3500m ja maraton kolmeen tuntiin. Tuo vauhditon on niin räjähtävää voimaa mittaava, että se on mun mielestä epäoleellinen jopa tuossa cooperin vauhdissa maratonista puhumattakaan.

Juoksun kimmoisuuteen ja voimaan kaiketi mäkivedot ja loikat on hyviä. Miksei pikajuoksuvedot tasaisellakin. Enemmän kuitenkin ratamatkoja tukevia harjoituksia kuin maratonilla vaikuttavia. Vauhdittoman tulosta vois kehittää enemmän jalkakyykky painoilla, mutta tulos tuskin siirtyy juoksuvauhtiin. Aivan perus lihaskuntotreeni (sekä jalat että keskivartalo) kuitenkin tukee varmaan sekä juoksua että hyppäämistä, että hyvähän sitä on aina tehdä jonkin verran.

Link to comment
Share on other sites

Mulla meni joskus lukioaikoina n. 230cm vauhditonta ja alle 3000m cooperissa. Nyt juuri ja juuri sais ehkä tuon 200cm hypättyä ja cooper n. 3500m ja maraton kolmeen tuntiin. Tuo vauhditon on niin räjähtävää voimaa mittaava, että se on mun mielestä epäoleellinen jopa tuossa cooperin vauhdissa maratonista puhumattakaan.

Ai noinko epäoleellinen se on. No siinä tapauksessahan sitä ei tartte miettiä muuten, kuin että jos haluaa saada lihaskuntotestin arvosanaksi hyvän joka osa-alueella. Tällä hetkellä näyttäisi, että über-minä sen tekisi ja lisäksi juoksisi maratonin kolmeen ja puoleen tuntiin.

Über-minä on kimmoinen ja kestävä ja lihaksikkaampi kuin nykyinen, mutta ei kuitenkaan dressmannin bokserimainoksen näköinen.

Tätä tavoitetta ei tarvinne tarkistaa muutamaan vuoteen ja jos siihen joskus pääsee niin pitää keksiä uusi. Toi lihaskunto näyttäisi kylläkin helpommalta saavuttaa ja eipä se varmaan ole esteenä juoksuvauhtien kasvamiselle, jos nyt ei ihan hurahda punttien kalisteluun (tuskin tulee tapahtumaan:)).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy