Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
226

Uus vanne ei rullaa

Recommended Posts

Heti alkuun pitää todeta, että keuhkoputkentulehdus ja flunssa ja lopuksi myös kuume ovat vaivanneet koko toukokuun, joten kohta ei varmaan tarvitse enää varusteistakaan kysellä.

Tässä kuitenkin kysymys. Yritin etsiä v. 2000 Giant Once pyörääni etunavan kartioita. Napa on Campagnolo Mirage. Kysyi monesta eri kaupasta ja monesta eri kaupungista mm. Helsinki, Tampere, Kajaani, Mikkeli. Lopuksi tilasin nettikaupasta ja väärät tuli. Sitten päätin lopettaa noiden 5 euron varaosien etsimisen ja ostin nettikaupasta 120 euron etuvanteen. Taudista johtuen en pääse vannetta vielä testaamaan, mutta kokeilin autotallissa sekkarin kanssa sitä miten kauan vanne pyörii, kun nykäisee kädellä pyörimään. Kilpavanne pyöri tasan 4 minuuttia. Uusi treenivanne 34 sekuntia, sama tulos joka vedolla. Sitten kokeilin vielä sitä vanhaa paskaa, jonka kartiot ovat kuluneet ja pitää karmeaa rohinaa. Tulos oli 1 min 30 sek. Kokeilin vielä uutta vannetta ilman nopeusmittarin magneettia, ei ollut vaikutusta. Kokeilin myös siten, että otin kiinnitysmekanismin kokonaan auki. Silloin tulos oli jo sama kuin vanhalla vanteella, eli 1 min 30 sek.

Ainakin näyttäisi, että sitä uuden vanteen napaa pitää löystää. Mekanismi näköjään eri kuin aikoinaan. Nyt siinä ei välttämättä ole mitään kierteitä vaan toisella laidalla joku möykky, jota voi säätää pienellä kuusiokoloavaimella. Siitäkö se säädetään? Toinen kysymys, voiko tuo uusi vanne olla säädetty jotenkin siten, että se toimii parhaiten kuorman kanssa ja huonosti ilman kuormaa. Kolmanneksi voiko olla niin, että vanne tulee pinnoitettuna paketissa, mutta silti asiakas joutuu laittamaan ensi töikseen laakerirasvat? Kyseessä on suomalainen pyöräilyn nettikauppa. Vanne tuntuu pyörivän ihan siististi, eli kyllä siellä on pakostikin laakerirasvaa. Kisaanhan mennään kyllä kilpavanteella, jos mennään ollenkaan, mutta olisi kuitenkin kiva, että ei tarvitsisi treenata pitovoiteilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkäs nuo massat, eikös tuo riipu myös kineettisestä energiasta kuinka kauan se pyörii joten se tuo eroa aikaan? Tietysti raskas vanne kiihtyy käden liikkeestä myös hitaammin joten kai se on sama lopputuloksen kannalta? Mielestäni luin jostain että käytännön ajon kannalta hyvin olemattomat erot tuossa laakeroinnin vastuksessa aiheuttaa tuollaisessa testissä melko suuren eron ajassa. Varmasti myös voitelulla on merkityksensä eli onko sinne laitettu juoksevaa öljyä vai paksumpaa rasvaa joka ehkä suojaa laakereita pidempään harjoituskäytössä. Toki ainahan se on parempi mitä herkempi..mutta jopa kilparenkaiden välillä olevat erot vierimisvastuksissa taitaa olla merkitykseltään käytännössä suuremmat kuin laakerointien erot, olettaen että tuossa ei nyt kuitenkaan kovin monen watin erosta ole kyse vaikka pyörimisajassa se näyttääkin isolle.

Kireyden säätäminen voisi kuulostaa hyvältä ajatukselta, toisaalta voi olla että se löystyy jo sisäänajossa vähän?

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanha treenivanne on painavampi ja kilpavanne on kevyempi. Varmaan se vanha vanne pyöri pahan rohinan kanssakin niin pitkään juuri tuon isomman massan takia. Se kisavanne pyöri kyllä kuin ikiliikkuja. Silloinkin kun vauhti oli hidas, niin vielä pyöri pari minuuttia. Ei niissä navoissa varmaan huimaa eroa tule vauhteihin, mutta on se aika yllättävää, että vanne ei pyöri kuin reilut 30 sek, kun täysillä nykäisee liikkeelle ja on ihan upouusi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Livestrong sivusto tietäisi ainakin seuraava navan kireydestä:

"Before making adjustments, spin the wheel easily and let it rotate. Ideally, the wheel should slow and stop in a relatively short time. Excessive spin signifies the need for preload adjustment."

"Bearings require a certain amount of pressure, otherwise referred to as preload. The specific amount of preload determines the number of bearings that support the wheel hubs at any given time. Cone flats thread onto the axles and press bearing cones against the bearings. Adjusting bearing cone preload prolongs the life of the bearings. With proper preload, light drag should be noticed when spinning the wheels"

Eli äärimmäinen vapaana pyörimisen herkkyys ei ole tavoiteltavaa jos se tulee laakerin löysyyden kustannuksella. Tuntuisi myös että tuo kireys jos siis jakaa painon tasaisemmin laakerille voi olla edullista pyörimiselle silloin kun painoa on enemmän päällä?

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi olla kireydestäkin, mutta uudessa vanteessa on myös laakerit täynnä vaseliinia ja vaseliini on kuitenkin hieman jähmeää (ja hyvä niin). Liiat tursuavat syrjempään aika pian. Kiekoista en ole tätä kummemmin havainnoinut, mutta (Speedplay) polkimet pyörivät vapaasti monta kierrosta kun vaseliinit ovat kuluneet. Tuoreen vaseliinin laiton jälkeen pyörähtää ehkä puoli kierrosta.

Säädät tahi et, mutta kun pääset ekalle lenkille niin jos satut muistamaan ja ehtimään, niin tee testi ennen ja jälkeen lenkin. Ja raportoi tänne, niin muutkin tiedämme taas yhden pienen (turhan) asian enemmän...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä jos joku viitsii vastata siihen, että mitä siitä pienestä kuusiokoloruuvista säädetään. Voi kuulostaa idiootti kysymykseltä, etenkin konetekniikan DI:ltä, mutta ottakaa huomioon, että en ole pyöriä räplännyt 13 vuoteen ja silloinkin se oli piirtämisen, jääkiekon ja ruuanlaiton ohella heikointa osaamisaluettani. Nyt se on kyllä vielä heikompaa. Jos vaan rupean avaamaan ruuvia, niin kohta joku sanoo, että miksi koskit siihen kun et tiennyt mitä siitä tapahtuu. Vein jopa pojan maastopyörän urheilukauppaan, kun takaratas alkoi hyppiä. Pitäisi varman olla tyytyväinen kun kumpikaan kylän kaupoista ei osannut vikaa korjata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli tonni täyteen ja tein tuon pyörityskokeen uudelleen. Tämä uusi etuvanne pyöri kaikilla kolmella riuhtaisulla 45 sekuntia, eli eipä kovin paljon enemmän kuin kuukausi sitten. Pyöritin myös vanhaa takavannetta, siinä kaksi riuhtaisua antoi kumpikin tulokseksi 1 min 20 sek. Varmaankin tuo etuvanne on suunniteltu niin, että se pyörii paremmpin kuorman kanssa kuin ilman kuormaa. Käytännössä nämä pyörityskokeet ovat varmaankin melko turhia. Laakereihin siirtyvä hukkaenergia (hukkalämpö) on pieni ongelma esim. liian pystyyn ajoasentoon verrattuna. Selkäni kestää jo paremmin pyöräilyä, mutta olen joutunut nostamaan tankoa kohtuuttoman ylös ja tavoite olisi saada sitä vielä hilattua vähän alaspäin. Nyt satulan ja tangon välistä droppia on noin 7 cm. Etenkin vastatuulessa saisi olla enemmän.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy