Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Etelä-Saimaa puolimaraton lauantaina 17.5.2014, Lappeenranta

Recommended Posts

Tämän viikon lauantaina juostaan Lappeenrannassa Etelä-Saimaa puolimaraton, josta löytyy lisäksi matkana 7 km hölkkä. Tapahtuman järjestää Lappeenrannan Urheilu-Miehet ry. Kisakansliana toimii Kourulan liikuntasali (Katajakatu 12, Lappeenranta), jonka lähettyvillä olevalta hiekkakentältä tapahtuu lähtö klo 12.00.

Puolimaraton juostaan 3 x 7 km mittaisella lenkillä. Reitistä todetaan tapahtuman sivuilla, että on "tasainen ja asfaltoitu". Lisäksi todetaan, että ajanotto hoituu laadukkaalla RFID-ajanottojärjestelmällä. Itse en ole tapahtumaa koskaan juossut, mutta mitä aikaisempien vuosien ketjuja lueskelin, on reitti nopea ja mukava juosta.

Tässä vielä linkki tapahtuman nettisivuille ja reittikarttaan.

Olen ilmoittautunut tänne puolimaratonille. Vähimmäistavoitteena on juosta ainakin alle 1.45, mutta mielellään alle 1.43. Fiilis on tällä hetkellä ihan hyvä, koska talvi ja kevät ovat menneet aikalailla terveenä treenatessa. Nyt vähän hölläillään tää viikko ja toivottavasti lauantaina päästään keräämään tehdyn työn hedelmää kauden toisessa kisastartissa, mutta ekassa puolikkaan startissa.

Sää näyttäisi tämän hetken ennusteiden mukaan asettuvan aurinkoiseksi ja jonnekin n. 17 asteen tuntumaan. Tuulta noin 4 metriä sekunnissa. Ei huono ennustus, mutta voisihan sitä vähän pilveäkin olla taivaalla niin lämpötila vähän laskisi.

Onkosta muita lähdössä lauantaina viivalle ja millaisin tavoittein & fiiliksin?

Ihan mukavasti näyttää olevan ilmoittautuneita kisan nettisivujen mukaan. Vielä kun on 3 x 7 km lenkki, tuskin tarvii ihan yksin juosta. Sääkin näyttää mukavalle jossain +17 asteen tuntumassa. Pari päivää myöhemmin voi olla uhkana helle, joten ollaan tyytyväisiä tähän säähän. Hieno kisa varmasti tulossa kaikin puolin!

Juoksu takana ja vaikka se ei ihan putkeen mulla mennyt, uusi enkka sentään tuli. Oikein mukava tapahtuma, jossa järjestelyt toimi, reitti oli ihan kivan juostava, liikenteenohjaus toimi hyvin jne. Järjestäjille siis kiitos hyvistä järjestelyistä!

Mutta sitä mie vaan ihmettelen, että kuinka vaikeaa on katsojien lyödä käpälää yhteen ja vähän huudella kannustusta? Reitin varrelle oli kyllä jos jonkinlaista toljottelijaa raahautunut paikalle, mutta oli kyllä onnettomin kannustus mitä oon koskaan kokenut. Sori vaan lappeenrantalaiset, mutta vaisu suoritus:)

Tuli taas käytyä hölköttelemässä kotinurkilla. Tasaisen hidastumisen taktiikalla oltiin liikenteessä, mutta olisi saanut hidastua vähän vähemmän, alta puolentoista tunnin kumminkin maalissa, joten aivan huonosti ei mennyt vaikkei niin hyvinkään kuin ennakkoon oli toiveissa. Viimeinen kierros oli todella hidas, juoksin jalat tukkoon enkä saanut viimeisille kilometreille edes raastofiilistä aikaiseksi, se hieman hävettää.

Sää oli bueno ja järjestelyt perinteiseen tapaan hyvässä kuosissa, siitä kiitos taas kerran järjestäjille! Samoin kanssajuoksijoille kiitokset. Ensi vuonna sitten taas katsellaan miten on taas taannuttu edellisestä kerrasta...

Jaa-jaa, kotikylän juoksu oli ja meni. Itse loistin poissaolollani niin lähtöviivalta kuin koko tapahtumapaikalta, sillä olin Riihimäellä koiranäyttelyssä. No, eipä tullut pokaaleja sieltäkään... Juoksun lähtöviivalle en näin hävettävän vähillä kilometreillä ilkeä tulla järjestäjiä kiusaamaan, pitäähän heidänkin päästä inhimillisessä ajassa pois reittiä vahtimasta. Onneksi muut ovat hoitaneet treenihommat talven aikana tunnollisesti, hyviä aikoja naputeltu tauluun oikein joukolla. Arska-68 tuttuun tyyliin selvästi alle 1.30, onnea! Lupailee hyvää kesää sekä seuraavaa kokonaista silmällä pitäen. Keli ilmeisen aurinkoinen ja kesäinen sekä lämpötila hiipivän nousujohteinen heti startista. Talvikeleihin tottunut kroppa on joutunut kovan haasteen eteen, kun numerolappu on lyöty rintaan ja lämpötila jotain muuta kuin viime aikoina. Sitäkin taustaa vasten erinomaisia aikoja! Onnea kaikille kisassa mukana olleille! :)

Ihan ei keksimäni utopistinen tavoite (alle 1:50) toteutunut, parikymmentä sekuntia siitä jäin. Parin vuoden takainen ennätys parani kuitenkin lähes 5:30, joten voinen olla tyytyväinen. Nahkani poltin, saunominen sattuu. Järjestelyt taas loistavat ja olin todella tyytyväinen, että otin omat juomat (miulla on ongelmia noiden juomapaikkojen kanssa; kulautin juomani niin, että saan vatsakramppeja).

Kiitos Lappeen Ranta, ensi vuonna uudestaan :)