Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MarttiM alkaa hölkätä


MarttiM

Recommended Posts

Terve kaikille! Olen lueskellut foorumia jo jonkin aikaa, mutta päätin nyt liittyä joukkoon ihan rekisteröityneenäkin käyttäjänä sen kunniaksi, että olen menossa urani ensimmäiselle puolimaratonille tulevana lauantaina, eli siis HCR:ään.

Olen nyt 58-vuotias mies. Aloitin jonkinasteisen lenkkeilyn nollasta alun toistakymmentä vuotta sitten, mutta pitkään kyse oli vain kesäkauden harrasteesta. Nostin intensiteettiä viime vuoden alkupuolella, kun halusin tukea painonhallintaa lisäliikunnalla. Tämän vuoden alusta olen sitten lenkkeillyt säntillisesti neljä kertaa viikossa.

Puolikkaalle olen valmistautunut Asicsin ohjelmaa seuraillen. Valitsin sen koska minusta oli mukavaa, että saatoin muokata ohjelmaa omaan lähtötasoni mukaiseksi ja saada tuloksen sähköiseen kalenteriini. Varmaankin ohjelma on tehnyt tehtävänsä: ainakin sen asettama tavoitevauhti tuntuu nyt realistiselta, varsinkin jos vältyn krampeilta (joihin minulla valitettavasti näyttää olevan taipumuksia).

Ikäni ja vähäisen urheilutaustani takia koetan asettaa tavoitteeni realistisesti. Toki toivon edelleen edistyväni, mutta pääasia on juoksemisesta nauttiminen ja kohentuneen kunnon tuoma energia.

Lykkyä tykö kaikille HCR:ään osallistuville foorumilaisille!

Link to comment
Share on other sites

Wau!! Ei muuta kuin kovaa menoa kisaan sulle! Jotenkin minusta juuri tällaisia juttuja on kaikkein hienointa lukea. Kun joku on löytänyt liikunnan ilon aikuisella iällä. Juoksu on kyllä juttu johon kannattaa jäädä koukkuun. Hauskaa ja terveellistä tekemistä ja jos kisat kiinnostaa, niin hyvää seuraa!!

Samaan malliin vaan...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kannustuksesta, MarkoA! Olen itsekin edelleen yllättynyt asiasta, ja ympäristöni yhtä lailla.

Ehkä voinen samalla kertoa HCR-kokemuksista. Lyhyt yhteenveto on "mission accomplished" nettoajalla 2:32:56 ja annan itselleni kouluarvosanan 8-.

Turhan nopean 1. kilsan jälkeen (6:40) kohtuullistin vauhtia kuten olin suunnitellut. Huolestuin aika tavalla kun vasen jalka alkoi valitella jo kolmen kilsan kohdalla: sekä pohje että takareisi tuntuivat krampittavan. Edellisellä pitkällä lenkillä olin kuitenkin saanut krampit hiljenemään itsesuggestiolla, niinpä koetin nytkin tietoisesti rentouttaa koipea joka askeleella.

Ekan juomataon jälkeen jalka tuntuikin paremmalta, ja saatoin nostaa hieman vauhtia. 14 kilsan alkaessa nostin vauhtia uudestaan, varsinkin ottaen ylä- ja alamäet huolella ja nopealla askeleella. 16. kilsa olikin kaikkein nopein, 6:38. Vauhti pysyi aika hyvin loppuun asti.

Kaikkiaan vauhdinjako meni mielestäni hyvin: ekat 5 km keskivauhti 7:29, 5-10 7:17, 10-15 7:09, 15-20 7:06 ja siitä loppuun 6:47. Koko lenkin keskivauhdiksi tuli siinä 7:15. Alussa porukkaa paineli ohi oikealta ja vasemmalta, mutta 15 kilsasta alkaen taas sai koko ajan kierrellä vastaantulevia selkiä. Se oli tietysti hauskaa ja motivoi pitämään vauhtia. Kokonaisuuteen olen varsin tyytyväinen, vainka jäinkin hieman tavoitteestani 2:30.

Olisin kenties voinut mennä nopeampaa, kukapa tietää? Itse en jää sitä suremaan.

Nyt täytyy sitten alkaa miettiä seuraavia tavoitteita. HCM tuntuu kyllä edelleen hieman liian kovalta päämäärältä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Lepäillessäni edelleen HCR:n rasituksista (eka lenkki sen jälkeen vasta perjantaina) olen tuumiskellut seuraavia tavoitteita.

Järjen ääni tuntuu kehottavan rauhalliseen etenemiseen. Sen mukaan jättäisin täyden maratonin haaveet tulevaisuuden varaan, ja paremminkin hakisin edelleen peruskestävyyttä ja hieman vauhtiakin periaattessa samantapaisella ohjelmalla kuin mitä olen noudattanut tähänkin asti, mutta kuitenkin niin että mukaan tulisi enemmän intervalleja ja vastaavia. Lenkkien pituutta tuskin tarvitsee lisätä; nyt pitkikset ovat olleet 14-18 km.

Silloin seuraava kisa voisi olla Espoon Rantamaratonin puolikas, ja sitä ennen testinä kotisaaren kympin mittainen Lauttasaari-juoksu. Kympin tavoite olisi alle tunnin (nyt 67 min, HCR:n loppukymppi 70 min ja osia). Jos se onnistuu, 2:20 puolikkaalla pitäisi olla täysin realistinen tavoite. Toki jos kesän aikana eteen tulee jokin muu sopiva kisa, sellaiseen voisi mennä tarkistamaan tilannetta.

Miltäs kuullostaa, oi te kokeneet juoksijatoverit?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Ensinnäkin, suuret onnittelut puolimaratonin läpäisemisestä!

Minähän en tässä suhteessa voi väittää olevani kovin kokenut, kun en ole puolimaratonia koskaan juossut, mutta voin sanoa, että kannattaa kuunnella järjen ääntä. Siinä on, no, järkeä. Etenkin tällä kertaa. Toki lähtökohtia, mieltymyksiä ja tavoitteita on juoksun suhteen yhtä paljon kuin harrastajiakin, mutta minusta on ehkä parempi idea kehitellä kuntoa näillä puolikkailla ja kympeillä, jotka ovat vähän maratonia inhimillisempiä matkoja. Juoksuharjoittelussa yksi liian nopea askel eteen voi tietää kahta taakse.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mankeli, katselin juoksupäiväkirjaasi ja näen että pitkäjänteistä kehittämistä olet harjoittanut harkiten ja arvioiden. Tuo lähestymistapa saattaisi sopia minunkin temperamenttiini, katsotaan! Huomasin myös että olet menossa puolikkaalle "hieman" pidemmän kaavan kautta kuin minä: lykkyä tykö!

Link to comment
Share on other sites

Rinieme, näin sanoo järjen ääni minullekin.

Kävin tänään ekalla pikku lenkillä sitten HCR:n - 5 km PK-vauhtia eli 7:30/km. Siitä huomasi, että palautuminen on edelleen meneillään: vasen koipi on vielä rakenteilla. Tässä iässä palautuminen vie aikansa, ja siksi luulen että maltilliset tavoitteet ovat paikallaan.

Voisin kenties juosta elokuussa maratonin 5:30 paikkeille - lisätreenien jälkeen tietenkin - mutta sitten olisin telakalla ainakin kaksi viikkoa. Tuskin vaivan väärtti. Pitäydyn siis edellä asettamissani tavoitteissa: lisää vauhtia kympille, ja puolikas kesän jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy