Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksumatto


werneri
 Share

Recommended Posts

  • Replies 48
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itse juoksen kerran viikossa kuntosalilla, tosin vaan kerralla muutaman kilsan löysää. Ihan OK. Itse juoksisin max 2 krt/vko, jos omistaisin sellaisen. Mattoa kehutaan kovasti, jos haluaa tehdä sillä osan juoksutesteistä. On tarkka tapa, koska olosuhteet aina samat. Juoksumatto tietenkin kovimmilla pakkasilla must. Jos hankkisin juoksumaton, hankkisin samalla myös softan, jolla saa analysoitua mm. ne testijuoksut (on mm. tunturilla).

Link to comment
Share on other sites

Nyt se sitten on tilattu, Tunturin T60-malliin päädyin, koska sen hinta jäi alle 2000€, se sisältää liitännän T-Ware -ohjelmistoon, nopeus on mulle riittävä 18km/h (3:20min/km), sen voi taittaa kokoon tilan säästämiseksi, se on riittävän tukeva kuitenkin, juoksupinta-ala on rittävä tällaiselle "pienikokoisellekin" juoksijalle :viheltely .

Aika näyttää tuleeko miten paljon kilometrejä (toi fore taitaa toimia vähän huonommin tossa matolla juostessa 8) ) , mutta laitan sen sitten ensin myyntiin tälle palstalle jos ei oo käyttöä. :juoksu

Link to comment
Share on other sites

Varsinkin työmatkoilla on tullut matolla juoksenneltua, välillä kyllästymiseen asti. Viime vuonna jouduin käytännön pakosta tekemään suurimman osan juoksuharjoittelusta (2-12 viikkoa ennen kisaa) Vantaan maratonille matolla. Tosin osan "pitkistä lenkeistä" korvasin kuntopyörällä. Ehkä se juoksutekniikka ja juoksun taloudellisuus oli parantunut, kun mara meni epäilyistäni huolimatta kohtuullisen hyvin eikä mitään jalkavaivoja tullut.

Link to comment
Share on other sites

Piti ängetä vielä tännekin:-) Minut juoksumatto on yllättänyt tehollaan. Mielestäni se sopii erityisen hyvin vetoharjoituksiin, itse tein alkukesästä ennen ekaa juoksuani (puolikas forssassa) ainakin ainakin 5x400, 3 x 1000 ja 3 x 3000 rykäisyt sekä lyhempiä peruslenkeistäkin.

Väittäisin, että matolla on rankempi juosta kuin radalla. 5 min/km teettää enemmän töitä varmasti kuin 'luonnossa'- luulen sen johtuvan siitä, että et voi koskaan rullata, metriäkään. Joko tyydyt tai sitten se on Rage Against The Machine....

Kuten radallakin, matolla oppii oivasti juoksutekniikkaa ja voi koettaa parantaa juoksunsa hyötysuhdetta. Kaverin juoksemista matolla voi arvioida myös kuuloaistilla: onko askeläänet tasaiset. Onko juoksu muutenkin äänekästä (poislukien kiroilu)? Jos kotiin laittaa maton, kannattaa ehdottomasti hankkia myös peili, sinne sivuseinälle.

Link to comment
Share on other sites

Nyt on muutaman päivän kokemus(ja vain muutaman kilometrin) tosta matosta ja täytyy sanoa että toi kyllä osaa pakottaa munkin juoksemaan myös hiljaa, sykeohjattuna on helpoa, kun laittaa sykkeen millä haluaa treenata niin se säätää vauhdin sopivaksi ja ite voi katella TV:tä eikä tarvi vilkuilla yhtään mittaria. Toi T-Ware ohjelmakin tuntuu näppärältä, mutta se vaatii vielä lisää tutustumista(manuaaleja ei tietenkään voi lukea 8))

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Itse olen käyttänyt mattoa melko paljon. Aloittelin maton käytön vuosi sitten tähtäimenäni ensimmäinen maraton. Ulos ei huvittanut lähteä liukastelemaan. Kun olin kerran mattoon tottunut, juoksin melkein kaikki lenkit - myös pitkät - matolla. Jatkoin sisäjuoksua pitkälle kevääseen, ehkä vähän liiankin pitkälle.

Nyt olen taas palaillut juoksuharrastuksen pariin ja vaikka aloittelinkin ensin ulkona, niin palasin heti takaisin salille juoksemaan kun lumi tuli (ja meni) maahan.

Matto on minusta erinomainen harjoitusväline, vaikka vähän tylsältä tuo saattaakin kuulostaa. Minun tapauksessani asiaa auttaa salissa olevat telkkarit, joista on tullut seurattua Lovejoyta ja Simpsoneita ...

Link to comment
Share on other sites

Olen näin syksyn pimentyessä. Ajatellut ostaa juoksumaton.

Minkäläisia kokemuksia on juoksumatoista.

Hyödyllinen vai hyödytön?

Hyvä vehje, mutta turhan kallis. Samalla rahalla saat aika monta kuukautta treeniaikaa salilta jossa on matto. Annat niiden hoitaa myös huollot. :venyttely Ja salilla voit tehdä paljon muutakin kuin juosta.

Tietysti jos on rahaa niin paljon ettei tiedä mihin sitä laittaisi, niin mikäs siinä sitten, matto himaan vaan! :kädet

Link to comment
Share on other sites

No nyt on kokemusta kertynyt noin 150km tosta mattojuoksusta ja päällisin puolin olen tyytyväinen, nyt kun on tuota vammaa tullut tässä tarkemmin seurailtua niin kyllä matolla juokseminen on siinä mielessä turvallisempaa ja tuntuu että lihaskunto treeni ja venyttely tulee paremmin tehtyä kun sen tekee tossa samassa tilassa heti juoksun tai pyöräilyn jälkeen.

Tosta nousukulmasta kiinnostais kysyä kokeneemmilta mattojuoksijoilta, että mikä siinä mahtaa olla ajatuksena, kun monet tuntuvat juoksevan "ylämäkeen" koko ajan, tuolla raaston puolellakin oon havainnut samaa, lisäksi toi T-ware tuntuu myös mielellään nostavan sitä kulmaa pelkän vauhdin lisäämisen sijasta (1-3 astetta), onkohan tossa ajatuksena ikäänkuin simuloida ilman vastusta vai mikä lienee?

Link to comment
Share on other sites

Onko tietoa, miten tuo ilmanvastuksen huomioonotto kallistamalla lasketaan? Mulla ei fysiikan alkeet ole kovin hyvin enää selkärangassa, eli onko kyseessä juoksijan etupinnasta riippuva vakio (kun pinta on vakio), vai funktio nopeuden mukaan? Kysymys juontaa siitä että välillä näkee ehdotettavan 1% ja toisinaan 1,5%, joskus jopa 2% kallistusta vastaamaan ilmanvastusta tasamaalla. Samoin kiinnostaa mistä voisi tulla arvio että 0% kallistuksella juoksu vastaisi 20s / km ylirytmistä harjoittelua?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy