Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mcmillanin treeniaikataulukon kokemuksia


pietari
 Share

Recommended Posts

Oletteko tutustuneet Mcmillanin juoksutaulukkoon ja mitä olette mieltä sen

käyttökelpoisuudesta? Kokemuksia tai tuntemuksia taulukon tiimoilta?

Kokeilin laittamalla sinne 4 tunnin maratonajan ja eipä nuo sillai mahdottomilta tuntuneet jos ottais käyttöön tällainen 4:40 maratoonari.

Kokemuksia kiitos 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ennen Vantaan maratonia treenasin 8 vko www.tossu.com ohjelmalla ja McMillanin vauhdeilla maratontavoitteella (3:30) laskettuna. ==> Maratonin tavoiteaika saavutettiin.

Mutta lyhyen matkan ennätyksen pohjalta laskettaessa vauhdit ovat liian kovia. Maratonajan ennustamiseen, lyhyen kisasuorituksen perusteella, tuo antaa turhan kovia maratonaikaennusteita.

Link to comment
Share on other sites

Minä olen myös katsellut millaisilla vauhdeilla pitäs harjoitella kun syöttää jonkin kilpailun tuloksen laskuriin. Havainnot on samanlaiset kuin Landorilla. Kannattaa käyttää 10 km tai puolikkaan aikoja jos hakee vauhteja harjoitteluun. Liian lyhyeillä matkoilla saavutetut tulokset kun ei kerro juurikaan juoksun taloudellisuudesta mitä esimerkiksi maratonilla vaaditaan.

Link to comment
Share on other sites

Kympin ennätyksen prusteella antaa minun mielestä hyvät ajat vedoille, tempo- ja vk-lenkeille. Mutta niinkuin Landor totesi, pitkille ja pk-pätkille vauhdit on kovan puoleiset. Eipä silti, jos lenkit on sopivan mittaisia saattaapi onnistuneella harjoittelulla antaa kovanpuoleisen tuloksen itse kisassakin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset Landorille,enpä tullut ajatelleeksi että joku haluaisi tietty nähdä ko. taulukkolaskurin!

Kannattaa lueskella noita sivuja muutenkin (Running University), paljon hyvää asiaa ja mielenkiintoisia treenivinkkejä.

Mun mielestä kyllä antaa ihan hyvät pk- ja pitkän lenkin vauhditkin. Toisaalta mä juoksenkin ne nykyään kovempaa kuin Suomessa suositellaan. Ihan tarkoituksella. En nimittäin enää usko sellaiseen taapertamiseen. Kyllä se kestävyys- ja rasvanpolttoefekti saadaan esiin muutenkin, kunhan lenkillä on tarpeeksi pituutta. Esim. jouksen 21km pk-lenkkejä ja 31km pitkiä. Niitä ei voi juosta jatkuvasti niin kovaa että sitä voisi kutsua liian kovaksi vauhdiksi. Lenkin pituus jo pakottaa mielestäni oikealla syke- ja vauhtialueelle. Miksi silti juoksen ne kovempaa kuin useimmat (Suomessa) suosittelee? Siksi, että olen havainnut että jos totuttaa kropan hitaisiin vauhteihin on paljon vaikeampi sitten tottua tarvittavaan kilpailuvauhtiin. Toinen syy on se, että lihakset ja hapenkuljetuselimistö eivät kehity niin nopeasti kun ne päästetään helpolla (mitä useimmiten pk- ja pitkän lenkin vauhdit ovat).

Olen nyt pari kuukautta juossut näin ja ainakin toistaiseksi kunnon kehitys viittaisi siihen että en ole tekemässä virhettä harjoitellessani näin, päinvastoin. Varmemmin asia nähdään sitten Tukholman maratonilla ensi kesänä. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Minulla on samanlaisia tuntemuksia JussiH kanssa. Loppukesästä kovensin pitkiä, sitten jätin ne pois 1,5kk ja tein viikossa 1kpl 20km kovaa, 2 kpl noin 30s/km hittaamalla km vauhdilla ja sitten 1kpl todella kevyttä 20km. Ja kas kummaa 20km lenkki ennätys parantui 4min.

Nyt kuitenkin olen ottanut taas kunnon kevyitä pitkiä (31,1km), jotka olen tehnyt kovan päivän jälkeen paluttavana ja huoltava treeninä ja jos lopussa ok fiilarit niin viimeset 3km kiiihtyen aina alle 3min30s/km vauhdin...

Yleensä ottaen pitkinen tarkoitus lieneekin juuri lihaksiston, sydämmen ja verisuoniston huoltotarkoitus. Se rasvanpoltton nimiin en vanno, sillä mara on kuiteskin vk-laji.

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoinen laskuri. Mutta mitä ovat suomeksi tempo intervals ja cruise intervals (tai mitä eroa niillä toisiinsa), ja toisaalta steady state runs ja tempo runs (sama juttu, mitä eroa toisiinsa)?

Ensin mainitsemillasi termeillä ei minun käsittääkseni ole mitään eroa. Oikaiskoon joku jos olen väärässä. Molemmissa on kysymys anaerobisella kynnysvauhdilla tapahtuvista vedoista lyhyillä palautuksilla. Esim. 5x1500m minuutin palautuksella. Termi cruise intervals on amerikkalaisen juoksuvalmentajan Jack Danielsin käyttämä termi. Tempojuoksuissa vauhti on edelleen sama kuin ensin mainituissa mutta suoritus on yhtäjaksoinen, esim. 20 min. Steady state juoksuilla tarkoitetaan käsittääkseni ihan samaa asiaa, eli hapensaannin ja kulutuksen välillä vallitsee tasapainotila eli steady state.

Link to comment
Share on other sites

Ensin mainitsemillasi termeillä ei minun käsittääkseni ole mitään eroa. Oikaiskoon joku jos olen väärässä. Molemmissa on kysymys anaerobisella kynnysvauhdilla tapahtuvista vedoista lyhyillä palautuksilla. Esim. 5x1500m minuutin palautuksella. Termi cruise intervals on amerikkalaisen juoksuvalmentajan Jack Danielsin käyttämä termi. Tempojuoksuissa vauhti on edelleen sama kuin ensin mainituissa mutta suoritus on yhtäjaksoinen, esim. 20 min. Steady state juoksuilla tarkoitetaan käsittääkseni ihan samaa asiaa, eli hapensaannin ja kulutuksen välillä vallitsee tasapainotila eli steady state.

Joo, eiköhän se noin ole. Näkisin että cruise intervalleilla on sama funktio kuin intervalleilla yleensäkin tasavauhtiseen (tempo) juoksuun verrattuna: voidaan 'kerätä' laatuminuutteja (eli minuutteja kovalla temmolla) enemmän kuin yhtäjaksoisesti. Esim. jaksat yhtäjaksoisesti 30min tempojuoksua tietyllä vauhdilla, mutta jos teet vastaavalla vauhdilla intervalleja, saatat jaksaa vaikkapa 4x10min muutaman minuutin palautuksilla, eli yhteensä 40min 'laatujuoksua'. Noilla intervalleilla voi myös totutella kovempaan vauhtiin pk-kauden jälkeen ennen kuin on valmis juoksemaan kovaa pitkään yhtäjaksoisesti.

Link to comment
Share on other sites

Kävinpä minäkin tuota laskuria katselemassa ja mielestäni se antoi kyllä ihan järkeviä ja omia ajatuksia tukevia vauhteja. Laitoin siihen tuon Kankaanpäässä juoksemani puolikkaan tuloksen ja sitten tein toisen tavotevauhdilla. Eli niin jos saisin vauhdit tässä nousemaan ni eiköhän tuo tuloskin parane. 8)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy