Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Guest Rekisteröimätön

Doping triathlonin ikäsarjoissa

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Uusimmassa Triathlon 220 lehdessä (nro 299) oli mielenkiintoinen monen sivun juttu dopingin käytöstä triathlonin ikäsarjoissa. Oli tehty nimetön kyselytutkimus 2997 ikäsarjan triathlonistille Frankfurtin, Regensburgin ironman kilpailuissa ja 70.3 Wiesbadenin kilpailussa vuonna 2012. Tulos oli hämmästyttävä. Joka seitsemäs triathlonisti tunnusti käyttävän dopingia. Frankfurtin kilpailussa dopingin käyttäjäksi tunnustautui peräti 19.8 %.

Artikkelissa käsitellään syitä, jotka ovat johtaneet dopingin käyttöön. Juuri koskaan ei kyseessä ollut raha. Kyse oli lähinnä kunniasta ja henkilökohtaisista ambitioista. Tunnettu seikka oli lehden mukaan, että useilla triathlonia harrastavilla ihmisillä on A-tyypin persoonallisuus. Tyypillistä A-tyypin persoonallisuudelle on kunnianhimo, status keskeisyys ja voitto hinnalla millä hyvänsä. Useat olivat menestyneet siviilielämässä saavuttaen varallisuutta. Tämä avasi lehden mukaan helpon tien kalliisiin dopingin aineisiin. Useimmiten dopingin käyttäjät kuuluivat ikäluokkansa parhaimmistoon.

Lehdessä kerrotaan, että useat tutkijat ovat sitä mieltä, että lisäravinteet ovat tie dopingin käyttöön. Lisäravinteilla ja dopingilla on molemmilla sama tarkoitus. Parantaa suorituskykyä. Usein raja dopingilla ja sallituilla lisäravinteilla on häilyvä. Lehti viittaa mm. lisäravinnevalmistajiin, jotka ovat lisänneet tarkoituksellisesti kiellettyjä aineita tuotteisiinsa saadakseen tyytyväisempiä asiakkaita. Myös kofeiinitabletit saavat osansa. Välillä WADA on ne kieltänyt ja välillä on sallinut ne. Joka tapauksessa lehdessä esiintyvät asiantuntijat pitävät niiden käyttöä arveluttavana.

Lehden mukaan triathlonpiireissä on nyt havahduttu ikäsarjoissa tapahtuvaan doping ongelmaan. UK:ssa ongelma on tiedostettu ja siihen on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota ja testausta tullaan lisäämään, jotta kaikki kilpailijat starttiviivalla tuntisivat olevansa samalla viivalla.

Pitkän kokemukseni mukaan emme ole Suomessa yhtään parempia. Doping on ollut ja on edelleen ongelma myös Suomen triathlon piireissä. Havaintojeni mukaan dopingin käyttö on yllättävän yleistä juuri triathlonin ikäluokissa ja juuri tässä ryhmässä se on kasvanut eniten. Toivottavasti myös Suomessa aletaan testaamaan ikäryhmiä, jolloin jokainen voi startata samoin edellytyksin tämän kesän kilpailuissa.

Guest Rekisteröimätön

En tiedä trollista, mutta itselle ainakin tulee tuo lehti ja huomasin saman artikkelin, mistä avaaja kertoi. Vaikutti olevan melko suuri tutkimus asiasta. Se käytetäänkö dopingia Suomen triathlonin ikäsarjoissa on sitten eri asia. Testausta en ainakaan itse ole havainnut ikäsarjoissa ja yleensä aina on näitä yrittäjiä. Varsinkaan jos ei ole kiinni jäämisen pelkoa, niin joillekkin kiusaus voi kasvaa liian suureksi. Miksi suomalaiset olisivat sen kummempia tässäkään asiassa.

Jos olet kiinnostunut kyseisestä artikkelista, niin tarkempaa tietoa löytyy tuosta linkistä.

http://www.220triathlon.com/latest-issue/june-2014/8599.html

Ehkä otan takaisin tuon trolliksi nimittelyn. Pahoitteluni siitä. En silti jotenkin jaksa uskoa, että tämä olisi yleinen ilmiö Suomessa. Tai itse vaan jotenkin pidän koko juttua niin järjettömänä. Vielä ikäluokissa. Eihän siinä sijoittumisella ole mitään väliä edes kun sarjajako on ihan mielivaltainen.

En ole lukenut kyseistä artikkelia, enkä siten tiedä, mitä aineita siis näissä tutkimuksissa on tullut esille. Jotenkin voisi kuvitella, että ihan niin hc kamaa ei olla suoneen piikitetty, mitä voisin kuvitella tehtävän systemaattisesti jossain mm-tasolla joiden toimesta joskus. Noh, eipä sillä, kiellettyjä aineita mitä kiellettyjä, hyötyä se on pienikin hyöty.

Muualla en testaamista ole nähnyt, mutta viime vuonna Joroisilla mm. itse olin testattavana. En sitten tiedä, kuinka moni ikäluokan voittaja joutui testiin (puhumattakaan alemmilla sijoilla olevat), mutta itse olin testissä ja samassa tilassa oli yleisen sarjan aika iso kärki ja muutamia muita ikäluokkalaisia ainakin. En tiedä muista sm-kisoista, kun en niissä ole ollut.

Mielestäni on kuitenkin hienoa, että asiaa tuodaan esille, sillä vastaavia tutkimuksia on tehty tietääkseni myös maratonin puolella, ja tulokset lienevät saman suuntaisia? Suurelle massalle kyse kun ei koskaan ole rahasta tai menestyksestä elämässä, luulisi terveyden ajavan kuitenkin asioiden edelle.

Guest Rekisteröimätön

Haluaisin kuulla vähän tarkemmin mitä nämä ketjun aloittajan ikäluokkiin ja dopingiin liittyvät havainnot täällä suomessa ovat?

En tiedä aloittajan havainnosta, mutta itse olen tehnyt sen havainnon kilpakumppaneista, että yllättävän moni on saanut astmadiagnoosin reilusti yli 30-vuotiaana. Tämän jälkeen onkin sitten päästy ennätysvauhteihin. Hieman erikoiselta tuntuu, että olisi astma yhtä-äkkiä näin kovasti alkanut vaivaamaan. Toki joillakin näin on varmasti käynytkin, mutta varmasti usein myös on kysymys puhtaasta dopingista.

Toinen havainto liittyy 90-lukuun, jolloin omakohtaisesti olin etelän leirillä ja silloin Espanjan alueella anabolisia stereoideja sai apteekista ostaa ilman reseptiä. Samaan aikaan leirillä oli triathlonisteja useista eri seuroista, Sattui oma seuralainen tulemaan apteekkiin samaan aikaan, kun eräs kaveri oli ostamassa stereoideja. Kaveri meni aivan vaikeaksi ja kertoi, että oli viemässä aineita pyöräilijöille Suomeen. Arvaatte vain uskoimmeko. Tämän tapahtuman jälkeen en enää ole ollut kovin sinisilmäinen. Kyseessä oli kylläkin yleisen sarjan kilpailija.

Muualla en testaamista ole nähnyt, mutta viime vuonna Joroisilla mm. itse olin testattavana. En sitten tiedä, kuinka moni ikäluokan voittaja joutui testiin (puhumattakaan alemmilla sijoilla olevat), mutta itse olin testissä ja samassa tilassa oli yleisen sarjan aika iso kärki ja muutamia muita ikäluokkalaisia ainakin. En tiedä muista sm-kisoista, kun en niissä ole ollut.

Täältä näkee ADT:n testitilastot, triathlonissa testattiin viime vuonna 47 kertaa, taitaa olla pääosin kilpailun kärkeä? http://www.antidoping.fi/documents/10162/28331/Dopingtestitilasto+2013.pdf

Guest Rekisteröimätön

Tässä on varmaan sama artikkeli mitä tuossa lehdessä? http://www.irishtriathlon.com/index.php/2014/01/ironman-triathlon-doping-epo-steroids/

Laittamasi artikkeli viittaa samaan tutkimukseen, mitä on myös lehdessä käsitelty. Tosin asiasta on kerrottu lehdessä paljon laajemmin ja lehdessä on haastateltu monia asiantuntijoita.

Tuossa laittamassasi artikkelissa oli todella paljon lukijoiden kommentteja. Niitä oli mielenkiintoista lukea.