Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
Kipkap

Viikin Viiskytviis

Recommended Posts

Mitä olen tuota osanottajalistaa katsellut, niin jälkimmäisen toiveen osalta saatat joutua pettymään, ellei sitten itselleni ennestään tuntemattomin osallistujien joukossa ole jotain nastoja tyyppejä.

Joo, en minäkään ole hyviä tyyppejä osaanottajalista tutuissa huomannut. Mutta eihän sitä tiedä vaikka tutustuisi päivän aikana joihinkin hyviin tyyppeihin.

Kireätuuliseen Snaksteriin pidän varmuuden vuoksi sellaista kymmenen metrin hajurakoa, ettei ihan sotajalalle ajauduta matkan aikana.

Ennakkotiedoista poiketen ihan leppoisaa porukkaa oli mukana, ainakaan pääjoukossa ei ollut havaittavissa suuremmin tönimistä tms. Roikuin neljän kierroksen ajan kärkiporukan takana jonka muodistavat Tuomasnu, Soili, Snakster,Mr DownTown +pari tuntemattomaksi jäänyttä raastajaa, Spica tosin oli päässyt jo karkuun ennenkin saavuin edes paikalle (tuli siis 2 minuuttia myöhässä). Ajateltu 5.20 vauhti olikin vaihtunut n. 5min/km vauhdiksi > mielenkiintoista kuulla miten loppumatka (35km) meni

Joo, oli kyllä suoraan sanottuna täydellinen keli, joten mikäs siinä pistellä tossua toisen eteen, kun vielä vähän väliä näkee muita juoksijoita tekemässä samaa (hullua) touhua kuin itsekin :)

Oma juoksu meni oikein hyvin, vaikka mitään ei osannutkaan sanoa kunnosta näin pitkällä matkalla, kestääkö jalat edes kevyttä vauhtia loppuun. Vain pari maratonia takana, mutta neljän viime viikon aikana neljä 35-37km pitkistä loivat varmuutta läpipääsystä. Vauhti pysyi tasaisena maratonin jälkeenkin, ja fiilis säilyi hyvänä loppuun asti eikä mihinkään paikkaan alkanut edes kolottaa! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, vaikka ultrat ovatkin varmaan seuraavan vuoden osalta tässä :)

Spica on turhan vaatimaton. Helpon näköistä, mutta vauhdikasta tekemistä. Mikä mahtoi aikasi olla? ilmeisesti jotakin 4.15? Tulin toisena maaliin ja jäin yli kierroksen. Aikani oli 4.43. Ihan hyvin sujui. Viimeinen lenkki taisi olla minulla kaikkein nopein. Viimeinen kiekka meni suunnilleen 23.20, eli @4.40 keskarilla. Alussa taputeltiin 26 minuutin kierroksia.

Tapahtuma oli oikein mukava ja järjestelyt onnistuivat. Sää oli paras mahdollinen. Ihan huippu!

Kiitokset tätäkin kautta kaikille juoksijoille & huoltojoukoille! Olipa kivaa, vaikka 30:n jälkeen vauhti tasaisesti hiipuikin ja meno muuttui pikkuhiljaa tuskaisemmaksi. Meni aikalailla suunnitelmien/toiveiden mukaan. Ainoastaan huoltopisteellä ähelsin aina kauemmin kuin olin etukäteen uumoillut. Viimeisten vaeltajien joukossa saavuin maaliin ajassa 6.33. Ultraneitsyys meni sitten siinä.

Seuraava ja vuoden viimeinen Viikin Viitonen (vain yksi kierros) on sitten ensi lauantaina! --> https://www.facebook.com/events/718315524910455

Viikin viisvitosella

Edellisen kerran olin käynyt Viikin vitosella

silloin kun tapahtuma oli vielä pieni vitosenviikari,

parikymmentä osanottajaa lähti kiertämään pellonreunaa

sateen piiskatessa vaakasuoraan vasten kasvoja.

Jo tuolloin huomioin kiinnitti järjestäjien

pyyteetön ja suoraviivainen toiminta: vaikka kisan

puitteet eivät olleet huikeat, kaikki olennainen pelasi,

reitti, aika ja hinta 0 euroa oli tietysti kohdallaan.

Nyt tuo viitonen on kasvanut pulskaksi kulttipoikaseksi,

on paitaa, fania, facebook-sivua ja jopa ennakkoilmoittautuminen,

jotta sankat osanottajajoukot saadaan pysymään nuhteessa.

Viisvitosella järjestäjä palaa juurilleen. Ei maksua, ei paitoja

mutta rehellinen reitti ja aika-palvelu edelleen samaan

hämmästyttävään talkootyyliin ilman mitään maksua.

Jos tapahtuma olisi ollut maratoni, olisi pellonreunat

olleet täynnä osanottajia. 55 on kuitenkin jo vähän vaarallisen pitkän

tuntuinen matka ja kun ajanohtakin on marraskuun alku,

karsi tämä varmasti osanottoa.

Aamulla siis aikaisin matkaan. Espoon suunnan foorumilaisista

oli aika edustava joukkue omituisten tapahtumien

erikoismiehiä (mm. Jamo, Aku, Petex, Isi) ja vauhtivahvistus Soili.

Keli oli kertakaikkiaan upea, nollasta hissukseen ylös hiipivä

lämpötila ja kaunein mahdollinen auringonpaiste,

joka valaisi Viikin arboretumin tienoita

upeasti koko juoksun ajan.

Elämys oli kuin tie itseesi-opetuselokuvasta

kun viikin reittejä juostiin kohti laskevaa aurinkoa

turvallisesti omissa ajatuksissa.

Tapahtuma ansaitsee monta erityiskiitosta:

isäntä itse pisteli koko reissun muun porukan mukana

hienosti ensimmäisellä ultrallaan, onnittelut siitä.

Tukijoukot maali- ja huoltorastilla jaksoivat

kannustaa joka kierroksella ja ennen kaikkea

päivystää koko 7 tunnin kisan, kaikki tämä pelkällä

talkoohengellä. Ja idea 55 km lähiultrasta

on mainio ja kannatettava, mitä parasta pyhäpäivän viettoa.

Kiitos kaikille järjestäjille ja osanottajille,

hieno tapahtuma niin kärjen tulosten kuin

itse kunkin kokemusten kautta.

Kiitos minunkin puolestani niin järjestävälle seuralle, pyyteettömille huoltopisteen tyypeillä kuin myös kanssajuoksijoille. Nyban hienoon kuvaukseen on vähänlaisesti lisättävää, juuri noin minäkin sen näin.

Itsellä juoksu lähti liian kovaa liikkeelle, mutta en jaksanut siitä välittää, koska joku arvo on silläkin, että saa köpötellä nastassa porukassa normipitkiksen verran kauniissa syksyisessä auringonpaisteessa. 25 km kohdalla kovemmat siitä ryhmästä lähtivät omille teilleen ja itse palasin enemmän alkuperäisen suunnitelman mukaiseen vauhtiin, mikä siitä sitten tasaisesti hiipui loppua kohden. Todella vaikea oli vain vika vitonen, mutten mentiin enemmän tai vähemmän hallitusti hiipuvaa hölkkää. Loppuaika 5.12 on ekaksi ultraksi ihan kelvollinen.

Ja kylläpä lähtivät nyt kaikki henkiset kireydet ja stressi. Olen kotonakin ollut poikkeuksellisesti ihan nasta tyyppi, kun olen lähinnä kitunut olkkarin matolla maaten ja hiljaa, jollei pientä valitusta ja voivottelua lasketa.

Kiitoksia mukavasta tapahtumasta järjestäjille ja muille juoksijoille. Oma juoksu meni sopivan rennolla vauhdilla, ekat 30 km porukassa ja loput 25 km yksikseni, ainoastaan vikalla kiekalla innostuin vähän kiihdyttelemään, olinkin sitä jo hetken odotellutkin ja maalissahan oli Dajm-kakkua, mikäs sen parempaa. ;) Kiitos Jamo.

Maalissa olin ajalla 4.48.

Pakko omalta osaltakin kommentoida tätä tapahtumaa. Ekat 25 kilsaa mukavassa porukassa ja ehkä vähän reipasta vauhtia minulle, mutta eipä tuo haitannut. Mukava juosta seurassa hienossa kelissä. Kilometrit 25-45 sitten Snaksterin kanssa kahdestaan ja pari kiekkaa ihan omassa rauhassa. Juoksu tuntui suhteellisen hyvältä ja nyt ovat jalatkin paljon paremmassa kunnossa kun Vantaan maran jälkeen.

Itse tapahtuma oli loistava. Huoltopisteellä katos ja kaikkea. Ja värväämäni toimitsijatkin puhuvat minulle edelleen vaikka saivatkin noin 7 tuntia siellä seisoskella. Eivät valittaneet. Tiedä vaikka suotuisivat ensi vuonna uudestaan.

Kohokohdat: Hyvä seura, tapahtuman erittäin positiivinen henki (mitä muuta voi odottaa, jos 27 vähän vinksahtanutta tyyppiä haluaa kiertää jotain rataa 11 kierrosta), kaunis sää.

Tämän tapahtuman hyvä henki ja mukava seura sai minut palaamaan taas juoksufoorumille muutaman vuoden tauon jälkeen (ainakin toistaiseksi, kunnes taas keksin ajalleni "parempaa" käyttöä).