Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
perhonen

Rasitusastma

Recommended Posts

Kun juoksin/kävelin ensimmäisen puolikkaani sain ensimmäisen kierroksen jälkeen asman kaltaisia oireita; hengitys vinkui, ei saanut tarpeeksi happea... minulla on ollut nuorempana astma (alle 4v.) ja astmankaltaisia oireita teini-iässä.

Tämän puolikkaan jälkeen astman kaltaisia oireita on tullut pari kertaa raskaammilla lenkeillä (syke yli 160 tunnin verran).

Aloin miettimään olisiko tämä rasitusastmaa vai mitä. Pelottaa, että tämä estää täysipainoisen osallistumiseni puolikkaille tulevaisuudessakin.

Osaisikohan kukaan kertoa vinkkejä miten näitä oireita voisi lievittää, jos ne johtuvat rasitusastmasta?

Lääkärille ajattelin mennä, jos tilanne jatkuu samanlaisena pidempään.

Kuulostaa kovasti rasitusastmalta. Itselläni on lievä sellainen ja aina ennen pidempää suoritusta imaisen annoksen avaavaa lääkitystä, eikä ongelmia ole oikeastaan koskaan. Suosittelen, että menet lääkäriin juttelemaan ja hän todennäköisesti määrää avaavaa lääkitystä. Koitat tuota esimerkiksi ennen pidempää lenkkiä ja katsot auttaako. Minulla astma ei ole haitannut urheilua, kunhan muistaa ottaa lääkkeen :smiley:

Osiossa yleistä juoksusta on otsikko astma ja urheileminen, lukaise siitä. Oli tuolla muistaakseni jossain muussakin osiossa puhetta astmasta ja lääkityksestä.

Juu sen kävin jo lukasemassa ja ois tosiaan ehkä voinu jatkaa siihen ketjuun :icon_redface:

Toivon kuitenkin että nimenomaan rasitusastmaa potevat ihmiset kertois kokemuksistaan, eli kiitos sulle kaamio!

Haulla etsin rasitusastmaa koskevia keskusteluja ja löysin tosiaan vaan just ton astma ja urheileminen.

Kaamiota peesaten kuulostaa tosiaan rasitusastmalta. Itse kävin ensimmäistä kertaa lääkärissä vinkuvan hengityksen takia n. 16-vuotiaana. Sain samantien Ventolinea käyttöön ilman minkäänlaisia testejä. Muuten kaikki urheilu sujui ok, mutta etenkin pölyiset sisäliikuntasalit ja ulkona kovat pakkaset, ukkosta enteilevä painostava ilma tai kevään siitepölykaudet vaikuttivat selvästi hengityskapasiteettiin. Pari kertaa sain astmaattisen yskänpuuskan, mihin tuo Ventoline selvästi auttoi. Joskus saatoin käyttää lääkettä etukäteen ennen urheilua, mutta yleensä se oli vain mukana.

Pari vuotta myöhemmin tarvitsin astmasta lääkärintodistuksen ja sitä hakiessa passitettiin jatkotutkimuksiin. Diagnoosi oli helppo tehdä hengityskapasiteettikäyristä, jonka jälkeen käytin pari vuotta inhaloitavaa kortisonia (Flixotide). Se tasoitti PEF-käyrät ja nyt lääkkeiden käyttö on satunnaista.

Osaisikohan kukaan kertoa vinkkejä miten näitä oireita voisi lievittää, jos ne johtuvat rasitusastmasta?

Suosittelen kyllä lääkäriin menemistä. Rasitusastma kun ei ole erillinen astman muoto vaan alttius saada astmaoireita erityisesti fyysisen rasituksen seurauksena ja ilman hoitoa astma voi pahentua. Omassa suvussani on useampia astmaatikkoja, joten olen nähnyt miten vaikeakin astma voi pysyä hyvin hallinnassa lääkityksen avulla tai kroonistuessaan laskea hengityskapasiteetin pysyvästi kolmasosaan normaalista, kun hoitoon ei ole ajoissa hakeudettu ja lääkkeitä ei ole haluttu käyttää.

Meni vähän turhan vakavaksi... :icon_rolleyes:

Nykyisin pidän lääkkeitä harvemmin mukanani enkä kovin usein niitä ennen lenkille lähtöä käytä. Etenkin pidemmillä lenkeillä hengityksen vinkuminen alkaa joskus, mutta vauhdin pysyessä maltillisena tilanne tasoittuu usein itsestään, kun juoksu kestää tarpeeksi pitkään (vähintään tunnin). Lisäksi jotkut lievästi allergisoivat ruoka-aineet ja pöly (huone-, eläin- tai siitepöly) voivat aiheuttaa itselleni oireita.

Varmasti selviät tulevaisuudessa puolikkaista läpi ilman lääkitystäkin, mutta jatkoa ajatellen tilanne kannattaisi tutkia. Juokseminenkin on huomattavasti mukavampaa, kun ei tarvitse tarkkailla oireita.:goodvibes:

Astmaa on, mutta ei ihan puhdasta rasitussellaista. Kuitenkin peesaan tuota tannaa edellä, että EHDOTTOMASTI lääkäriin! Sielläpä tuo tauti nopeasti selviää, ja lääkkeillä voidaan saada tauti niin hyvin kuriin, ettei tuollaista ahdistusta enää tulisi! Silloinhan se ei olisi mikään uhka enää juoksulle! Joten sinne vaan reippaasti diagnoosia tarkastamaan; ei siitä ainakaan mitään haittaa ole!

(Tulipa hirvittävä määrä huutomerkkejä!)

Kannattaa mennä lääkäriin! Kokemuksesta sanon, että voipi kuitenkin viedä oman aikansa, ennekuin sopiva lääkitys löytyy, joten hakeudu nyt reippaasti tohtorin puheille.

Itselläni on edessä tässä jossain vaiheessa syksyä rasituskoe, eli kuntopyörällä poljetaan ja seurataan rasituksen sietoa/hapen saantia. Tutkitaan, että josko miulla rasitusastman viitteitä löytyis...

No nyt on lääkäri varattu maanantaille, joten katotaan osaako se sanoo mitään. Kiitos kaikille kommenteista/kokemuksista/neuvoista!

On kiva, kun joku vahvistaa omia epäilyksiä. On jotenkin helpompi mennä puhuun lääkärisedällekin, kun ei oo ihan sellanen olo, että mä vaan kuvittelen :)

No nyt on lääkärissä käyty. Aikaistin aikaani, kun kärsin yhden rankan lenkin jälkeen kipeistä keuhkoista (tai keuhkoputkesta) pari päivää.

Lääkäri epäili rasitusastmaa, ja määräsi testailemaan sitä. Nyt sitten pari viikkoo testaillaan ja höngitään Ventolinee ja sitten katotaan mikä on tuomio.

Juoksulle sain siunauksen, joten reeni jatkuu :running:

Kun etsin tietoa rasitusastmasta. Eli mulla tuore epäily rasitusastmasta (henkeä ahdistaa, heinä+eläinallergiat, ääni käheä, pef-mittaus alle normiarvojen, eli puhalsin 340 kun ikäisellänin sen arvon pitäis olla noin 490). Mutta siis olisin kaivannut tietoja/vinkkejä lenkkeilyyn tuon taudin kanssa. Mitä pitäisi ottaa huomioon ja kuinka pitää itsestään huolta?

En tiedä kuinka kohdallani tutkimukset etenevät, nyt vain kuulostelen kuinka lenkit kulkevat, sitten taas tutkimuksiin jos tuntuu että tökkii. Mutta miten teillä rasitusastmalaiset lenkki kulki ennen diagnoosia?

Itselläni on vähän sellainen olo, että vaikka kuinka reenaan, kunto ei nouse niin kuin pitäisi. Olen ihmetellyt että onko mun harjoitusmetodeissa jotain vikaa, kun kunto vain tuntuu pysyvän kohtalaisena....Mutta ilmeisesti tuo rasitusastma selittäisi osaltaan tuota heikkoa testitulosta esim. kuntotestissä?

Vaikea sanoa kyllä noista juoksutesteistä. Olen suorittanut kerran ja silloin oli viellä astma vähän huonossa vaiheessa. En kuitenkaan väittäisi mitään hirveää eroa olevan astman hoidon ollessa kuosissa vs kun se ei ole. Omalla kohdalla tosin ei taida olla kaikkein ärhäkkäin astma, mutta arvot ovat olleet kyllä runsaasti alle noiden haluttujen. Harvoin olen kokenut astma kohtauksia lenkeillä. Enemmän noissa kovissa vedoissa ja uinnissa tuli huomattua.

jotenkin ajattelen näin blondina, että jos keuhkot ei ole ihan tikissä (eli ovat tulehtuneet), niin sitä happea ei kulkeudu tarpeeksi keuhkoihin. Eli siis hapenotto häiriintyy ja näin ollen luulisi sen näkyvän testissä siten, että hapenottolukemat on vähän heikommanlaiset. Kertokaa mulle, jos olen tajunnut tämän homman väärin. Sen verran tuore on tämä rasitusastma-epäily että en vielä tiedä aiheesta kovinkaan....

Mutta mitähän tässä nyt pitäisi tehdä, mennä jatkotutkimuksiin vai odotella ja katsella kuinka olo kehittyy...?:snoopy:

Saitko mitään oirelääkettä varalle? Siis jotain salbutamolipitoista kuten Ventoline, Airomir tms? Siitä kannattaisi toki ottaa tömpsyt ennen lenkkiä, niin huomaa onko lenkin aikana eroa tuntemuksissa. Toki oirelääke hoitaa vain oiretta eli avaa keuhkoputket väliaikaisesti, mutta ei paranna itse limakalvojen tulehdusta joka astmassa on perusongelma. Rasitusastma on astma siinä missä muunkinlaisen ärsykkeen provosoima, ja vaatii hoitoa. Jos oireita kerran on, miksi et menisi jatkotutkimuksiin? Rasitusastmaa ei voi diagnosoida pelkän yhden huonomman PEF-arvon perusteella, siihen tarvitaan mm spirometria ja tarvittaessa myös rasituskoe esimerkiksi juoksun muodossa. Lenkkeilyä harrastaisin toistaiseksi ihan omien tuntemusten mukaan, hyvän kunnon ylläpitäminen on tärkeää myös astman hoitotasapainon kannalta.