Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonille vai ei?


Sani
 Share

Recommended Posts

Tänä syksynä olisi tarkoitus vetää ensimmäinen maraton. Ajattelin että lähtisin Joutsenoon vielä toiselle puolikkaalle, en kyllä mitään parempaa aikaa hakemaan, enemmän kokemusta. Sen kokonaisen ajattelin vetää sitten Lokakuun puolella. Nyt vaan olen ruvennut mietiskelemään että pitäisikö jättää se puolikas juoksematta ja panostaa siihen kokonaiseen...? Tai voisihan sen puolikkaan juosta toisaalta pitkänä kevyenä lenkkinä. Pisin lenkki eli noin 30 km tuli juostua noin kolme viikkoa sitten. Loppumatkasta mentiin hammasta purren ja hullulta tuntu ajatuskin että vielä 12 km olisi pitänyt jaksaa. Näinköhän olen vielä edes maratonkunnossa? Minä en ainakaan itse maratonia juokse loppuun asti jos vedän maksimissaan 25 km lenkkejä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

...Pisin lenkki eli noin 30 km tuli juostua noin kolme viikkoa sitten. Loppumatkasta mentiin hammasta purren ja hullulta tuntu ajatuskin että vielä 12 km olisi pitänyt jaksaa. Näinköhän olen vielä edes maratonkunnossa? Minä en ainakaan itse maratonia juokse loppuun asti jos vedän maksimissaan 25 km lenkkejä.

Noi pitkät lenkit olis tarkoitus juosta riittävän hitaasti ja sopivalla sykkeellä, ei hampaat irvessä, jos siis lenkin tarkoitus on totuttaa kroppaa pidempiin juoksuihin ja etenkin opettaa kroppa hyödyntämään ns. rasva-aineenvaihduntaa, jota maralla ehdotomasti tarvitaan, koska hiilarit loppuu jossain vaiheessa varmasti eikä matkan aikana pysty millään saamaan loppuja tarvittuja hiilareita ees ahmimalla.

Kauankohan sulla meni tohon 30 km:iin ? Suurin osa nimittäin tuskin koskaan ees pitkiä juoksee noin pitkää harjoitusmatkaa, vaan kerran vkossa tehtävät pitkät voi olla monella esim. 20-28 km tai sitten ne juoksee ns. pitkän enint 2-2 ½ h, mielellään ei ilm. yli 3 h, kun siitä kestää jo palautua turhan kauaa tai loukkaantumis/rasitusriski kasvaa liikaa. Omat pitkät on vaihdellut 20-30 km ja 30 km voi mulla tulla vastaan vaan ehkä 1-2 krta/vuosi.

Jos sulla ei oo mitään aikatavoitetta ekalle täysmaralle, vaan läpijuoksu kunnialla, niin en näe mikset sinänsä vois juosta sitä lokakuussa, jos vaan viitsit edelleen kehittää peruskuntoa. Ei se matka, vaan se vauhti. Jos toi kuvaamasi 30 km, oli ns. pitkä ja hidas ja tuntu siit huolimatta pahalta etkä oo sairastumassa tai jotain vastaavaa, ni pitäis vaan ehkä harkita sitä peruskunnon edelleen kehittämistä, jotta marakin menis kivuttomasti läpi.

Tässä jotain näkemystä, toivottavasti auttoi eteenpäin.

Link to comment
Share on other sites

Ihan pikkasen päälle 3 h meni kolmikymppiseen. Syke oli lenkillä kyllä pikkasen koholla että en tiedä mistä sitten oli kyse. Mutta mistä se sitten johtuu että ¨normaalilla¨ pitkällä tulee se seinä vastaan jopa joskus ennen sitä 30 km:ää? Onko se sitä kestävyyden puutetta? 20-25 km lenkkejä on kyllä juostu pitkin kevättä ja kesää.

Link to comment
Share on other sites

Ihan pikkasen päälle 3 h meni kolmikymppiseen. Syke oli lenkillä kyllä pikkasen koholla että en tiedä mistä sitten oli kyse. Mutta mistä se sitten johtuu että ¨normaalilla¨ pitkällä tulee se seinä vastaan jopa joskus ennen sitä 30 km:ää? Onko se sitä kestävyyden puutetta? 20-25 km lenkkejä on kyllä juostu pitkin kevättä ja kesää.

Valistumaton veikkaukseni on, että olet vetänyt aika kovaa tuon 30 km:n lenkin. Noissa pituuksissa alkaa ne kuuluisat hiilarivarastot olla käytetty ja koneisto hyytymään. Suosittelisin vähän hitaampaa vauhtia niin palautuminen käy nopeampaa. Tuo vauhtisi tarkoittaisi jotain 4.15 loppuaikaa maratonilla.

Link to comment
Share on other sites

Jos olet viime keväänä aloittanut pitkät lenkit niin voi hyvinkin olla, että juoksukunto ei oikein vielä riitä maratonille. Kestävyyslajeissa yhden vuoden ahkeralla harjoittelulla pääsee vasta hyvään alkuun.

Mutta toisaalta seinä voi tulla vastaan myös esim nestehukan tai energiavajauksen vuoksi. Onko ruokavalio kunnossa ja juomaa mukana lenkeillä?

Kun kuitenkin olet ilmeisesti keväästä lähtien maratonille harjoitellut niin kannattanee se käydä kiertämässä vaikka vähän jännittäisikin. Ongelmia voi olla, kuten useimmilla ekakertalaisilla, mutta saat arvokkaita kokemuksia seuraavia maratoneja varten ja ensi vuonna on jo sitten maratonaika mitä lähteä parantamaan.

Link to comment
Share on other sites

Mikään muu harjoitus maratonia varten ei ole yhtä hyvä kuin itse maratonjuoksu. Ensimmäinen maraton kannattaa ottaa opintomatkana. Varsinkin tärkeää on osata jälkikäteen tutkiskella reissun + ja - saldoja. Aloitinko liian kovaa (kuten eräs ensikertalainen - ei kuitenkaan allekirjoittanut - 2005 Vantaan maratonilla, joka lähti kympin juoksijoiden vauhtiin), miten elimistö reagoi väsymykseen, miten energia imeytyy, millainen vauhdinjako tuli pidettyä jne.

Eihän juoksusta nyt tiedettä tarvitse tehdä, mutta reilu itsetutkailu opettaa kyllä parhaiten, luulisin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minulla myös tulee mieleen että ilmeisesti pitkien lenkkien vauhtisi ovat aivan liian kovia kuntotasoosi nähden. Niitä ei todellakaan ole tarkoitus juosta suunniteltua maratonvauhtia, tai edes kovin lähellä sitä. Ei pitkiä kevyitä juosta niin lujaa että jo harjoituksissa "törmäillään seiniin" ja ollaan lenkin jälkeen puolikuolleita. -Tietysti olet huolehtinut riittävästä energian saannista jo ennen lenkkejä ja nestetasapainosta sekä ennen lenkkejä että niiden aikana? -Esim. litra nestettä tai vähemmän on lähinnä vitsi jos juostaan lämpimässä kelissä kolme tuntia; enemmän pitää juoda.

-Jos kolmen kympin pitkään lenkkiin menee vähän yli 3h se tarkoittaa karkeasti että vauhtisi on reilut 6min/km. Ei varmaan äkkiseltään tunnu että tuo olisi liian kovaa, mutta voipi vaan olla: aika usein sanotaan että pitkien lenkkien km-vauhdin pitäisi olla 1-1.30 min hitaampi kuin aiottu maratonvauhti. Tällä tavoin arvioimalla päästään siihen että ilmeisesti olet suunnittelemassa n. 3.30 loppuaikaa ensi maratonillasi? -Kova tavoite hyvin nuorelle naiselle. Jos tavoitteesi on vähemmän kunnianhimoinen voi hyvällä syyllä kysyä miksi juokset tuota vauhtia? -Jos määrittelet vauhtisi sykkeiden perusteella jotain laskukaavaa käyttäen niin ilmeisesti et sovi kaavaan. Esimerkiksi itse juoksen pitkät lenkkini n. 7min/km ja ennätykseni on 3.38.

...Edelleen olet ikääsi ja harjoitustaustaasi nähden vetänyt mielestäni varsin kovia viikkoja ja viesteistäsi on käynyt ilmi että ainakin suunnittelit varsin pitkiä kovavauhtisia harjoituksia; liian rasittavina ne eivät kehitä vaan kuluttavat. Kun luet täältä ihmisten harjoittelusta ja viikko-ohjelmista on syytä pitää kirkkaana mielessä että ei ole muutaman vuoden juosseen teini-ikäisen itsekseen harjoittelevan(?) järkeä yrittää määrissä ja tehoissa matkia vuosia juosseen 30-vuotiaan kilpakuntoilijan harjoittelua. Nuoren peruskunto ei vaan riitä vielä samaan: kestävyyden rakentaminen vie aikaa.

Link to comment
Share on other sites

Ihan pikkasen päälle 3 h meni kolmikymppiseen. Syke oli lenkillä kyllä pikkasen koholla että en tiedä mistä sitten oli kyse. Mutta mistä se sitten johtuu että ¨normaalilla¨ pitkällä tulee se seinä vastaan jopa joskus ennen sitä 30 km:ää? Onko se sitä kestävyyden puutetta? 20-25 km lenkkejä on kyllä juostu pitkin kevättä ja kesää.

Sani, nopeemmin sulla meni tuo sinun 30 km:n lenkki kuin minulla ja olen lähdössä maratonille tänä syksynä. Myös minulla on ollut jalkojen kestävyyden kanssa ongelmia, mutta pitkien lenkkien myötä kestävyys on parantunut. Lisäksi maratonia ennen on kevennetty jakso, joten jalat ja kroppa on paremmin palautuneet (levänneet) kuin treenijakson aikana.

Eli mutkan kautta vastaus, ei sitä tiedä, jos ei kokeile ;)

Link to comment
Share on other sites

Ihan pikkasen päälle 3 h meni kolmikymppiseen. Syke oli lenkillä kyllä pikkasen koholla että en tiedä mistä sitten oli kyse. Mutta mistä se sitten johtuu että ¨normaalilla¨ pitkällä tulee se seinä vastaan jopa joskus ennen sitä 30 km:ää? Onko se sitä kestävyyden puutetta? 20-25 km lenkkejä on kyllä juostu pitkin kevättä ja kesää.

Pitkällä ja hitaalla lenkillä ei saisi tulla seinä vastaan, muuten on joku pielessä; joko vauhti tai matkan pituus, tod.näk. juuri vauhti. Kuten Opa määritteli, pitkä ja HIDAS lenkki normaalisti juostaan siinä 1-1½ minsaa hitaammin kuin tavoiteltu maratonvauhti, joten tosta voit arvioida, onko menty turhan lujaa. Sykemittarin kanssa juoksevat seuraavat monesti, että syke jää reilusti alle aerobisen kynnyksne. Jos siis aiemminkin on seinä tullut vastaan ko. peruspitkällä, tulisi alkaa reilusti vaan ns. "laahustamaan" hitaampaa tai miksi joku sitä nimitteli, tantrajuoksuksi. Runsas 6 min/km tuntuu aika kovalta pitkän ja hitaan lenkin vauhdiksi.

Onko sulla sykerajat määritelty ja miten ? Seuraatko sykettäsi pitkillä lenkeillä lainkaan ja yritätkö pitää huolen että jää alle aerobisen kynnyksen vai miten toimit ?

Link to comment
Share on other sites

Tuossa Opa puhui nuoresta naisesta... Saanen kysyä että mistä hän päättelee että kyseessä on nainen?

No mennäänpäs nyt ihan kunnollla taaksepäin. Koko juoksuharjoittelun aloitin 2004 syksyllä, ihan surkeassa kunnossa, ja nyt puolentoista vuoden aikana harjoittelusta on tullut enemmän säännöllisempää. Pitkiä lenkkejä on juostu yli vuoden ajan. Vauhti on tavallisesti ollut siinä 6-6:30/km ja syke on pidetty tarpeeksi matalalla. Ravintopuoli on kunnossa, tosin siinä nesteytyksessä on saattanut olla vikaa, eihän se 7 dl vettä riitä jos on vähänkin kuumempi keli.

Link to comment
Share on other sites

Tuossa Opa puhui nuoresta naisesta... Saanen kysyä että mistä hän päättelee että kyseessä on nainen?

No mennäänpäs nyt ihan kunnollla taaksepäin. Koko juoksuharjoittelun aloitin 2004 syksyllä, ihan surkeassa kunnossa, ja nyt puolentoista vuoden aikana harjoittelusta on tullut enemmän säännöllisempää. Pitkiä lenkkejä on juostu yli vuoden ajan. Vauhti on tavallisesti ollut siinä 6-6:30/km ja syke on pidetty tarpeeksi matalalla. Ravintopuoli on kunnossa, tosin siinä nesteytyksessä on saattanut olla vikaa, eihän se 7 dl vettä riitä jos on vähänkin kuumempi keli.

...Ihan nimimerkistä päättelin (yleisesti naisilla käytössä oleva nimi "Sani" ei tuo ekaksi mieleeni miespuolista henkilöä) pahoitteluni jos päättelin väärin. Kun kerrot että "syke on pidetty tarpeeksi matalalla" niin miten olet tämän tason määritellyt?

Vielä otsikonmukaiseen asiaan: kyllähän maraa kokeilemaan voit tuoltakin pohjalta lähteä, sittenhän tiedät kokemusperäisesti kuinka käy: voi käydä hyvinkin, ja toivottavasti käykin jos yrittämään lähdet. Kun itse harjoittelin ekalle maralleni ehdin juosta alle kuusi (6) enemmän tai vähemmän pitkäksi luokiteltavaa lenkkiä (20-24km) jotka kaikki tuntuivat loppupuolella murhaavan raskailta (tuolloin juoksin kaikki lenkkini aivan liian kovilla tehoilla kun en paremmasta tiennyt) ja olin aina pitkän jälkeen lopen uupunut. Noista kokemuksista huolimatta lähdin maraa lönköttelemään ja selviydyin maaliin vähän alle 4.30 ajassa. -Eli ajassa ei todellakaan kehumista, mutta kertaakaan kävelemättä selvisin maaliin kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

Loppumatkasta mentiin hammasta purren ja hullulta tuntu ajatuskin että vielä 12 km olisi pitänyt jaksaa. Näinköhän olen vielä edes maratonkunnossa?

Itse lähtisin kokeilemaan kokonaisen maratonin juoksua vielä tänä syksynä. Ei se nyt kuitenkaan ole mikään suuri ja mahtava kummajainen mitä pitää pelätä.

Yrität vain malttaa mielesi ensimmäisen kymmenen kilometrin aikana ja jolkottelet rauhallisesti ilman mitään tulospaineita. Kuulostaa helpolta, mutta monet aloittelijat tekevät sen virheen, että numerolappu rinnassa ja kanssajuoksijat ajavat aloittelijan liian kovaan alkuvauhtiin. Siinä startissa kun on adrenaliinia veressä ja ympäristö luo kovat menohalut. Jos pystyt malttamaan mielesi, niin kyllä se siitä sujuu.

Sitten sinulla onkin hyvää pohjatietoa alkaa harjoittelemaan ensi kesän tavoitteita varten. Maaliin juostu maraton antaa varmasti enemmän motivaatiota ja oppia ensi kesän koitoksiin verrattuna puolikkaan juoksemiseen. Onhan sinun pitkät lenkitkin jo pidempiä kuin puolikas.

Rohkeasti vain eteenpäin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy