Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viimeistely lyhyelle matkalle?


tuumas
 Share

Recommended Posts

Hellurei!

Oliskohan jollain vinkkejä kuinka lyhyille matkoille (e-crossissa 7km) viimeistellään kunto, että irtoaa paras rypistys koko matkalle? Näin myöhäisheränneenä juoksijana ei tuota kokemuspuolta ole ollenkaan. Pari viikkoa sitten ensimmäinen maratoni takana (hyvin meni, tavoite 4h alittu) ja siihen meni ilmeisesti valmistautuminen aika nappiin kun ei mitään isompia ongelmia ollut.

Onko tuollaiselle lyhyelle pyrähdykselle edes mahdollista valmistautua mitenkään ihmeellisesti viimesenä päivänä tai parina? Vai pitääkö vaan sitte ennen kisaa verytellä hyvin? Vauhtikestävyysreeniä on nyt jonkin verran takana ja tarkotus olisi yrittää juosta "kovaa" ja hurjissa toiveissa jopa 30min aika. :running:

Link to comment
Share on other sites

Morot,

en kyllä usko että kovin paljon on enää tässä 5 pv aikana, mitä tehdä.

Jos sulla vielä tuon parin viikon takaisen maratonin jälkeen on tuntemuksia että olisit hieronnan tarpeessa, niin nyt sinne ja pari päivää juoksematta päälle - hieronnan jälkeen kovasti juotavaa, että lähtee kuonat pois.

Muuten vois kuvitella että semmosta lyhyttä, kevyttä, herkistelevää lenkkiä pari kertaa tällä viikolla.

Itellä on kyllä sama tilanne - sunnuntaina olis tarkotus juosta se 18 km eCrossissa. Otan kyllä mielellään näitä viimeistelyvinkkejä itsekkin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Juoksemme mieheni kanssa paljon kesän aikana eripituisia hölkkäkisoja.

Pääsääntönä on aina ollut, ettei kisaa edeltävänä päivänä käydä lenkillä. Joskin nyt hieman vanhempana tulee joskus tehtyä sellainen "löysät pois"

pikkulenkki.

Edellisiltana tulee venyteltyä tavallista paremmin. Eipä siinä sen kummempia valmisteluja tarvinne tehdä - ainakaan näin kuntoilijan tasolla!

Link to comment
Share on other sites

Jos kuvitellaan että lauantaina on lyhyt juoksukisa eli max 10km niin mun kisaviikon valmistautuminen menee keskimäärin suunnilleen tähän tapaan:

ma: normaalia treeniä (ei kuitenkaan kovavauhtista juoksuharjotusta)

ti: palauttava lenkki + iltavenyttely

ke: lyhyt täysivauhtinen juoksulenkki (yleensä pururadalla tuttu 3,5km reitti) alkulämmittelyineen ja loppuverryttelyineen

to: palauttava lenkki + iltavenyttely

pe: lepo

la: kisaa ennen hyvä alkulämmittely ja KEVYT venyttely

Näin siis ideaalitilanteessa eli kun edellisten viikkojen treenit on sujuneet suunnitelmien mukaan eikä ole mitään sairauksia tai vaivoja.

Link to comment
Share on other sites

Entäs viimeistely 14k matkalle? Eroaako edellisestä vai tarvitseeko sinänsä valmistautua ollenkaan? Kun sellainen olisi kohta edessä. Tosin otan sen hölkkäkisana, sillä kauden "päätavoite" on 4 viikon päästä tuosta edellisestä juostava canicrossin sm, jossa matka on ainoastaan 4-5 km.

Link to comment
Share on other sites

Tosin otan sen hölkkäkisana, sillä kauden "päätavoite" on 4 viikon päästä tuosta edellisestä juostava canicrossin sm

Tässä mielestäni vastaat itse kysymykseesi. Mitäpä sitä suotta kauden päätavoitteessa onnistumista saboitoimaan herkistelemällä hölkkäkisaan kesken intensiivisimmän harjoittelukauden. Ota juoksu pitkänä vk-harjoitteena ilman sen kummempia viimeistelyjä (toki normaalistikin kovat harjoitukset tehdään mielellään ainakin lähes palautuneena ja "täysin tankein").

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy