Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seera

10km alle 50 min

Recommended Posts

No minäpä peesaan.

Toukokuun puolessavälissä olisi tarkoitus vetäistä oikein lappu rinnassa kymppi alle 50 minuutin.

Epävirallinen (eipä mulla muitakaan ole...) kympin enkka on 2013 joulukuun puolestavälistä sekunnilleen sama 54:02.

Helmikuun lopussa tein toisen kokeilun ko. aiheesta ja kuntoon nähden älyttömän kovan aloituksen jälkeen sippasin ihan täysin ja loppumatkasta välillä hölkkäilin ja välillä kävelin. Osan matkasta puhuin puhelimessakin... Silti loppuaika oli 54:13.

Jos kaikki menee tällä kertaa putkeen, niin päivittelen ensi viikolla uuden ennätyksen tänne.

Ei mennyt putkeen (tai, miten sen nyt ottaa, tulee se ensi viikko kuitenkin vielä...).

Kävin iltalenkillä piruuttani juoksemassa saman kympin lenkin kuin tuolloin joulukuussa. Tietyömaan paikka oli vaihtunut ja yhtä aitaa ei voinut kiertää mutta onneksi yli pääsi. (Hyi mua. Eipä tuo onneksi mikään lentokenttä ole.)

Sykevyön unohdin olohuoneen pöydälle ja taas mää melkein huomaamattani lisäsin vauhtia kun ei sykerajat haitanneet:

Aikaa moiseen lenkkiin meni 52:13

Kisassa lähtee pari minuuttia kympin treeniajasta helposti, jos juostaan tasaisella alustalla (rata tai malko tasainen katukisa). Maastokisat ovat eri asia. Treeneissä juostuissa ajoissa on tosin aina pieni riski matkan todellisen pituuden suhteen. GPS-mittaritkaan eivät ole täysin tarkkoja. Ne voivat olla myös liian tarkkoja eli ottaa mukaan myös rataan kuulumattomat ylimääräiset mutkat. Kisassahan harvoin pystyy juoksemaan täysin optimaalista linjaa, jolle matka on mitattu.

Kisaanhan mennään levänneenä tuorein jaloin. Loppupuristukseenkin löytyy helpommin voimia, kun on yleisöä ja muita kilpailijoita.

Eikös se ole niin että ennätys pitää juosta kisoissa,mitatulla reitillä?Omaa harjoituslenkkiä ei taida voida pitää virallisena enkkana.

Eilen tein tv-kovan 5 km,aikaa meni 26:29 min,@5:18 min/km.Raskasta oli,en tiiä oisinko jaksanut samaa vauhtia 10 km.Että kyllä tarvii vielä paljon treeniä ennenkuin kymppi menee alle 50 min...taitaa mennä ens vuoden puolelle.Jos enkka on 54 min niin siinä on aika paljon kovennettavaa vauhdissa,en mä ainakaan pysty kovin helpolla höyläämään 4 min pois.

Mää lupaan puhua vain kisoissa tulleista ennätyksistä jahka sellaisia on.

Edellisen kerran juoksin lappu rinnassa, mietitäänpäs... 13-vuotiaiden sarjassa TUL:n piirinmestaruuskisoissa vuonna -86 tai -87. Silloin matkana oli 1500, aikaa en muista mutta rahkeita olisi ollut parempaan.

Osallistuin muuten ko. kisoissa toiseenkin lajiin, kolmiloikkaan. En sitten ehtinyt hyppäämään kuin kolme ensimmäistä kierrosta, joista kaksi vielä yliastuttua, ennenkuin piti lähteä juoksun starttiviivalle, kiitoksia vain kisajärjestäjille...

Nyt kävi vielä niin, että tuon Ideapark-juoksun (17.5.2014) kympin lähtö on kello 13.30 ja sirkusesitys jossa esiintyy ainakin yksi meidän mukuloista alkaa samana päivänä kello 13. Siirrän tähtäintä siitä syystä kolme viikkoa aikaisempaan eli jos Pyynikkijuoksun (27.4.2014) kympin reitillä näette epätoivoinen irvistys naamalla höyryveturin lailla puuskuttavan wanhan juopon nilkuttamassa hiljalleen eteenpäin, niin se olen minä.

Muista Seera nyt, että tuo eilinen kova vitonen oli kesken treenisyklin.

Siihen kun pistää päälle vielä pari kuukautta kovaa harjoittelua, sopivan kevennyksen ennen kisaa, esimerkiksi yhden Robbie Williamsin keikan tyttöjen kanssa ja lapun rintaan, niin saattaa tapahtua vaikka mitä.

Nyt kävi vielä niin, että tuon Ideapark-juoksun (17.5.2014) kympin lähtö on kello 13.30 ja sirkusesitys jossa esiintyy ainakin yksi meidän mukuloista alkaa samana päivänä kello 13. Siirrän tähtäintä siitä syystä kolme viikkoa aikaisempaan eli jos Pyynikkijuoksun (27.4.2014) kympin reitillä näette epätoivoinen irvistys naamalla höyryveturin lailla puuskuttavan wanhan juopon nilkuttamassa hiljalleen eteenpäin, niin se olen minä.

Hieno juttu! Täällä toinen n 50 min aikaan Pyynikki juoksussa tähtäävä! Ajattelin ottaa tuon ikäänkuin kauden avauksena. Mielenkiintoista nähdä kuinka käy "wanhan juopon" ja entisen terwakeuhkon välillä. Itselläni hapenotto ei ole vahvin laji, eikä lyhyet matkat! Tosin nykyisin vedän vain pikkuaskin sikareita viikossa, ja nekin poskareina! ;)

Ei,Robbie ei kyllä motivoi...:)

Laittakaa ihmeessä tänne niitä omienkin lenkkien kympin aikoja!Niinkuin rinieme sanoi,saahan niistä osviittaa tulevia juoksutapahtumia varten.Kivahan se on seurata miten edistystä tulee itse kullakin:)

Pyynikki juoksussahan on mielenkiintoinen pari viivalla,viitaten ylempään tekstiin:)

Pyynikkijuoksu ei ole välttämättä paras paikka ennätykseen tekemiseen, melko happoinen reitti meinaan kyseessä. Viime vuonna kävin siellä ensimäisen virallisen kympin juoksemassa ja aika jäi jokusen sekunnin harjoituksena juostusta kympin ajasta eikä harjoitus kymppiä muistaakseni ollut edes ihan täysillä juostu. Hieno kilpailun se kuitenkin on.

Minä juoksin muutama viikko sitten ratakympin karvan verran alle 53 minuuttiin - siis oikeassa hallikisassa.

Tavoitteena oli lähteä tavoittelemaan 55 minuuttia, minkä arvelin olevan hyvänä päivänä saavutettavissa. Tytär sanoi lähdössä, ettei halua hävitä ja lähti painelemaan. Jäin siis siihen yksin juoksemaan, tai olihan siellä kymmeniä muitakin. Hyvältä tuntui mutta väliajat alkoivat hirvittää. Vielä enemän hirvitti, kun menin ohi parista treenikaverista, jotka aina juoksevat minua kovempaa. Annoin kuitenkin jalkojen viedä, kun ei pahaltakaan tuntunut. Viimeiset pari kilometriä eivät enää ollet varsinaisesti miellyttäviä. Silti tiesin jaksavani jo loppuun ainakin samalla vauhdilla. Sain jopa hiukan kiristettyä viimeisillä kierroksilla. Ehkä olisi ollut mahdollista juosta hiukan parempikin aika, jos olisi ollut luottoa omaan kuntoon. Se on kuitenkin vain ehkä. Tulos on tuo ja se on totta. Kiristämisvara olisi luultavasti hyvin pieni ja äkkiä tulisi noutaja kesken matkan. Saattoi olla pölijän päivän nappisuoritus.

Lenkkivauhdit minulla ovat yleensä 6.15-6.40 min/km eikä reippaammillakaan lenkeillä irtoa alle kuuden minuutin vauhdit kuin hetkittäin. Tonnin vedot (5 kpl) menivät tällä viikolla 5.30-5.16, onnistuneesti viimeinen parasta vauhtia. Tuohon kisaan keventelin muutaman päivän.

Pyynikkijuoksu ei ole välttämättä paras paikka ennätykseen tekemiseen, melko happoinen reitti meinaan kyseessä.

Jep, eipä tuota voi verrata tasamaan juoksuihin. 10 km ei mulle onneksi olekaan tavoite, vaan vähän pidemmät matkat. Ohjelmassa sattui lukemaan juuri tuolle päivälle testi 10km/kilpailu. ;-)

Seeran pyynnöstä testilenkkejä: ennätys 51.10 ja tänä talvena 54.20. Tuulta ja mäkiä on ollut noissa vastassa, joten ei ihan mahdoton olisi alitus pyynikilläkään. Mennään se mikä keuhkoista lähtee! ;-)

Sent from my Lumia 925 using Tapatalk