Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Guest Aini

Päkiästä kestävät juoksukengät??

Recommended Posts

Guest Aini

Onko kellään antaa neuvoja hyvästä juoksukengästä joka ei kuluisi päkiästä puhki? olen juossut nyt vuodessa Asicsin Gel nimbukset ja Sauconyn Kinvarat päkiästä lähes puhki asti. Muuten pohjissa ei näy kulumisen merkkejä oikeastaan lainkaan, mutta keskellä päkiää uloimmat pohjamateriaalit on kuluneet kokonaan pois (jäljellä vain se foam-tyyppinen materiaali) Suosituksia paremmin kestäviin kenkiin? Vai pitäisikö siirtyä kokonaan jonkun muun tyyppisiin kenkiin? Juostessa ilmeisesti työnnän vahvasti juuri päkiällä eteenpäin, ja kanta ei osu maahan juuri lainkaan. Kuitenkaan en juokse ns. varpaat edellä vaan ensimmäisenä maahan osuu nähdäkseni jalan keskiosa.

Koitin kysellä urheilukaupasta ja ne suositteli Asicsin Kayanoja, mutten halua niin tuettuja kenkiä enkä näe tarvettakaan kun kerran mitään pronaatio/supinaatio tukea ei askeleeni tarvitse... (suosittelevatko niitä vain sen takia että ovat kalleimmat??? )

Juoksen tällä hetkellä n.40-50km / viikko, tavoitteena kesällä ensimmäinen maraton. Penikat ovat välillä vähän vaivanneet, mutta muutoin jalat ovat kestäneet hyvin.

Guest Rekisteröimätön

Sinähän voit katsoa kaupassa, mitä materiaalia se päkiän alla oleva kumi on. Joissain trainer-tyyppisissä kengissä se on hyvin paljon kovempaa kumia, joka ei kulu samalla tavalla. Et tosin maininnut kuinka monta kilometriä olet juossut. Kun juoksee riittävästi, niin kaikki menee puhki. Tosin vaimennus on mennyt jo sitä ennen.

Minulla ei yleensä pohjat kovin kulu, mutta kun hiekoitushiekkaa on asfaltin päällä niin käytän normaaleilla lenkeillä jo enemmän juostuja jämerämmän luokan kenkiä. Esim. Brooks Glycerin, jotka on nyt olleet varmaan useimmiten jalassa, on todella kestävät, olen niillä juossut jo yli 2500 km:ä, enkä pohjan perusteella näe isompaa kulumista. Myös Niken Pegasukset ovat aina kierrossa.

Ei noilla kyllä viitsi kovavauhtisempia lenkkejä juosta, ovat sen verran raskaita ja kömpelöitä.

Juoksen tällä hetkellä n.40-50km / viikko, tavoitteena kesällä ensimmäinen maraton. Penikat ovat välillä vähän vaivanneet, mutta muutoin jalat ovat kestäneet hyvin.

Eli tulee n. 2000km/vuosi juoksua. Ainakaan vuotta pidempään ei taida kestää mikään tossu. Tuskin tarvitse niin kovia "traktoreita", kun nuo Kayanot on, ja ennenkaikkea kalliita. Raasto-Jarmon kanssa samaa mieltä.

Tuo viittaisi siihen, että otat askeleen alas pienellä "liu'ulla", mikä kuluttaa päkiäjuoksijan kenkää juuri tuolla tavalla. Minulla on samaa ongelmaa. Hiekka-alustalla, jolla itse juoksen lähes kaikki treenit, se on käsittääkseni jossain määrin "sallittuakin", siis ei juurikaan hidasta menoa, toisin kuin asfaltilla, jossa se on turha jarruttava tekijä - ja tietysti kengätkin kuluu. Pitäisi varmaan saada askellus paremmin rullaavaksi, mitä olen välillä yrittänyt opetellakin.

Guest Rekisteröimätön

Brooksin pureflow - sarja toimii tähän tarkoitukseen hyvin. Juoksukengän "elinikä" on jossain 1000 kilometrin tietämissä, joillakin pärjää vähemmän ja joillakin hölkyttelee pitempäänkin. Viimeisimmät Brooksini ovat kestäneet vuoden verran, tosin käytän samaan aikaan useita kenkäpareja.