Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Onko mittään järkeä tehdä näin?

Arvostele ketju:


Guest Rekisteröimätön

Recommended Posts

  • Vieras
Guest Rekisteröimätön

Hei,

aloitin tuossa talven pimeydessä seuraavan kolmivaiheisen kuntosaliharjoittelun, kun ei riittänyt into työntyä loskaisille poluille. Onko järkee vai ei? Ainakin cooper-tulos on parantunut 2400 metristä 2600 metriin. Onko kehitystä odotettavissa tällä harjoittelulla? Ohjelma siis joka toinen päivä.

1. Juoksumatto:

-n. 5-10 min. kiihdytystä maksimivauhtiin

-n. 5 min kaltevuuden nostoa maksimiin ja vauhdin vähentämistä

TAI

Lämmittely + cooperin testi

2. Crosstrainer:

-5 min vastuksella 5

-5 min vastuksella 13

-5 min vastuksella 25

Kussakin viiden minuutin syklissä viimeinen minuutti on kiihdytystä.

3. Kuntopyörä samalla periaatteella kuin crosstrainer

Link to post
Share on other sites

Ainahan ainakin aloittelijalla kehitystä tulee, kun treenaa. Ajan myötä sama treeni ei enää pure ja jotain pitää muuttaa. Harjoittelusi hyödyllisyys pitäisi toki myös suhteuttaa tavoitteisiisi.

Kaikki treenisi ovat kestoltaan aika lyhyitä. Loskien kadottua kannattaa tehdä myös pitkäkestoisempaa juoksuharjoittelua ulkona. Kestävyys ei noilla kovin paljon kehity. Treenit ovat melkoisen kovatehoisia, kiihtyviä. Kaikki treeni ei pitemmän päälle voi olla sellaista. Rasitus käy liian kovaksi. Hyvää on ainakin lepopäivät välissä. Pitää muistaa myös palautua.

Tuon harjoittelun järkevyys riippuu siis tavoitteestasi ja aiemmasta kunnosta. Olisiko tässä taas kyse pikaspurtista johonkin pääsykokeeseen, jossa vaaditaan tiettyä cooperaikaa?

Link to post
Share on other sites

Ei parane kuin vähän, tai ei ollenkaan.

Ei sitä juoksukuntoa salilta hankita, vaan pitää ylittää itsensä ja uskaltaa mennä sinne kylmään ja pimeään, lenkkipolulle.

Näin siis jos haluat oikeasti joskus vaikka saavuttaa sen maaagisen 3000m rajan Cooperissa.

Juoksumatolla on myös aivan eri asia juosta kuin ulkona, koska tuuli ja korkeuserot ovat poissa ja onhan se matto pehmeämpikin juosta kuin asfaltti.

Eli lopeta nuo turhat mattoilut ja mene ulos juoksemaan, nyt ei ole enää pakkastakaan hirveästi, niin kuin vielä jokin aika sitten jolloin sai valittaa jatkuvasti kelistä.

Siis onhan tää Suomi ihan karmea maa olosuhteiltaan juoksijalle, mutta pelkkä mattoilu ei johda mihinkään kunnon tuloksiin.

Link to post
Share on other sites
  • Vieras
Guest Rekisteröimätön

Juoksumatolla on myös aivan eri asia juosta kuin ulkona, koska tuuli ja korkeuserot ovat poissa ja onhan se matto pehmeämpikin juosta kuin asfaltti.

Eli lopeta nuo turhat mattoilut ja mene ulos juoksemaan, nyt ei ole enää pakkastakaan hirveästi, niin kuin vielä jokin aika sitten jolloin sai valittaa jatkuvasti kelistä.

Siis onhan tää Suomi ihan karmea maa olosuhteiltaan juoksijalle, mutta pelkkä mattoilu ei johda mihinkään kunnon tuloksiin.

Se on ihan sama missä juoksee kunhan juoksee. Tuolta kuntotasolta, missä te olette, pääsee ylöspäin tekemällä mitä tahansa liikuntaa riittävästi. Juoksumatto kelpaa aivan yhtä hyvin kuin ulkona juoksu. Eikä se 3000m ole mikään maaginen tulos, 3500m voi jo olla.

Link to post
Share on other sites

Se on ihan sama missä juoksee kunhan juoksee. Tuolta kuntotasolta, missä te olette, pääsee ylöspäin tekemällä mitä tahansa liikuntaa riittävästi. Juoksumatto kelpaa aivan yhtä hyvin kuin ulkona juoksu. Eikä se 3000m ole mikään maaginen tulos, 3500m voi jo olla.

Tuo oli pelkkää mutua vailla mitään tietoa lajista nimeltä kestävyysjuoksu.

Sillä oikeasti sillä on suuri merkitys juokseeko matolla, vaiko esim. ulkona tuulessa ja epätasaisessa maastossa korkeuseroineen.

Kannattaisi ottaa edes pikkasen asioista selvää tai oikeasti harrastaa tätä lajia, ennen kuin kommentoi yhtään mitään, mutta ehkä siksi oletkin pelkkä vieras, kun et tiedä asioista tarpeeksi.

Ja jos ennätys on 2600m, niin hänelle se 3000m on varmasti se maaginen tulos.

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Ei järkeä.

Tätä on helppo kompata. Voihan noin toki treenata, mutta mitään järkeä tai logiikkaa en siitä löydä. En ainakaan mitään sellaista ajatusta, joka olisi oikein missään linjassa minkäään mun tunteman harjoittelufilosofian kanssa. Toki voihan se olla, että tässä luodaan jotain aivan uutta vallakumouksellista ja parin vuoden päästä meistä jokainen vetää ensin kiihtyvällä vauhdilla 10 minsaa kohti maksimia ja sitten himma 5 minuutta ylämäkeen...

Link to post
Share on other sites

Kyllähän tuo ohjelma vähän erikoiselta näyttää. Ei ihan tulisi mieleen kiskoa säännöllisesti Cooperia n. 3 kertaa kahden viikon sisällä. Suhteutettuna muuhun tekemiseen, sinulla on tehollista treeniä turhankin paljon.

Tuossa nyt tulee about 4 treeniä viikossa, mikä on ok määrä. Voisi niitä olla viisikin, mutta sulla sen verran tehopainotteinen, että 4 lienee ok määrä tässä kohtaa. Jos tehopainotteisella vedät, etenet sillä jonkin aikaa, mutta kehität omalle tasollesi vain kärkeä kohti kapenevaa piikkiä eli ennätysten paraneminen hidastuu aika reipasta vauhtia alkurykäyksen jälkeen.

Jos tasoa mielit nostaa enemmän, pidennä noita treenejä ottamalla peruskuntosi mukaisella vauhdilla olevia osuuksia mukaan. Muutoin pidentämällä treenejä ja pitämällä ohjelma yhtä tehopainotteisena, hajotat paikkasi enemmin tai myöhemmin. Miten pitkäkestoisia treenejä olisi hyvä vetää, riippuu ihan siitä, mihin tähtäät. Maximaalinen tulos cooperissa vs. maratonilla vaativat erilaista treeniä.

Peruskaava kunnon kasvattamiseen on

1) Lisää treenikertoja viikossa (jätä kuitenkin ainakin 1 lepopäivä)

2) Pidennä sitten treenien kestoa

3) Vasta kaksi edellistä tehtyäsi ota tehot mukaan

Ykkösen täytät, mutta kakkosen olet hypännyt yli.

Link to post
Share on other sites

Tätä on helppo kompata. Voihan noin toki treenata, mutta mitään järkeä tai logiikkaa en siitä löydä. En ainakaan mitään sellaista ajatusta, joka olisi oikein missään linjassa minkäään mun tunteman harjoittelufilosofian kanssa. Toki voihan se olla, että tässä luodaan jotain aivan uutta vallakumouksellista ja parin vuoden päästä meistä jokainen vetää ensin kiihtyvällä vauhdilla 10 minsaa kohti maksimia ja sitten himma 5 minuutta ylämäkeen...

No kyse on varmaan hetkellisestä innostuksesta, eli kaveri haluaa kokeilla kerran elämässään paljonko siinä oikein menee.

Ja luulee vähänkin treenin riittävän, että pääsee lopettamaan.

Mutta itsepetostahan tuo, sillä Cooperikin vaatii kunnollista harjoittelua ja ennen muuta hyvät pohjat.

Link to post
Share on other sites
  • Vieras
Guest Rekisteröimätön

Tuo oli pelkkää mutua vailla mitään tietoa lajista nimeltä kestävyysjuoksu.

Sillä oikeasti sillä on suuri merkitys juokseeko matolla, vaiko esim. ulkona tuulessa ja epätasaisessa maastossa korkeuseroineen.

Kannattaisi ottaa edes pikkasen asioista selvää tai oikeasti harrastaa tätä lajia, ennen kuin kommentoi yhtään mitään, mutta ehkä siksi oletkin pelkkä vieras, kun et tiedä asioista tarpeeksi.

Ja jos ennätys on 2600m, niin hänelle se 3000m on varmasti se maaginen tulos.

..

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Tuo oli pelkkää mutua vailla mitään tietoa lajista nimeltä kestävyysjuoksu.

Sillä oikeasti sillä on suuri merkitys juokseeko matolla, vaiko esim. ulkona tuulessa ja epätasaisessa maastossa korkeuseroineen.

Kannattaisi ottaa edes pikkasen asioista selvää tai oikeasti harrastaa tätä lajia, ennen kuin kommentoi yhtään mitään, mutta ehkä siksi oletkin pelkkä vieras, kun et tiedä asioista tarpeeksi.

Ikävä tuottaa pettymys, mutta kaikki juoksusta tietävät eivät ole rekisteröityneet Juoksufoorumille.

Link to post
Share on other sites
  • Vieras
Guest Rekisteröimätön

Ikävä tuottaa pettymys, mutta kaikki juoksusta tietävät eivät ole rekisteröityneet Juoksufoorumille.

Totta turiset. Kestävyysurheilua vuosikaudet harjoittaneena minua on herättänyt palstaa satunnaisesti lukiessani ihmetystä, kuinka ylläpito antaa sinun ja Jodlaajan tuottaa soopaa. Aloittelijat kysyvät sen vuoksi, etteivät tiedä ja te säntäätte kärppänä paikalle antamaan ilmeisesti hupimielessä vääriä vinkkejä. Sinun ja Jodlaajan kirjoitusoikeudet tulisi poistaa ylläpitäjän toimesta.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy