Jump to content
Juoksufoorumi.fi

tatu

Pitopohjasukset

Recommended Posts

Ollaan vaimon kanssa hankkimassa pitopohjasuksia lähinnä vaikeita kelejä silmällä pitäen eli nollan kahtapuolen kosteissa olosuhteissa.

Raatilaisilla on varmaan laaja kokemus ko. suksista eli mitä merkkiä kannattaisi alkaa miettimään?

Mahtaakohan itäkeskuksen Puhoksessa olla vielä suksia tarjolla?

Ollaan vaimon kanssa hankkimassa pitopohjasuksia lähinnä vaikeita kelejä silmällä pitäen eli nollan kahtapuolen kosteissa olosuhteissa.

Raatilaisilla on varmaan laaja kokemus ko. suksista eli mitä merkkiä kannattaisi alkaa miettimään?

Mahtaakohan itäkeskuksen Puhoksessa olla vielä suksia tarjolla?

Itsellä hyviä kokemuksia Karhun optigripeistä ko.keleillä.Nyt taitaa olla Yoko merkillä myynnissä.Kilauta Forte Sportiin tai Häijääseen....tulevat vaikka kotiovelle tai lähimpään Siwaan,ei rahti paljoa tee.

Riippuu vähän harrastuneisuudesta. Jos hiihdätte paljon, kannattanee ostaa ns. zerot, esim. Fischerin tai Madshusin zerot.

Sitten on näitä paljon puhuttuja nanosuksia, kuten Peltosen tai Yokon. Niillä pärjää mukavasti nollakeleissä. Kyseisten suksien luisto ei välttämättä ole yhtä hyvä kuin zeroilla.

Pitopohjasukset kannattaa ostaa liikkeestä, jossa on osaava henkilökunta, niin tulee mitoiltaan oikeanlaiset.

Vanha konsti saattaa kuitenkin olla yhtä hyvä kuin edellä mainitut: hio vanhojen suksien pitoalue hiekkapaperilla (karkeus noin 100) niin, että hiomasuunta on kohtisuorassa suksiin nähden, jolloin syntyy itse tehty pitopohja. Tällaisilla perinteisen suksilla minä hiihtelen usein noilla kosteilla keleillä. Yksinkertainen ja edullinen ratkaisu.

Riippuu vähän harrastuneisuudesta. Jos hiihdätte paljon, kannattanee ostaa ns. zerot, esim. Fischerin tai Madshusin zerot.

Sitten on näitä paljon puhuttuja nanosuksia, kuten Peltosen tai Yokon. Niillä pärjää mukavasti nollakeleissä. Kyseisten suksien luisto ei välttämättä ole yhtä hyvä kuin zeroilla.

Pitopohjasukset kannattaa ostaa liikkeestä, jossa on osaava henkilökunta, niin tulee mitoiltaan oikeanlaiset.

Vanha konsti saattaa kuitenkin olla yhtä hyvä kuin edellä mainitut: hio vanhojen suksien pitoalue hiekkapaperilla (karkeus noin 100) niin, että hiomasuunta on kohtisuorassa suksiin nähden, jolloin syntyy itse tehty pitopohja. Tällaisilla perinteisen suksilla minä hiihtelen usein noilla kosteilla keleillä. Yksinkertainen ja edullinen ratkaisu.

Kyllä sitä 400-500 kilsaa talvessa on kertynyt, vaikka merimies olenkin, mutta tämä talvi on lumien suhteen ollut Keski-Suomessakin melko surkea. Mutta kun vuoden kuluttua jään eläkkeelle jää enemmän aikaa hiihtoharrastukselle. 15.3 on tarkoitus lähteä Ylläkselle viikoksi, siellä sitä lunta vielä on. Noita zeroja olen kyllä miettinyt, se on tuo nollakelin voitelu melko hankala tapaus, joten siksi olen siirtymässä noihin voiteluvapaisiin. En tiedä miten laaja keli alue noilla zeroilla on käytännössä, kauppiaiden puheet jääkööt omaan arvoonsa.

Nanosuksista löytyy pitempää ketjua

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?18888-Karhu-Spectra-Optigrip

Nanoja ei kannata ostaa, jos arvostaa suksen hyvää luistoa, tai jos aikoo tulla toimeen yhdellä suksiparilla. Zeroilla pärjää myös pakkaskelillä, koska niiden pitoalueelle voi vetää purkkivoiteen (lähtee pois voiteenpoistoaineella).

Hienoviritystä "Vanhaan konstiin" Hiihtäjä-lehden zero-pitoalueen hiontaohjeista: Pitoalue hiotaan vähän karkeammalla hiekkapaperilla (80) poikkisuuntaisesti, sen päälle 45-asteen kulmassa molemmilta suunnilta niin, että saadaan "traktorin renkaan" kuviot. Lopuksi kevyt veto vähän hienommalla paperilla (120) suksen pohjan suuntaisesti.

Muokattu
tarkennusta "vanhaan konstiin"

Käytännössä kaikkien pitopohjasuksien yleinen kelialue on noin -1 C:stä ylöspäin. Jos on erityisen kostea keli, niin ne saattavat toimia viileämmässäkin. Jos latu on jäinen, pitopohjasukset eivät välttämättä pidä, vaikka olisikin lauha keli.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että pitopohjasukset ovat hyvä hankinta. Niiden valinnassa vain pitää olla tarkkana.

Minä en oikeasti tiedä suksista mitään, mutta (ehkä juuri siksi) olen pitänyt periaatteena, että voitelemaan en ala.

Mulla on toiminut erinomaisesti Startin pitoteippi ihan normisuksen pohjassa. Ainakin minun hiihdot ovat sujuneet kelillä kuin kelillä, ei ole lipsunut ja luistoakin on ollut ihan riittävästi. Voin suositella.

Itse ostin tälle talvelle Yokon Optigrip YXC 2.1 -sukset kostean kelin suksiksi. Nuo eivät ole perinteiset optigripit vaan lähempänä zero-suksea, koska luistoalueet ovat voideltavat ja pitoalue sellaista kumimaista rouhetta, jota voi hienosäätää hiomalla tai tarvittaessa voitelemalla. Kyseessä siis tämä suksi.

Alkutalven märillä ja jäisillä tykkilaudilla ei pitoa ollut nimeksikään, joten niissä olosuhteissa piti voiteilla koittaa arpoa noihin pitoa. Kostealla luonnonlumella pito on erinomainen ja samoin luisto. Sukset (ainakin pakka, josta minulle valittiin) ovat melko jäykkiä ja sopiva pari löytyikin yllättävän lyhyistä suksita 197cm (omat mitat 185cm/77kg).

Muuten tuntuu nimenomaan kevätkeleille erittäin hyville, mutta kanta ehkä pikkuisen äkkijyrkkä/jäykkä mikä aiheuttaa puolikovalla alustalla pientä laahauksen tunnetta. Luisto kuitenkin varsin hyvä ja perus parafiinivoitelulla nuo tuntuu minulla luistavan kostealla lumella järjestään paremmin kuin useimmilla hiihtäjillä, joihin on voinut ladulla verrata.

^ Omat kokemukseni ovat olleet todella huonot. En tiedä ovatko sitten omille mitoille sopivat, vaikka pitopohjilla ei pitäisi niin nuukaa ollakaan. Kaikki toimenpiteet aina tehty ohjeiden mukaan, ja kerran toimineet tyydyttävästi. Omat mitat 176cm/71-73kg, ja sukset siis zerot vm.2012 soft track 202/038. Myynnissä ovat jos kiinnostaa:)

Kyllähän se noiden zerojen osalta on niin, että niiden pitää olla mittojen mukaiset. Optigripit tms eivät kuulemma ole niin nuukia, mikäli pitoalue on koko pohja.

Ovatko ne suksesi kilpatason zerot?

Kyllä ovat. Eivät siis käytännössä pidä ollenkaan. Luisto-ominaisuudet ovat taas yllättävän hyvät. Tasatyöntösuksina hyvät.

Jos ostaa perinteisen kilpasukset kuntohiihtoon, yleensä ainakin minä olen saanut liian jäykkiä pareja. Väittäisin, että ne eivät pidä yksinkertaisesti sen takia, että ovat liian jäykät. Jollain räntäkelillä ne ehkä voisivat toimia. Voideltavat saa sentään pitämään, jos laittaa kunnon pitovoidetällin pohjaan, mutta tuntuu, että jos haluaa rennosti hiihtää, pitää valita noin 10 kg alipainoiset kilpasukset.

Mihin hintaan ne myisit?