Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pieni juoksuhistoria


uncle
 Share

Recommended Posts

Olen tässä viimeaikoina lueskellut noita erilaisia maratonohjelmia ja kirjoituksia Tekniikan Maailmaa myöten kuinka ja miten maratonohjelma pitää viedä läpi että voi edes joskus kokeilla maratonia. Täytyy kyllä todeta että välillä nuo kirjoitukset ja juoksuohjelmat ovat niin hurjia että jos olisin aikanaan lukenut noita juttuja olisi mara jäänyt väliin.

Kerronpa pikkuisen oman juoksuhistorian niin ehkä joku joka suunittelee ekaa maratonia rohkaistuisi kokeilemaan.

Olen tälläinen kohta nelikymppinen perheellinen mies. Ruumiinrakennettani voisi kuvailla sanoilla "pätykkä" tai "persjalka" ei siis tuollainen perinteinen kevytrakenteinen juoksijatyyppi. Painoindeksi pyörii tuossa 25:n keippeillä eli sellaista lievää ylipainoa. Nuoruudessa on tullut pelattua jalkapallot, jääkiekot ja sählyt ja urheilu on aina ollu mukavaa mutta mitään lajia en ole koskaan treenannut kunnolla. Ainoa etu juoksemiseen lienee tuo luonnostaan korkealla oleva HB (175-180) eli ei asiaa hiintokilpailuun ilman hemohessia ;-)

Syksyllä 2003 rapujuhlien pikkutunnilla kuuntelin tuttavaperheen rouvan HCM-maratontarinaa ja silloin se vain jostakin tuli: minä myös maratoonille. Olihan se maraton ollut aikaisemmikin ollut mielessä mutta jo 42km juokseminen tuntui hurjalta; eihän moista matkaa jaksa istua taksissakaan.

Asetin amatöörimäisen 3-portaiset tavoitteet

- Maraton läpi

- Koko matka juostaan

- aika alle 5h

Aloitin joulukuun alussa 2003 juoksuharjoitukset: 8.12 oli eka juoksulenkki. Juossut olin "harjoitusmielessä" viimeksi ennen armeijaa. Työmatkapyöräilyä (n. 30min/päivä) toki olen harrastanut jo toistakymmentä vuotta joten pidin kuntoani ihan hyvänä. Ja jo ekalla lenkillä tuli selväksi se miten rapakunnossa olin. Jos kenkiä jalkaan laittaessa tuli hiki. Verenmaku suussa sain ekan 5 km lenkin juostua. Jatkoin harjoituksia hitaasti : juoksukertoja oli 2-3/vko. Välillä olin kokonaan juoksematta. Joskus keväällä tuli sitten mieleen että kaiten sitä pitäisi joku "ohjelmakin" olla. Tukholman maratonin kotisivulta löysin 5:n tunnin ohjelman ja aloin noudattamaan sitä lähinnä juoksukertojen suhteen. Sykemittaria minulla ei ollut tuolloin joten juoksin vauhtia mitä jaksoin juosta. Mitään pitkiä lenkkejä en juossut: pisin lenkki taisi olla 18km vko ennnen maratonia. Muuten juoksin tuota 5.5km vakiolenkkiä

Eka maraton tuli juostua sitten 2004 (HCM). Enpä ollut oikeistaan suunnitellut tarkemmin kilometriaikoja ja tungin itseni 5:n tunnin jänisten mukaan. Ekat 15 km oli yhtä tuskaa: oli pistosta, voimattomuutta ja länsiväylän kohdalla olivat jänikset jo n 5 min edellä. Jotenkin sitten toivuin puolimatkan jälkeen ja aika oli 4.48 johon olin ihan tyytyväinen joskin tuo alun voimattomuus ihmetytti. Jalassa meni jokin myös rikki: päkiä antoi juosta seuraavan kerran vasta 2.5kk kulttua.

Seuraava talvi sujui oikeastaan samalla kaavalla: 2-3 kertaa juoksua/vko. Sykemittarin san vaimolta keväällä syntymäpäivälahjaksi ja se innoitti etsimään treenaukseen oikeita sykealueita. Samaa 5.5 km lenkkiä "sahasin" ja aika usen iltasella klo 21:n jälkeen. Joskus lähinnä lomalla ollessani en juossut ollenkaan. Ed sunnuntaina 10 km lenkki ennen maraa. Kesällä 2005 HCM meni jo paremmin mutta olivat menneet mokomat vaihtamaan Dexaalin tuohon Gatoradeen ja kappas: maha meni sekaisin. 5 kertaa piti käydä maha matkalla tyhjentämässä. Aika oli 4.29 ja nyt mikään ei mennyt "rikki".

Seuraava talvi meni taas samalla kaavalla joskin aloin korvata kerran vkossa pyöräilyn juoksulla: eli juosten töihin ja takaisin (yht n 10km). Keväällä alkoi mietityttää Oulumaraton. Olisihan se tuossa lähellä. Ed sunnuntaina juoksin nyt 10km lenkin "pitenpänä" lenkkinä. Lähdössä jouduin aika puolivahingossa 4:n tunnin jäniksen ryhmään. Ajattelin että juoksen tässä vauhdissa alun ja löysään myöhemmin. No sitä löysäämistä ei tarvinnut tehdä vaan sain sinniteltyä mukan koko matkan: loppuaika 3.58 ja olo taivaissa. Mitään ei mennyt taaskaan rikki.

Samalla harjoituskaavalla HCM2006: nyt oli gatoradea "harjoiteltu" muutama pullo. Kaikki oli kunnossa, ed sunnuntaina tuo 10km:n lenkki ja tottakai oli tavoitteena juosta tuohon 4:n tunnin pintaa. Kuinka väärässä olinkaan. Jo lähdön jälkeen syke oli n 10-15 pykälää korkeammalla kuin aikaisemmin maralla. Siihen olin jo tottunut että harjoittelun ja kilpailun syke-ero on n 10 pykälää mutta siihen vielä noin paljon lisää (syke oli koko matkan yli 160) Puolimatkaan olin vielä nippa nappa 4:n tunnin vauhdissa mutta sinne kaisaniemen rantaväylälle piti jättää aikatavoitteet ja keskittyä maaliin pääsyyn. Syke alkoi pomppia ihan tasaisella tuonne 185:n tietämille ja sai keskittyä siihen ettei tarvitse "kerätä varusteita" kesken matkaa. No maaliin selvisin ajassa 4.12 mutta koko matkalla ei tullut sellaista fiilistä juoksu tuntui hyvältä.

Nyt tänään sitten vedin ekan kerran lenkkarit jalkaan HCM:n jälkeen: ja kyllä se tuntui taas hyvältä. Ensi kesänä nähdään Oulussa ja ehkä HCM:ssä.

Juoksuterveisin -Uncle-

Link to comment
Share on other sites

Olen tässä viimeaikoina lueskellut noita erilaisia maratonohjelmia ja kirjoituksia Tekniikan Maailmaa myöten kuinka ja miten maratonohjelma pitää viedä läpi että voi edes joskus kokeilla maratonia. Täytyy kyllä todeta että välillä nuo kirjoitukset ja juoksuohjelmat ovat niin hurjia että jos olisin aikanaan lukenut noita juttuja olisi mara jäänyt väliin.

Täytyy sanoa että 10km "pitkä" ennen maratonia on aika hurjaa :). Mutta noista ohjelmista sen verran että en itsekään ole noudattanut mitään "virallista" ohjelmaa. Ekalle maratonille lähdin 3.5h alitukseen mutta jos olisin noudattanut 3.5h ohjelmaa olisin varmaan kuollut. Treenasin ehkä n. kolmasosan näiden ohjelmien määristä, n. 3 kertaa viikossa, ilman mitään erikoisharjoituksia (vetoja tms.). Tosin ihan tossa n. kk ennen maratonia nostin vähän määriä mutta siltikin vain noin puoleen siitä mitä vastaavissa ohjelmissa luki. Olenkin muuten aina ihmetellyt miksi näissä kuntoiljoiden ohjelmissa on niin hirveet kilometrimäärät. Ensi vuonna ehkä saatan kokeilla jonkinlaista ohjelmaa sovellettuna.

Joten, sanoisin että vedä vaan miten tykkäät mutta pitkien pituutta kannattaa kyllä vähän lisätä. 10km kerran viikossa ja 42km kerran vuodessa on mun mielestä aivan liian vähän.

Link to comment
Share on other sites

Olen tässä viimeaikoina lueskellut noita erilaisia maratonohjelmia ja kirjoituksia Tekniikan Maailmaa myöten kuinka ja miten maratonohjelma pitää viedä läpi....

Oliko tuo vain heitto, vai onko autoilijan äänenkannattaja laajentanut "asiantuntemustaan" jo urheiluun ja kuntoiluunkin?

Tähän astihan lehti on tyytynyt hauskuuttamaan lukijoitaan vain liikenneartikkeleillaan (jalankulkijat ja pyöräilijät ovat idiootteja, eivätkä noudata mitään sääntöjä. autoilijoissa ei mitään vikaa...) sekä fillarivertailuillaan (Insera on paras!).

Harjoitusohjelmien km-määriä olen kautta aikojen itsekin kauhistellut, enkä siksi ole uskaltanut niitä edes kokeilla.

Siis ennen viime vuotta, kun löysin Juoksijasta 10vk maratonohjelman (alle 3h), jossa kokonaiskilsat alle 400. Kovat vkot 70-90km, kevyet n.35km.

Tällä mentiin, ja tavoite toteutui. Nyt vedän samaa ohjelmaa mukaillen, niin että määrät on samat. Ainoastaan vauhteja olen nostanut. Tavoitteena 2.50 alitus. 3vk päästä nähdään, menikö metsään.

En usko, että aloittelijallekaan on hyödyksi juosta puolen tunnin lenkkejä joka päivä. Fiksumpaa on tehdä monenlaisia treenejä ajatuksella, ja käyttää muu aika syömiseen ja palautumiseen. Pitkiä lenkkejä inhoan itsekin, mutta pyrin kuitenkin nylkyttämään pari-kolme n. 2h lenkkiä viimeisen 2kk aikana ennen kauden päämaraa.

Lahjakkuudella on merkitystä, ja sitä täytyy unclellakin olla, kun alle 4h vetäisee tuolla harjoittelulla. Ja toisaalta harjoittelua monipuolistamalla (vauhteja vaihtelemalla, ja silloin tällöin myös 1,5 - 2h pitkä lenkki) tulokset paranisivat roimasti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy