Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sitä sattuu kaikenlaista :D

JuoksiJanne
 Share

Recommended Posts

Olen tällä hetkellä auton osto aikeissa ja kävin Myrskylässä katsomassa yhtä auto-ehdokasta. :eclipsee_steering:

En tällä kertaa tapaamisessa muistanut minkä niminen henkilö autoa on myymässä. Yleensä googlettelen ihmisten nimet varsinkin jos tietää ennalta tapaavansa jonkun ennestään tuntemattoman. Jos vaikka löytyisi jotain yhteistä tai muuten vaan kiinostavia tietoja...

Koeajossa ajoimme eräällä hiekkatiellä kun myyjä sanoi usein juoksentelevansa näillä teillä että tuttu tie on. No minä siihen sitten että juokseeko hän pidempiäkin matkoja? Ei kuulemma, vaan 800m-5000m:n matkoja. Mutta joskus hölkkäilee kymppiäkin. Notta ei kyllä vielä tässä vaiheessa raksutellut yhtään. :D Itse vielä tokaisin että meillähän on sitten liki samat harrastukset, minä vaan noita vähän pidempiä matkoja juoksentelen.

Nooh...

En vielä sillä kertaa autoa ostanut vaikka erimomainen olikin. Katselin sitten aamulla uudestaan myynti-ilmoitusta ja tällä kertaa ajattelin katsoa minkä niminen tämä henkilö olikaan.

Jaaa... Joku viren... Onpas pojalle sattunut hyvä sukunimi kun kerran juoksua harrastaa. Laitoin 'kuukkeliin' hakusanoiksi viren ja myrskylä...

Pelkkä Virenin patsaan näkeminen riitti tunnistamiseen, yhdennäköisyys on melkoinen.

Voe helvata! Hiukan repeilin itselleni! :grin::ashamed0001:

Henkilö oli siis Matti Viren, Lasse Virenin poika.

Hauska tarina, josta tuli mieleeni eräälle Juoksija-lehden toimittajalle sattunut hieman vastaavanlainen kohtaaminen 1980-luvun alkupuolella. Hän oli Valkeakoskella tekemässä juttua lupaavasta nuoresta naisjuoksijasta ja kysyessään rautatieasemalla tietä sovittuun osoitteeseen sattumalta keskustelun kuullut herrasmies tarjoutui viemään toimittajan autollaan viiden kilometrin matkan. Siinä kyydin aikana kyseinen urheilutoimittaja sitten koetteli viritellä juttua lupaavasta nuoresta juoksijasta, jota oli menossa haastattelemaan. Kuljettaja paljastui urheilumieheksi joten toimittaja rohkaistui kysymään onko sitä itsekin tullut urheiltua. Olihan sitä, nuorempana oli hiihdetty kilpaa ja myöhemmin kilpailtu mm. suunnistuksessa ja ampumahiihdossa. Jatkokysymykseen tuliko menestystäkin kuljettaja hieman hymähtäen totesi itse olevansa täysin tyytyväinen ja jatkoi... "nimeni on Veikko Hakulinen".

:icon_redface:

No just! Hyvä tuokin sattuma! :D

Hitto että mää tunnen itteni niin pöllöksi kuin vain voi. (Kaikki kunnia lintu-pöllöille)

Kylläpä oli lähialueiden sivistyksessä melkoinen aukko. Kouvolahan on vain alle 70km:n päässä Myrskylästä. Ihmettelinkin siellä keskustassa sitä patsasta missä joku setä on juoksuasennossa... :ashamed0001:

Nooh, nyt ainakin muistan mistä Myrskylä on erityisen tunnettu paikka!

Joitain vuosia sitten istuin saunassa juoksun päälle Nukarin pirtillä. Syvänojan kierros (n. 11 km) oli juostu ja saunottiin porukalla vanhanaikaisessa pihasaunassa. Suomalaiseen tapaan oli hiljaista ja meikä eikun keskustelua virittelemään. Ilmaisin mielipiteenäni, että suomalaiset katsojat on aika tosikkoja ja ääntä ei meinaa reitin varrella irrota. Vieruskaveri oli pitkälti samaa mieltä. Keskustelu jatkui tapahtumiin, joihin oli osallistuttu. Lähimenneisyydessä oli juostu HCM, jossa mainittu katsojailmiökin oli esiintynyt. Tulin kysyneeksi kaverilta, miten juoksu hänellä meni. Kertoi menneen aina mukavasti, mutta se pahuksen kenialainen oli sitten lopussa kuitenkin vahvempi. Muistelin kisan voittaneen jonkun kenialaisen, joten piti kysyä, kukahan tämä kaveri on, joka vaikuttaa oikealta juoksijalta. Vastaus oli: Yrjö Pesonen.

Toinen tapaus: muutama vuosi sitten olin pitkällä lenkillä ja lähestyin kotia ekan kympin jälkeen. Noin kilometri ennen kotia kovaa etenevä kaveri ohitti minut, jolloin huusin perään, että 'onpas kova vauhti'. Kaveri pysähtyi ja ja alettiin keskustella juoksuun liittyvistä asioista. Kovasta lenkkivauhdista huolimatta kertoi, ettei osallistu hölkkäkisoihin kuten minä teen. Kaverilla tuntui olevan paljon mielipiteitä ja tietoa juoksemisesta. Kertoi mm. että kilpailuviettiä ei enää ole - kun on tuo maran SM:kin ollut nimissä jo 25 vuotta. Lopulta siinä sitten esittäydyttiin - Esat toisilleen. Toinen oli juoksija - Tikkanen. Tarinaa riitti ainakin puoli tuntia - ja sitten kiersin vielä sen toisen kympin.

Tällaista se on kun ei seuraa urheilua ;-)

(Eihän sitä ehdi, kun pitää itsekin liikkua.)

Esa Tikkasen selkeä viesti oli: menestystä ei tule, jos ei harjoittele tarpeeksi. Aamulla pitää käydä lenkillä ennen aamupalaa kun testoteronitasot on korkealla.