Jump to content
Juoksufoorumi.fi

juoksua ilman sykemittaria

Recommended Posts

Olisi muuten kiva tietää, juokseeko täällä moni ilman sykemittaria? Itse en kapistusta omista, on kyllä muutaman kerran ollut harkinnassa hankkia mutta aina on jäänyt syystä tai toisesta.

Toisaalta nyt kun treenit on edenneet, niin käy mielessä että hankinko sitä ollenkaan, vai opettelenko vaan kuuntelemaan kroppaani ja mittaan kellon kanssa käsivaralta jos siltä tuntuu. Ainakin toistaiseksi on mennyt ihan jees, tiedän suunnilleen pk-vauhtini, eli en juuri hengästy ja jaksan juosta hyvin reilun 20km pitkikseni. Olen suunnilleen onnistunut tunnistamaan tavoitevauhdit esim. kympille ja puolikkaalle, ja suunnilleen näillä vauhdeilla juoksen vauhdikkaammat lenkkini, joten ei kai tässä suurempaa hätää.

Kai nyt maratoneja on ennenkin juostu ilman sykemittaria, kun aikatavoitteet on siellä neljän tunnin huitteilla ja yli tällä hetkellä.

Olisi kiva kuulla kommentteja muiltakin ilman mittareita taivaltavilta.

• Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itse en mittaria omista enkä taida hankkiakaan. Ainakaan toistaiseksi kun tulokset menee koko ajan ylöspäin. Eli jotain kehittymistä tapahtuu. Tosin olen pienestä saakka harrastanut urheilua (hiihto ja juoksu) joten olen varmaan tottunut kuuntelemaan omaa kroppaani ja tiedän milloin olen hengästynyt ilman mittariakin. Ainakin luulen niin. Mutta näin jatkan kunnes toisin päätän. Joillekin tuo sykemittari saattaa olla jopa ainoa kimmoke lähteä lenkille (avomies)... Ja siinäkään ei mitään pahaa ole.

Eipä meikäläiseltäkään sykemittaria löydy. Asia on kyllä herättänyt kummastusta parissa tutussa, mutta enpä ole antanut sen haitata.

Olen muutamia kertoja joskus mitannut sykettä kellon kanssa, mutta lenkit tulee juostua fiilisten mukaan. Pk-vauhdin tiedän suunnilleen ja sillä menee hyvin nuo pidemmät lenkit. Alle kympin juokseminen vähän vauhdikkaammin onkin sitten ollut ongelmallisempaa, mutta siihenkin on auttanut maltillisempi liikkeellelähtö ja kilometriaikojen seuraaminen kellosta. Omaa juoksutaustaa kun on aika vähänlaisesti, ei oman vauhdin arvioiminen ole oikein ollut haarukassa..

Tosin voipi olla, että syksyn mittaan tulee mittari hankittua. Syynä on kiinnostus vähän systemaattisempaan harjoitteluun ja lisäksi valmennushommiin (ei tosin juoksu). Harjoitusohjelmia kun olisi helpompi tehdä ja toteuttaa niin, että hahmottaa sykerajat kunnolla.

Tavoitteena on myös tuon maratonin juokseminen kesän 2007 aikana, mielellään sinne neljän tunnin hujakoille.

Hyvin olen tullut toimeen ilman sykemittaria. Juoksua olen enemmän tai vähemmän harrastanut melkein 10 vuotta. Tällä hetkellä oma taso on vähän alle 3 tuntia maralla ja päälle 36 minuuttia kympillä.

Olen myös lukenut kaverista nimeltään Paul Tergat, joka on juossut maratonilla aika kovan tuloksen vaikkei käytä koskaan sykemittaria.

Ei oo eikä tuu.:gromit:

Hyvin olen juoksennellut ilman 18 vuotta.

Joskus kokeilin. Silloin olivat aika uutta koko mittarit (seuran puolesta sai kokeilla ja lainata). Mutta eihän siitä mitään tullut, heti kun mittarin laitoin

syke nousi yli 100. Usein jo pelkkä kävely meni 120 sykkeellä. Eli kuulun niihin, joilla jo pelkkä tietoisuus siitä, että on joku härveli, nostaa sykettä.

Jos olisin mittarin sanomaan uskonut ei minun juoksemisestani olisi tainnut tulla mitään! Ja kyllä maratoneja on todellakin ennenkin juostu. Vieläpä

paljon kovempaa kuin nykyisin suurin osa juoksee.

Helposti varmasti tuollaisista mittareista ja laitteista tulee itsetarkoitus - ja juokseminen unohtuu. :ashamed0001: Oman kehon kuunteleminen riittää. Ja kyllä kello sitten maalissa näyttää jos on mennyt liian kovaa....

Pari Polarin mittaria minulla on aikoinaan ollut, mutta molemmat ovat jo hajonneet. Vaimolleni ostin Lidlistä mittarin, jota olen kerran testannut.

Eipä noita mittareita ole enää vuosiin tullut käytettyä. Kyllä oman kehon tuntemuksia tarkkailemalla pärjää aivan hyvin.

Vuoden verran tulin toimeen jopa ilman kelloa vallan mainiosti, mutta sen verran heräsi mielenkiinto vetojen vauhteihin, että investoin muutaman euron kelloon. Saapahan laittaa vähän dataa lenkkikalenteriin.

En koskaan käytä sykemittaria. Mittailen kyllä mielenkiinnon vuoksi sykettä silloin tällöin kädellä. En koskaan pyri harjoittelemaan millään tietyllä sykkeellä, enkä myöskään lisää tai vähennä vauhtia sykelukeman takia.

Mielestäni sykemittari on paras apu silloin, kun itsensä huonosti tunteva ja harjoittelusta vähän tietävä urheilija harjoittelee kokeneen valmentajan valmennuksessa.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy