Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
akimof

Tupakointi ja suorituskyky

Recommended Posts

Onko Sepon sivuilla muita tupakoitsijoita ? Onko kellään käsitystä tai todellista tutkittua tietoa tupakoinnin vaikutuksista suorituskykyyn ? Yleinen käsityshän on, että tupakointi heikentää hapenottokykyä radikaalisti, mutta miten ihmeessä Joseph Guillemot meni ja voitti Paavo Nurmen Olympialaisissa vaikka poltti askin päivässä ?

Miten muut tupakoitsijat järjestävät röökaamisen juuri ennen lähtöä, käyttekö jossain puskassa vai missä kun teitä ei näy ?

Löytyykö joku joka pystyisi vertaamaan suorituskykyään röökaajana ja sittemmin lopettaneena - paraniko tulokset huikeasti ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko Sepon sivuilla muita tupakoitsijoita ? Onko kellään käsitystä tai todellista tutkittua tietoa tupakoinnin vaikutuksista suorituskykyyn ? Yleinen käsityshän on, että tupakointi heikentää hapenottokykyä radikaalisti, mutta miten ihmeessä Joseph Guillemot meni ja voitti Paavo Nurmen Olympialaisissa vaikka poltti askin päivässä ?

Miten muut tupakoitsijat järjestävät röökaamisen juuri ennen lähtöä, käyttekö jossain puskassa vai missä kun teitä ei näy ?

Löytyykö joku joka pystyisi vertaamaan suorituskykyään röökaajana ja sittemmin lopettaneena - paraniko tulokset huikeasti ?

Olen ollut jo pidempään tupakoimatta, ja omalla kohdallani suorituskyky parani huomattavasti lopetettuani. Syketaso laski aivan eri kymmenluvulle jo pari päivää lopettamisen jälkeen ja happea tuntui riittävän enemmän kun lopettamisesta oli kulunut muutama viikko.

Eikä tarvi sylkeä sitä kamalaa limaa polulla.

Asiasta enempää tietämättä uskoisin, että Guillemotin ja Nurmen menestyksen takana on ainakin siunattua lahjakkuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko Sepon sivuilla muita tupakoitsijoita ? Onko kellään käsitystä tai todellista tutkittua tietoa tupakoinnin vaikutuksista suorituskykyyn ? Yleinen käsityshän on, että tupakointi heikentää hapenottokykyä radikaalisti, mutta miten ihmeessä Joseph Guillemot meni ja voitti Paavo Nurmen Olympialaisissa vaikka poltti askin päivässä ?

Miten muut tupakoitsijat järjestävät röökaamisen juuri ennen lähtöä, käyttekö jossain puskassa vai missä kun teitä ei näy ?

Löytyykö joku joka pystyisi vertaamaan suorituskykyään röökaajana ja sittemmin lopettaneena - paraniko tulokset huikeasti ?

Lopetin tupakoinnin -98, mutta en kuulu tavan fanaattisimpiin vastustajiin.

Jostain olen lukenut, että imisen keuhkoissa on n. 1/3 ylikapasiteettia, eli keuhkot evät ole happiaineenvaihdunnassa se heikoin lenkki. Lihasten hiuverisuonitus, sydämen tilavuus ja lihaksen voima/kestävyysominaisuudet ja veren hapenkuljetuskyky ovat niitä ratkaisevimpia tekijöitä.

Kai se jotenkin niin menee, että jos tupakointi on sen verran kohtuullisella tasolla, että keuhkot pysyvät suurinpiirtein kuosissa, ei se pahemmin suorituskykyä haittaa. Aavisistuksen verran tietysti, mutta ei siis paljon.

Ennen enätystestiä tai kisaa kannattaa kai pidättäytyä tunniksi pariksi röökaamisesta, koska hetkeksi tupakka laskee suorituskykyä jonkun verran. Tämän sanoi meille kolulaisille aikoinaan terveysopin opetteja, joka mainitsi muistaakseni jotain prosenttilukujakin, joita en enää muista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poltan korkeintaan kerran viikossa, yleensä viikonloppuna. Silloinkin vaan yhden moodsin pikkusikarin oluen kanssa.

Jos joskus epähuomiossa ryystän zuippaa, niin silloin palaa estoitta... :D

En tiedä noiden vaikutuksista urheiluun. Luulen että ilmassa olevat pien-hiukkaset aiheuttavat enemmän ongelmia pitkällä aikavälillä kun yksittäiset tupakkatuotteet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä paranee. Mutta ei treenaamatta. Palautuminen nopeutuu ja sairastelu vähenee.

Silti ainut konsti juosta vauhdikkaammin, on treenata vauhdikkaammin.

Kovalla treenaamisella pystyy silti varmasti kompensoimaan tupakointia. Saattaahan joku saada jopa ylimääräisen piiskan juoksuun siitä että on tullu röökailtua.

Tupakinpoltto pitää hemoglobiinia korkealla kun siitä osa on jatkuvasti valjastettu häkäkuormalla joka istuu 300x sitkeämmin kuin happi.

Kun lopetat tupakin polton, vapautuu tämä hemoglobiini hapen käyttöön ja välittömästi hapenottokyky paranee. (2-24h).

Hyvin nopeasti (2vko - 1kk) hemoglobiini kuitenkin laskee, koska sen määrä on säädetty tyydyttämään vain sen hapentarpeen millä elimistö on toiminut tähänkin asti.

Siksi urheilevan tupakoitsijan kokemus tupakoinnin lopettamisen jälkeen voi olla kunnon laskeminen, tai pysyminen ennallaan. Kannattaa mitata esim. sitä aikaa minkä pystyt olemaan hengittämättä, se on hyvä mittari toipumiselle.

Guillemont voitti Nurmen tämän ensimmäisissä arvokisoissa ensimmäisessä kilpailussa eli 5000 metrillä, mutta hävisi tälle seuraavassa kisassa 10 000 metrillä. Olisko käyny hermosavuilla?

Tupakointi on perseestä, mutta se on huono tekosyy olla juoksematta. Kiva kuiteskin mun mielestä jos ei siinä lähtöalueella poltella.:icon_syda:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen tälläinen tuuripolttaja nykyään. Aiemmin kun poltin vakinaisesti sai aina olla sylkemässä limoja keuhkoista tienposkeen. Nyt tuosta epämiellyttävästä

tavasta olen päässyt eroon. Jos jotain tupanpoltosta positiivista voi sanoa niin

aiemmin oli kova kiire juosta maaliin, että pääsee tupakalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista.

"Syketaso laski aivan eri kymmenluvulle jo pari päivää lopettamisen jälkeen".

Tarkoitatko siis leposykettä vai sykettä eri vauhdeilla juostessa ? Poltitko paljonkin ?

"Siksi urheilevan tupakoitsijan kokemus tupakoinnin lopettamisen jälkeen voi olla kunnon laskeminen, tai pysyminen ennallaan. Kannattaa mitata esim. sitä aikaa minkä pystyt olemaan hengittämättä, se on hyvä mittari toipumiselle."

Tupakoin kaksi askia päivässä ja pystyn sukeltamaan 25 metriä (hengittämättä !) Hemoglobiini on naiseksi tosiaan korkea , yli 160 - eli jos olisin hiihtäjä niin epäiltäisiin varmaan epon käyttäjäksi vaikka ilmeisesti tuo lukema johtuu siis tupakasta.

"Jostain olen lukenut, että imisen keuhkoissa on n. 1/3 ylikapasiteettia, eli keuhkot evät ole happiaineenvaihdunnassa se heikoin lenkki. Lihasten hiuverisuonitus, sydämen tilavuus ja lihaksen voima/kestävyysominaisuudet ja veren hapenkuljetuskyky ovat niitä ratkaisevimpia tekijöitä.

Kai se jotenkin niin menee, että jos tupakointi on sen verran kohtuullisella tasolla, että keuhkot pysyvät suurinpiirtein kuosissa, ei se pahemmin suorituskykyä haittaa. Aavisistuksen verran tietysti, mutta ei siis paljon."

Erittäin mielenkiintoinen juttu ! Tupakka ja juoksu on mielestäni lähes vaiettu aihe, googlaamalla löytyy tuskin mitään. Tupakan ainesosiahan ovat nikotiini, terva ja häkä. Olisi mielenkiintoista tietää , mikä vaikuttaa elimistössä mitenkin. Psyyken puolellahan tupakka on mainio rentouttaja ja nautinnon antaja.

"Aiemmin kun poltin vakinaisesti sai aina olla sylkemässä limoja keuhkoista tienposkeen. Nyt tuosta epämiellyttävästä

tavasta olen päässyt eroon. Jos jotain tupanpoltosta positiivista voi sanoa niin

aiemmin oli kova kiire juosta maaliin, että pääsee tupakalle."

Itse en ole tuota yskimistä huomannut oikeastaan ollenkaan paitsi joskus juoksuhommia aloitellessani. VArmaankin keuhkot ovat kertakaikkiaan niin parkkiintuneet. Joo, varsinkin maratonilta on kova kiire maaliin ! HCM:llä tuli enkka 3:25:07. Hain heti kahvin ja menin röökille ( älkää kysykö mihin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikeastaan usko että tupakointi sinänsä vaikuttaa kovin paljon. Voihan se varmaan jonkun prosentin heikentää suoritusta mutta mitäs sen väliä. Huvittuneena vieläkin muistelen kun armeijassa juoksin kuupperin jotain 3200m ja samantien sätkä huuleen sen jälkeen, vielä vähän hengästyneenä. Rööki oli huulessa myös ennen suoritusta luonnollisesti :). Muutenhan se on aika rajoittava harrastus joten jouduin siitä luopumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksilöllistähän toi on..mutta jos muuten on pienikokoinen (ei siis ylipainoinen) eikä omaa korkeaa kolesterolia sun muita ..niin tuon tupakoinnin haitat ei tietenkään korostu ....totta kai se on myrkkyä elimistölle..( itse poltin 16-26 v..kaksi askia per päivä)...minulla toi lopettaminen toi painoa 15 kiloa lisää(siis ruokahalu) parani suomeksi sanottuna.

Tunnen kaverin joka on 3:30 tasoinen maratoonari ja ryyppää ja polttaa kuin korsteeni mutta on kropaltaa tollanen 67 kiloinen....se kait tasapainottaa vaikutusta.

Hapenottokykyynhän toi tietysti vaikuttaa ihan suoraan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin kun tupakoin, en harrastanut kyllä liikuntaakaan.

Tupakkaa meni pari askia päivässä. Kapakkailtana kolme. Kun rahat ei riittäneet askitupakkaan, käärin sätkiä.

Minulla oli jatkuva yskä, poskiontelotulehduskierre, keuhkoputkentulehduksia, pulssi n. 90 ja korkea verenpaine.

Kun lopetin, korvasin sen makealla. Paino nousi useamman kymmenen kiloa. Ja taaskaan ei liikunta maistunut.

Pari vuotta sitten isän kuoleman jälkeen aloitin uudestaan ja poltin puoli vuotta taas kuin korsteeni. Olo oli aivan kauhea. Henkinen krapula vielä suurempi kun en lapsille kehdannut näyttää, että poltan. Juoksin nurkkien takana salaa tupakilla ja imin pastilleja ettei haisis. Ja silti lapset sanoi, että haisen pahalle kun annan iltapusun. sisuunnuin ja lopetin uudestaan. Olo on helpottunut sen jälkeen huomattavasti.

Mutta tunnen kyllä yhden huikean juoksijanaisen, joka polttelee jonkin verran ja vetää aivan älyttömiä tuloksia. Että eiköhän tämä tupakoinnin vaikutus ole sitten jotenkin henkilökohtainen. Eli ei kait sitä pakko ole lopettaa jos se ei tunnu vaikuttavan sen kummemmin.

Paha haju kait siitä se pahin lieveilmiö on sivullisille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksilöllistähän toi on..mutta jos muuten on pienikokoinen (ei siis ylipainoinen) eikä omaa korkeaa kolesterolia sun muita ..niin tuon tupakoinnin haitat ei tietenkään korostu ....totta kai se on myrkkyä elimistölle..

Tottahan tämä on.. Muotoilin oman kirjoitukseni vähän huonosti, armeijassahan elämäntavat on noin niinkuin muuten aika terveet ja ihmiset nuoria joten ei se tupakointi siellä hirveästi vaikuta mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muuvan vuosi takaperin Citymaratonin jäläkeen ,juttelin

stadionin nurmikolla,yhden maratonin juosseen naisen kanssa.Tämä nainen poltteli tupakkaa siinä nurmella ja nautti tummelmasta.No minähän siinä uteliaana porisemmaan,koska tämä nainen oli vielä tunnettu laulaja.Minä siinä ihmettelin että miten hän jaksaa juossta,kerta vielä poltteleeki.

Sano että 2 askia Camelia mennee päivässä,silti muistaakseni hänen aikansa oli vähän päälle 3,5 tuntia.Kova on likka,täytyy sanoa.

Kyllä minäki aina maran jäläkeen sikarin poltan ja tahtoohan se kärytä sillonki, ko otan häppää.

Muuten sen naisen etunimi oli Liisa.Viittaa muuten vähän tämän ketjun alottajan nimmeen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ei liity puhtaasti juoksuun, mutta tupakoitsijan suorituskykyyn kuitenkin. Joskus vuosia sitten lueskelin juttua, jossa puhuttiin Kilimanjarolle matkaavista turisteista tehdystä tutkimuksesta. Perusreitit kun ovat melko helppokulkuisia, käy vuorella paljon eri (liikunta)taustan omaavia turisteja. Yleisesti n. 40 prosenttia vuorella kävijöistä pääsee huipulle asti (5895m), mutta eri ryhmistä todennäköisimmin huiputuksen tekivät keski-ikäiset hieman ylipainoiset tupakoitsevat naiset. Syyksi on arveltu sitä, että tupakanpoltto ja ylipaino panevat jo normaalioloissa keuhkokapasiteetin kovemmalle koitokselle kuin normaalipainoisen ja savuttoman kanssasisaren/-veljen ja korkeassa ilmanalassa tällaiset keuhkot pystyvät paremmin hyödyntämään vähäisen happimäärän. Tupakoinnin pitää tietenkin loppua huiputuksen ajaksi, eikä nousuvauhti saa olla liian kova.

Jostain olen lukenut, että imisen keuhkoissa on n. 1/3 ylikapasiteettia, eli keuhkot evät ole happiaineenvaihdunnassa se heikoin lenkki. Lihasten hiuverisuonitus, sydämen tilavuus ja lihaksen voima/kestävyysominaisuudet ja veren hapenkuljetuskyky ovat niitä ratkaisevimpia tekijöitä.

Tosin merenpinnan tasolla ylipainosta ja tupakoinnista ei taida olla vastaavaa ”hyötyä”, kun happea on ilmassa enemmän ja suoritusta rajoittavat tekijät ovat muualla kuin keuhkokapasiteetin käyttöasteessa.. :icon_rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy