Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Tupu

Tiisanoja kiinni testosteronista!

Recommended Posts

Kyllä tästä pettynyt olo tuli, olenko sitten naivi? Kyllä olen pettynyt dopingin käyttöön, Tiisanojaa vastaan ei tarvitse kanteita nostaa kuitenkaan. Jokaisen käryn jälkeen urheilun suurkuluttajan pettymys kasvaa kun hienot kokemukset urheilun äärellä pyritään viemään pois. Esimerkiksi ranskan ympäriajo oli minulle vuosikaudet kesän kohokohtia, siihen aikaan kun Eurosportti näkyi vielä melkein joka kodissa. Nykyään siitä on "maku pois". Yleisurheilussa on useita lajeja joiden seuraaminen ei enää tarjoa hienoja tunteita, kun on pettynyt jatkuviin käryihin, eli siihen että ollaan eri viivalla epäreilusti. Keskisalon EM-juoksu nostatti minulla sellaisia tunteita joita en ole kokenut pitkään aikaan. Ihan ilman alkoholia pystyin tuulettamaan spontaanisti, mikä on suomalaiselle jäyhä-jököttäjälle harvinaista. Kyllä sekin kertoo kuinka vahvoista tunteista on kyse. Ketä tai mitä sitten syyttäisi? Ymmärrettävästi usealla kohde tuppaa henkilöitymään. Tässä tapauksessa Tiisanojaan. 3.40 kertoo olevansa kaukana siitä historiallisesta henkilöstä ja antaa synninpäästön Tiisanojalle: "Tiisanojaa arvostan ihmisenä ja urheilijana täsmälleen saman verran kuin ennen tätä käryäkin". Eli anteeksi on jo annettu? Tai sitten et tosiaan tunne että sinua on huijattu?

Ei ole valtuuksia eikä haluja anteeksiantoon, eikä tuomitsemiseenkaan. Lähinnä kai yritän vältää sellaista liiallista tunnepitoista lähestymistä asiaa, ja ottamaan koko jutun yhtenä tapahtumana muiden joukossa urheilun maailmassa.

Eikä se Ville oo mua kusettanu. En myynyt sitä autookaan siellä Epsanjassa sille ( kevennys) Ja POSITIIVINEN sellainen!

Jos urheilija menee vapaaehtoisesti yleisön eteen kilpailemaan ja odottaa yleisöltä tukea suoritukselleen, niin silloin pitää olla puhtaat jauhot pussissa. Jos hommaan lähtee vilpillisin konstein, niin silloin kyse on yleisön huijaamisesta. Näistä huijauksista ei nosteta kanteita oikeusistuimissa, vaan yleisö antaa välittömän tuomionsa vetämällä tukensa pois ko. urheilijalta. Ikävintä tässä on se, että samalla yleisö tulee usein vetäneeksi tukensa pois myös puhtain konstein kilpailevilta. Jos joku voisi kanteen Tiisanojaa ja muita douppaajia vastaan nostaa, niin se olisi kanssakilpailija, joka voi menettää yleisön tuen, arvostuksen ja nykyisen ammattiurheilun aikana jopa "työpaikkansa".

Mitään iltapäivälehdistön ryöpytystä en toivo sen enempää Tiisanojalle kuin kenellekään muullekaan. Se on usein todellista saastaista revittelyä yksittäisten ihmisten kohtaloilla.

Minäkin olen pettynyt Villeen ja koen että myös minua on kusetettu. Urheiluun liittyy vahva eettinen säännöstö, joka kieltää m.m dopingin käytön. Ville rikkoi näitä sääntöjä. Minä oon puuhastelle yleisurheilun parissa viimeiset 14 vuotta ja kun nyt yksi yhteisön jäsen rikkoo yhteisiä pelisääntöjä, silloin saa olla pettynyt, se ei ole mitään hurskastelua. Minun puolesta Villelle pitäisi määrätä elinikäinen kilpailukielto, koska tämä hänen toinen dopingrikkomusensa.

Minäkin olen pettynyt Villeen ja koen että myös minua on kusetettu. Urheiluun liittyy vahva eettinen säännöstö, joka kieltää m.m dopingin käytön. Ville rikkoi näitä sääntöjä. Minä oon puuhastelle yleisurheilun parissa viimeiset 14 vuotta ja kun nyt yksi yhteisön jäsen rikkoo yhteisiä pelisääntöjä, silloin saa olla pettynyt, se ei ole mitään hurskastelua. Minun puolesta Villelle pitäisi määrätä elinikäinen kilpailukielto, koska tämä hänen toinen dopingrikkomusensa.

Tätä minä en kyseenalaista. Se on kaikissa asioissa niin että pelisäännöt on selkeät, ja sanktiot on määrätty niissä. Ja ne sanktiot kanssa sitten otetaan vastaan kakistelematta, vaikka kuinka sortuisi koko korttitalo alta. Näin on oltava, jotta oikeujärjestelmä toimii niinkuin sen pitääkin.

Se on jokaisen oma valinta miten, tai selitteleekö suurelle yleisölle tekemisiään sen enempää, mutta jotenkin tyly lyhytsanainen kiistäminen on johdonmukaisempaa kuin paskan jauhanta tyyliin; "en voi käsittää miten se aine joutui haltuuni" tai "vannon etten ole koskaan käyttänyt...".

Ville on asialinjalla myöntäessään käytön, ja kieltäytyesään sekoittamasta muita henkilöitä asiaan, oli niitä sitten kotimaassa, tai ei.

Ex- törkykasana pysyn kuitenkin moralisoinnin ulkopuolella tässäkin tapauksessa, enkä ole koskaan kiistänyt omia rötöksiänikään, muuten kuin poliisin ja tuomarin edessä, ja sielläkin lain antamalla oikeudella. Sujut olen olen yhteiskunnan kanssa, vaikka en kaikista kolltosistani silloin joskus kärynnytkään, ja aika perskeleen kalliin hinnan maksanut sen aikaisista toimistani, mutta täysin kaikin tavoin oikeudenmukaisesti kohdeltuna! eikä minkäänlaista katkeruutta minulla ole yhteiskuntaa, tai yksityisiä henkilöitä kohtaan. Loppujen lopuksi nämä meidän poliitikkomme ovat viimeisen vuosisadan aikana onnistuneet rakentamaan harvinaisen hyvin toimivan, ja oikeudenmukaisen oikeusjärjestelmän. Itse asiassa härmäläiset ovat aika suoraselkäistä väkeä noin niinkuin keskimäärin, jopa jotkut konnatkin omalla tavallaan.

Minua taas yksikään doping-käry ei yllätä, vaan oletan, että useimmat huippu-urheilijat käyttävät jotain aineita jossain vaiheessa. Useimmat vaan ei jää kiinni.

Näinhän minäkin ajattelen.

Näinollen Ville eikä muutkaan kiinnijääneet ole mua mitenkään huijanneet enkä tunne olevani henkilökohtaisesti pettynyt näihin urheilijoihin.

Harmi vain kun kovaa yrittänyt kaveri saa huijarin leiman.

Sääntöjen rikkojat saavat ( yleensä ) oikeudenmukaisen tuomionsa tekosistaan ja sillä siisti.

Kuinkakohan moni on tänäänkin ajanut autolla ylinopeutta ja siis rikkonut sääntöjä. Samalla kun hän on vaarantanut oman terveytensä on hän leikkinyt jumalaa muiden hengellä. Että suhteellisuudentajua hyvät ystävät !

Lopuksi sanoisin että Villellä oli sentään kanttia tunnustaa töppäilynsä eikä lähteä esmes "hammastahna"-linjalle eräänkin toki arvostamani juoksijan tapaan. Mitä kaikkea kärynnyt urheilija ja kenen kanssa on oikeasti puuhaillut ei tälläkään kertaa saada selville. Mutta mitäpä siitä. Kilpaurheilu on suurta showta ja keinot ovat ihan eri kuin kuntourheilussa.

Toivottavasti kukaan ei ota tätä panetteluna, mutta en todellakaan ole niin naiivi että luulisin arvokisamenestyjien pärjäävän ilman nykyaikaista lääketiedettä. Mika Myllylää lainaten "harmaalla alueella" liikutaan.

Silti myös huippu-urheilu on kiehtovaa ja hienoja suorituksia voi/pitää arvostaa.

Toivottavasti kukaan ei ota tätä panetteluna, mutta en todellakaan ole niin naiivi että luulisin arvokisamenestyjien pärjäävän ilman nykyaikaista lääketiedettä. Mika Myllylää lainaten "harmaalla alueella" liikutaan.

Näissä yleistyksissä kannattaa olla varovainen. Vaikka tuskin enää käy kieltäminen, ettei useimpien fyysisten lajien huippupiireihin kuulu oikeudettomasti asemansa saavuttaneita ja lääketieteen keinoin meriittinsä saavuttaneita urheilijoita, ei kategorinen huippu-urheilijoiden leimaaminen huijareiksi ole mielestäni oikeutettua. Kuten on tullut aiemmissa viesteissä esille, eniten säälittää tässä ne puhtaat urheilijat, jotka kantavat jatkossa yhtä lailla kärynneiden taakkaa. Näitäkin epäilemättä joukkoon mahtuu, ja peruspenkkiurheilijana on ihan turha lähteä spekuloimaan sillä, kuinka suuri osa huipuista douppaa.

Vähän samalla tavalla, kuin talousalan ihmisten joukkoon mahtuu muutama talousrikoksiin syyllistymätön (tästä en ole tosin varma), myös urheilijoihin varmasti lukeutuu monia yksinkertaisesti järjettömän lahjakkaita ja kovaa harjoittelevia, jotka pysyvät huipun tuntumassa ilman vääriä keinoja.

Minun elämäntyöni näyttää olevan puhtaiden urheilijoiden maineen paluttaminen. Älkää nyt Tiisanojan takia luulko, että kaikki huiput käyttävät kiellettyjä keinoja tai liikkuvat harmaalla-alueella. Senhän näki jo Tiisanojan naamasta, että epärehellisin keinoin liikutaan jo ennen käryä. Pärstäkertoimen perusteella voisin kuvitella erään toisenkin suomalaisen ( nais- ) yleisurheilijan käyttävän epärehellisiä keinoja, mutta onneksi naaman perusteella ei dopingtuomioita vielä jaeta, vaikka joukkotuomio aina kaikille puhtaille tuleekin käryjen myötä.

Minuakin ihmetyttää Lurkin maintsema toiminta. SUL on tiedottanut että heillä saapui tieto Tiisanojan kärystä vasta 24.8 ja saivat varmistuksen asiaan 30.8. Minun mielestä ADT on toiminut tavallaan urheilun etiikan vastaisesti, kun he eivät ole tiedottaneet SUL:ää aikasemmin. SUL:ää ei voi pahemmin syyttää, jos heillä ei ole ollut tietoa asiasta ennen 24.8. Käryä ei saa vahvistaa ennen kuin urheilija antaa siihen luvan tai b-näytteen tulokset ovat varmistuneet.