Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
J M

Budjettipyörä triathloniin

Recommended Posts

post-19627-14304186217831_thumb.jpg

Terve vaan kaikille. Tässä tulee eka viesti foorumille. Vuodenvaihteen jälkeen päätin, että tämän kesän kuntoiluhanke liittyy triathloniin. Kavereille tuli esteitä ja kesän ulkomaille suuntautuneet ajoreissut peruuntui, joten piti keksiä mielekästä työstettävää talveksi ja ensi kesäksi. Nyt sitten opetellaan uimaan ja juoksemaan. Tavoitteena olisi puolikas kesän päätteeksi, jos uinti alkaa sujua.

Koska tykkään näperrellä fillareiden kanssa, niin oli ihan selvää, että joku budjettipeli pitää kursia kasaan kesää varten. Homma nytkähti eilen eteenpäin, kun ostin tuollaisen Ceepo Stingerin uuden rungon 600 eurolla ebaystä. Tuli Saksasta triathlonliikkestä, jossa oli seissyt näyteikkunalla kolmisen vuotta.

Seuraavaksi olisi vaihdehommia. Voisin ottaa maantiepyörästäni Di2 ultegrat tai sitten ostaa mekaanisen ultegra takavaihtajan sekä vivut. Sopiva etuvaihtaja olis jo varustelaatikossa. Niihin ei hirveetä summaa mene ja varmasti noi mekaaniset ultegratkin olis ihan ok ratkaisu. Sähköistä olen kovasti tykännyt ja olisihan se kätevää, jos molemmissa fillareissa olisi sähköt. Voisi lainailla osia vianhakuun jne.

Vanteet mietityttää eniten. Näyttää siltä, että budjettiin sopivat keikot löytyy planet-x tai Veltec valikoimista. Ehkä käytetyt cosmic carbonet, jos sopivasti osuu kohdalle. Minkä kokoista laippaa niihin kannattaisi minimissään suunnitella, että niillä saatava etu kumoaisi painon, jota siinä saa kylkiäisinä? Paljonko sillä on väliä, onko laipat alumiinia vai hiilikuitua jos paino pysyy samana (veltec speed al vs Veltec speed 6.0 vs planet-x)? Varsinkin Veltec speed AL:ää saisi tällä hetkellä tilattua todella sopivaan hintaan. Periaatteessa voisin ottaa maantiepyörästä lainaan Mavicin cosmic elitetkin. Niiden tilale olen suunnitellut jotain kyöykäisempää jossain vaiheessa. Vaikka nekin aerovanteet ovat, niin eipä se laippa niissä kovin kummoinen ole. Näidenkin kehittelyä olen seurannut. Saas nähdä mihin hinta asettuu ja koska tule valmista.

http://www.swissside.com/hadron

Kammet pitää hankkia myös, ellen ryövää noita sähkövermeitä tohon. Isompi ratas sas olla varmaan 53 piikkinen, mutta mitäs pienemmäksi? Onko FSA:n Truvativ/sram edullisemmat osat ihan ok?

Sitten puuttuuu vielä sarvet ja satula. Mun perseelle on Fizikit sopineet (Arione ja antares) niin kaipa se arionen tri malli voisi tähän sopia. Base barin kanssa aiheuttaa vähän mietteitä nää säännöt. Tuo runkohan ei oo mikään UCI hyväksytty eikä varmaan täytä 1:3 vai oliko se 3:1 sääntöä, mutta kaipa sillä voi viikkotempoa käydä ajelemassa. Mahtaako tommosella päästä puulaakikahinoihin mukaan, jos sarvet ja/tai runko ei oo hyväksytyä mallia? Triathloniin tätä ensisijaisesti kuitenkin rakennetaan ja tempoajot on vaan plussaa, jos pääsis vähän siihenkin leikkiin kiinni. Vähän katselin jotain profilen settejä ja nytkin olis yks paketti fillaritorilla kaupan. Onko niissä jotain erityistä mitä pitäisi tietää? Ainakin putken halkaisija näyttää monessa olevan pienempi kuin maantiepyörässäni (tais olla 31,5).

Jos jollain on nurkissä ylimääräistä rompetta, joka voisi sopia tähän projektiin, niin saa tarjota vaikka yksärillä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

on noissa kiekoissa muutakin kuin se paino ja profiilin korkeus. Lähinnä profiileista löytyy se suurin ero ja jarrupinnan materiaalilla voi myös spekuloida (huonosti jarruttava carbon vs. jokakelissä toimiva ja tuttu alu). Läskimmät profiilit on nykyään se kuumin juttu. Kiekoista on täälläkin paljon juttua eri säikeissä.

Jos olet sähköillä jo ajellut niin en missään nimessä enää suosittelisi mekaanisia vermeitä tripyörään. Vaihda vaikka maantiepeliin mekaaniset ja siirrä di2 trikoneeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole omia sähkövaihteita mutta sen mitä kokeillut niin tuntuu että suurempi hyöty niistä tulee TRI pyörässä.

Eli joko hommaat toiset DI2 kamat tai vaihdat kuten mietit. Tietty edellyttää että katupyörä sopii myös vaijereille.

Mutta oma budjetti se lähinnä säätelee miten on toimittava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ceepo%203.jpg

ceepo%205.jpg

Nyt olis valmista ja kyllä tässä tosi budjetilla mentiin. Kyhnyä meni saman verran kuin tuohon cyclecenterin filoon. Täytyy tosin muistaa, että kiekot on lainattu maantiepyörästä. Rungossa oli vähän korjattavaa toisessa dropoutissa ja sain siitä vielä hyvät alennukset. Kaikki pyörään haalittu osa on ostettu käytettynä. Vaijerit sentään uusia. Vanhasta Dura-ace vaihtajasta sai ihan soivan rissat vaihtamalla, romulaatikosta löytyi 6600 etuvaihtaja, kammet otin maantiepyörästä ja siihen tuli tilalle compactikammet. Sarvisetti löytyi fillaritorilta, jarrut ja vaihdevivut pyöräliikkeen "aarrelaatikosta". Stemmi on vissiin jostain vanhasta maasturista. Satula on lainassa maantiepyörästä ja sen tilalle tulee vielä Fizik arione tri.

Olen tuota ajanut nyt rullilla ja trainerilla. Aika mukavan oloinen on geometrialtaan. Stemmiä tarttee kyllä vielä tiputtaa, mutta ensifiilis on semmonen, että nyt osui kohdalle. Eipä tuolla yhellä harrasteyksiköllä ainakaan mitään parempaa kovin helposti olisi löytynyt. En ainakaan usko. Jos kesällä vaikka lomarahoista ostais jotkut about 1600-1700gr painoiset aerokiekot. Siinä se sitten olis. Loppu on ukosta kinni, kalustoa ei voi kyllä moittia. Kasaaminen säätö ja kaikki muu semmonen tuli tehtyä itse. Lisätankoja saa kyllä vähän vielä lyhentää ja tuoda vaihdevipuja lähemmäksi. Paska puoli noissa profileissa on se, että noi kädensijat tykkää notkahtaa vähän herkästi. Oli ne ruuvit tiukalla, mutta rullilta tipahtaessani molemmat menivät "lepoasentoon" vaikkei tärähdys mikään kova edes ollut. Ehkä sitten jotain enemmän integroitua tilalle, kun on säädöt saanut kohdalleen ja mitattua geometrian. Nyt semmosia ei uskaltaisi arvalla ostaa.

Sähkösarjat hylkäsin, koska tuohon runkoon niitä ei saa kovin helposti sisälle. Keskiön sisällä menee alumiiniputki rungon läpi ja vaijereiden reitit ovat niin ahtaat, ettei niihin mitään johtoja saisi menemään. Ulkoista asennusta en sähköille edes harkinnut. Ei tuu kliini/nätti. Sähkövaihteet ovat muutenkin huollossa tällä hetkellä ja ihan siististi noi mekaanisetkin sai toimimaan kun yhden ehtoon värkkäsi ja sääti.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka jalka on paskana, niin mieli sentään pyörii jo tulevassa, kun posti kantoi taas osia kotiin. Ebaystä jäi käteen Stevensin aika-ajopyörästä otetut kiekot. Gigantec 60/80mm kehät, sapim aero pinnat ja DT240S navat. Painoa parilla 1830gr kasetin kanssa. Nyt alkais triathlon-kone olla tuubeja vaille valmis. Eikä muuten maksanut paljoa. Continentalin rengaskassin ja uuden ultegra kasetin kanssa 530e. Ajettu alta tonnin. Nyt voin todeta, että Selvästi alta 2ke, mutta vähän yli 1500e meni koko hoitoon. En oo virallista totalia laskenut mutta uskoisin, että ollaan about 1600e nurkilla kiekkojen kanssa. Lopputuoksena fillari, jolla on ilo ajaa. Ennen leikkausta sain vähän otettua tuntumaa ja ainakin 3h menee satulassa mukavasti niin, ettei tartte suuremmin venytellä. Jännä nähdä, onko noista uusista kiekoista mitään merkittävää hyötyä, kun pääsen niillä ajelemaan. En aio noita sen suuremmin säästellä, vaan ajelen kaikki ajot noilla. Kestää sitten sen, minkä kestää.

Mitkä tuubit olis semmoset lähes pommin varmat pistosuojaukselta ja kohtuu hyvin rullaavat? Jotenkin ei nyt huvittaisi laittaa kahta sataa contin competition rinkuloihin. Sprinter gatorskineistä lukenut aika paskoja arvosteluja juuri tuon pistosuojauksen osalta. Entä Tufon Elite ride?

Photo%2022.5.2014%2016.03.38.jpg

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy