Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Trampoliinilla hyppiminen

Gini
 Share

Recommended Posts

Onko trampoliinilla hyppimisestä hyötyä juoksun kannalta? Oon jostain lukenu, et jos hyppii 10 min, niin se vastaa ½ h juoksua. Pitääkö paikkaa? Onko hyppimisestä hyötyä, jos tekee oikeestaan vaan voltteja yms?

Mitä olen siskonpojan trampoliinia kokeillut niin jo muutaman minuutin pomppimisesta syke oli kuin rusakolla. Osasyynä varmasti aloittelijan olematon tekniikka. Loukkantumisvaara aloittelijalla ainakin on ilmeinen.

Onko trampoliinilla hyppimisestä hyötyä juoksun kannalta? Oon jostain lukenu, et jos hyppii 10 min, niin se vastaa ½ h juoksua. Pitääkö paikkaa? Onko hyppimisestä hyötyä, jos tekee oikeestaan vaan voltteja yms?

Kaikesta hikiliikunnasta sinänsä on hyötyä juoksun kannalta, sillä se edesauttaa peruskunnon kohoamista. Varmasti hyppely trampoliinilla volteilla tai ilman on riittävän raskasta, että sillä on peruskuntoa kehittävä vaikutus. Tuo 10 min vs. puoli tuntia -väite tuskin pitää paikkaansa. Voi olla, että hyppiessä kuluttaa esimerkiksi enemmän energiaa (tuskin sitäkään ihan kolminkertaisesti), mutta ei se suoranaisesti siltikään vastaa puolen tunnin juoksua.

Lisäksi on hyvä muistaa, että jos tavoitteena on kehittyä juoksijana, kaikkea juoksua ei voi korvata muilla lajeilla, vaan juoksun vaatima tietynlainen jalkojen lihaskunto, iskunkestävyys ym tarvittavat ominaisuudet kehittyvät ainoastaan juoksemalla.