Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Salon Maraton 2.9

Recommended Posts

Salossa olikin mielenkiintoinen alkutaival, vettä tuli taivaan täydeltä ensimmäisen kympin ajan. Kastuttiin oikein perusteellisesti, erityisesti kenkien kastuminen oli minusta inhottavinta. Mutta kyllä nekin kuivia, jos nyt ei aivan kokonaan, niin ainakin siedettäviksi. Muuten matka sujui hyvin ja varsinkin maalissa oli kiva, kun oli keittotarjoilu.

Salossa juostu maraton uudella reitillä. Vasen nivus/etureisi on vaivannut aika kauan ja tänäänkin juoksin kipulääkkeen turvin. Vähän ennen starttia, alkoi satamaan ukkosen jyrinän säestyksellä ja startin jälkeen alkoi sataa oikein kunnolla ja se jatkui noin 10 km asti. En muista koska viimeksi kastuin näin perusteellisesti maratonissa, juoksuasut, kengät pikkuhousuja myöten läpimäräksi. Matka taittui noin 25.30min/5 km vauhdilla kuten suunnittelin ennen juoksua. Sitten tein kardinaalin mokan, nimittäin minä käännyin ½ maratonin kääntymispisteellä ihan automaattisesti(en ymmärrä itsekään miksi tein noin), koska minun edessä juosseet 3 juoksijaa kääntyivät takaisinpäin. ½ maratonin ja maratonin juoksunumerot ovat samanlaisia ja en pystynyt erottamaan ½ maran ja maran juoksijoita numeron perusteella. Olin ehtinyt juosta reilun 300m, Miikka tuli vastaan ja sanoi että minä käännyin ½ maratonin kääntymispisteellä. Maraton juoksija pitää jatkaa matkaa eteenpäin. Minä tein äkkiä U-käännöksen ja olin todella vihainen omalle huolimattomuudelle. Miksi en tutustunut juoksureittiin etukäteen ennen juoksua.

Paluumatkalla vastatuuli kiusasi väsyneen juoksijan menoa, mutta juoksuvauhti ei tippunut kauheasti. Menomatka 1.49.38(yli 600m ylimääräistä matka) ja paluumatka 1.51.53 loppuaika 3.41.31(oma kellon ja järjestäjän kellon erotus oli yllättäen suuri melkein minuutin enemmän kuin omani(monet muutkin tätä ihmettelivät). Olen ihan tyytyväinen omaan suoritukseen vaikka tein käsittämättömän virheen, koska en pystynyt juoksemaan nopeammin tänä vuonna.

Saunan jälkeen nautin järjestäjän tarjoamaa lihakeittoa ja munkki-kahvin.

Järjestäjän puolella on vielä parantamisvaraa aika paljon, esimerkiksi numero lappu piti hakea keskustan kirjastosta ja auton parkkipaikan löytäminen oli aika vaikea koska Salon Päivän takia joka paikassa oli täynnä autoja. Sen jälkeen piti tuoda auto maalin alueelle ja urheilutalossa vaihdettua juoksuasuun ja jätettyä kassin piti tulla takaisin kirjaston edustalle mistä startti tapahtuu. Vaikka Andi sanoi 5km välein pistetty kyltti mutta en nähnyt 25km ja 35km kylttiä. Yhdessä juomapisteellä juoma piti ottaa itse mukilla ämpäristä joka suljettu kannella kunnolla. y.m. Reitti itse on aika hyvä.

Järjestin itselleni vähän ylimääräistä ohjelmaa jo ennen starttia. Minulla ei yleensä ole asiaa kävelymatkan ulkopuolelle, joten en osaa käyttää joukkoliikennettä. Menin tyytyväisenä ajoissa linja-auto pysäkille, jossa oli sininen kyltti. Järkytys oli melkoinen, kun heilutin kättä bussille ja se meni pysähtymättä ohi. En muistanut juna-aikatauluja ja taksi olisi ollut jo liiallista panostamista, joten ei auttanut muukaan, kun odottaa seuraavaa bussia. Odotellessani selvisi sekin, että edellisellä ja seuraavalla pysäkillä oli maaginen pikavuorokyltti ja siinä missä seisoin ei ollut. Uusi bussi olisi Salossa 11:45 eli samaan aikaan kun maratonin ilmoittautuminen loppuu, joten kiire tulisi. En ollut jaksanut ottaa turhaan ylös epäolennaisia pikkuseikkoja kuten järjestäjän yhteystietoja, joten soitin netin päässä olevalle kaverille ja pyysin Andin numeroa. Selitin hänelle tekstiviestissä tilanteen, mutta hän ei ollut sitä ehtinyt kiireessä lukea.

Pohdiskelin matkalla voinko vaihtaa varusteet jo bussissa (ei vessaa) ja päädyin lopulta siihen, että nakuilu on korrektia käytöstä, joten vaihdoin vaatteet takapenkillä. Käsittääkseni kukaan kanssamatkustaja ei kiinnittänyt asiaan huomiota. Ajattelin ottaa taksin linja-auto asemalta lähtöpaikalle, koska en tunne Saloa. En kuitenkaan nähnyt (vieressä ollutta) taksiasemaa, joten päätin suunnistaa reittikartan pienennöksellä lähellä olleeseen lähtöpaikkaan. Juoksentelin trikoissa kartta kädessä ja reppu selässä, mutta lukuisat iltarasteilla vietetyt puolituntiset parin sadan metrin rastivälillä tuottivat tulosta ja alkuasukkaiden neuvojen avulla saavuin paikalle suoraan noin kymmenen minuuttia ennen lähtöä. Ilmoittautuminen oli vielä käynnissä, joten tästä lähtien asiat sujuivat kuten pitikin. Ainoa kiireessä unohtamani asia oli vaseliinin laittaminen nivusiin, jota olin ajatellut testata harjoituksissa tulleiden hankaumien välttämiseksi. Huomasin hankaumat vasta suihkussa, joten tämä unohdus ei suoritukseen vaikuttanut. Sen sijaan varvas hankautui ja alkoi sattua kolmen tunnin jälkeen, jota harjoituksissa ei ole tapahtunut. Positiivisena asiana oli, etten ainakaan ehtinyt jännittää ensimmäistä maratonia.

Tavoitteena oli juosta läpi niin että aikaa kuluu niin kauan kuin kuluu ja ajatuksena oli, että kaiken mennessä kohdalleen 4.15 voisi olla mahdollinen. Ajattelin lähteä varovaisesti, koska pelkäsin, että aiemmista tapahtumista johtuen menohaluja voisi olla liikaakin. Lähdin liikkeelle kuten lähtisin pitkälle lenkille. Olen laiska lähtijä ja hyvin pian huomasin, että vauhti on reilusti hitaampaa kuin 4.15 vaatisi. Ei tuntunut mitenkään erityisen pahalta, mutta koska minulla ei ollut varsinaista aikatavoitetta menin itselleni sopivaa vauhtia. Vettä tosiaan satoi ensimmäisen tunnin ja välillä reilusti. Mietin puolitosissani viiden kilometrin kohdalla alitettaessa väliaikaisessa sateensuojassa, että jäisikö tähän. Puolimaratonin kääntöpaikan jälkeen näin juoksijoita vain edessäni, joten mietiskelin jostain syystä olenko viimeinen, vaikkei asialla mitään väliä ollutkaan. Kääntöpaikan jälkeen selvisi, että olin neljänneksi viimeinen. Viidentoista kilometrin jälkeen pääsin liikkeelle ja juoksu alkoi tuntua rennolta ja meno tuntui hyvältä 35 km:ään asti. Puolimaratonin väliaika oli 2.25. 35 km:n ylämäessä jalat jäykistyivät ja juoksusta tuli väkinäistä loppumatkaksi. Lisäksi siihen sattui reilu 5 km jakso, jolloin en nähnyt muita juoksijoita. 40 kohdalla näin edessä juoksijoita ja kiihdytin vauhtia, kun he menivät mutkan taakse vauhtini hiipui kiihtyen taas saadessani näköyhteyden. Tein loppusuoralla ohituksen. Jälkimmäiseen puolikkaaseen kului aikaa 2.10. Oli odotettavissa, että toinen menisi nopeammin, koska se oli alamäkeä ja ensimmäinen ylämäkeä. Juoksen myös suhteessa tasooni paljon paremmin ala kuin ylämäkeä johtuen ehkä osittain siitä, että olen tehnyt pk lenkkejä pururadalla sykemittarin mukaan niin, että syke pysyy koko ajan samana. Tällöin alamäet on juostava kovaa ja ylämäet menevät lähes kävelyvauhtia (Jos joku on lukenut tänne asti, niin todetkaa jos tuossa ei ole mitään järkeä). Vauhdinjako ei varmaankaan ollut optimaalinen, vaikka mäet sitä vähän selittävätkin. Toisella puolikkaalla ohitin edellä menneitä juoksijoita, koska muiden vauhdinjako oli erilainen. Ohittaminen on mukavampaa kuin ohitetuksi tuleminen.

Olen tyytyväinen siihen, että pääsin maaliin lähes ongelmitta. 35 kilometrin kohdalla tullut väsymys oli sikäli hyvä, että ilman sitä, olisi voinut tuntua siltä, etten ollut saanut itsestäni kaikkea irti. Nytkin joku sanoi juoksun jälkeen huoltopaikalla, etten näytä siltä, että olisin juossut maratonin. Pitemmän tähtäimen tavoitteeseeni neljään tuntiin on paljon matkaa, mutta kelloa on kunnioitettava ja lopputulos on kunnon edellyttämä. En voi kehua hirveän ahkerasti harjoitelleeni, joten parantamisen varaa on.

Reitin merkinnät olivat paikoitellen puutteellisia mahdollisesti sateesta johtuen ja jotkut muut olivat matkalla eksyneet. Muuten olen järjestelyihin tyytyväinen.

Kommentoin tänne maratonketjuun, koska ei tämä enää liity ultrajuoksuun millään tavalla (ei oikeastaan maratonjuoksuunkaan, koska kyse on puolikkaasta, mutta turha perustaa uutta ketjua Salon puolimaratonille...):

Lyhyt priifaus Salon sekoiluista:

Startti meni ihan ok. Juoksien omaa 3.45/k vauhtia (perstuntumalla!!) alusta lähtien, vaikka muut intoilu puoleen ja toiseen. Oma juoksu oli sarjassa tukkosta räpellystä, mutta joo... Puolikas 39.30 ja 18l 67.30... Ja sitten koko järjestely meni persiileen, eli ainakin 3 ekaa m-yleisen sarjan juoksijaa juoksi harhaan ja ainakin yli 3k ylimäärästä...Harhaan juoksi ainakin 30 puolikkaan juoksijaa.

No,plattiin reitille joukolla , mutta kellään ei ollut mitään motivaatiota juosta loppuun. Itte tempasin vikan 1k 3.30 aikaan, ihan vitutukseen.

Ei hemmetti. Ei voi olla totta. Ei taas. :076:Missä kohtaa reittiä tämä harhaanjuoksu tapahtui tällä kerralla?

Viime vuonna kiersin reitin fillarilla maratonin aikana ja silloin kaikki risteykset, puolikkaan kääntöpaikka ym. oli merkitty mielestäni aivan riittävän näkyvästi ja hyvin, joten melkoisen noloa on, että tänä vuonna on onnistuttu töppäämään juoksutapahtuman tärkeimmällä osa-alueella. Siinä ei paljoa soppalautanen lämmitä juoksun jälkeen, jos juostu matka ei ole sinnepäinkään kuin piti olla.

mulla jäi ihan hyvä mieli salosta. lähdin juoksemaan pitkää lenkkiä ja samalla testailemaan uusia juomasekoituksia, upouuden powerbar-juomavyön toimivuutta ja muutamaa uutta vaatekappaletta. tunnin mittainen alkumatkan kaatosade kuului osioon "mikä ei tapa, se vahvistaa". koska hellekesän ja MasUn jälkeen olin menettänyt täysin tuntuman vauhtiin, jatkoin "rennolla mutta ei reippaalla" askeleella.

20km kohdalla etsiskelin ensimmäistä omaa juomaani, mutta järjestäjät olivat kämmineet. harmi, sinne meni puhti+malto+suola kokeilu. lohdukkeeksi söin gutzy-patukoita. toinen pulloni löytyi 30km kohdalta joten vesipullo vyöstä mäkeen ja maxim+malto+suola tilalle. meno tuntui yhä kevyeltä ja jatkoin samaa vauhtia maaliin asti. kilsakylttien puuttuminen ei häirinnyt yhtään, sillä tiesin eteneväni tasaista vauhtia.

tuloksena oli urani täpärin 4 tunnin alitus (muistaakseni 3.59.45) mikä riitti naisten voittoon. suihkuun, järjestäjien extra-maukas hernari naamaan, pokaali kainaloon ja hesan bussia odottelemaan. nyt pari vauhtitreeniä alle ja sitten joutsenossa kaikki peliin....

mulla jäi ihan hyvä mieli salosta.

(...)

alkumatkan kaatosade kuului osioon "mikä ei tapa, se vahvistaa".

(...)

20km kohdalla etsiskelin ensimmäistä omaa juomaani, mutta järjestäjät olivat kämmineet. harmi, sinne meni puhti+malto+suola kokeilu. lohdukkeeksi söin gutzy-patukoita.

(...)

suihkuun, järjestäjien extra-maukas hernari naamaan, pokaali kainaloon ja hesan bussia odottelemaan. nyt pari vauhtitreeniä alle ja sitten joutsenossa kaikki peliin....

Sinä Hanna et pahemmin kitise, hieno asenne! Joku toinen voisi sadatella juoman katoamistemppua hieman enemmänkin. No, pääasia, että vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää...

Onnittelut sarjamenestyksestä ja tsemppiä Joutsenon vauhdikkaalle maralle!

Onnittelut muillekin Salossa juosseille. Puolikkaalla tapahtuneesta reittisähläyksestä tietenkin saa ja jopa pitää olla vihainen. Kyllähän tuollainen risoo.

Tytöt 50 sarjassa juostiin melkoista haipakkaa puolikkaalla.

1. Aila Kukkonen 1.18.41

Jos tämä pitää paikkansa, niin silloin kumarran syvään.

http://www.takatalo.fi/marathon/tulospuolimarathon2006.html

Päihitti M-yleisen sarjan voittajan lähes 4 minuutilla. Pakko kai se on uskoa kun on kerran virallisessa tulosluettelossa

Nyt siellä tosin lukee, mistä tuon Aila Kukkosen bongasit ?

Puolimarathon, naiset 50 (Halfmarathon, women 50):

1) Lausjärvi Arja 1:18:41

2) Ynnilä Riitta 1:36:10

3) Pirjo Huhtanen 1:48:26

4) Löppönen Maija 2:06:59

5) Pirkko Lehtinen 4:50:01