Jump to content
Juoksufoorumi.fi

kymppi ja maraton

lenkkimies
 Share

Recommended Posts

Kympistä palautuminen on varsin yksilöllistä ja riippuu erittäin paljon siitä miten täysillä kympin juoksee. Mutta järkevältä tuntuisi että ainakaan sinä aikana kun tankkaa maratonille ei juoksisi kilpaa. Itsellä se tarkoittaisi sitä että kisakympin ja maratonin väliin pitäisi jäädä vähintään 4 kokonaista päivää.

Itse tällä huimalla kolmen maran kokemuksella jätän viimeisen kovemman treenin ainakin viikon päähän, eikä sekään ole kisakympin tasoa vaan mieluummin maravauhtista tai pikkuisen reippaampaa vauhtia. Pari viikkoa ennen tuo on kymppi toiminut hyvin ilman ongelmia, mutta lähempänä en ole kokeillutkaan.

Keväällä juoksin 10 päivää ennen Terwamaratonia 10km:n kisan radalla. Vedin tuon kympin niin kovaa kuin vain pääsin. Enpä huomannut tuon enää maratonilla mitenkään painavan.

Nyt sitten olisikin 8 päivää ennen Kiiminki-maratonia Oulun juoksu (10km). Olen tässä kahden vaiheilla juostako Oulun juoksu vai ei. Voishan sen tietenkin ottaa vähän iisimmin, mutta vaikeeta se lappu rinnassa on...

Keväällä juoksin 10 päivää ennen Terwamaratonia 10km:n kisan radalla. Vedin tuon kympin niin kovaa kuin vain pääsin. Enpä huomannut tuon enää maratonilla mitenkään painavan.

Nyt sitten olisikin 8 päivää ennen Kiiminki-maratonia Oulun juoksu (10km). Olen tässä kahden vaiheilla juostako Oulun juoksu vai ei. Voishan sen tietenkin ottaa vähän iisimmin, mutta vaikeeta se lappu rinnassa on...

Itse kallistun siihen vaihtoehtoon että juoksentelen Oulu juoksun ja Kiimingissä maratonin.

Itse vedin viimeksi 2003 ratakympin ihan täpöllä alle 33min ja sitten reilu 2 viikon päästä hölkkäilin Joutsenon maran. Välissä vedin viela 2 pitkää lenkki...

2 viikkoo ei mittään probleemaa. Toi Forestin 9-10päivää sopii varmaan kovakuntoselle, mutta 3h maratoonarille en menis suositteleen.

Itsellä olis trakotus vetää ennen 23.9. Jousenoo vielä 2.9. Salossa puolikas ja 6.9. Eltsussa pm-kymppi. Puolikas tosin menee käsijarru päällä treeninä, mutta kympillä mennää täpöllä. Ohjelmas olis vielä lisäksi yksi pitkä (25) yksi vetotreeni (8x1k) ja puolipitkä (20) ennen hölläilyä. Eli oha tässä vielä tekemistä, mutta 2 viikon päästä nostetaan jalat kattoon ja odotetaan kunnon saapumista...

Kuinka lähellä maratonin starttia kuntoilijan kannattaa juosta kympin "kisajuoksu", niin ettei maraton mene tuon kympin takia piloille?

Riippuu monesta seikasta mm. harjoittelutausta pitkällä ja lyhyellä aikavälillä sekä "palautumisnopeus" johon vaikuttaa suuresti ikä. Minä, 42 v kuntoilija palaudun kisakympistä ehkä kymmenessä päivässä. En tosin kovaa kymppiä noin lähellä maratonia juoksisi, koska se sotkee viime päivien harjoittelun tai lähinnä herkistelyn.