Jump to content
Juoksufoorumi.fi

maisematiemaraton

Recommended Posts

Juuri kun kesä alkaa olla ohi ja lämpötilat lähestyvät sopivia juoksukelejä, niin sitten alkaa tuulla. Maisematiemaraton juostaan yhden suuntaisena taipaleena itä-länsi suunnassa. Ja tänään oli todella kova luoteistuuli. Eli vastatuuli oli milloin ihan vastainen tai sitten välillä hieman sivuvastainen (lukuunottamatta 200 metriä Punkalaitumen keskustassa ja maalisuoran sataa metriä). Jo lähtöpaikalle bussilla meneessä oli selvää, että huippuaikoja ei tänään juostaisi. Mutta lähdin juoksemaan tasaisella sykkeellä tälle kelille parasta mahdollista aikaa.

Kärki lähti alussa hurjaa vauhtia liikkeelle. Kuuden juoksijan porukka meni ekat kilometrit noin 4.00-4.05 vauhtia. Onneksi maltoin mieleni ja sovitin oman vauhtini 4.20 tasolle. Alun metsäisellä taipaleella ei tuullut ihan niin hirveästi. Noin viiden kilometrin juoksun jälkeen minut sai kiinni kolme muuta juoksijaa, joiden kanssa sitten taivallettiin aina 20 kilometriin saakka koko ajan hieman hidastuvalla vauhdilla. sykkeiden mukaan kuitenkin mentiin minulle sopivaa vauhtia.

Puolimatkan kohta tuli vastaan ajassa 1.33.50, joten olin hieman kovemmassa vauhdissa kuin osasin odottaa kovan vastatuulen vuoksi. Tässä vaiheessa lisäsin hieman lisää vauhtia ja muut omasta porukastani alkoivat jäädä. Samalla aloin pikku hiljaa saavuttamaan edellä meneviä juoksijoita. Vaikka oma vauhtini ei ollut kummoista, niin siitä huolimatta ohitin kolme juoksijaa 33 kilometrin kohdalla ja sain kilpailussa kolmantena olevan juoksijan näkyviin. Kun kuntoa tuntui olevan kiristin vauhtia (siis nostin sykettä, vauhti taisi jopa laskea) ja aloin saavuttamaan edellä menevää juoksijaa. Pääsin muutaman kymmen metrin päähän 39 kilometrin kohdalla, kun kunto loppui. Vauhti hiipui todella olemattomaksi ja lopussa jopa yksi alussa samassa porukassa ollut juoksija ohitti minut. Viimeset kaksi kilometriä olivat todella rankat; aikaa kului 11 minuuttia ja meno oli todella voimatonta. Ekaa kertaa tänä vuonna väsy iski lopussa kunnolla. No loppuaika oli siitä huolimatta kelvollinen 3.11.18, jolla heltisi viides sija kokonaiskilpailussa. Oma reittiennätys parani kaksi minuuttia, joten tänä vuonna olen paremmassa kunnossa kuin viime vuosina, sillä huonolla juoksulla tulee suht hyviä aikoja. Mutta hyvänä päivänä tuollakin kelillä olis varmaan mennyt alle 3.08. Ensi vuonna uusi yritys toivottavasti hieman tyynemmässä kelissä.

0-10 km 43.53

10-20km 45.14

20-30km 44.54

30-40km 46.18

3.11.18 syke ka 156 max 166

Ja nyt viimeselle kesälomaviikolle Haltille vaeltamaan.

Onneksi olkoon Artturi hienon ajan kellotit varsinkin kun tuuli tuiversi lähes hirmumyrsky lukemia ja puhalsi vauhdit sammuksiin noin minuutin välein. Otti todella koville! Itse lähdin jänistämään Pasia (nro6) ennätysjuoksuunsa 3:18 loppuvauhtiin tähdäten ja erkanin 28km kohdalla vetäen itselle vauhtiharjoitustyyppisen lopun - loppuaika mulle 3:13:31 Pasi ei ihan jaksanu vielä. Kiva kun ei satanu ja lopussa aurinkokin näyttäytyi ja tykkäsin vaikka lopussa olin aivan lopussa:icon_biggrin: Tuloksia saisivat kyllä tulostella nopeammin, muuten järjestelyt ei ontuneet kuten ei kait muinakaan vuosina?

Palkinnot komeita, mitali tosi hieno lasinen ja yllärinä treenikassi. Monta plussaa järjestäjille!!!!!!!!!

ENSIVUONNA NÄHDÄÄN TAAS:dankk2:

Surkealla menolla M50 kolmoseksi ja komean pytyn omistajaksi. Pelkkää tuuria! Tämä on selkeästi hitain maisematiemaratonini ja koskaan aiemmin ei ole tullut mitään sijoituksia - kerran mennyt jopa alle kolmen ja puolen tunnin.

Jälkimmäinen puolisko oli minulle todella rankka - vastatuuli vei voimat - fyysiset ja psyykkiset. Käveltyä tuli niin paljon että hävettää.

Loppuaika 3.53.29.

Kuuman kesän jälkeen palattiin normaaliin koleaan ja tuuliseen syksyiseen ilmaan.

Maratonin startti hetkellä vain 11 °C ja kovatuuli. Tämän kesän helle-säähän tottuneelle kropalle yhtäkkinen kolea ja tuulinen sää on aika myrkkyä. En ollut varautunut näin koleaan ja tuuliseen säähän ja en ottanut pitkiä trikoita enkä pitkähihaista paitaa vaan pyöräily t-paita ja lyhyet trikoot. Minä tärisin kylmyydestä ja lähtölaukausta odotellessa yritin pysyä lämpimänä hölkkäämällä ja hyppimällä, mutta tuuli oli niin kovaa että polvet kylmettyivät aika nopeasti. Vihdoin startti tapahtui ja pääsin juoksemaan. Vastatuuli oli niin kovaa että jouduin juoksemaan puskemalla kovatuulta vastaan. Koko matka oli vastatuuli ja tuulesta suojaisia paikkoja ei ollut, paitsi viimeinen 100m ennen maalia, yllätys, yllätys myötätuuli !!! Kovan vastatuulen rasituksen takia väsähdin aika pahasti 35km jälkeen. Tavoitteena oli 3.30-3.35 siihen en pystynyt mutta 3.38.27 ja kolmospytty(Salo maratonissa saamani kolmospyttyyn verrattuna 5 kertaa kookkaampi ja painavampi) siihen olen ihan tyytyväinen. Maalissa sain pyöreän lasi-mitalin ja varustekassin(vanha kassi jonka sain Vaasa maratonissa palkintona, on kärsinyt kovassa käytössä. Siksi tämä on todella tervetullutta.)

Todella hienosti järjestetty maraton. Viikko sitten osallistuneeseen Salo maratoniin verrattuna Taivas ja Helvetin ero !!! Suosittelen lämpimästi Maisematiemaratonia kaikille palstalaisille..

Onnittelut Esalle(jälleen pytty!!!), Artturille(todella kova tulos näissä olosuhteissa) ja muille Maisematiemaratoniin osallistuneille.

Äsken unohdin kiittää Maisematiemaratonin järjestäjiä ja vapaaehtoisia jotka hoittivat hienosti töitä maratonin eteen. Kiitos paljon hienosta maratonista.

Onnittelut maisemamarailijoille! Raakaa raastamista tuo matkanteko vastatuuleen on...

Eipä ole vastatuulikisaa onneksi osunut vielä omalle kohdalle, mutta lenkeillä hyräilen mantrana Juicea (Do the stönö, erityisesti kohtaa "Ilo irti ja hymyä huuleen, vaikka virtsaatkin vastatuuleen").