Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Superkompensaatio

Varokaa juoksijaa!

Recommended Posts

Lenkkipolulla käy aika ajoin niin, että edessä kulkeva ei kuule kepeää askeltani, ja lähestulkoon hyppää pelästyksestä ojaan, kun tulen rinnalle.

Mielellään vähän varoittelisin etukäteen, mutten ole keksinyt siihen mitään järkevää tapaa. Joskus kokeilen viheltämistä, mutta jos on reippaampi lenkki menossa, niin silloin ei tahdo viheltäminen irrota.

Onko teillä jotain hyväksi havaittuja tapoja?

Talvella jos on hiekoitettu tie niin oon ottanu matalamman askeleen jolloin kenkä osuu maahan vähän töksähtäen. Siitä kuuluva ääni on tavallisesti herättäny koko tien leveydeltä kulkevat. Tai sitten vaan ohittaa vähän kauempaa niin eivät pelästy.

Jos meinaa olla ahdasta, olen hihkaissut reippaalla äänellä ennen ohitusta "Anteeksi!" tai "Anteeksi, tulen ohi vasemmalta/oikealta" ja rinnalla "Kiitos!" Koiranulkoiluttajia ohittaessa olen tilanteesta riippumatta ropistellut kengillä maata kuten Seppo jo mainitsikin ja tarvittaessa vielä toistanut saman mantran kuin ahtaissa tilanteissa..

Tavallisesti kelveillä on kyllä sen verran tilaa, että kun valitsee tien vapaamman reunan niin ohi pääsee ilman että kenenkään mielenrauha rikkoutuu. Ennen mahdollista "kaistanvaihtoa" tietty tarkistetaan ettei takaa tule pyörää jne.

Silloin jos joku tukkii tien niin on ihan normaalia avata suunsa ja sanoa anteeksi sekä kiitos. Lähinnä tuo ketjun aloittajan mainitsema muiden ihmisten säikyttely on inhottavaa: ei haluaisi pelästyttää, mutta ei viitsisi anteeksikaan pyydellä jos meitä on metsässä tai tiellä vain kaksi. Ehkä köhiminen ja äänekäs kompurointi ovat parhaat keinot. Säikähtäähän niitäkin etenkin naisihmiset pimeällä, mutta minkäs teet. Itsekin aina kävelylenkillä sen verran ajatuksissani, että ohitse kohahtavaa pyörää tai juoksijaa säikähtää ihan hervottomasti.

Ittelläni on lähes poikkeuksetta kaks koiraa vyössä kiinni, joten ääntä on enemmän kuin minussa yksistään, edellä kulkijat osaavat väistää jo hyvissä ajoin :) joskus joutuu yskäsemään hieman ennen kohtaamista. Kerran kahdelle noin 12-v penskalle (poikia pelleilemässä pyörien kanssa keskellä kevyen liikenteen väylää) jouduin karjumaan isoon ääneen "ja nyt pois tieltä vähän äkkiä!*tehostekirosana*" :)

Tämä tien tukkiminen pätee ihan samalla tavalla myös juoksijoihin. Mitä minä noilla porukkalenkeillä olen ollut, niin kyllä siellä tupataan valtaamaan ainakin ajoittain koko väylä. Itse kun olen paljon pyöräillyt, niin kiinnitän asiaan paljon huomiota. Ihmisluonne vaan on semmoinen, ettei se kovin hyvin osaa/halua/jaksa/viitsi ottaa muita huomioon tuolla liikenteessä. Siitähän se lähtee, jos itse kukin pyrkisi aktiivisesti liikkumaan siten, että muutkin mahtuvat tarvittaessa ohi ilman erillisiä kehoituksia. Ja mistä kaikki lähtee? No tietenkin sieltä lapsuudesta ja siitä opettavatko vanhemmat lapsia millä tavalla. Sillä sen minkä kerran opit, sitä ei hevin muuteta.