Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
sammatti

Juoksijan polven kuntoutus

Recommended Posts

Urheilija ei tervettä päivää näe. Ei vaiskaan, mutta aina välillä tulee tappiota. Itselläni joulukuun puolessa välissä mäkivetoja ja niitten seurauksena juoksijan polvi. Tämä itsediagnoosina.

Muutaman päivän huili, buranaa napa täyteen, foam rolleria, venytysiä jne...> lenkki 6 km ja vaiva tuli uudestaan.

Lisää venytyksiä jne, muutaman päivän tauko ja nyt uusi kokeilu 5 km, ekat 2,5 tuntui pikkaisen, jonka jälkeen lyhyellä askeleella kohtuullisen ok köpöttelyä. Miten jatkaisitte tästä, olisiko päivä taukoa ja sama kokeilu ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku viisaampi vastatkoon pidemmän kaavan mukaan, mutta jos kyseessä on juoksijan polvi, niin se voi vaivata helposti kuukausia. Itselläni juoksijan polvi tuli viime vuoden syksyllä, ja vasta tänä alkutalvena pääsin ensimmäisille kivuttomille lenkeille täystauon päätteeksi. Enkä ollut edes juossut polveani mitenkään mäsäksi, vaan lopetin juoksun heti kun oireita alkoi tulla. Tein koelenkkejä aluksi parin viikon välein ja lopulta puolen vuoden jälkeen, eikä vaiva helpottanut sittenkään.

Pisti nyt lähinnä silmään tuo "päivä taukoa": siitä ei kyllä varmaankaan ole mitään hyötyä. Pari viikkoa kuulostaisi jo järkevämmältä näin aluksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitään yleispätevää en osaa kertoa, mutta omia kokemuksia kyllä: Kun vaiva alkoi olemaan selkeä, lopetin juoksemisen ja siirryin korvaaviin harjoituksiin (crossari ja hiihto, kun oli talvikausi). Tämä siksi, että olin useasta lähteestä lukenut ongelman pitkittyvän ja vakavoituvan helposti, jos rasitusta jatketaan. Sitä en tietenkään halunnut. Vasta keväällä aloitin varovaisesti juoksemisen, joten juoksutaukoa tuli useampi kuukausi. Lisäksi kiinnitin erityistä huomiota pakaralihasten venyttelyyn. Pääsin vaivasta eroon, ja nykyään yritän tehdä säännöllisesti pakaralihasjumppaa, jotta se ei uusiudu. Persuksien kunnollinen venyttely jäi myös pysyvästi lenkinjälkeishuollon osaksi. Kikkarointini muuten lähti suurelta osin tarpeesta keksiä juoksulle korvaavia harjoitteita kesäkaudeksi; pyöräilyä nimittäin inhoan. Kikkarilla potkuttelu sitäpaitsi vahvistaa mukavasti juuri niitä lihaksia, joiden huono kunto on usein juoksijan polven perussyy.

Sittemmin olenkin kärsinyt plantaarifaskiitista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urheiluhierojalla käynti voisi olla asiallinen. Koko alavartalon hieronnassa ne kireydet löytyy ja hieronta jo voi auttaa vaivaan parhaassa tapauksessa. Jäähän siitä sitten muistiin ne kireimmät paikat, joita osaa sitten jäljempänä vahvistaa, putkirullailla ja venytellä paremmin.

Aikalailla samoilla linjoilla vaivan uusiutumattomuuden kanssa menettelen Vm60:n kanssa. Tota kikkarointia voisi kokeilla ensi kesänä, kun muksutkin potkulaudoillaan tykkäävät painella menemään. Hyvää yhteistä tekemistä. =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin fyssarilla, viikko lisää lepoa, buranaa apteekillinen ja foam rolleria kerran päivässä. Ja venyttelyä..v...ttaaa.

Sorry vaan, mutta minusta sinä voit olla tavattoman iloinen, jos selviät viikon juoksutauolla. Tsempit enivei - kiusallinen vaiva joka tapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selitin asian ehkä hieman väärin. Nyt on viikko paussia ja buranakuuri, sitten katsotaan mitä tapahtuu. Jos jalka ei kestä yhtään otetaan lisää lepoa. Ennuste oli 6 viikkoa paranemiseen, mutta näistähän ei koskaan tiedä. Joillakin saattaa mennä hyvinkin pitkiä aikoja, toiset taas saavat vaivan kuriin muutamassa viikossa, riippuen vamman laadusta. Nyt sitten kauhotaan uima-altaalla jonkun aikaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

On uskomatonta miten paljon fysioterapioissa voi olla eroja. Kävin Teramuksessa Munkkiniemessä Sepon luona. Voin vilpittömästi suositella asiantuntemusta ja hoito-ohjeita. Ylivoimaisesti paras fyssari käynti ever. Juoksijan polven syy siis selvisi ja treeniohjeet saatu. Kevyt juoksu on ok, mutta maksimi 30 min esim. joka toinen päivä. Tulee muuten tarpeeseen. Tää oli hieno käynti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on oikea jalka heikompi kuin vasen ja siinä on askellusvirhe missä polvi kiertyy sisäänpäin. Samalla lonkan ja kankun lihakset ovat heikot ja tästä syystä askellus hieman "horjahtaa" aina sisäänpäin. Tämä on helppo todeta esim. niin että makaat kyljelläsi alempi jalka hieman koukussa, ylempi suorana. Nosta suoraa jalkaa 50 cm suoraan ylöspäin nin että toinen painaa sitä vastaan maata kohden. Kuinka hyvin pystyt lihaksillasi pitämään vastusta? Vasen meneee ihan ok, oikeassa ei ole samaa vahvuutta. Nyt sitten harjoitusohjelman pariin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Talviale!

    Alennukset jopa -60%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy