Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Nalle

Pitovoitelu

Recommended Posts

Vaikka lumesta ei ole tietoakaan, niin siitä huolimatta laittelin suksia kuntoon. Olen miettinyt asiaa aiemminkin, mutta nyt ajattelin kysyä viisaammilta.

Aina pitovoitelua tehdessä olen törmännyt asiaan joka ei käy koskaan niillä tyypeillä jotka suksia kunnostelevat noissa voidefirmojen videoissa. Kun he levittävät pitoa, niin aina he saavat tasaisen kerroksen pohjaan suoraan purkista jota kerrosta on sitten helppo tasoitella. Mutta kun meikäläinen sitä pitopurkkia käsittelee, niin aina meinaa tulla väkisinkin sellaisia kökköjä pohjiin joita sitten on vaikea saada tasaiseksi. Vaikka kuinka helläkätisesti koettaa sipaista voidetta, niin melkein aina kämmi käy.

Onko vika miehessä, vehkeissä vai olosuhteissa? Minulla on niin sukset kuin voiteetkin säilytyksessä kellarissa, eli molemmat samassa lämpötilassa ja siellä hommat tehdään. Olen miettiniyt sitä, että höynäytetäänkö noissa videoissa meitä tyhmempiä vaikka siten, että ne voidepurkit on otettu jostain kylmästä juuri ennen kuvausta jolloin ovat sopivan kiinteitä jolloin niistä on helppo saada pohjaan ohut kerros ja homma näyttää petollisen helpolta?

Minä laitan yleensä ensin pitovoidetta kevyesti pohjaan ja sitten levitän peukalolla hankaamalla. Onnistuu parhaiten lämpimässä ja myös ulkona pikku pakkasessa jos suksi ei ehdi liikaa jäähtyä. Tosin tuo idea purkin pitämisestä kylmässä ja kevyesti levittämisestä saattaa osua oikeaan.

Jos laitat pehmeää pitovoidetta suoraan lämpimästä purkista, tulee väkisin niitä kökköjä. Pehmeä purkkivoide voidaan ennen voitelua laittaa joksikin aikaa pakastimeen. Tai sitten kylmentää se ulkona. Tai suorittaa koko voitelu ulkona viileässä. Kylmän kelin kova pitovoide (sininen, vihreä) yleensä levittyvät mukavasti ihan huoneenlämmössä.

Helpompi vaihtoehto tosiaan on tasoittaa ne kököt peukalolla tai jopa voiteluraudalla. Siten tulee nätti tasainen kerros.

Kyllähän tuo peukalokonsti on käyttökelpoinen, ja sitä olen käyttänykin jatkuvasti. Voiteena olen käyttänyt lähes ainoastaan Roden violettia Multigradea joka on olomuodoltaan melkoisen pehmeää ollessaan sisälämpötilassa. Joskus voiteen pohjaan hinkaus onnistuu oikein mallikkaasti. Mutta homman edetessähän käy useasti niin, että se voide leviää helposti sen purkin reunoja leveämmälle jolloin siitä helposti sipaisee suksen pohjaan melkoisen köntin. Jopa niin suuren että siitä tulee sellainen paukura jota saa oikein tosissaan peukalolla koettaa pyyhkiellä että sen saa tasaiseksi. Tuntuu että se knööli vain liikkuu peukalon alla jatkuvasti samankokoisena paikasta toiseen.

Tietysti jos asia alkaa oikein kovasti pänniä, niin täytyy ennen voitelusessiota viedä purkki pakkaseen tai sitten tasoitella ne kököt raudalla jolla se varmasti onnistuu. Sitä rautavoitelua vain ei millään viitsisi tehdä raudan etsimisineen ja putsailemisineen tuollaisessa ns. ylläpitohoidossa jota tehdään melkein ennen joka hiihtoa, mutta sitten sellaisessa perusteellisemmassa huollossa kyllä.

Etenkin pehmeämmillä purkeilla kökköä tulee helposti jos sekä sukset että purkki ovat huoneen lämpöisiä. Pistä purkki pariksi minuutiksi lumeen ennen kuin levität sitä. Liistereitä olen kyllä peukalolla tasoitellut mutta purkkivoiteisiin suosittelen korkkia.

Miksi noin monimutkainen voitelu.Eikös tuo startin special oisi riittänyt?En ole koskaan ymmärtänyt.että monta liisteriä päällekkäin.Tuota sekoitusta kyllä stUW ja rossa jossain tilanteessa hyvä käyttää.Itse menen tollaiset -1 asteen kelit rode supergiallalla ja vesikelit rode silvergiallalla,ei tartte välttämättä liistereitä.Eilen n-0 astetta karkea kosteahko paikoin jäinenkin latu ja supergialla toimi erinomaisesti.

Ei noita sekoituksia yleensä tarvita.

Toisaalta jos on jäinen latupohja, voi pehmeä alusvoide purkkivoiteen alla olla ratkaiseva. Myös jäykät sukset yleensä vaativat alusvoidetta kelillä kuin kelillä.

Tänä talvena olen hiihtänyt pelkästään karkealla tykkiladulla, ja kelinmukaiset voiteet eivät juuri ole toimineet. Jopa kireillä pakkasilla on pitänyt olla plus-kelin pitovoide.

Pääkaupunkiseudulla on tämä viikko ollut ilmojen suhteen nollan tietämillä, ja ilmeisesti samanlaista on luvassa ainakin viikonlopun yli. Osaako joku sanoa minkälaista tahnaa kannattaisi sinne suksen pohjaan laittaa? Toissapäivänä lumi oli todella karkeaa, ja avoimella baanalla latu-ura oli aika jäinen, kun taas metikön puolella löysää mössöä. Pitopohjia testailin viime viikonloppuna, ja ne toimi yhtä paskasti kuin tähänkin asti, joten ne jää ainakin varastoon. Laittaisin itse varmaan jotain sinistä ja violettia liisteriä, mutta tuon tällin toimivuus jäisi taas herran haltuun.

Mun mielestä täällä pk-seudulla on ollut niin selkeä liisterikeli kuin olla ja voi. Sininen ja violetti tälli varmaankin toimii. Ja luiston puolesta kelit ovat olleet aivan killerit. Ei parempia hiihtokelejä kyllä voi toivoa.