Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
JuhaA

Yli viikon syklit?

Recommended Posts

Itselläni ainakin tuntuvat toimivan 10-12 päivän kilpailuun valmistavat harjoituskierrot. Eli tuntemuksen mukaan tehollisempaa harjoittelua tuo vajaa 2 viikkoa, sitten 2-5 päivää palauttavaa harjoittelua taas tuntemusten mukaan.

Tärkeäähän tuossa on, että ei vedä jaksolla liikaa yli ja että palauttavalla jaksolla malttaa antaa todella elimistön palautua riittävästi. Nuo palautumisajathan ovat yksilöllisiä. Kokeilemallahan nuokin asiat oppii.

Perinteinen 3/1 viikkoa malli on ainakin itselle liian kuormittava, myös peruskuntokaudella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne voi olla erittäin järkeviä (etenkin tuollaiset 10pv syklit kuten 2 sykliä per 3 vkoa). Mielestäni sitä enemmän näissä on logiikkaa mitä enemmän syklissä on erilaisia harjoituksia joilla on erilaisia tavoitteita kunnon kannalta. Niitä voi olla vaikea mahduttaa viikkoon niin että ehtisi tarpeeksi palautua. Triathlonissa tuo voi olla vielä todennäköisempää kuin jossain muussa yksinkertaisemmassa lajissa. Mihin aikaan vuodesta vai aina riippuu varmaan siitä millainen tapa on harjoitella. Jotkut harjoittelevat niin että talvella kehitetään/ylläpidetään monenlaisia ominaisuuksia (kestävyys, voima, tekniikka/nopeus, liikkuvuus ja vielä kenties tehoharjoituksia ylläpitävästi) jolloin pidempi sykli voi olla hyödyllinen. Tietysti jossain vaiheessa tulee vastaan raja jolloin pitää miettiä kuinka monia eri asioita kannattaa samaan aikaan kehittää erillisillä harjoituksilla ja olisiko jotain tehtävissä tehokkaammin. Mitään kovin monen viikon sykliä ei ehkä kannata useimpien ominaisuuksien osalta käyttää koska ärsykkeet pitäisi kuitenkin tulla riittävän tiheään. Kilpailuun valmistautuessa näkisin että pidempi sykli voi ehkä liittyä siihen että kilpailunomaiset suoritukset vaativat enemmän kevyitä/lepopäiviä sykliin. Muuten silloin harjoittelu voi taas olla yksinkertaisempaa (kilpailunomaista) jolloin niin monia erityyppisiä harjoituksia ei ole tarvetta sisällyttää mikrosykliin ja sen puoleen kilpailun lähetessä sykli voi olla lyhytkin kun vain palautuminen on riittävää.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syklinhän pitäisi olla kehittävä ja sellainen ettei se muutu liian raskaaksi. Vaatii myös taitoa lopettaa tuommonen pitkä sykli jos paukut loppuu. Ettei vaan vedä itteään jumiin. Liian kova rasitus kun on päällä niin ne harjotukset on harvemmin kehittäviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syklit ja harjoitusohjelmat ovat kuin 'karttoja', joista suunta mihin ollaan menossa pitäisi selvitä. Kuitenkaan monesti ei ole kannattavaa täysin jääräpäisesti pysyä suunnitelmassa täsmälleen, vaan tarvittaessa on osattava pitää ylimääräisiä lepopäiviä jne. tuntemuksien mukaan. Tämän vuoksi esim. 80 km/vko ei tarvitse aina tullaan täyteen, jos sunnuntaina tuntuu, että olisi tarvetta ylimääräiselle lepopäivälle. Harjoituksia voi jatkaa sitten taas seuraavalla viikolla. Tällä ajattelutavalla 2013 paikat säilyi ehjänä, vaikka juostua tuli yli puolet enemmän kuin yhtenäkään aikaisempana vuonna.

edit : jaa tämä olikin triathlon -ketju, no liikaa ei kannata treenata jokatapauksessa muttei liian vähääkään :)

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulikin kesken treenin tänään tämä aihe mieleen, miten ketkä menneet esim. 10 pvän syklillä, ajoittuuko siinäkin yleensä pitkis viimeiseen päivään eli 10 pvän välein? kun itsellä vakiintunut 7 pvää ja silloin lähes poikkeuksetta sunnuntaina pitkis, tämä taitaa olla kaava jota useimmat noudattaa. Äkkiseltään ajattelee että parempihan tuo 10 pvää on silloin palautumisen kannalta, ainakin kun isovolyyminen kausi menossa. Tai toisaalta käyköhän päinvastoin liian kuormittavaksi jos tuollaisia 10 päivän syklejä vetää 3+1 viikkoa periodeissa? Ehkä pitäisi kokeilla jotain 7+8+9 ja palautusviikko 7 päivää tms. Äh tais mennä vaan monimutkaiseksi :) Vaan olisi ainakin variaatiota mikä ei koskaan ole huono asia kai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alunperin ajatus "kymmenen päivän" viikosta kypsyi, kun täsmätreenien mahduttaminen normiviikkoon ei oikein ottanut onnistuakseen ja viikon tempo oli kokonaisuudessaan turhan kireä. Nyt näyttäisi noiden "tärkeiden"harjoitusten lisäksi mahtuvan väliin myös riittävästi iisejä, palauttavia höntsäilyjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinpä, 10 pvän sykliinhän mahtuu jo hyvin 2 pitkistä. Itellä nykysellään mennyt niin että tosiaan yleensä sunnuntaisin, ja talvella se on yleensä hiihtoa, keväästä pyörä tai pyörä-juoksu ja kesän lopussa-syksyllä juoksua kun pyöräkelit ja suurin pyöräilyinto muutenkin laantuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se viikonlopun pitempi yleensä jonkinsortin polkemista on. Viikolla sitten juostaan. Jos ei ole erityisesti juoksutapahtumaa tulossa, niin pitempiä juoksurupeamia on harvemmin. Kaikenlaisia lyhyempiä sitten kyllä koetetaan keksiä... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä takia (kunto)triathlonistin, joka tähtää vaikka täydellematkalle, pitäisi sisällyttää joka viikkoon pitkis tai kuten Jupis sanoi niin mahdollisesti sekä pyörä- sekä juoksupitkis? Varsinkaan tähän vuoden aikaan en näe mitään syytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy