Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonkoulut - kokemuksia

tossukka1977
 Share

Recommended Posts

Tervehdys!

Millaisia kokemuksia palstalaisilla on Maratonkouluista?

Itse olen alustavasti ilmoittautunut Nummelassa syyskuussa alkavaan kouluun ja muiden kokemukset kiinnostaisivat. Lähtötaso on 3-kympin kynnyksellä, vuosien varrella laiskistunut satunnaishölköttelijä, joka aikoo saada tossun kulkemaan ensi vuonna...

Noin 9kk pakettiin kuuluu:

– alku – ja lopputestaukset (aerobinen peruskuntotesti 6x1000m / nouseva teho)

– yksilölliset harjoitteluohjeet

– juoksutekniikkakuvaukset ja – analysoinnit

– 7x luento ~3h / ilta

– luentomateriaalit

– aikataulussa mainitut käytännön harjoitteet

– puhelinneuvontaa tarpeen mukaan

– ja tietysti ryhmän tuen

Luennoitsijoina on Varalan Urheiluopiston Testaus- ja kuntotutkimusasemalta Matti Jääskeläinen & Erja Laitakari. Kokonaishinta 320eur/juoksija.

Terveisin,

Tossukka1977

:character00113:

Kävin Teskun (Matti Jääskeläinen Treelta Varalan Maratonkoulu ym.) kurssin syksystä 2004 loppukevääseen 2005. Testi oli 6x1000 m nousevilla tasaisesti sykkeillä, ja väliin aina maitohapot verestä.

Kurssi opetti paljon. Ennen kurssia en tiennyt mitään, vaan luulin että senkun juoksee niin se riittää. Saatiin määriteltyä lähtötasot, kynnysarvot ja sen mukaiset ohjelmat. Opin paljon (suhteellinen käsite) mm. harjoittelusta eri vauhdeilla, pitkän hitaan merkityksestä (rasva-aineenvaihdunnan kehittämisestä) ja tietenkin valmiin harjoitusohjelman, jota pyrin noudattamaan. Harjoittelu tosin oli välillä poikki oikean polven tähystyksen vuoksi (kierukan osapoisto), joka vei välistä pois ehkä n. 2-3 kk tehokasta juoksuaikaa talvella kesken peruskuntokauden.

Kurssilla oppi palauttavien harjoitteiden merkitystä, venyttelyn ja lihaskunnon merkitystä, ravinnon merkitystä ja etenkin valmistautumista itse marasuoritukseen (itse tosin venyttelen vain silloin tällöin) kuten myös peruskuntokauden merkitystä pohjustamaan tulevaa vauhtikestävyyskautta tai miksi sitä ikinä kutsutaankaan. Opin ainakin ymmärtämään sen, paljonko hiilareita marareitillä palaa ja mistä ja miten niitä voi saada tankkaamalla ja matkan aikana jne.

Kurssianti oli mielestäni hyvä ja tarkkoitustaan vastaava, vaikka polvivaiva kauden hieman katkaisi. Ennen kurssia lenkkeilin lähinnä perinteisen Suomen miehen mallin mukan ideologialla "Vaahto suusta ja kieli vyön alla, täysillä ja kovaa, jos ei jalat oo kipeät lenkin jälkeen, ei se mikään lenkki oo". Tästä vaiheesta sitten siirryttiin siihen, että lenkit ovat rauhoittuneet, jolloin jaksaa myös enempi.

Tällä hetkellä tosin kamppailen vasemman jalan polvivaivan kanssa, joka kiusannut pian 4 kk, minkä vuoksi ei vielä yhtään täysmaraa 2006. Seuraava vaihe lienee leikkauspöytä ja pikkuhuili.

Eli jos vain halua on juosta mara ekan kerran tai parantaa aikoja, en näe syytä, miksen voisi olla suosittelematta vastaavaa kurssia kaikille.

Tesku järjestää myös maratonopistoa jo maran juosseille. Itse olin aikeissa osallistua, mutta kun polvi katkaisee näillä näkymin kauden kokonaan, niin jäänee välistä.

Menin loppusyksystä 2005 Jaskan ja Maran maratonkouluun. Maratonkärpänen oli iskenyt, mutta kaipasin käytännön neuvoja ja opastusta juoksuohjelmaan. Kuukausittain kokoontuvassa koulussa käytiin läpi harjoittelua monesta näkökulmasta, hyviä vierailevia luennoitsijoita ja tärkeintä että kerran kuukaudessa oli aina jonkinlainen tsekkaus, että oma ohjelma etenee. Koulussa oli rento meininki, mutta tietenkin juoksuharjoittelussa jokainen on vastuussa tekemisistään. Hyvää sparrausta tuo koulu oli kaikin puolin ja motivoi harjoittelemaan eteenpäin. Nyt on takana HCR 2006 ja HCM 2006 - ja into jatkaa eteenpäin. Ilman Harrin ja Jaskan maratonkoulua, Seppolan mahtavaa porukkaa ja hierojalla käyntiä en olisi varmaan tähäna sti päässyt.:thumbsup:

Mukava kuulla positiivisia kokemuksia, ja vielä saman henkilön vetämästä kurssista! Itsellänikin on tuo tietopuoli juoksemisen taustoista jäänyt vajavaiseksi, eikä säännöllisestä hölköttelystä ole oikeastaan ikinä ollut tietoakaan. HCM:n olen käynyt laahustamassa läpi 1999 ja vielä 2001, mutta enemmän hullun jääräpäisyydellä siinä mentiin kuin järkevällä harjoittelulla - molemmilla kerroilla oli juoksutreeniä pohjalla n.200km vuoden alusta ja pisimmät lenkit siellä 15km paikkeilla...Surkuhupaistahan se oli, mutta kyllä niistäkin kokemuksista pieni masokisti sisälläni sai paljon iloa! :064:

Tuon 2001 reissun jälkeen sitten juoksentelu onkin ollut todella satunnaista, sellaista kerran kuukaudessa, hurjimpina treenijaksoina jopa kerran viikossa vajaan tunnin lenkki! Onneksi on ollut jonkinlaiset pohjakunnon rippeet taustalla, ettei ole aivan plösähtänyt.

Mutta tästä jatketaan ilolla eteenpäin, kun saa vähän piiskuria tuohon juoksemiseen :heikofahrrad:

Harmi, ettei vaimo tällä saralla patista, koska on varsinainen luonnonlahjakkuus...

Lisäkokemuksia otetaan riemulla vastaan (niitä huonojakin).

Hyviä juoksuja kaikille!

-Tossukka1977-

Moro kaikille sepottajille tasapuolisesti

Suosittelen maratonkoulua!! :thumbsup:

Meidän Maratonkoulu kokoontui kerran viikossa lokakuulta kesäkuulle. Kouluun sisältyi alussa lähtötason kartoitus ergometrillä ja kuntotesti, jonka jälkeen jokaiselle tehtiin henkilökohtainen harjoitusohjelma. Kevättalvella saimme uuden ohjelman joka tähtäsi Navias Maratonille kunkin tavoitteen mukaisesti. Hinta ei ollut paha 100€.

Omalla kohdallani koulu vastasi tarkoitustaan, koska opin ymmärtämään erilaisten harjoitteiden merkityksen. Lisäksi viikon harjoituskerta muiden 'koululaisten' kanssa piristi muuten niin yksinäistä juoksuharjoittelua.

Tulihan niitä tuloksiakin, kiitos kannustavan harjoittelun. Ensimmäisellä marallani vuonna 2005 pääsin niukasti alle viiden tunnin. Maratonkoulun seurauksena (2006) pääsin jo alle neljän tunnin.

Kokemus oli niin positiivinen, että menen mukaan tulevanakin syksynä mikäli koulu vaan starttaa.

Morotus!

Vielä kolme viikkoa kun jaksaa odotella, niin koulu alkaa ja pääsee heti tuohon 6x1000m testaukseen - eiköhän siinä katoa viimeisetkin turhat luulot jossain kropan sÿövereissä säilyneistä peruskunnon rippeistä...

Mutta toisaalta: Mitä huonompi on lähtötaso, sitä suurempaa mielihyvää saa tulevasta kehityksestä! :thumbsup: (Vai onko tämä jotenkin kieroutunut ajatus?!?)

Jos saan aikaiseksi, yritän kirjoitella kokemuksiani matkan varrelta!

-Tossukka-

• 4 weeks later...

Suosittelen lämpimästi maratonkoulua!

Olen ollut maratonkoulussa useita vuosia sitten ja koulun anti oli mielestäni erittäin hyvä.

Parempi saada alusta saakka järkeä harjoitteluun kun tuhrata yksin ja oppia vääriä asenteita ja ajatuksia. Itsellä esimerkiksi ennen koulua tuli kutakuinkin kaikki mahdolliset rasitusvaivat käytyä läpi... Tosin sen jälkeenkin niitä on ollut koska 'luulin osaavani homman'....

Tuo muistipuoli puolestaan kun alkaa pettää näin vanhemmiten, ja taas muistin oppimani läksyn... Olen menossa veteraaniurheiluliiton järjestämään kestävyysjuoksun ohjelmointiseminaariin loka-marraskuun vaihteessa. Sisältää oppia, treenejä ja testin. Tarkemmat tiedot löydät

http://www.svu.fi/yleisurheilukoulut_ja_valmennus/

En tiedä kuinka moni teistä on veteraani-ikäisiä (yli 35v), mutta aiempien kokemuksieni perusteella nuo SVU:n koulutukset ovat korkeatasoisia.

Olen muuten 'yksin' lähdössä tuonne, joten naispuoleinen kämppäkaveri kirittäjäksi ja tsemppikaveriksi on hakusessa.

Kävin pari vuotta sitten tuon saman Teskun järjestämän koulun ja voin suositella sitä. Hieman kallishan se on, mutta elämä on...

Kuinka kallis tuo Teskun koulu oli? Kohta näyttäisi olevan alkamassa Harrin ja Jaskan maratonkoulu 2007, hintaan 260€ + testit päälle ja hintoja tässä hieman "kilpailutan", siksi kyselen...

Itsekin Teskun maratonkoulun käyneenä on pakko suositella lämpimästi :) Entinen sohvaperuna juoksi maratonin ja sai niin hirviän kipinän juoksuun :running:, että ei osaa enää lopettaa.

Itse olen sitä mieltä, että Matin ja Erjan ohjeiden vuoksi olen saanut taivaltaa ilman vammoja ja päässyt siis nauttimaan juoksusta täysin rinnoin.

Ja niin paljon tuli höyrähdettyä, että nyt on sitten tullut järjestettyä sama juttu työporukalle -- pääsen siis ruoskimaan muita :ruoska:

Olen menossa veteraaniurheiluliiton järjestämään kestävyysjuoksun ohjelmointiseminaariin loka-marraskuun vaihteessa. Sisältää oppia, treenejä ja testin.

Olen muuten 'yksin' lähdössä tuonne, joten naispuoleinen kämppäkaveri kirittäjäksi ja tsemppikaveriksi on hakusessa.

Mutta. Tuohan vaikutti aika mielenkiintoiselta eikä hintakaan ole vallan kamala. Minä voisin innostua lähtemään tuonne.

• 3 weeks later...

Jyväskylässä alkaisi kohta Finlandia-maratonille tähtäävä maratonkoulu hintaan 289 €, ja mietin viitsisikö sellaiseen ko. summan tuhlata. Olen nimittäin kerran vuonna 2003 jo juossut maratonin, tosin aikatavoite 4.30 h ei mennyt rikki vaan kului n. 4.50 h. Finlandiaan meinasin asettaa tavoiteajaksi 4 h.

Tällä hetkellä en ole juossut kuin 1-2 kertaa viikossa n. tunnin lenkin, mutta harrastanut toki myös muuta liikuntaa. Tarkkoja matkoja en ole mitannut, mutta arvioisin että nykyisellä kuntotasolla 10 km menee alle tunnissa, ja 20 km varmaan jaksaisi juosta jos yrittäisi. Omaan jonkin verran ylipainoa.