Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Taateli

"Viime" hetken neuvoja Coopperiin ja oma harrastukseni

Recommended Posts

Terve kaikille!

Olen uusi tämän palstan seuraaja. Olen varsin uusi lenkkeilyn harrastaja. Ennen pidin lenkkeilyä tuskallisena ja pyöräilin paljon mielummin että yleiskunto pysyisi edes kohtuullisena.

Nyt kuitenkin sattui niin että nyt kesällä 2006 sain n. 2 vuoden odottelun jälkeen tietää että minut on hyväksytty koulutus/valintatilaisuuteen aiheena rauhanturvatehtävät ulkomailla.

Kun sain tietää tästä oli peruskuntoni välttävä, mutta koska tuolla valintatilaisuudessa ainoa ongelma minulle olisi itse se Cooperin testi jossa vähimmäisvaatimus on 2200m, päätin alottaa harjoittelun 1.7 ja itse valintatilaisuus on ensi viikolla. Eli nyt siihen on aikaa n. 1 viikko.

Palataan kuitenkin sinne heinäkuun alkuun. Koska kaikki kokemukseni juoksemista oli aivan kauheita, päätin suunnistaa ensimmäiseksi kunnon urheiluvälinekauppaan "ammattilaisen myyjän" puheille. Noh fiksun oloisen neidin kanssa katsottiin minulle hyvin istuvat vajaan 100euron kengät jossa oli jotain hienon nimisiä tukiakin. Ensimmäistä kertaa kun kävin juoksemassa uusilla kalliilla kengillä oli kokemus aivan mahtava, ensimmäistä kertaa aloin nauttia juoksemisesta kenkien osalta, muu kroppa huusikin sitten leipää.

Aloitin harjoittelun kuitenkin rauhallisesti ohjelmalla 2min juoksua, 2min reipasta kävelyä. Lenkkejä tein 3-4 viikkoon ja lenkit kestivät n. 30minuuttia kerrallaan.

3 viikon päästä aloitin hieman pidempiä juoksuja ja kävelin aina kun siltä tuntui. Tässä vaiheessa siirryin myös oikeastaan kokonaan pois metsäpoluilta ja aloitin asvaltilla juoksemisen.

Nyt viimeisin viikko oli tämä ja nyt olen viimeiset 2 viikkoa tehnyt n. 5 lenkkiä viikossa, pituudeltaan n. 8km. Nämä lenkit ovat menneet hölkätessä/juostessa ja kävely on jäänyt oikeastaan kokonaan pois. Aikaa 8km on mennyt 50-60minuuttia.

Kunnon Cooperia radalla en ole kertaakaan uskaltanut yrittää vielä nyt "treeniaikana", mutta kai se pitää käydä kerran repäsemässä nyt tulevasta alkuviikosta ma - ti? Ennen siis virallista tilaisuutta..

Suoraan voin sanoa että kuntoni on erittäin huono ottaen huomioon ikäni ja painoni. Pituus 175cm, paino 75kg, ikä 22v.

Jännittää todella paljon tuo valintatilaisuus koska armeijassa -03 Cooperin tulokset olivat max 2100m. Olin tosin kuski joten lihoin armeijassa n. 10kg, kun maistelin sotilaskodin antimia, olihan Parolannummella Suomen parhaat munkit.. :thumbsup:

Sykemittarin olen omistanut nyt viime viikkoina, ja on joku Polarin hieman parempi malli. Olen treenannut nyt kellon mukaan eli sykerajapiippausten mukaan.. En tiedä sitten miten hyvä idea on ollut tuo.

Kysymykset aiheeseen liittyen:

Miten kannattaa reenata tämä viimeinen viikko? Varsinainen testi on 6.9.

Mitä kannattaa syödä ennen testiä, testiä edeltävällä viikolla?

Ongelmia mulla on ollut hieman kummassakin reidessä kun ei ole tullut venyteltyä kunnolla... ja yleensä se on jäänyt pois :embarassed:

Kannattaako nuo geelit Coopperin pituisessa suorituksessa? Kannattaako nämä tukevat urheilusukat? Miten kannattaa nesteyttää?

Millä asioilla on nyt merkitystä ennen itse suoritusta, varsinkin kun suoritus on vain 12minuuttia pitkä. Henkinen valmistautuminen taitaa olla aika suuressa osassa, eli MP3-soittimeen on hyvä varata rajua musiikkia itse suorituksen ajaksi, jotta tulokset on mahdollisimman hyvät :ashamed0001: ?

- Antti

Ps. Kiitos kaikille ketkä jaksavat tälläisen harjoittelijan kysymyksiin vastailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinuna enimmäkseen lepäisin viimeiset päivät ennen testiä. Kunto ei kerkeä kuitenkaan enää juurikaan paranemaan viimehetken treeneillä. Pikemminkin tulos voi huonota, jos vingutat itsesi piippuun ja jalat jumiin niin lähellä testiä, ettei palautumiselle jää aikaa.

Cooperin testi on niin lyhytkestoinen, että ruokavaliotakaan ei tarvitse sen kummemmin muutella. Eli mielestäni tankkaus on turhaa. Kunhan nyt ei lähde juoksemaan maha täynnä. Se jos mikä huonontaa tulosta (tiedän kokemuksesta).

Muista venytellä päivittäin. Jos on oudompi taiteenlaji, netistä löytyy mielettömästi ohjeita kuvineen.

Eiköhän se testi läpi mene..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan järkevältä tuo treenisi ainakin kuulostaa. Aikaa ei ole ainakaan ollut liikaa. Hyvin olet edistynyt. Yksi viimehetken paniikkitreeni, jonka saattaisin itse tilanteessasi tehdä olis 400 m vedot radalla.

- Alkuverryttely

- 400 m veto - Cooperin kisavauhtisena

- palautuminen kävellen 200 m

- noiden vetojen määrää on hieman hankala arvioida, oliskohan vaikka 5 kpl OK

- Loppuverryttely päälle.

Harjoituksen ideana lähinnä:

- ottaa tuntumaa radalla juoksuun

- löytää oikea juoksurytmi - vauhti

- aistia kisavauhdin tuntemuksia

Normaali syöminen ja juominen riittää. Kannattanee kuitenkin hieman kiinnittää huomiota siihen, että nestettä on tullut juotua ja toisaalta syödä ei kannata kovin lähellä testiä.

Tsempit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos erittäin paljon vastauksista ja tsemppaamisesta! :icon_syda:

Olen käynyt radalla muutamia kertoja, juurikin hakemassa Cooper-fiilistä ja vauhtia, sekä maistelemassa kuinka pitkältä se 400m tuntuu. Ja miltä tuntuu esim 2minuuttia / kierros. Aluksi se tuntui aivan järkyttävältä vauhdilta, olin siis todella huonossa kunnossa. Sen jälkeen en olekkaan käynyt kentällä juoksemassa, muuta kuin noita 400m vetoja kerran pari ja yhtenä kertana tein tuon Polarin walktestin mielenkiinnosta. Joka antoi tulokseksi "Fair" eli välttävä, mutta vasta myöhemmin ymmärsin lukea ohjeet ja siellähän luki että kävele mahdollisimman nopeasti juoksematta se 2km. Noh minä taapersin hitaammin koska en tiennyt ohjeita, vauhtia olisin saanut paljon enemmän jos olisin ennakkoon lukenut ne OHJEET.

Mitä mieltä olette itse Cooperin suorittamisesta. Olen useasti totutellut kyllä Coopperin vauhtiin ja olen juossut 12minuuttia todella useita kertoja tuolla kävelyteillä, vain siksi että tottuisin siihen tuskaan.

Olen aikaisemmin joka kerta lähtenyt "hitaasti" matkaan, pikkuisen sitten kun matkaa on taittunut nostanut vauhtia normaalille tasolle ja tämän jälkeen n. 10minuutin kohdilla nostan vauhtia ennestään, ja 11minuutin kohdalla otan itsestäni kaiken irti. Tosin noissa testeissä en ole ikinä vielä kaikkea antanut, vain siksi että jaksan jatkaa lenkkiä.. Eikä tarvitse 10minuuttia puhista paikallaan ja valitella kun pistelee.. :embarassed:

Eli tavallaan suoritan tuon Cooperin niin että juoksen tuonne 10minuuttiin saakka tasaisesti hiljaa ja sitten otan "loppuspurtin". Vai onko parempi tapa ottaa heti alusta kovempi vauhti ja vetää lopussa lyhyempi rutistus kovempaa vauhtia...?

Otin kuitenkin itseäni sen verran niskasta kiinni että huomiselle 24.8 on varattu aika urheiluhierojalle alaraajoihin. Kuulemma ihan fiksua käydä ainakin kerran hierojalla niin tietää missä mennään. Itselläni kun on vielä hieman ollut ongelmia..

Lupaan kertoa teille tuloksen mitä juoksen Coopperin testissä sitten loppuen lopuksi. Ensimmäinen tuloshan oli kun aloitin nämä harjoitukset n. 2kk sitten, niin n. 2050-2100m.

Tällä viikolla tämä päivä on vielä ainakin lomaa flunssasta/kuumeesta parantumiseen + toinen jalka hieman oireilee = mobilaattia. Ja varmaan huominenkin vielä lepoa, riippuen fiiliksestä. Tosin ajattelin tällä viikolla käydä kerran käydä vetämässä ne 5 x 400m vedot radalla + pari kertaa kevyellä 30minuutin metsälenkillä. Kuitenkin niin että ma + ti ensi viikolla olisi lomapäiviä, koska keskiviikkona on se itse testi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran hyvin kuitenkin olen tähän juoksemiseen päässyt sisään, että olen päättänyt että jos ei lähtöä nyt satu ulkomaille tulemaan, otan päämääräksi puolimaratonin nyt aluksi. Ja vaikka lähtö tuleekin, aion jossain vaiheessa elämää aivan varmasti puolimaratonin/maratonin suorittaa. Kunnon varuisteilla juoksemisesta nauttii aivan erilailla.. Sen olen ainakin oppinut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli tavallaan suoritan tuon Cooperin niin että juoksen tuonne 10minuuttiin saakka tasaisesti hiljaa ja sitten otan "loppuspurtin". Vai onko parempi tapa ottaa heti alusta kovempi vauhti ja vetää lopussa lyhyempi rutistus kovempaa vauhtia...?

Tasainen vauhti lienee paras. Vauhdin hidastuminen onnistuu kyllä tarvittaessa. Liian hidasta alkua ei välttämättä pysty täysin hyödyntämään loppuvaiheessa. Itsellä cooperit ovatkin menneet mieluummin hieman hidastuvalla vauhdilla kuin kiihtyvällä, viimeisellä kierroksella on kyllä voinut löytyä pieni lisärutistus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Landorin kanssa samaa mieltä; ensimmäisellä kierroksella toki voi rennosti nostella vauhtia, mutta sitten vaan niin kovaa kuin miehestä irtoaa. Cooper tuntuu aina kuolemalta, mutta onneksi se kestää vain sen 12 minuuttia. Ja se on oikeasti lyhyt aika. Ja testitilanteessa sitä saa lyödä kaiken peliin, ei ole mitään syytä säästellä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisten tapaan kannatan suht tasaista vauhtia. Minulla suurimpana ongelmana on ollut se, että ensimmäisen kierroksen jälkeen vauhti tuppaa kiihtymään ihan vahingossa yli tavoitevauhdin, mikä maksaa sitten loppukierroksilla jopa totaalihyytymisenä.

Cooperissa optimituloksen saavuttamiseksi pitää siis osata juosta mahdollisimman tasaista omilla äärirajoilla olevaa vauhtia. Mieluummin siis alkukierroksilla vaikka aivan himpun verran jarrutellen (pari sekuntia per kierros) kuin tuon verran yli. Hapoille menon jälkeen testi tuskin kertoo kunnosta muuta kuin että tuli juostua alussa liian kovaa omaan kuntoon nähden...

Noilla 400 m vedoilla on hyvä harjoitella sitä tavoitevauhtia, jotta se oikea juoksutuntuma radalla sitten löytyy helposti, eikä juoksu mene liian nykiväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on kans yks jolla Cooper säkylässä 6.9. Olen kyllä leppoisella mielellä liikenteessä sillä intissä kymmenen vuotta sitten meni yli 3000 ja maanantaina kävin vääntämässä 2500m. Oli kyllä jännää kun oon juossut vaan pitkää ja hidasta lenkkiä koko kesän että meinas happi loppuu kesken jossain 1500-2000 paikkeilla. Mitä tulee itse suoritukseen niin en suosittele mitään ylimääräisiä kilkkeitä kuten mp3-soittimia, sillä aikaa on tosi vähän ja mikään ei ärsytäisi ainakaan minua niin paljon kuin joku hölskyvä soitin. Kyllä siinä kiritystä varmaan muutenkin riittää. Ajattelin itse ottaa vaan sykemittarin kellon josta näkee väliajat. Syke on kuitenkin niin korkealla että masentaa katsoa sitä, tärkeämpää on vain tietää väliajat. Eli jos oletetaan että rata on 400m, niin 2 minuutin vauhtiin kun saat kierroksen niin olet jo turvallisesti 2400 metrissä.

Tsemppiä vaan antti ja eikun vääntämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy