Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
zxcv

Triathlon-pyörän mitoitus?

Recommended Posts

Saako kysyä minkä pituiselle naishenkilölle pyörä on hakusessa? Itse olen pähkäilyt pyörän hankintaa ja vertaillut wsd-mallien mittoja unisex-mallien pienempiin kokoihin ja huomannut, että erot saattaa olla tosi pieniä. On kyllä haasteellista löytää lyhyelle naiselle sopivaa tarpeeksi pientä runkoa kohtuullisilla osilla. Onneksi osia pysty vaikka jälkikäteen vaihtamaan jos muutoin löytyy sopiva yksilö.

164 cm. Sovituksen mukaan 50+ cm on koon puolesta aika riskirajoilla ja kun toiveena olisi kuitenkin 700cc ihan käytännön seikkojenkin puolesta, niin vaihtoehtoja on tosiaan aika vähän. Cannondale Slice 3, (Cervelo P2 edit. näyttää olevan 48cm:ssä 650c) ja Specialiced Shiv Comp ovat tällä hetkellä tutkan alla hyvien tarjousten osalta.

Noista viimeisin näkyy lähtevän UK:sta vähän alle 2200€.

Muokattu

Tämä ongelma ratkesi ja kotiin tuli BMC TM02. Osasarja on 105 ja väri soma turkoosi (joka ei minun silmääni eroa mitenkään sinisestä). Päätöksen ratkaisi se, että päätimme luottaa mitoituspalvelun ammattitaitoon ja otimme hänen tarjoamansa pyörän. Trainerissa ajoasento näyttää minun silmääni ihan hyvältä (vaikka pientä säätöä joutuu vielä tekemään), mutta enpä mä aika-ajopyöristä varsinaisesti mitään tiedä.

Muokattu

Miten maantiepyörän ja TT-pyörän mitoitus suhteutuvat toisiinsa?

Maantiefillaria ostaessa kävin mittapenkissä ja minulla on tallessa silloin otetut mitat. Voiko näiden perustella ostaa TT-pyörän vai pitääkö TT-pyörää varten käydä uudestaan mittapenkissää? Geometriahan poikkeaa jonkin verran.

Lähinnä mietityttää rungon koko. Jos maantiepyörän koko on 58, niin voinko turvallisin mielin ostaa TT-pyörän samaa kokoa?

Miten maantiepyörän ja TT-pyörän mitoitus suhteutuvat toisiinsa?

Maantiefillaria ostaessa kävin mittapenkissä ja minulla on tallessa silloin otetut mitat. Voiko näiden perustella ostaa TT-pyörän vai pitääkö TT-pyörää varten käydä uudestaan mittapenkissää? Geometriahan poikkeaa jonkin verran.

Lähinnä mietityttää rungon koko. Jos maantiepyörän koko on 58, niin voinko turvallisin mielin ostaa TT-pyörän samaa kokoa?

Tuo kokonumero tarkoittaa ihan eri asiaa eri merkeillä, ihan maantiepyörissäkin Ridleyn 50 on isompi kuin Cuben 53.

Millaiset mittapenkkimitat sinulla on tallessa?

Tämä ongelma ratkesi ja kotiin tuli BMC TM02. Osasarja on 105 ja väri soma turkoosi (joka ei minun silmääni eroa mitenkään sinisestä). Päätöksen ratkaisi se, että päätimme luottaa mitoituspalvelun ammattitaitoon ja otimme hänen tarjoamansa pyörän. Trainerissa ajoasento näyttää minun silmääni ihan hyvältä (vaikka pientä säätöä joutuu vielä tekemään), mutta enpä mä aika-ajopyöristä varsinaisesti mitään tiedä.

Ite kanssa päädyin tähän samaiseen pyörään, kokona M-L (ensimmäinen aika-ajopyörä). Hinta oli hyvin kohdillaan ja pyörä sopi itselle. Jäi varaan tehdä vielä päivityksiä mm. FFWD kiekot, wattimittari ja Rotorin Q-Ringsit. Toivottavasti kelit lämpenis piakkoin :-)

Päivää uudelta triathlonin aloittajalta! Fillaria seulomassa ja esiintynyt ongelma seuraavassa:

Miten tuon competitivecyclistin fit calculatorin tuloksia oikein tulkitaan?

Syötin mittatulokset laskuriin nimenomaan triathlon puolelle ja tulokset tulevat fit stylen ollessa "aero fit". Laskuri ehdottaa minulle jostain syystä keskimäärin 48 senttistä vaakaputkea jota ei tietenkään löydy edes pienimmistä fillareista. Tuota fit stylea ei ole tuossa tripuolen laskurissa mahdollistaa muuttaa tuosta aero fitistä muuksi.

Maantiepuolen laskuri antaa ihan järjellisiä tuloksia joten ukkokaan ei ole mitoiltaan jotain mikä voisi syntyä veljen ja siskon lemmiskelystä.

Alla tulokset ja mitat:

Fit Style The Aero Fit

top tube length 47.3 - 49.3 cm

stem length 8 - 10 cm

BB saddle position 78.3 cm

saddle pedal 95.5 cm

saddle ground 103.3 cm

cranklength 177.5 cm

aero bar size M

aero bar drop minimal 7.2 cm

aero bar drop moderate12.6 cm

aero bar drop intense 15 cm

aero bar drop maximal 18.9 cm

pad ground minimal 96.1 cm

pad ground moderate 90.7 cm

pad ground intense 88.3 cm

pad ground maximal 84.4 cm

Actual inseam 87 cm

Trunk 69 cm

Forearm 36 cm

Arm 67 cm

Thigh 60 cm

Lower leg 57 cm

Sternal notch 151 cm

Total height 184 cm

Eli minkähän pituista vaakaputkea minun pitäisi oikeasti katsella ja mikä mahtaisi olla oikea stack ja reach? Tuo aero bar drop varmaankin pitää kutinsa.

Käytin nyt tämän sivuston laskuria:

http://www.argonautcyclecoaching.com/?p=bike-fit-calculator

Tulokset triathlon pyörän mitoitukselle ovat tässä:

[TABLE]

[TR]

[TD="align: right"]bf_a.jpg[/TD]

[TD="align: right"] Seat Height:[/TD]

[TD="align: center"] 77.3cm[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD="align: right"]bf_b.jpg[/TD]

[TD="align: right"] Seat Setback:[/TD]

[TD="align: center"] 2.6cm[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD="align: right"]bf_c.jpg[/TD]

[TD="align: right"] Top Tube Length:[/TD]

[TD="align: center"] 57.5cm[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD="align: right"]bf_d.jpg[/TD]

[TD="align: right"] Stem Length:[/TD]

[TD="align: center"] 100mm[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD="align: right"]bf_e.jpg[/TD]

[TD="align: right"] Handlebar width:[/TD]

[TD="align: center"] 38cm[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD="align: right"]bf_f.jpg[/TD]

[TD="align: right"] Handlebar drop:[/TD]

[TD="align: center"] 12 cm[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD="align: right"]bf_g.jpg[/TD]

[TD="align: right"] Crank Length:[/TD]

[TD="align: center"] 175mm[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Olen lähinnä katsellut tuota feltin B16 fillaria. Jos tuohon laskuriin on uskomista niin koko olisi 56-58. Laskurin mukaan lähempänä 58. Feltin sivut antavat pelkän pituuden perusteella suosituksen 56 tai 58 mutta kuitenkin lähempänä 56.

Lisäksi molemmat laskurit antoivat handle bar drop suositukseksi keskimäärin 12cm.

Mikähän mahtaa olla tuon Feltin handlebar drop edit: minun kokoisella kaverilla ja kumpaan kokoon kallistuisitte jos kokeilematta pitäisi ostaa?

Taitaa tosin nuo säädöt olla melko kattavat tuossa feltissä joten viimeistään stemmin vaihdolla saisi ohjaamon oikeaan kohtaan. Aivan rautakanki en ole joten mahtaakohan olla sopiva fillari minulle.

Arvostaisin kovasti jonkin kokeneemman inputtia:)

Muokattu

Jatkan tätä yksinpuhelua vaikka typerältä tuntuukin...

Lueskelin ulkolaisia foorumeita ja on todettu että tuo competetive cyclistin laskuri näyttää nykyään puutaheinää. Ilmeisesti top tuben oikeasta mitasta vähenee jostain syystä stemmin mitta.

Jos joku Feltin omistaja voisi vilkaista paljonko tulee keskimäärin droppia tankoihin kun satula on tuossa 103 sentin korkeudella niin olisin hyvin onnellinen. En oikein osaa tuosta alla olevasta geometriataulukosta tulkita olisiko sopiva fillari

http://www.feltbicycles.com/Finland/2014/Bikes/TT-TRI/B-Series/b16.aspx

:distrust:

Minä olen 173/80 ja Felt B16 kokoa 54 on minulle kelvollinen, mutta puolisen numeroa liian iso, 52 olisi ehkä hiukan parempi minulle.

Kaveri jolla mittaa 180cm (mutta jalkojen sisämittaa en tiedä) ajaa samanlaisella Feltin vanhan B-sarjan 54-koon rungolla(tosin hiukan eri osilla)

184/87 tarkoittaa, että olet jaloistasi 7 cm pidempi ja selästä/yläkropasta vain 4cm pidempi kuin minä, joten tuon perusteella sanoisin että 56 olisi sinulle selvästi parempi kuin 58. Penkkiä nostaessa kuitenkin satula karkaa vielä kauemmas taakse poispäin ohjaamosta.

Uudemman muotin mukaisissa B-sarjan rungoissa(B14sta ylöspäin, ja varmaan ensin vuoden B16 myös) geometria on sitten hiukan erilainen, lyhyempi ja korkeampi, ja siinä 58 voisi ehkä olla jo hyvä.

Fun-corner.de:stä muuten saa tuota B16aa tällä hetkellä todella edulliseen hintaan.

Muokattu

Kiitos vastauksista. Helpottaa saada vähän tukea omille ajatuksille niin on helpompi vetää liipasimesta. Tuota fun cornerin 1100 euron hintaa olenkin jo monta kertaa himoinnut. Tuskin löytyy parempaa hintalaatusuhdetta kuin tuo tarjous. Kiire ei vaan pyörän suhteen ole kun nyt on vielä maratontreenit käynnissä, mutta toisaalta harmittaa jos tarjous menee ohi. Fillariin perehtyminen olisi tarkoitus aloittaa trainerilla talven ajaksi.

Löysin muuten kaavion mistä on helppo vertailla eri pyörien geometrioita stackin ja reachin osalta. Monesti näkyy yleistettynä että Feltit ja Cervelot olisi pitkiä ja matalia ja Cannondale korkea ja lyhyt. Asia riippuu paljolti pyörän koosta:

http://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/Geometry_and_Handling/Graphing_geometric_themes_1321.html

Esim Cervelo näyttää olevan Felttiä paljon pidempi ja matalampi. Varsinkin tuo 56 koon Felt näyttää olevan erittäin "keskimittainen" joka luultavasti siis sopisi minun kropalleni melko hyvin.

Toinen netistä löytämäni "totuus" on laskukaava pituus jaettuna jalan sisämitalla. Jos tulos on lähempänä 2:ta, olet pitkäjalkainen. Jos taas lähempänä 2,2:ta, olet pitkäselkäinen. 184 / 87 antaa tuloksen 2,11 eli olisin melko sopusuhtainen kuten 56 koon Felt:rolleyes:

Feltit vanhalla runkomuotilla on pitkiä ja matalia, mutta uudet perinteisellä stemmillä varustetut on lyhyitä & korkeita. Esim mulla on 2013 B2 runko jonka hankin juuri sen takia että sain lisää stackkia vanhaan runkoon verrattuna. DA sarjan pyörät on samalla muotilla, mutta erilaisella keula/stemmi ratkaisulla joka tekee niistä efektiivisesti pidempiä kuin vaikkapa tuo B2.

Myös tuoreet Cervelot P3 ja P5 on korkeampia kuin vanhat P2-P5.