Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
zxcv

Triathlon-pyörän mitoitus?

Recommended Posts

Jos on tiedossa maantiepyörän mitat, niin miten tuon perusteella voisi katsella sopivaa triathlonpyörää? Onko olemassa hyviä palveluita pk-seudun läheisyydessä, joissa jonkinlaisen mitoituspyörän avulla katsotaan sopiva geometria ja kannattaako tuollaisen palvelun käyttö?

Eroaako täydellä matkalla käytettävä kalusto jotenkin lyhyempien matkojen fillareista säätöjensä osalta? Onko joitain tiettyjä asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, jotka vaikuttavat toimivuuteen pitkän matkan kisassa?

Kiinnittääkö jokin asia tämän fillarin spekseissä mitään erityistä huomiota?

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitoituksesta ei erityisiä havaintoja, mutta vähän hassu ratastus (edessä kompakti ja takana 28:aan saakka). Eli välitykset ovat sangen vuoristokelpoiset ja vastaavasti tasaisella on vaihteet vähän harvemmassa. Toki jos nätisti pyytää, saattaa kauppias vaihtaa takapakan (tai jopa kammet normaaleihin) ilman eri kustannusta.

Muutenhan nuo Speed Conceptit ovat käsittääkseni ihan sähäköitä vekottimia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en noista geometrioista tiedä, mutta en ole ennen nähnyt vaihteiden osalta noin 'entry tason' osasarjaa noin kalliissa pyörässä (+2k€). Korjatkaas jos olen väärässä, mutta eikös SRAM Apex ole entry tason osasarja? Tuossa samassa liikkeessä oli myynnissä esimerkiksi Felt B16 650 euroa halvemmalla ja silti siinä on hiilari runko ja Shimano Ultegra vaihteet. Itse ottaisin mieluummin sen ja säästäisin erotuksen vaikka kisavanteisiin, tai hyviin kenkiin, polkimiin, aerokypärään yms varusteeseen.

Edit: Tuo tuntuu melkein jopa niin hassulta, että olisikohan tuossa käynyt myyjän puolelta virhe tietojen kirjaamisessa nettiin? Feltin halvimmassa 1100€ S32:ssa (jota myös myynnissä tuolla Lundbergilla) on SRAM Apex vaihteet.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en noista geometrioista tiedä, mutta en ole ennen nähnyt vaihteiden osalta noin 'entry tason' osasarjaa noin kalliissa pyörässä (+2k€). Korjatkaas jos olen väärässä, mutta eikös SRAM Apex ole entry tason osasarja? ...

Edit: Tuo tuntuu melkein jopa niin hassulta, että olisikohan tuossa käynyt myyjän puolelta virhe tietojen kirjaamisessa nettiin? Feltin halvimmassa 1100€ S32:ssa (jota myös myynnissä tuolla Lundbergilla) on SRAM Apex vaihteet.

Eivätköhän nuo ole oikein:

http://road-bikes.findthebest.com/compare/93-468/2011-Felt-B16-vs-2012-Trek-Speed-Concept-7-0-WSD

Enpä tiedä mikä tuon hintaeron selittää ja mikä tekee WSD:stä erityisesti "naistenpyörän".

Edit: omien karvaiden kokemusten mukaan olin kiinnostunut noista mitoista lähinnä siksi, että väärän kokoinen pyörä on ollut isoin virhe mitä pyörähankinnassa voi tehdä ja kun en täyden matkan triathlonista mitään tiedä niin kyselin neuvoja. Toki yleisestikin pyörän valintaan vinkit kiinnostavat. Ja tämä ei siis tule itselleni, vaan minut on ohjeistettu hankkimaan tarvittava tieto hankintaa varten.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veikkaan että kaksi syytä miksi 'naisten malli'. 1)Väri 2)kompakti-ratastus+28-piikkinen eli löytyy tavallista kevyempiä välityksiä. Jos kuski on aloittelija niin nuo kevyet välitykset voi olla ok mutta muuten ne ei ole ihan parhaat triathlon-kisaamiseen vaan olisi parempi varsinkin kisaamisen kannalta jos perättäisten välitysten erot olisi pienemmät. Toki pakkaa vaihtamalla voi tuohon asiaan voi vaikuttaa.

Hintaeroon lienee yksi iso syy eli merkki joka maksaa. Tietysti Trek on ainakin omasta mielestäni vähän hienompi mutta jos ajatellaan järjellä tai kukkarolla niin Felt lienee parempi valinta vähän niinkuin Toyota Corolla hyvin varusteltuna voi joskus olla parempi valinta kuin Audi A3 olemattomin varustein. Toki eihän Feltissäkään koko sarja ole Ultegraa vaan ainoastaan vaihtajat ja rattaat ym. on sitten säästölinjaa siinäkin. Molempien fillareiden heikoin lenkki lienee nuo kiekot (+renkaat) jotka on varmaan raskaat. Toivotaan että olisi kuitenkin kestävät mutta vaikea luvata sitäkään kun ei ole kokemusta noista.

Kokoasia on hankala, lyhyesti sanottuna ei kannata tehdä varmoja johtopäätöksiä maantipyörän perusteella koska koko ajoasento on eri. Eli satula on edempänä keskiöön nähden, keula saa olla matalampi ja lähempänä kuskia mutta kuinka paljon pitäisi käytännössä kokeilla. Jos ei ole mitään tuntumaa niin tuo mainittu Nummelan fittauspaikka saattaisi olla ihan hyvä, sieltä saanee mukaan lukemat suunnilleen mitä nuo mitat saisi olla. Pitää myös huomata että noita tankoja on aika monenlaisia ja rungon ohella ne vaikuttavat selvästi lopulliseen asentoon (= enemmän kuin maantiepyörässä).

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, kiitoksia kaikille neuvoista! Etenkin Pertulle hyvästä blogikirjoituksesta.

Käytiin katsomassa tuota Trekkiä. S-koko oli nopean testailun perusteella sellainen, että satulan kärki oli noin sentin poljinkeskiön etupuolella, kun asento oli säädetty suunnileen kohdalleen. Rungon vaakaputken mitta oli 51 cm, stemmi 8cm ja myyjän mielestä koko oli sellainen, että ainakaan ei isompaa ja UCI-säännöille tuota ei saisi mitenkään viritettyä pikkurouvalle. Feltin B16:n pienin koko tulisi olemaan varmasti liian iso. Etenkin tämän kokoisten tri-pyörien löytäminen taitaa olla aika hankalaa.

Kysyin tuosta tarjouksen RS80 -kiekkojen kanssa, jotka varmaan parantaa kokonaisuutta jonkin verran (samalla voi miettiä kasettia ja ratastuksia yleensä fiksummaksi)? Verkkokauppojen hintoihin verrattuna tuo paketti oli minusta ihan kohtuullisen hintainen, varsinkin kun normikiekoille on myös käyttöä.

Hintaerosta myyjä oli sitä mieltä, että Trek on "laadukkaampaa kuitua", sen lisäksi, että se on Trek. Tiedä tuosta sitten.

Pitää vielä käydä ihmettelemässä tuota polkimien ja kameran kanssa. Ja miettiä vaihtoehtoja.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hintaerosta myyjä oli sitä mieltä, että Trek on "laadukkaampaa kuitua", sen lisäksi, että se on Trek. Tiedä tuosta sitten.

Tuosta komenntoisin kyllä sen verran, että trekissä ei merkkinä ole mitään "parempaa" kuin Feltissä, mutta:

Tuo felt B16:n runko perustuu muotoon, joka tuli ekan kerran käyttöön feltin huippumallissa DA:ssa vuonna 2007.

Trek sen sijaan uudisti mallistonsa pari vuotta sitten, ja tuo trekki perustuu pari vuotta vanhaan muotoon.

Tämä voi antaa trekille pienen etulyönnin aerodynamiikassa. Feltillä kaikki kalliimmat mallit käyttää jo uudempaa, hiukan aerodynaamisempaa runkomallia, ehkä ensi vuonna vihdoin siirtävät B16:nkin siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semmoisen kommentin vielä sanoisin, että ei kannata katsoa tuon Trekin OVH hintaa ja miettiä että onpa iso alennus, minusta kokonaisuus juuri ja juuri edes tuon tarjoushinnan veroinen.

Jos kyseessä on ensimmäinen TT-pyörä, ei se koeajokaan kerro muuta kuin, sen että saako satulan säädettyä tarpeeksi matalalle/korkealle ja onko vaakaputki kenties liian pitkä - ellei ole ennestään kokemusta jo.

Bike fitting palvelu on varmasti hyvä, etenkin jos a) ostaa samasta paikasta pyörän jota fitataan b) on jo oikean kokoinen pyörä, joka samalla säädetään fittauksen yhteydessä.

Perusmitat voi ottaa itsekkin jos on viitseliäisyyttä, esimerkiksi Competitive Cyclistin Fit Calculatorilla, joka pertun blogissakin mainitaan. Joka mitasta on selkeä kuva miten mitta otetaan. Lopputuloksena se syöksee ulos ideaali pysty ja vaakaputkien pituudet, padien dropin yms. Itselle ja vaimolle kun aikoinaan TT-pyöriä ostettiin, niin mitattiin tuolla fit-calculaattorilla ja sitten verrattiin netistä pyörien geometrioita. Minulle tuli ihan oikean kokoinen pyörä - vaimolle tuli iso koska hän välttämättä halusi tietyn värisen eikä uskonut että se ainoa kappale sitä valkoisen väristä on, on isohko hänelle. No lyhyemmällä stemmillä se on kuitenkin ollut ajokelponen parin puolikkaan ja perusmatkan mittelöissä, eikä valituksia ole kuulunut edes 4h pyöräsessioissa. Ensi kesäksi on sitten Köpiksessä täyden matkan koitos hänelläkin edessä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitoitus tilattiin lopulta Kivenlahden Pyörähuollosta. Koko on varsin hankala arvioida itse ilman kokemusta, varsinkin kun 622 vs 700 koot ovat molemmat siinä ja siinä. 622 tt-pyöristäkin on montaa mielipidettä, eli kannattaako yrittää löytää mahdollisimman pieni 700c vai mennä pienempään rengaskokoon.

Viimeksi silmäilimme tätä: http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXSPFOR/planet-x-stealth-pro-carbon-sram-time-trial-bike, jonka S-koko saattaa olla sopiva, mutta todennäköisesti liian iso. Selvinnee mitoituksen avulla sitten. Ja onko tuo satulakulma 76 astetta triathlonpyöriin epätyypillisen pieni?

Aika hankalaa on ollut lyötää hinta-laatu-suhteeltaan kelpoja pieniä pyöriä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karmeen hintainen tuo PlanetX ainakin on. Runko iänikuisen vanha jossa esim kaapelit vedetty rungon ulkopuolella. Onhan tuossa tietysti carbon (tuubi) kiekot mukana, pienelle kuskille tosin vaihtaisin aikapaljon maltillisemman profiiliset kuin 82/101mm. Eli treenikiekot ja/tai maltillisemmalla profiililla olevat kiekot vaatii lisäksi pakettiin.

Ja tuo satulakulma ei nyt ihan kuuminta hottia ole jos meinaa saada satulan hyvinkin eteen.

Täältä voi käydä vakoilemassa runkojen mitoituksia http://www.slowtwitch.com/stackreach/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy