Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Matka vai päämäärä

Ilpo
 Share

Recommended Posts

• Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Juokseminen itsessään on mukavaa, mutta kyllä se helkkarin mukavalta tuntuu kun se maalikin vihdoin ja viimein näkyy.

Tämä ei tietenkään kuulu tähän, mutta kerron kuitenkin. Ette te minun suuta hiljaiseksi saa.

Kun talvella juoksin noita vitosia, oli lähtö ja maali samassa paikassa. Eli mentiin yhteen suuntaan ja käännyttiin.

Kun se tulomatka tuntui aina niin tuskaiselta ja pitkältä ja sitä maalia ei näkynyt koskaan sen mutkan takana kun odotin, keksin syyn siihen.

Heti kun lähden niin järjestäjät nappaavat sen lähtö/maali-lipun ja juoksuttavat sen kauhealla kiireellä kauemmas.

Näin sen täytyy olla, koska se tulomatka tuntui aina niin valtavan paljon pidemmältä kuin menomatka.

Ja puolikkaillakin ne 2 viimeistä kilometriä on kyllä mitattu aina pieleen. Ne on jotenkin aina pidempiä kuin ne 19 muuta.

Eli kyllä se perille pääsykin on aikaste ihanaa joskus.

Kyllähän juokseminen itsessään sitä hauskaa on, mutta kyllä kun 100 kilometriä ja toivottavasti tulevaisuudessa pidemmätkin matkat maalissa tuntuvat yhtä hienoilta, kun huomaa, että on kyennyt päämäärään pääsemään...

Eli lenkeillähän se juokseminen on vain ja ainoastaan se kova juttu, mutta kisoissa tuo maaliin tulemisen tunne on kyllä myöskin aivan mahtava...

Lyhyempien matkojen kisoista en osaa sanoa mitään, kun ei oikein ole kokemusta...

matkanteko on tärkein tietysti. mitä järkeä on jolkottaa puolta päivää motivoimalla itseä jäljelläolevien kierrosten/kilometrien mukaan. siinähän masentuu jo paremmallakin psyykellä varustettu. kyllä se maali siltä aikanaan tulee ja silloin perillepääsy tuntuu hyvältä.

Vaikea kysymys ja varmaankin vaihtelee aika ajoin. Lähtiessä HCM:llä mulla oli tärkeää päämäärä. Matkalla, kun päämäärä näytti saavutettavalta se ehkä enää ollutkaan niin tärkeää, vaan matka ja sen aiheuttamat hankaluudet nousivat ehkä päämäärän ylitse.

Jos tästä innostun ultraamaan, niin varmaankin ensimmäistä kertaa jonkun matkan läpäiseminen nostaa taas päämäärän edelle, mutta mitä käy juoksun aikana. Ei kai sitä voi edeltä käsin ennustaa?

Omalla kohdallani matka. Olen monesti lenkeillä miettinyt, varsinkin niillä pitemmillä lenkeillä, kuinka juostessa voi harjoitella sitä samaa asiaa, mitä niin monen pitäisi harrastaa ihan tavan elämässäänkin ollessaan - pelkän päämäärän tuijottelun sijasta keskittyisi juuri kyseiseeen hetkeen eli siihen matkan tekemiseen ja ennen kaikkea siitä nauttimiseen:eclipsee_steering:

Olen tulossa siihen tulokseen että aika on parempi "vastustaja" kuin matka. Pahin vastustaja olen minä itse.

Aika on ilmanmuuta helpompi vastustaja. Jos ajatellaan määrämatkaista tai määräaikaista kilpailua, niin matka on pakko ihan itse juosta kokonaan, ja loppumatkasta kilometrit venyy pidemmiksi kuten v.kurppa totesi. Sen sijaan määräaikaisessa kilpailussa aika ei veny vastaavalla tavalla, ja maali lähestyy tasaiseen tahtiin vaikka istahtaisi tien poskeen sitä odottamaan. Mikään ei ole niin helppoa kuin maaliin pääsy 12h tai 24h kisassa. Jos elämää laajemmin miettii niin taitaa tuo aika kuitenkin aika paha vastustaja olla, ja matka on ilmanmuuta mukavampi kuin perille pääsy elon tiellä.

Niinpä, tässä keskustelussa on käsitelty toisaalta matkaa ja matkantekoa, ja toisaalta aikaa ja ajan kulumista samassa yhteydessä iloisesti sekaisin. Itse ajattelin juuri matkan taittamista määräajassa loppuun vs. matkan taittamista tietyn aikaa, jolloin aika on parempi (=helpompi, miksei) vastustaja kuin matka. Sinällään ultrajuoksuun ainakin minua vetää juuri matkanteko itsessään. Vaikkei se aina niin hirveän helppoa olisikaan.