Jump to content
Juoksufoorumi.fi

harjoitusohjelmista?


kaarisa
 Share

Recommended Posts

Millaisia kokemuksia omaatte tossu.com sivuston harjoitusohjelmista?Lähinnä mietin väliohjelmaa kilpailujen välille,miksei ensi vuonna voisi päätavoitteeseenkin tähdätä tossun ohjelmalla.Nyt käytin Sepon 4tunnin ohjelmaa,hieman km ja tehoja lisäten.Ahneus toi elokuun alussa jalkakremppaa,mutta tavoitteet tälle kaudelle on täytetty,ylitettykin.Entäpä Hännisen harjoitusohjeet,mielipide niistä?

Link to comment
Share on other sites

Tossu.comin ohjelmista en tiedä vittistä enkä vottista...

Nuo Hännisen ohjelmat on aika väljiksi (helpoiksi) suunniteltu, ainakin alkuunsa, mutta niissä onkin sitten sitä kiristys varaa... Sinänsä ihan toimivia ohjelmia jos ei hirveästi kokemusta harjoittelusta.

Sepon ohjelmat ovat ainakin itselleni hieman liian kovia, mutta yksilöitähän tässä ollaan, pääsen samaan tulokseen vähemmällä harjoittelulla...

Valitse ohjelma jota noudattamalla tiedät pystyväsi myös palautumaan, käypi aika raskaaksi jos kevyt viikko ei palautumiseen riitä.

Link to comment
Share on other sites

Tykkään Hännisen ohjelmista. Ovat mulle sopivia, kun en ehdi (olenpa kiireinen) juoksemaan 5-6 päivänä viikossa, vaan mulle sopiva määrä on 4. Samoin aloittelija kun olen, niin sopiva nousujohteisuus on leivottu sisään ohjelmiin. Makuasioitahan nämä tuppaavat olemaan.

Lisäksi nuo ohjelmat ovat muutenkin sen verran väljiä, että niitä saa helposti kiristettyä ihan matkaa tai tehoa lisäämällä nelipäiväisessäkin ohjelmassa.

Tosin itse tajusin juuri, etten noudata enää mitään suunnitelmallista harjoitusohjelmaa vaan juoksen fiiliksen mukaan jollain perusrytmityksellä, mutta mitään paperille väännettyä pläniä ei ole...huolestuttavaa :)

Link to comment
Share on other sites

Juoksin viime keväänä ekan maratonini ja takana oli Hännisen 4-4½ tunnin ohjelma. Aika jäi kaks minuuttia 4 ja puolesta, mutta oli sellaset tunnelmat että ois ollu kyllä varaa juosta nopeammin. Varovainen alotus... Ite oon tykänny ohjelmasta, ei oo liian rankka (mun tyyppiselle juoksijalle, joka ei ota niin hirveen tosissaan).. Millasia kokemuksia muilla on? Ootteko päässy ohjelman aikatavoitteisiin?

Link to comment
Share on other sites

Millasia kokemuksia muilla on? Ootteko päässy ohjelman aikatavoitteisiin?

Hännisen 4-4,5 h ohjelmalla juoksin ekani aikaan 4.38 mutta aivan pitkän lenkin vauhdilla varovaisesti tavoitteena vain maaliin pääsy. Päätavoitteen aikoihin jopa alle 4 h olisi ollut ihan mahdollinen tuollakin ohjelmalla. Realistisesti kuitenkin joku 4:10 lienee lähempänä totuutta, mihin olisin silloin pystynyt.

Sepon 4 h ohjelma taas toimi Tuusulassa ihan kuten pitikin, eikä juoksun jälkeen ollut edes oikein väsynyt olo.

Link to comment
Share on other sites

Movesta löytyy harjoitteluohjelmat 2.5h-5h aikaan tähtääville. Ohjelma on ihan kätevä ja toimii varmaan teille kovemmillekin juoksijoille:)

Ohjelmaa "tilattaessa" kannattaa syöttää oma aerobinen kynnysarvonsa siihen kohtaan, missä sitä kysytään. Näin ohjelma antaa harjoituksiin valmiiksi ne ohjeelliset sykealueet, joilla harjoitus tehdään.

Maratoniin on valittavana muistaakseni 9 erilaista ohjelmaa ja puolikkaalle 3. Lisäksi Movesta saa ainakin sauvakävelyyn ja hiihtoon omia ohjelmia myös. Tämä kaikki edellyttää tietenkin Juoksija-lehden tilaamista.

Tää ei ollut mainos...

Link to comment
Share on other sites

Poikkesin Moven sivuille ja siellähän mainittiin Moven olevan Valentin Konosen ja Harri Hännisen kehittämä palvelukokonaisuus. Saa sen käyttöönsä ilman Juoksija-lehden tilaustakin, mutta hinta näytti olevan lehden verkkokkaupassa tällä hetkellä 39 euroa, joten pistää miettimään kannattaako saman tien tilata lehti.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy