Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Minkälaiset sykkeet maratonilla?

Savotar
 Share

Recommended Posts

Tää syke juttu on sellainen asia, joka ainakin minua kovasti kiinnostaa. Olisi mukava tietää, minkälaisilla syketehoilla painelitte HCM:lla. Lähinnä kiinnostaisi juoksijoitten sykkeiden prosentuaalinen(%) osuus maximista. Näin päästäisiin spekuloimaan itse kunkin tehoja juoksun aikana...

Kuinka suurella sykeprosentilla maraton on yleensä mahdollista juosta?

HCM:lla oma keskisykkeeni oli 162, joka on 86% maksimistani.

HCR.lla vastaavat luvut olivat 174 (92%).

160 (82%), vastaava luku/vauhti oli M.BoneSin 30-v-juoksun yli 30 asteessa.

Ennätysmaratonilla Tuusulassa keväällä ks oli 163 (84%). Ja Forssan Suvisaunassa puolikkaalla 182 (94%).

Helteen ja/tai kisajännityksen vaikutus tuntuisi minulla olevan noin kymmenen lyöntiä HCM:n ja Forssan (sekä viimeisen kotiratakympin) perusteella. HCM:llä vauhti oli samaa, millä juoksen pitkät lenkit alle AerK:n sykkeillä, joten ero oli aika huima. Edes pitkien loppuvaiheessa syke ei nouse kuin kynnyksen tienoille.

Jossain luennoilla olen kuullut, että oikein hyväkuntoinen juoksija saattaisi pystyä juoksemaan melko lähellä anaerobisen kynnyksensä tasoa täysmaratonin. Itse pääsen suht hyvävoimaisena läpi hieman yli kynnysten puolivälin sykkeillä.

Samassa yhteydessä taidettiin sanoa, että puolikas voisi mennä kynnyssykkeillä, mutta tuon rajan olen ainakin helteessä ylittänyt kevyesti...no, sitä tuskin voidaan olosuhteiden takia pitää vertailukelpoisena?

HCM:llä keskisyke 167 (max 202?) eli pyöristettynä 83 %. Keskisykkeet jo toisella vitosella 169:n luokkaa. Kunto ei kestänyt ylläpitämään tuota sykettä loppuun saakka. Viimeisen kympin aikana syke laski.

Uskoisin, että pääsisin optimaalisempaan tulokseen pitämällä sykkeet alussa alle 160. Jos Vantaalle pääsen maralle, niin ajattelin juosta sykeseurannalle: eka kymppi n. 150, kaksi seuraavaa n. 160 ja vika n. 170. Tavoite ei ole optimaalinen tulos, vaan hyvällä fiiliksellä pitkittää helpohkoa juoksua. HCM:llä helppous katosi viimeistään puolivälissä.

En ole ihan varma onko hedelmällistä verrata edes sykeprosentteja tässä asiassa.. Mielummin kannattaisi puhua tehoista joka on taas aika hankala määritettävä. Jostain luin että huiput pystyy juoksemaan maratonin melkein siellä anaerobisen kynnyksen tuntumassa, itselleni tulisi sillä teholla kuolema jo ennen puolta matkaa. Mikä se teho sitten ikinä onkaan, se osuu vähän yksilöllisesti johonkin kohtaa sykealueella. Jollekin voi olla 80%, jollekin vaikka 95%. Näin olen sen ymmärtänyt.. Oma yhden maratonin kokemus on n. 83% maksimisykkeestä ja vahvasti mentiin PPP-alueella (eli ei paljon hengästyttänyt). Eli vastaus ei varmaan nyt auttanut yhtään. Menin itsekin vielä enemmän sekaisin. Auttaisiko joku tietäväisempi?

Maksimisykkeeni on minulle arvoitus, mutta kevään Teskun testissä pääsin 180:een. Uskoisin kuitenkin maksimin olevan pari lyöntiä korkeampi. Maratonien keskisykkeet on olleet 156-159 välillä eli 85-88% prosentin luokkaa maksimista.

Oot Artturi tainnut juossut muutaman (pari?) satastakin. Onko sulla ollut sykemittari mukana? Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon matalampi keskisyke sulla oli maratoniin verrattuna?

LISÄYS: Ai niin: mulla ei ole ollut sykemittaria yhdelläkään maratonilla, joten en pysty avaajan kysymykseen vastaamaan. Mittarin omistajakin olen ollut vasta puolen vuoden ajan.

Duoda,duoda... Mulla kävi HCM.llä niinkuin pitkiksillä useasti, että jossain 10km kohdalla sykkeet laski jonkinverran.

Veikkaan että tuossa vaiheessa käynnisty rasvan palaminen, tai jotain :smiley:

Eli alussa sykkeet 175 luokkaa eli samat kuin puolikkaan avg.t !

Kypän jälkeen sitten 167 luokkaa, kokolailla loppuun syke sitten noissa lukemissa pysyikin, mitä ny loppukirissä taas 175 kieppeillä.

Mutta kyllä ne avg.t yleensä on ollu n.85% max.

Keskisyke oli HCM:llä 85% maksimista ja Hämeenlinnan puolikkaalla 86%(vain pari pykälää korkeammalla), joten nylkytettyä tuli molemmat matkat.

Erona kuitenkin se, että HCM:ssä pystyin (jaloista huolimatta) juoksemaan suht. tasaisesti loppuun kun taas Hämeenlinnassa syke laski loppua kohden.

Purin tuossa HCM:n sykkeitäni minäkin:

25 km tulin keskimäärin 92% teholla maksimistani (169/184) ja loput (sitten kun aloin oksennella...) keskimäärin 88% teholla (160/184). Koko matkalle mittari antaa keskisykkeen 165 eli 90% maksimistani. (3:56:32)

Minulla ei ole aikaisemmista, onnistuneemmista, maratoneista vastaavaa sykedataa.

Sen sijaan Hämeenlinnan puolikkaalla tulin 174 keskisykkeellä eli 95 % teholla omasta maksimistani koko matkan. (1:47:48)

Ennätyspuolikkaaltani viime vuodelta ei myöskään, ikävä kyllä, ole mitään keskisykkeitä tiedossa.

HCM:llä mulla oli puolikkaan kieppeille keskisyke jotain 175 (88%), 20-30km keskisyke 171 (86%), 30-40 km syke (ja vauhti) on laskenut selkeästi, keskisyke 163 (82%). Vielä ihan loppuun sain loppukirin aikaiseksi ja loppusyke oli 187 (94%).

Jos vertaa sitten puolikkaisiin: Hämeenlinnassa keskisyke 175 (88%) ja loppusyke 174. Keväällä HCR:ssa taas keskisyke oli myös 175 (88%) ja loppusyke 187 (94%). Jos noita puolikkaita vertaa keskenään, niin HCR oli onnistuneempi ja pystyin tekemään siinä kunnon loppukirinkin.

Purin tuossa HCM:n sykkeitäni minäkin:

25 km tulin keskimäärin 92% teholla maksimistani (169/184) ja loput (sitten kun aloin oksennella...) keskimäärin 88% teholla (160/184). Koko matkalle mittari antaa keskisykkeen 165 eli 90% maksimistani. (3:56:32)

Minulla ei ole aikaisemmista, onnistuneemmista, maratoneista vastaavaa sykedataa.

Sen sijaan Hämeenlinnan puolikkaalla tulin 174 keskisykkeellä eli 95 % teholla omasta maksimistani koko matkan. (1:47:48)

Ennätyspuolikkaaltani viime vuodelta ei myöskään, ikävä kyllä, ole mitään keskisykkeitä tiedossa.

Anteeksi, mutta hieman epäilen tehojasi. Veikkaan, että maksimisi on korkeampi. Mullakin testissa mitattu maksimi oli 196; Vuosaaressa kotiratakympillä oma mittarini näytti maksimiksi 202. On siis mahdollista ettet sinäkään ole testissä (jos siis olet testissä käynyt) saanut ihan maksimia esille.