Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaksi maratonia per vuosi?

Frida
 Share

Recommended Posts

Olen tuossa harkinnut, josko juoksisi ensi vuonna kaksi maratonia: Tukholman ja Berliinin. Onko järkee? Aina varoitellaan, että maran jälkeen palautuminen kestää ja kestää (jopa 5 kuukautta, sanoi eräs kuntotestaaja) ainakin siis tällaisella tavallisella kuntoilijalla. Mutta kun mieli tekis ja Berliinissä asuu ystävä, jonka luona voisi majoittuakin...

Kokemuksia? Miten tuo väliaika pitäisi treenata? Berliinin tarttee eittämättä ilmoittautua jo aika aikaisin, ehkä tammikuussa, joten Tukholman jälkeisiä tuntemuksia ei voi jäädä odottelemaan...

Onhan noiden juoksujen välillä jo niin pitkä tauko, ettei mitään ongelmia pitäisi olla. Normaaliin treenirytmiin voi palata viimeistään parin kolmen viikon kuluttua, vaikka ottaisi kuinka varovaisesti. Eikä siinä väliajalla mitään muuta ihmeellistä treeniä tarvitse kuin että aloittaa hieman kevyemmin. Sitten vain valmistautumaan ihan niinkuin muihinkin maratoneihin.

Itse suunnittelen Vantaan maratonille menoa nyt HCM:n jälkeen, eli 6 viikon välillä. HCM meni "kevyenä" juoksuna eli siinä en yrittänyt päästä ennätysaikoihin vaan juoksin pitkän lenkin vauhdilla kisan läpi. Tämän viikon otan hyvin kevyesti vain parin lyhyen palauttavan lenkin merkeissä, mutta ensi viikolla (jos juoksu tuntuu normaalilta eikä väsyneeltä) mennään jo normaaliviikon rytmillä ja rypistetään kolmen viikon vauhtipohjainen treeni ennen loppuvaiheen keventelyä.

Kuten susi tuossa edelläkin toteaa ja kuten tältä foorumilta on helposti luettavissa huomattavan moni meistä juoksee vuodessa enemmän kuin yhden maratonin, vaihtelevalla menestyksellä tosin :smiley:. -Moni juoksee muutaman ja muutamat monia kymmeniä; porukkaa on joka lähtöön.

Tuo viisi kk palautuminen koskee kait lähinnä maailman terävintä kärkeä joka treenaa ja juoksee aivan äärirajoilla; hehän eivät monesti juokse montaakaan maratonia vuodessa. Me kuntoilijat sen sijaan emme saane ihan helpolla kroppaamme siihen jamaan että palautumiseen menisi puoli vuotta.

Mainitun Tukholman ja Berliinin väli on niin pitkä ettei ongelmia pitäisi olla odotettavissa; itse olen kokenut mielekkäänä Tukholma - HCM -parin joiden välillä ehtii sekä palautua että treenata sopivasti. Kahden maran välillä treenaamisessa ei ole mitään erikoista verrattuna yhdelle treenaamiseen kun tapahtumien väli on kuukausia. Palautumisesta ja maran jälkeisen harjoittelun aloittamisesta taas täältä löytyy parikin tuoretta ketjua...

Tuo viisi kk palautuminen koskee kait lähinnä maailman terävintä kärkeä joka treenaa ja juoksee aivan äärirajoilla; hehän eivät monesti juokse montaakaan maratonia vuodessa. Me kuntoilijat sen sijaan emme saane ihan helpolla kroppaamme siihen jamaan että palautumiseen menisi puoli vuotta.

Juu, kyllä se testari nimenomaan viidestä kuukaudesta puhui. Mutta juu, ehkä sitten uskaltaudun. Kun Tukholmasta ei raaski jäädä pois ;) mutta joku toinenkin maraton olisi kiva kokea.

Hullun hommaa, sanoi kaverini juuri kun kuuli suunnitelmastani. Maailman epäterveellisin laji on maratonjuoksu, hän vielä tokaisi.

Niin-pä, mutta kun tekee mieli!!

Itse juoksin tänä kesänä Suvi-illassa maratonin (17.6.) sekä HCM:n (19.8.), eikä tuntunut yhtään liian lyhyeltä väliltä, vaikka Forssan olosuhteet olivat melko rankat kuumuuden ja siitä seuranneen runsaan nestehukan takia lihakset olivat pitkään tukossa. Itse asiassa, HCM:llä aika parani Forssasta 12 minuuttia.

Kuntoilija pystyy mielestäni juoksemaan 3-4 maratonia juoksukaudessa (tarkoittaa mulla huhtikuusta lokakuuhun). Kaksi niistä kannattaa ottaa vaikka pitkänä lenkkinä ja kahteen panostaa (jos ennätysjahteja halajaa, kukapa ei).

Mulla on monesti hitaanpuoleista tuo palautuminen, ja 9 viikkoa on mun nähdäkseni se väliaika, joka tarvitaan jos meinaa 2 maratonia juosta tosissaan hyvää tulosta hakien. Se on 2 viikkoa lepoa / kevyttä muuta liikuntaa, 2 viikkoa kevyesti, 3 viikkoa tehokasta harjoittelua ja 2 viikkoa herkistelyä toiseen maratoniin. Tuo kolmen viikon tehokas jakso ei tietysti pidemmän päälle riitä kunnon ylläpitämiseen, joten kolmas maraton yhtä lyhyellä palautuksella menisi varmaan huonommin. Jos jotain erityistä ongelmaa tulee palautumisessa niin väliä joutuu luonnollisesti pidentämään.

Kevyemmin maratonin voi tietysti juosta vaikka viikon välein, jos siihen itsensä huolella totuttaa, mutta se on taas aivan toinen asia.

No mutta sittenhän kannattaa vaihtaa matka sataseksi :D

Juu, tai ottaa kolmas maraton ohjelmaan.

Muuten kuriositeettina todettakoon, että ennen ekaa maratonia (kun siis treenasin Tukholmaan 2005) "päätin", että kerta elämässä riittää.

Miten vähän sitä ihminen tunteekaan itseään. :D

Itse juoksin tänä kesänä Suvi-illassa maratonin (17.6.) sekä HCM:n (19.8.), eikä tuntunut yhtään liian lyhyeltä väliltä, vaikka Forssan olosuhteet olivat melko rankat kuumuuden ja siitä seuranneen runsaan nestehukan takia lihakset olivat pitkään tukossa. Itse asiassa, HCM:llä aika parani Forssasta 12 minuuttia.

Kiva kuulla, että paransit vielä sille jälkimmäiselle juoksulle. Kyllähän sitä tässä itsekin nousujohteisuutta tavoitellaan - varovainen tavoite Tukholmassa 3.45 tai alle ja Berliinissä 3.30.

Hullun hommaa, sanoi kaverini juuri kun kuuli suunnitelmastani. Maailman epäterveellisin laji on maratonjuoksu, hän vielä tokaisi.

Tämmöiset väärinkäsitykset kannattaa korjata. Joskus muutama vuosikymmen sittenhän todellakin ajateltiin, että kestävyysjuoksu olisi terveydelle vaarallista, mutta nykyisellään on kyllä varsin vedenpitävää näyttöä, että maratoniinkin tähtäävän juoksuharjoittelun suotuisat terveysvaikutukset ovat aivan eri kertaluokkaa kuin siitä aiheutuvat terveysriskit. Siis niin päin, että voiton puolella ollaan.

Kyllä pari voi juosta aivan hyvin vuodessa. Tukholman ja Helsingin väli on yleensä 11 viikkoa, joten siinä ehtii palautua ja aloittaa harjoittelun, jos keskellä kesää vielä riittää virtaa. Jos aikaa on vähemmän, en tiedä onko järkevää, mutta jokainenhan voi päättää itse omien mieltymysten mukaan

Itse olen todennut tämän hyväksi rytmiksi viime vuosien aikana. Helsingin jälkeen on ollut mukava ottaa loppukesä/alkusyksy rennosti ja nauttia rullaluistelusta, sauvamäkikävelyistä ym. lajeista, joihin ei maratonharjoittelun aikana ole ollut aikaa.

Onnea Berliiniin, kuulemma hieno tapahtuma ja hyvin järjestetty!

Kevät

- talvi on ainakin minulle usein melko tautista aikaa, treeni on hieman sitä sun tätä

- kevään kisa on hyvä talvimotivaattori

- kuntoarvio päivittyy ja jatkoa voi suunnitella paremmin

Syksy

- lämpimillä kesäilmoilla treeni kulkee

- syksyn viileissä kisoissa voi paremmin keskittyä tulosten tekemiseen

Sopii Frida kuin nenä päähän. Itse juoksin mainitut marat 2004. Tukholmaan treenasin Hännisen Harrin kirjan mukaan ja kesällä sitten vaihdoin ohjelmaa ja juoksentelin enemmän vauhtikestävyyttä. Aika oli Berliinissä n. 20min parempi. Palautuminen ei ole ongelma kun ottaa Tukholman jälkeen viikon juoksutauon ja sitten lisää hiljalleen määrää ja tehoa. Monet juoksee Tukholman ja Helsingin. Sekin onnistuu, mutta omasta mielestäni kuntoa ei ehdi kunnolla nostaa tuossa välissä. Berliiniin on jo aikaa vähän treenatakin. Ei muuta kuin tavataan Berliinissä -07 :)