Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Punttis


Sani
 Share

Recommended Posts

Tässä rupesi nyt mietityttämään että onkohan punttien nostelemisella suuriakin vaikutuksia juoksun sujuvuuteen? Tämän ¨punttaamisen¨ suoritan kyllä ihan kotona, en jaksa raahautua salille. Nostelen n. 3 krt. viikossa, ja lähinnä mietin että vaikuttaako tämä juoksusta palautumiseen? Ja mitään lihasmassaa en kyllä ole hakemassa.

Link to comment
Share on other sites

Entisenä selkävaivaisena voin suositella ainakin vatsa-ja selkälihasten treenausta,auttaahan noiden lihasten kunto oikean juoksu asennonkin ylläpitämiseen.Lisäksi kevyempien lenkkien päätteeksi teen penkkipunnerruksia ja raakoja tempauksia (kuulemma erittäin hyvä yleisliike) tuossa omalla "salilla".

Link to comment
Share on other sites

Minulla vaivannut takareisi aj pohjelihas 1,5 vuotta siinä määrin että olen saannut perua osallistumiseni HCR:ään, Tukholman Maraan ja HCM:ään ja juoksemiset ovat olleet satunnaisia ja nekin kerrat torsoja.

Nyt on ilmeisesti selviämässä että ongelmana minulla on selkä, jossa hermo jäännyt jollainlailla puristuksiin. Fysikaalisesta sain harjoitteluohjeet vahvistaakseni selkää.

Pari vuotta sitten kävin paljon punttiksella mutta sitten puri juoksukärpänen ja aloitin juoksutreenit täysin udnohtaen punttireenit ja tässä ollaan..."jalkavammaisena" siitä lähtien.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mäkin punttailen. Juoksu on uudempi juttu, ja samaten on askarruttanut, että mites nää sopii yhteen. Tähän saakka puntin tavotteena on ollut jonkinsortin lihasmassan kasvatus, mutta sen nyt ainakin saanee juoksun alettua unohtaa. Entäs, kun joku tuossa muistutteli levosta; oon pari kertaa käynyt aamulla lenkillä ja saman päivän iltana salille. Onkohan tuo jo liikaa...?

Link to comment
Share on other sites

Mäkin punttailen. Juoksu on uudempi juttu, ja samaten on askarruttanut, että mites nää sopii yhteen. Tähän saakka puntin tavotteena on ollut jonkinsortin lihasmassan kasvatus, mutta sen nyt ainakin saanee juoksun alettua unohtaa. Entäs, kun joku tuossa muistutteli levosta; oon pari kertaa käynyt aamulla lenkillä ja saman päivän iltana salille. Onkohan tuo jo liikaa...?

Tuohon on aika hankala vastata. Jos olet tottunut kovaan treeniin, etkä ole erityisen väsynyt juostessa tai painoja nostellessa, niin ei siinä mitään pahaa pitäis olla. Lepoa ei todellakaan saa unohtaa. Siinä vaiheessa, kun harjoitus alkaa maistumaan puulle ja olo alkaa tuntumaan väsyneeltä, niin voi olla paikallaan jarrutella ja miettiä, onko ylikunnossa.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä jonkinlaista jaksotusta voiman ja kestävyyden kehittämiseksi kannattaisi harjoittaa. Esim. parin viikon jaksot, joissa ensin painotetaan voimanhankintaa ja ylläpidetään kestävyysominaisuuksia ja sitten taas pari seuraavaa viikkoa päinvastoin. Harjoitustiheyden viikossa on oltava riittävän suuri painotettuun ominaisuuteen, jotta toivottavaa kehitystä tapahtuisi.

Ainakin itsellä lihaksisto menee helposti totaaliseen jumiin lisäämällä punttiharjoittelua normaalin juoksutreenin sekaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Danke! Heti ekasta linkistä googlella pääsin kettlebellin historiaan ym. aiheeseen liittyvään. On vielä näköjään suht vanha keksintökin (yli 100 v.), mutta aika harvinainen suomalaisilla punttiksilla?

Tämä juttu irrotti jo hymynkin heti aamusta (mihinkähän kategoriaan sitä ittensä laittais, hehheh, fiksausta kyllä tarttis):

http://www.kettlebells-circular-core-strength-training.com/kettlebells-russian5.html

Ja juu, siis ei kokemuksia (lienee arvattavissa jo kysymyksistä...). ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy