Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sulkapallo ja treenaaminen puolikkaalle


TimoDee
 Share

Recommended Posts

Moro.

Kävin Asicsen sivuilla miettimässä treeniohjelmaa talveksi. Pelaan sulkista ma ja ti 1,5 tuntia kerrallaan. Eikös se voida katsoa olevan intervalliharjoite? Sykemittarin mukaan ainakin parhaimmillaan lähestytään maksimia. Muuten 120 - 165 keskiarvolla mennään. Tällä periaatteella siis intervallilenkit jää pois ja lyhyet nopeat, eli n. 30 min. Kun tässä treenaan 2007 Suvi-illan puolikkaalle, niin miten lenkit viikolla menisivät? To ei käy.:voitto:

Link to comment
Share on other sites

Tää on nyt ihan hatusta, oikeastaa ihan sen pohjalta mitä itse tekisin, jos viikossa olisi 5-6 treeniä.

Ma: Sulkis

Ti: Sulkis

Ke: Palautteleva 30-45 min

- jotain laitoin jos torstai on kuitenkin lepoa

To: Lepo

Pe: Perus 60 min

- täällä vois ehkä joskus koittaa reippaampaa tasavauhtista juoksuakin 30-45 min

La: Pitkis 120 min

Su: Lepo

- jos välttämättä haluaa niin joku lyhyt, kevyt tähän voisi sopia

Link to comment
Share on other sites

Morot,

hyvä pointti TimoDee:lta; itekkin välillä mietiskellyt, miten nuo eri lajit toisiaan täydentäis.

juoksuharjoitteluohjelmathan puhuu aina pelkästään juoksusta.

Itse pari vuotta sitten pelailin kerran viikossa tennistä ja mielestäni siinä tuli itelle kans intervallia kerrakseen.

Viikko meni aina suunnilleen:

ma n. tunnin lenkki

ti lepo

ke tennis 1h

to n. tunnin lenkki

pe 45-50 min lenkki

la tai su pitempi lenkki,ehkä 1,5 h

Ei tuo mitään tosissaan treenaamista ollut, mutta kunto pysyi yllä ja nousikin riittävästi, että tohti jossain vaiheessa maratoninkin juosta.

Nyt kävin just sunnuntaina sulkista pelaamassa pari tuntia, juoksin vielä kotiin n. puoli tuntia. Meinas olla pakarat kipeenä eilen illalla. Ajatus kyllä on, että olis kans tuo sulkis kerran viikossa ohjelmassa.

Link to comment
Share on other sites

Tää on nyt ihan hatusta, oikeastaa ihan sen pohjalta mitä itse tekisin, jos viikossa olisi 5-6 treeniä.

Ma: Sulkis

Ti: Sulkis

Ke: Palautteleva 30-45 min

- jotain laitoin jos torstai on kuitenkin lepoa

To: Lepo

Pe: Perus 60 min

- täällä vois ehkä joskus koittaa reippaampaa tasavauhtista juoksuakin 30-45 min

La: Pitkis 120 min

Su: Lepo

- jos välttämättä haluaa niin joku lyhyt, kevyt tähän voisi sopia

Kiitos vinkistä.

Näin sitä jotenkin ajattelin, mutta tuo keskiviikko vähän arvelutti, koska alkuviikon pelien jälkeen ei oikein tee mieli lenkkeilemään. Nyt herääkin kysymys noista vauhdeista. Mikä on palauttelevan vauhti (min/km) tai sykkeen perusteella? Entäs perus? Tuo lauantai onkin ollut tunti ja vartti yleensä.

Ja sitten jatketaan.

Onko sykereservi lepo - maksimin väli ja siitä sitten lasketaan tarvittavat prosentit?

Link to comment
Share on other sites

Sykereservi tarkoittaa just tuota maksimisyke - leposyke aluetta. Sykeprosentteja laskettaessa puhutaan usein myös Karvosen kaavasta.

Katselin omista treeneistäni noita eritehoisia treenejä. Itse olen laskenut prosentit suoraan maksimista, en siis sykereservistä.

Palautteleva n. 65 - 70 %

Peruslenkki n. 70 - 75 %

Yksilöllisiähän nämä prosentit ovat ja siksi yleistykset hieman vaarallisia, mutta näin siis minulla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy