Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tankkaus epäonnistui


ropsu
 Share

Recommended Posts

Taas päättyi HCM keskeytykseen ja tiputukseen. Takana on nyt 4 HCM:a, joista vain yhden olen päässyt suuremmitta vaivoitta maaliin. Kolme muuta on mennyt oksennellessa matkan varrella. Yhden noista kolmesta juoksin oksentelusta huolimatta maaliin, mutta palautuminen vei kuukausia.

Viime vuonna oletin oksentelun johtuvan Gatoradesta ja järjestäjien töppäyksesta urheilujuoman puuttuessa osasta juomapaikkoja, mutta tänä vuonna en voi syyttää sitäkään.

Harjoittelin etukäteen pitkillä lenkeillä (2-3 h) käyttämään vain geelejä ja vettä, ettei tarvitsisi ottaa järjestäjien tarjoamaa gatoradea. Kaikki sujui harjoituksissa hyvin. Epäilen, että maratonaamun jännitys saa mahan reagoimaan oudosti, koska heti geeli otettuani toisen juottopaikan jälkeen vatsa tuli kipeäksi. Puolimatkassa vatsa oli jo niin kipeä ettei juoksemisesta tullut mitään. Oksentelua ja tiputukseen. Nyt alkaa mennä jo usko tähän lajiin :cry: . Kunto pitäisi olla kohdallaan, enkä edes aloittanut yltiöpäisesti. Pitäisikö siirtyä harrastamaan pitsinnypläystä tai kalastusta, vai olisiko jollain vinkkejä?

Link to comment
Share on other sites

oisko yksi syy tosiaan otsikon mukaan tankkausviikon epäonnistuminen?

Itse en käyttänyt geelejä ollenkaan vaan ainoastaan urheilujuomaa ja vettä. Urheilujuomaakin piti matkalla nauttia kohtuudella, koska vatsani reagoi siihen helposti. Lauantaina ennen maratonia en ottanut enää muuta nestettä kuin kivennäisvettä (sitäkin niukasti koska viikolla olin tankannut nestettä reilusti), että vatsa ottaisi urheilujuomaa juoksussa paremmin vastaan eikä turpoaisi etukäteen.

Muutaman viikon takaisella vaelluksella kenttäpullot täytettiin vedellä raikkaista joista ja puroista eikä jaksamisen kanssa ollut ongelmia. Olenkin kallistumassa enemmän pelkän veden/laimean urheilujuoman käyttäjäksi. Talven pitkissä hiihdoissa käytin geeliä ja poikkeuksetta vatsa kapinoi aina sitä vastaan.

Mutta kovassa rasituksessa toistuvan oksentelun pohjalla voi olla muutakin kuin pelkkä nesteen/geelin imeytymisongelma.

Link to comment
Share on other sites

Harjoittelin etukäteen pitkillä lenkeillä (2-3 h) käyttämään vain geelejä ja vettä, ettei tarvitsisi ottaa järjestäjien tarjoamaa gatoradea. Kaikki sujui harjoituksissa hyvin. Epäilen, että maratonaamun jännitys saa mahan reagoimaan oudosti, koska heti geeli otettuani toisen juottopaikan jälkeen vatsa tuli kipeäksi. Puolimatkassa vatsa oli jo niin kipeä ettei juoksemisesta tullut mitään. Oksentelua ja tiputukseen. Nyt alkaa mennä jo usko tähän lajiin :cry: .

Itsellänikin meni tänä vuonna vähän oksenteluksi tuo HCM, joten tiedän mistä ropsu puhuu. :sairas: Tuli vaan mieleen, että oletko kokeillut niitä geelejä aikaisemmin vain pitkillä rauhallisilla lenkeillä, vai myös kovempien vk-harjoitusten yhteydessä..? Siinä voi olla merkittävä ero imeytymisen kannalta. Kun mennään lähempänä maraton-sykkeitä, verenkierto mahalaukkuun ja suolistoon on paljon vähäisempää johtuen rasituksesta ja sen aiheuttamasta hormonaalisesta tilasta. Myös jännittämisellä ja stressillä on osuutta asiaan, kuten arvelit. Tämä on tavallaan sukua "stressi-maha-syndroomalle" - ruuansulatus häiriintyy jos on liikaa emotionaalista stressiä ja adrenaliini-kuormaa elimistössä.

Toinen asia, mitä kannattaisi ehkä oikein tutkituttaakin, on mahdollinen helico-infektio ruuansulatuskanavassa. Heliko voi olla muuten oireeton, mutta kovassa kuormituksessa voi tulla tällä lailla esiin. Muistan, että urheilijoiden helico-ongelmista oli jokin vuosi sitten juttua, mahtoiko olla Juoksija-lehdessä..?

Itselläni arvelen tulehduskipulääkkeiden käytön juoksua edeltäneillä viikoilla vähän alentaneen mahan sietokykyä - tai sitten lähdin vain vähän liian kovilla sykkeillä matkaan. Ahneen loppu jne.

Älä siis heitä tossuja kaivoon vielä, kyllä siellä tänä vuonna heitti konosia yksi jos toinenkin... :wink: Tuo kuuma keli vielä lisäsi kuormitusta ja nosti sykkeitä.

Link to comment
Share on other sites

Otitko Ropsu tarpeeksi nestettä geelin kanssa? Varsinkin kun sanoit ottaneesi geelin toisen juottopaikan JÄLKEEN.

Ite vedän geelin aina ENNEN asemalle tuloa. Juottoasemalla sit vettä muki tai pari perään.

Liian tiukka satsi varmasti kipeyttää mahan ja nesteiden imeytyminen menee keturalleen. Itselläni kävi näin kerran Kuopion jäämaratonilla luistellessa. Mukana oli pari geeliä ja juottopisteessä oli sit vain urheilujuomaa... olettaisin että tiukka setti sai masun jumikseen ja viimeisen kympin luistelu oli melkoisen tuskallinen kokemus.

Link to comment
Share on other sites

Kun sattui tuo nesteytys&energiatankkaus onnistumaan täydellisesti HCM:llä, voisin jakaa omat kokemukseni.

Maratonviikolla tankkasin yhdellä Dexal heavy-pullolla (1 l/pv), yhdellä ½l Gatoradella ja yhdellä 6 dl veteen sekoitetulla geelillä maratonia edeltävät kolme päivää ja lisäksi join laimennettua tuoremehua, vettä, kahvia jne varsin paljon huipentuen perjantaihin, jolloin join laskujeni mukaan n. 5 l nestettä (1½ l urh.juomaa, 1½ l vettä, 2 l mehua, kahvia jne.). Kisa-aamuna join n. 1½ l, josta puolet taisi olla urheilujuomaa. Lopetin juomisen 3 tuntia ennen starttia.

Kisa-aamuna söin suht runsassuolaisen aamupuuron marjojen ja jugurtin kera, kakkosaamupalan 12 aikaan ja banaanin tunti ennen starttia. Tärkeintä on saada suoli tyhjäksi ennen starttia. Monilla asian hoitaa jo pieni kisajännitys.

Maratonin aikana kuljetin omaa juomaa (Dexal light) pari ekaa juottopistettä. Sitten siirryin Gatoradeen, jota otin yhden mukin vesimukin kera jokaisella juomapisteellä. 16 km kohdalla otin geelin (ennen juottopistettä) ja seuraavat kolme geeliä 7 km välein. Geelin kanssa aina vähintään vesimuki, joskus myös urh.juomaa. Tuntuman mukaan.

Jos mahassa hölskyy, nesteet ei imeydy ja silloin kannattaa varmaan olla juomatta kunnes helpottaa. Suolojen pitäisi auttaa nesteiden imeytymisessä, joten pelkällä vedellä tai suolottomalla urh.juomalla ei kannata tankata. Samoin juominen kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen starttia.

Olin kokeillut geelejä n. 1½ vuotta sitten, en lainkaan tähän juoksuun ja Gatoradeakin testasin vaan kerran 15 km lenkillä. Joidenkin masut ovat herkempiä ja kovempi juoksuvauhti tuo varmasti lisähaasteita tankkaukseen!

Huolimatta suurista nestemääristä, paino nousi tankatessa vain 0,5 kg ja laski samaiset puoli kiloa kisan aikan. Tämäkin lienee yksilöllistä. Joillakin paino nousee parikin kiloa tankkausvaiheessa ja laskee myös enemmän kisan aikana.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy