Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
Wallu

Poweri vai kiekot?

Recommended Posts

Ensi kaudeksi olisi päivitettävä varustustasoa ja aerokiekot olleet hankintalistalla tähän asti, mutta oldskool-mielenlaatu alkaa taittumaan myös powerimittarin suuntaan jota tähän asti olen pitänyt turhana.. todennäköisesti olisikin kohtuuturha ollut tähän saakka mutta nyt olisi saatava harjoittelua optimoitua paremmin ja voimatasojen kehityksen seuraamiseenhan tuon on oltava ylivertainen työkalu sekä kisanaikaiseen oikeaoppiseen voimien jakamiseen.

Kiekoilla taas saa olosuhteista riippuen paljonkin aikaa pois täydellä matkalla, mutta kumpi nyt olisi se kuitenkin järkevämpi hankinta ensin? Molempiin kun ei välttämättä taida samana vuonna varaa olla... melkolailla yhtä paljon maksaa hyvät kiekot kuin poweri (ainakin käytettynä) ja niin, onko käytetyssä powerissa jotain riskiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä pointti ja tuohan se nimenomaan on alkanut omassa mielessä poweria puoltamaan.

Edelleen aihetta jatkaen, minkämerkkisiä powereita jengillä on käytössä? SRM:llä näyttäisi olevan monipulisesti vaihtoehtoja ja on laajalti ammattilaisten käytössä ja se kiinnostaa ehkä eniten tällä hetkellä. Entä edut/haitat erityyppisissä, esim vrt. SRM/vastaavat jossa mittaus kammessa/keskiössä, powertap:in takanapasysteemi, polar/garmin poljinanturit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei taida tuosa Garminista vielä kellään muulla kuin lehti ja blogi arvostelijoilla olla kokemuksia kun se on niin uusi juttu, mutta mielestäni kampi tai poljin on parempi mittauspaikka kun takanapa. Esim jos käyttää erikseen harjoituskiekkoja. Kampi / poljinmittausta puoltaa myös se että on mahdollista saada kummankin jalan watit erikseen, josta saattaa olla apua erinäköisten ongelmakohtien löytämisessä omassa poljennasta tai jopa satulasta.

Edit. On takanapamittauksesta se etu, että sillä voi etsiä marginaalisia eroja omasta pyörästään, koska mittaus on kaempana voiman lähteestä ja siihen tulee mukaa pyörään liittyviä muuttujia. Esim. tässä artikkelissa spekuloidaan ketjuilla, voitelulla, takavaihtajan rullien vaikutuksella jne. Mutta menee kyllä sitten aika hifistelyksi. Varmaan 99% riittää tieto että oli wattimittaus missä kohtaa pyörää tahansa, mitkä on maksimiwatit joilla voi kisan vetää läpi, siten että pyörän päälle on vielä juoksukunnossa ja että onko keskiwatit treeneissä noususuhdanteessa vai ei. Tämä saavutetaan näillä kaikilla mittaustavoilla.

http://www.cyclingpowerlab.com/DrivetrainEfficiency.aspx

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen kysymys, itselläni sama pohdinta käynnissä. Millaista kisa-ajan parannusta voisi kuvitella saavansa täydellä matkalla ja puolikkaalla, jos päivittää kiekot? Itselläni esimerkiksi tällä hetkellä vanhat 150 euron kiekot, olen harkinnut päivittämistä 1500 euron hintaluokan kiekkoihin. Täydellä matkalla nykyisellä kalustolla keskinopeus oli tämän kesän kisoissa 33 km/h, puolikkaalla 36,5 km/h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotain spekulointia kiekoista oli joskus, kait Aksiumit häviävät Zippeille täydellä ja puolikkaalla minuutteja, sprintillä (kymmeniä) sekunteja ja perusmatkalla hiinä ja hiinä, puhutaanko minuut(e)ista. Mutta riippuu tietty monesta seikasta, tuo suuntaa-antavana ja mun muistini varassa.

Wattimittari voi siinä mielessä olla fiksu hankkia ensin, että jos The Elämän Tärkein Kisa on esim. vasta 2015 tai myöhemmin, voi kiekkojen päivittämisen jättää sille kaudelle ja treenata väliaika wateilla. Toisaalta jos pitäisi veikata, kumpien hinnat mahdollisesti laskevat merkittävästi lähivuosina, vastaus tuskin olisi kiekot... Tietty tehomittareidenkaan (nopeasta) halpenemisesta ei ole takeita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lyhykäisyydessään järkevämpi hankinta on wattimittari. Se edesauttaa mahdollisesti laadukkaampaa treenaamista kun kiekot vain parantavat aikaa absoluuttisesti kisatilanteessa.

Pitää muistaa kiinnittää huiomiota tuohon sanaan "mahdollisesti". Mittari ei automaattisesti takaa yhtään laadukkaampaa harjoitusta. Järkevasti valitut aerokiekot taas antavat apuaan myös vähemmän valmentamiseen ja wattianalysointiin erikoistuneelle.

Toki mikäli ammattitaitoa ja kiinnostusta löytyy ja molemmat meinaa jollakin aikajänteellä hankkia, niin ensin mittari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen myös pohtinut, että hommaisiko kiekot syvemmällä profiililla vai wattimittarin. Molemmat on sen verran hintavia, että joudun varmaan odottelemaan joulun yli tämän hankinnan kanssa. Wattimittarilla olisi enemmän kyllä käyttöaikaa kuin profiilikiekoilla, joten valintani kohdistuu ensikädessä varmasti siihen. Kiekot olkoon sitten seuraavana listalla. Itse ajattelin hommata kampimittaukseen perustuvan mallin. Merkkiä en ole toistaiseksi sen kummemmin valinnut. Katsotaan olisiko vaikka ensi kesän korvilla rahaa vaikka sitten niihin uusiin kiekkoihinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensi kaudeksi olisi päivitettävä varustustasoa ja aerokiekot olleet hankintalistalla tähän asti, mutta oldskool-mielenlaatu alkaa taittumaan myös powerimittarin suuntaan jota tähän asti olen pitänyt turhana.. todennäköisesti olisikin kohtuuturha ollut tähän saakka mutta nyt olisi saatava harjoittelua optimoitua paremmin ja voimatasojen kehityksen seuraamiseenhan tuon on oltava ylivertainen työkalu sekä kisanaikaiseen oikeaoppiseen voimien jakamiseen.

Kiekoilla taas saa olosuhteista riippuen paljonkin aikaa pois täydellä matkalla, mutta kumpi nyt olisi se kuitenkin järkevämpi hankinta ensin? Molempiin kun ei välttämättä taida samana vuonna varaa olla... melkolailla yhtä paljon maksaa hyvät kiekot kuin poweri (ainakin käytettynä) ja niin, onko käytetyssä powerissa jotain riskiä?

Minkäs moisella budjetilla ollaan suorin pyörtein liikenteessä?

Meinaan tässä kohtaa haluaisin olla hieman erilainen keski-ikäinen ja suosittelisin sijoittamaan käytössä olevat valuutat seuraavasti

1. Suora maksimaalinen kuntotesti hengityskaasujen mittauksella

- Mene ja teetä itsellesi jossakin tuo yllämainittu testi. Siinä selviää sekä aerobinen kynnys, anaerobinen kynnys sekä absoluuttinen max syke. Omasta kokemuksesta voin sanoa että reenit tehostuu tod paljon kun saa todelliset sykkeet tietoon/käyttöön sykemittareiden ohjeellisten arvojen sijaan. Kustannus 150-200€

2. Kiekot

-Kiekkojen tuoma etu on aivan kiistaton. Niillä lähtee ajasta pois useita minuutteja(Matkasta tietenkin riippuen)

http://www.planet-x-bikes.co.uk/c/q/wheels Tuolta löytyy todella kustannustehokkaita paketteja. Toki kansantaloudellisesti olisi varmasti järkevämpää ostaa paikallisesta kivijalkakaupasta, mutta hintalappu muuttuu silloin hieman.

3. Wattimittari

- On todella hyvä/ mielenkiintoinen aparaatti kehityksen seuraamiseen ( watit/syke), mutta siihen seuraamiseen käy kyllä vaikka pelkkä nopeusmittarikin (nopeus/syke).

Ilman muuta kannattaa hankkia kun budjetti antaa jälleen myöden.

Tiedän että kaikki wattien nimeen vannovat sytyttelevät jo roviota ja terottelevat puuvaarnoja valmiiksi, mutta itse kuulun siihen koulukuntaan joka uskoo sykepohjaiseen harjoitteluun.

Wattimittari on hyvä, mutta mielestäni ainoastaan seurantaan eikä niinkään harjoittelun suunnitelemiseen.

Tiedän myöskin sen, että mielipiteeni kutittaa monen mieltä kirjoittaa vastakommentti, mutta tehdään siitä vänkäyksestä sitten vaikka uusi ketju. Saakoon tämän ketjun aloittaja tehdä ja priorisoida itsenäisesti ketjun kommenttien perusteella omat hankintansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse myös aaina treenannut sykkeillä,kynnystesti noin 150e,ostin uuden tacx trainerin jossa kadenssit,watit Ym h390e,vaikka suoraan sanottuna en kyllä ymmärrä miten noita watteja pitäisi analysoida??joku voisi antaakin kattavan analyysin siitä,kun moni tuntuu vannovan wattien nimeen...eli minun ehdotukseni on osta kiekot,traineri ja tee kynnystesti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkäs moisella budjetilla ollaan suorin pyörtein liikenteessä?

Meinaan tässä kohtaa haluaisin olla hieman erilainen keski-ikäinen ja suosittelisin sijoittamaan käytössä olevat valuutat seuraavasti

1. Suora maksimaalinen kuntotesti hengityskaasujen mittauksella

- Mene ja teetä itsellesi jossakin tuo yllämainittu testi. Siinä selviää sekä aerobinen kynnys, anaerobinen kynnys sekä absoluuttinen max syke. Omasta kokemuksesta voin sanoa että reenit tehostuu tod paljon kun saa todelliset sykkeet tietoon/käyttöön sykemittareiden ohjeellisten arvojen sijaan. Kustannus 150-200€

2. Kiekot

-Kiekkojen tuoma etu on aivan kiistaton. Niillä lähtee ajasta pois useita minuutteja(Matkasta tietenkin riippuen)

http://www.planet-x-bikes.co.uk/c/q/wheels Tuolta löytyy todella kustannustehokkaita paketteja. Toki kansantaloudellisesti olisi varmasti järkevämpää ostaa paikallisesta kivijalkakaupasta, mutta hintalappu muuttuu silloin hieman.

3. Wattimittari

- On todella hyvä/ mielenkiintoinen aparaatti kehityksen seuraamiseen ( watit/syke), mutta siihen seuraamiseen käy kyllä vaikka pelkkä nopeusmittarikin (nopeus/syke).

Ilman muuta kannattaa hankkia kun budjetti antaa jälleen myöden.

Tiedän että kaikki wattien nimeen vannovat sytyttelevät jo roviota ja terottelevat puuvaarnoja valmiiksi, mutta itse kuulun siihen koulukuntaan joka uskoo sykepohjaiseen harjoitteluun.

Wattimittari on hyvä, mutta mielestäni ainoastaan seurantaan eikä niinkään harjoittelun suunnitelemiseen.

Tiedän myöskin sen, että mielipiteeni kutittaa monen mieltä kirjoittaa vastakommentti, mutta tehdään siitä vänkäyksestä sitten vaikka uusi ketju. Saakoon tämän ketjun aloittaja tehdä ja priorisoida itsenäisesti ketjun kommenttien perusteella omat hankintansa.

On hyvä vaan että tulee kommentteja ja puoltoja molemmista! Sillä kummatkin kyllä "tarvitsen", vaan kumpi ensisijaisesti tärkeämpi on tutkinnan alla. Ja kun nyt en molempia ole hommaamassa samaan aikaan, on kenties budjetissakin hiukan varaa. Kiekoissa on hintahajontaa kyllä reippaasti kun taas wattimittarit ovat hintavia jo alkaen-malleista.

Kiekoissa kuitenkin haluaisin panostaa laatuun (no, ei kauhean huonolaatuista taida markkinoilla liikkuakaan), ja ennen kaikkea keveyteen. Painoissa on eroja.

Pointtisi 3. on mielenkiintoinen ja mielellään lukisin kokemusta omaavilta vastaväittelyä tai tukevaa kommenttia siihen, eli lähinnä missä mielessä wattimittari on, jos on, monipuolisempi kuin pelkkä sykemittari.

Ja joo, tuo kuntotesti on jo suunnitteilla, lähitulevaisuudessa. Siitä on varmasti eniten hyötyä hintaansa nähden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pointtisi 3. on mielenkiintoinen ja mielellään lukisin kokemusta omaavilta vastaväittelyä tai tukevaa kommenttia siihen, eli lähinnä missä mielessä wattimittari on, jos on, monipuolisempi kuin pelkkä sykemittari.

Minä puhun pelkällä teoriapohjalla, mutta isot pojat ovat sanoneet että syke ei reagoi niin nopeasti kuin wattimittari esimerkiksi mäissä. Lisäksi sykkeeseen vaikuttaa tehon lisäksi energiavarat. Kuulemma wattimittari on erityisen hyvä sellaisella reitillä joka on profiililtaan erilainen missä on itse tottunut ajamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äärivanhoillisena olen kyllä sitä mieltä, että Wattimittari ja sykemittari ovat ihan yhtä välttämättömiä apuvälineitä triathlonissa kehittymiseen. Wattimittarista tosin kuulin tässä ketjussa vasta ensimmäistä kertaa.

Varmaan molemmat ihan hyviä tuotteita ja tuovat lisää oppia ja mielenkiintoa harjoitteluun, mutta ilmankin on pärjäilty. Minun apuväline on sama kuin Paavo Nurmella 1920-luvulla, eli kello. Ennakkoluulotonta ja vähän hullunrohkeaa treeniasennetta ei voita mikään, ei edes kello.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äärivanhoillisena olen kyllä sitä mieltä, että Wattimittari ja sykemittari ovat ihan yhtä välttämättömiä apuvälineitä triathlonissa kehittymiseen. Wattimittarista tosin kuulin tässä ketjussa vasta ensimmäistä kertaa.

Varmaan molemmat ihan hyviä tuotteita ja tuovat lisää oppia ja mielenkiintoa harjoitteluun, mutta ilmankin on pärjäilty. Minun apuväline on sama kuin Paavo Nurmella 1920-luvulla, eli kello. Ennakkoluulotonta ja vähän hullunrohkeaa treeniasennetta ei voita mikään, ei edes kello.

Juu, ei toimi mulla pelkkä kello. Menee kaikki lenkit tv-lenkkeinä, jos kellon kanssa vaan tuseeraan. Ja sen jälkeen olenkin jumissa eikä saa mitään ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy