Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
hilpuri

"Huvitauko" juoksutreeniin

Recommended Posts

Hei!

En löytänyt mistään ketjua, jossa olisi keskusteltu ei-sairastumisista johtuvista juoksutauoista.

Olen juossut toukokuusta asti viikoittain 3-5 kertaa, 8-14:sta kilometriin/kerta. Nyt lähiaikoina lähinnä kasia. Keskivauhti on öbaut siinä kymmenen kilometrin pintaan.

Heinäkuussa tuli väkisin yksi taukoviikko, jolloin en oikeasti ehtinyt ja jaksanut lähteä lenkkeilemään (juoksin sitä ennen puolimaran ja sitten olikin muutopuuhia sun muuta tiedossa).

Nyt olen huomannut olevani jotenkin väsynyt. Jalat eivät palaudu enää niin hyvin kuin vaikka kuukausi sitten ja kiinnostus lenkille lähtöön on tasan nolla.

Ajattelin, että tämäniltaisen juoksulenkin jälkeen pidän viikon totaalilevon juoksusta ja katson sitten uudelleen, mikäli kulkisi jälleen paremmin.

Onko muilla kokemuksia tällaisista taoista? Onko viikko liian pitkä aika vai liian lyhyt?

Ainoaa vaivaa, mitä minulla on oikeastaan ollut, on välillä kipeytyvät jalkapohjat.

Haluaisin siis kokemuksia muiden "huvitauoista": onko hyötyä/haittaa, mitä suosittelette? Minulla siis tavoitteena pitää lähinnä kuntoa yllä ja mahdollisesti ensi kesänä taas puolimaralle.

Kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

moi

Kesän lenkkeilleenä 3krt/vko pitämättä yhtään lepoviikkoa uskoin vihdoin viisaampia ja pidin

"löysemmän"viikon,jonka aikana kunto nousi kohisten.Aika ja matkat piteni,eikä jumita paikoillaan.

Toivottavasti lepo viikko auttaa tavoitteissasi ja tsemppiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli tavoitteet mitkä tahansa, niin välillä kannattaa pitää taukoa, jos homma tuntuu raskaalta. Väkisin puurtaminen ei hyödytä mitään. Muutenkin harjoittelua kannattaa rytmittää, etteivät kaikki viikot ole samanlaisia. Kunnon kehittyminen edellyttää muuttuvaa ärsykettä ja kevyitä viikkoja voi olla esimerkiksi joka kolmas. Viikko on loppuen lopuksi lyhyt aika pitää totaalistakaan breikkiä ja näihin aikoihin vuodesta se voi olla hyväksikin, jos tavoitteet on kesällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en yleensä pidä ihan totaalisia taukoja liikunnasta, mutta välillä tarpeen vaatiessa (olon tuntuessa väsyneeltä) pari viikkoa putkeen sellaista reilusti kevennettyä ja mahdollisesti vähän eri lajeja kuin mitä on tullut tehtyä eniten. Minulla oli useampi reipas pyöräilyviikko putkeen, joten nyt pari viikkoa sellaista, etten yhtään pyöräile ja juoksen ja uin vain lyhyitä matkoja. Osin tämä tauko johtuu väsystä, osin siitä, että perhe-elämä vie nyt vähän enemmän aikaa. Veikkaan, että tekee taas hyvää ja olo virkistyy. Vaivoja ei siis sinänsä ole, mutta vain sellainen vähän väsynyt olo eikä pyörä kutsu yhtään lenkille. Muuten joka 3. tai 4. viikko on säännöllisesti normaaliviikkoa kevyempää, mutta pari kertaa vuodessa lisäksi tällaisia vielä enemmän kevennettyjä jaksoja jos olo alkaa tuntua raskaalta.

Toivottavsti tauko auttaa ja juoksu alkaa taas maistua! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee ainakin syys-/talvi-masennus. Joka vuosi nyt monta vuotta putkeen juuri näillämain, ja taas se tuli.

Juoksentelu ei tyssää kun seinään mutta mielenkiinto siitä häviää. Jos kesällä saa juostua 4-6 kertaa viikossa niin tämän hetken jälkeen se onnistuu ehkä 1-3 kertaa viikossa. Suuri tekijä on varmasti kelit ja se ettei töiden jälkeen enää ehdi valosan aikaan juoksemaan, pitäisi varmaan juosta aamulla tai päivällä että saisi päivänvaloa. Toisekseen kun lunta ja jäätä alkaa tulemaan niin sitten menee taas mattojuoksuksi.

Täytyy yrittää harrastella muita lajeja sitten senkin edestä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kyllähän tuo tuntuu tosi syvältä lähtä pimeeseen ja kylmään tarpomaan. Eilen kun olin taas ysin jälkeen illalla liikenteessä niin oli vähän semmonen fiilis, että onko kukaan muu juoksemassa tähän aikaan. Vastaan ei tule ketään ja saa palella. Yhdeksi ratkaisuksi ajattelin juosta lenkkejä lounastauolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lounaslenkkien puolesta liputan samoin.

Pk-kausi kannattaa ajatella omakseen, itsellä on ylimenokauden jlk ensi viikolla alkamassa n.kahden kk:n pk-kausi, jolloin ajattelen luovani pohjat juosta tammikuusta alkaen maratreenissä tavoitteen (myöhemmin määritettävä) mukaisilla vauhdeilla. Jos ei nyt tarvo 50-90km / viikko, niin en voi odottaa kehitystä ensi keväänä. Porkkanana itselläni on nyt reilun viikon juoksutauko ja jouluna kaksi viikkoa tätä ketjun hupitaukoa juoksusta. Tällöin sekä jalat että pää lepäävät.

Ei tämä tietysti itsellenikään aina herkkua ole... Mutta odotan pk-kaudelle suunnittelemiani mäkivetoja ja vk-/mk-treeniä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kyllä näe kevään kunnon kehittymisen suhteen millään tavalla välttämättömänä juosta loppuvuodesta mitään 50-90 km viikkoja. Vaikka koko lokakuun vetäisi lonkkaa ja marraskuussa aloittaisi kevyen juoksun 2-3 kertaa viikossa, niin keväällä ehtii treenata hyvin. Riippuu tietysti paljon siitä, millä tavalla muuten elää ja käyttääkö esim. pyörää työmatkoihin jne. Säännöllisesti liikkuvalle joku parin viikon tauko ei vaikuta pitkällä tähtäimellä mitenkään eikä välttämättä kuukausikaan, jos pohjat on kunnossa. Kesäkuussa meni nilkan nivelside rikki ja vaikka silloin tuntui koko kesä menevän pilalle, niin ihan hyvin on kulkenut syksyn kisoissa. Alun perin kesäkuu oli pyhitetty pelkästään harjoitteluun ja kilsoja jäi juoksematta noin 500 suunnitellusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä kun jaksaa reilut pari viikkoa ponnistella, niin sitten kyllä pidän muutaman viikon levon! Kai sitä talvella vähän lenkillä käydään ja salibandy siihen rinnalle.

Nuo otsalamppu lenkit on toisaalta kivoja, mutta ei se motivaatio parhainta ole liukkailla ja lumisilla metsätaipaleilla. Peruskuntoa vaan nylkytellen yli synkimmän ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minun on pidettävä muutamia talven aikana. Nyt on menossa yksi koska olen tyttärien kanssa syyslomareissulla. Pari kertaa salilla käyn tämän viikon aikana. Joulunaika taas töiden puolesta pitää niinkiirettä että silloin tulee väkisin tauko. Nythän on muutenkin sellainen tilanne että polven nivelrikon takia täytyy koittaa tehdä korvaavaa liikuntaa. Kyllä tuo "huvitauko" tekee yläpäälle hyvää ja sen jälkeen jaksaa taas ihan eritavalla. Itse tein sen virheen että en malttanut pitää taukoja ja jossain välissä alkoi kaikki tekeminen tuntua väkisin tekemiseltä. Sitten kun oli kiirettä ja ei kerinnyt treenata ohjelman mukaan tuli sellainen epätoivoinen fiilis. Nyt minulla on treenirunko niin salille kuin muuhunkin ja fiiliksen ja muun aikataulun mukaan sovellan sitä. Salitreeneissä menen 5 viikon ohjelmaa joissa on kahden viikon jaksot ja viides on tosikevyt viikko. Viikoilla 3-5 tehdään sitten muutakin kuin painoa. Pitkäkestoista aerobista treeniä pitää tehdä talvenaikana enemmän ja ilmeisesti salilla. Tuo Sairaselta "lanseeraama" intervalli on ollut tehokasta pk-harjoitusta. 2x10 min.pyörä/soutu/kävely<=>juoksu matolla ja crosstrainer. Sarjan väliin olen tehnyt lihaskuntoharjoitteet. Kokonaiskesto on tuossa luokka 2 tuntia molemmin puolin. Jonkun treenin siinä voi tehdä korkealla sykkeellä esim. soudussa ja pyöräilyssä nostan välillä sykkeet yli 170. Todella tehokasta pisteestä pisteeseen treeniä ilman taukoja. Nyt on kyllä tehnyt pääkopalle hyvää pitää taukoa silloin kun mikään ei maistu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä kun jaksaa reilut pari viikkoa ponnistella, niin sitten kyllä pidän muutaman viikon levon!

Kun vielä jaksaa viisi maratonia juosta seuraavien kolmen seuraavan viikon sisällä, niin sitten pidän kunnon rötväilytauon. Se päättyy firman pikkujoulujen jälkeen joulukuun alkupuolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen perinteisesti Kankaanpään maratonin jälkeen nostanut jalat pöydälle pariksi-kolmeksi viikoksi juoksun suhteen. En ole edes koskenut lenkkareihin sinä aikana. Siinä mieli ja jalat lepäävät, ja voi rauhassa nauttia menneen kauden saavutuksista. Kyllä sitä kuntoa on koko talvi aikaa taas rakennella. Yleensä jo paria viikkoa ennen Kankaanpäätä on alkanut treenimotivaatio hiipumaan, niin myös tänä vuonna... Viime viikot olen vain ylläpitänyt jo saavuttamaani tasoa.

Tänä vuonna aloitan syksyllä vähän erilaisen treenin, tarkoitus olisi paikallisella kuntosalilla alkaa treenaamaan tukilihaksiin voimaa vihdoin ja viimein. Siihen lisäksi hikiliikuntaa esimerkiksi spinningin muodossa, ja miksei vaikka vähän juoksua juoksumatollakin. Lumien tultua aletaankin hiihtämään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kyllä näe kevään kunnon kehittymisen suhteen millään tavalla välttämättömänä juosta loppuvuodesta mitään 50-90 km viikkoja. Vaikka koko lokakuun vetäisi lonkkaa ja marraskuussa aloittaisi kevyen juoksun 2-3 kertaa viikossa, niin keväällä ehtii treenata hyvin. Riippuu tietysti paljon siitä, millä tavalla muuten elää ja käyttääkö esim. pyörää työmatkoihin jne. Säännöllisesti liikkuvalle joku parin viikon tauko ei vaikuta pitkällä tähtäimellä mitenkään eikä välttämättä kuukausikaan, jos pohjat on kunnossa. Kesäkuussa meni nilkan nivelside rikki ja vaikka silloin tuntui koko kesä menevän pilalle, niin ihan hyvin on kulkenut syksyn kisoissa. Alun perin kesäkuu oli pyhitetty pelkästään harjoitteluun ja kilsoja jäi juoksematta noin 500 suunnitellusta.

Jos tavoite on kevään maratonilla, ja tarkoitus on parantaa ennätystä, niin sitten se juokseminen marras-joulukuussa on järkevää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy