Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoituskaudellakin tehoharjoituksia?


huh huh
 Share

Recommended Posts

Nyt kun "kilpailukausi" on loppumassa ja alkaa harjoituskausi, niin olisi hyvä kuulla vähän neuvoja/kommentteja.

Tarkoituksena on panostaa juoksuun hieman enemmän kuin aikaisemmin, tavoitteina alle 1.20 puolmaratonilla ja ehkä myös alle 36 10km:llä. Vaatisikohan tuo hengästymistä myös marras-maaliskuussa?

Aikaisemmin tehtyä: kun syksyllä kunto loppuu, teen kevyttä lenkkiä vähitellen niitä pidentäen, se on ikään kuin valmistautumista hiihtokauteen. Varsinainen kunto on sitten rakennettu enimmäkseen hiihtämällä. Siinä tulee luonnostaan hengästymistä ja palauttavia alamäkiä, ja joskus saatan hiihtää ylämäet oikeinkin kovasti tehoharjoituksen merkeissä.

En ole viitsinyt juoksemalla tehdä rankkoja harjoituksia talviaikaan, mutta nyt olisi kiinnostusta ja motivaatiota siihen.

Kesäaikaan kyllä teen hyvin monenlaisia harjoituksia, myös ratavetoja ja rankkaa ylämäkijuoksua. Pitäisiköhän siis loppuvuodesta ja talvellakin tehdä vaikka kerran viikossa jotakin missä hengästyy kunnolla?

Esim TV-kova tai pitkiä vetoja tiellä tai ylämäkeä. Tai lenkkejä joissa mennään välillä kovaa ja välillä hiljaa?

Vai olisiko parempi tehdä vaikka joskus harvemmin "tehojakso"?

Harjoittelen 3-4 kertaa viikossa.

Link to comment
Share on other sites

Siis teetkö tänäkin talvena hiihtäen tehoharjoituksia?

Joka tapauksessa: kyllä, joko hiihtäen, juosten, molemmin tai muulla keinoin. Sydän- ja verenkiertoelimistö vaatii (noilla vauhdeilla) kehittyäkseen tehoharjoittelua. Voit silti ottaa myös lisäksi joskus "tehojaksoja", mutta muista palautua myös.

Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti kannattaa. Et pala loppuun jos teet 1 reippaamman lenkin viikossa vaikka ympäri vuoden. Pitäähän ne hankitut ominaisuudet ylläpitää. Eihän se mitään tappovauhtia tarvii olla, anaerobisen kynnyksen tuntumassa ja välillä ylikin. Ja jos treenaat useinkin vain 3 kertaa viikkoon, suosittelisin kyllä kertojen lisäystä. Joka toinen päivä treeniä on kuitenkin aika vähän sinun tasoiselle. Saisi sisällytettyä sitten kaikentyyppistä harjoitusta viikkoon, sisältöä ja monipuolisuutta.

Link to comment
Share on other sites

Siis teetkö tänäkin talvena hiihtäen tehoharjoituksia?

Tietysti voisi miettiä, että jos tekisikin kovemmat harjoitukset juosten, ja hiihtämällä panostaisi määrään. Mutta luulen että kiinnostaa myös hiihtää kovasti, jos on sopiva keli ja hyvä pito. Esim 2x5 km "täysillä" edistäisi asioita.

Ehkä tosiaan olisi hyvä rohkaistua tekemään useammin noita rankempia harjoituksia. Tänä vuonna ainakin oli hyvä kunto talven jäljiltä toukokuussa, ja ei se siitä hiipunut vaan parani selvästi heinäkuun lopulta syksyyn...

Eiköhän useammin tule neljä kuin kolme kertaa viikossa, ja silloinhan jo melkein pakostikin tulee niitä hitaita/rauhallisia lenkkejä riittävästi. Tuskinpa siis on mitään vaaraa, että tekeminen muuttuisi liian kuluttavaksi.

Link to comment
Share on other sites

Tietysti voisi miettiä, että jos tekisikin kovemmat harjoitukset juosten, ja hiihtämällä panostaisi määrään. Mutta luulen että kiinnostaa myös hiihtää kovasti, jos on sopiva keli ja hyvä pito. Esim 2x5 km "täysillä" edistäisi asioita.

Juosten tehtävillä kovilla harjoituksilla on se etu, että ne kehittävät myös juoksun taloudellisuutta ja hyvän juoksuasennon ylläpitokykyä. Toki ne vastaavasti kasvattavat vamma-alttiutta runsaasti tehtyinä (mutta vähentävät tottumisen myötä). Ainakin siis silloin tällöin kannattanee juosten tapailla kovempaa vauhtia joko lyhyin (kuormittamattomin) vedoin, tai pitemmin tehoharjoituksin. Varsinaisen kestävyyskunnon kannalta ei ole käytännön merkitystä, tekeekö harjoitukset hiihtäen vai juosten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy