Jump to content
Juoksufoorumi.fi

BMI:n vaikutus juoksunopeuksiin?


Sani
 Share

Recommended Posts

Eli kuinka suuri vaikutus painoindeksillä onkaan juoksunopeuksiin? Omani on noin 20, OLETETAAN että pudottaisin sen esim. 18-19, tuskin se nopeuttani nostaisi vai kuinka? mutta jos nyt puhutaan ihmisestä jonka BMI on esim. 25, ja hän pudottaisi sitä 20, niin olisiko pudotuksesta mitään hyötyä juoksunopeuksille?

Link to comment
Share on other sites

Eli kuinka suuri vaikutus painoindeksillä onkaan juoksunopeuksiin? Omani on noin 20, OLETETAAN että pudottaisin sen esim. 18-19, tuskin se nopeuttani nostaisi vai kuinka? mutta jos nyt puhutaan ihmisestä jonka BMI on esim. 25, ja hän pudottaisi sitä 20, niin olisiko pudotuksesta mitään hyötyä juoksunopeuksille?

Itselläni on BMI n. 27,3 (90,5kg, 1.82m). Jos tuosta nyt pudottaisin edes sen 10kg, jolla päästäisiin normaalipainoisiin eli alle 25 BMI, niin tottahan toki se juoksunopeuteen luulisi vaikuttavan. En kyllä tiedä, onko asiasta tieteellistä tutkimusta olemassa, mutta maalaisjärjellä ajatellen kestävyysjuoksija hyötyy sitä enemmän, mitä pienempi BMI on. Eikös semmoinen sanontakin ole, ettei yli 60 kiloista huippumaratoonaria ole olemassakaan :)

Link to comment
Share on other sites

BMI ei vaikuta suoranaisesti nopeuteen mutta suuremman massan liikuttamiseen kuluu väkisinkin enemmän voimia joka syö pitkässä suorituksessa nopeutta. Kyllä se paino alkaa vaikuttamaan jo heti alarajalta lähtien. Eiköhän tässä päde aika pitkälti fysiikan lait. Alipaino on tosin ihan oma lukunsa joten alarajana pidettäköön n. 19:ta. Tuosta ylöspäin 1 BMI:n kasvu nostaa maratontulosta aina n. 3 prosenttia. Kiloiksi muutettuna tämä vastaa noin 1 % / kilo. Useat käyttämäni lähteet ovat samoilla linjoilla ja uskoisin tämän pitävän varsin hyvin kutinsa. Lähinnä tuo alarajan tienoo on ongelmallisin. Yksilöiden välisiä eroja ei voi kuitenkaan mitata millään mittareilla, jollakin massa voi olla lihasta toisella taas läskiä ja kolmannella luuta. Mutta suuntaa antava tuo varmasti on.

Esim. itselläni kompensaatio laskettaisiin ennätysjuoksussani seuraavasti:

BMI: paino (kg) / (pituus x pituus (m)), 72 / (1.74 x 1.74) = 23.8.

Kompensoitu tulos: 3:07:06 / (1.03 potenssiin 4.8) = n. 2:42

Toisin sanoen 72 kilosta 58 kiloon tiputtaen aika paranisi tuon verran. Tosin, kuten jo mainitsin tuo alarajan tienoo on ongelmallisin eli voi olla että esim. 58 ja 60 kilon painoilla ei olisi merkitystä tulokseen. Mutta siitä olen pommin varma että juoksisin 10 kiloa kevyempänä maran noin 15-20 minuuttia nopeammin.

Toisaalta samaa kaavaa käyttäen jaksaisin juuri ja juuri "juosta" maratonin 6 tuntiin noin 118 kiloisena. 130 kiloisena pääsisin maaliin ehkä kävellen. Mikä kuulostaa varsin järkevältä.

tossu.com:in jäsenosioon olen yrittänyt laskeskella huomattavasti monimutkaisempia kaavoja missä otetaan huomioon bmi:n lisäksi myös ikä ja sukupuoli sekä kaikkien näiden tekijöiden yhteisvaikutus. Niihin en kuitenkaan paneudu täällä tarkemmin enkä millään halua paljastaa tarkkoja kaavoja :viheltely: Niiden laskemiseen ja aineiston keräämiseen on mennyt meinaan useampikin päivä...

Link to comment
Share on other sites

Teoriassa 5 % painoa pois = 5 % nopeampi vauhti. Käytännössä asia ei ole niin yksinkertainen. Jos puhutaan vaikka raskastekoisesta 4 tunnin maratoonarista, joka pudottaa painoa tuon 5 %, tulos voi parantua esim. 10 % tai välttämättä sillä ei ole juuri mitään vaikutusta tulokseen. Riippuu kokonaisuudesta: mikä on tausta, harjoittelu, mikä on rajoittava tekijä marantonsuorituksessa jne.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä bmi 20 on jo niin pieni, että painon pudotus ei välttämättä nosta vauhteja. Joskus täällä oli aiheesta juttua ja "oikeat juoksijat" kertoivat joskus yrittäneensä pudottaa painoaan pari kiloa ja jo se teki menosta takkuista. Energiatasapaino ei ilmeisesti ollut enää kohdallaan.

Itse olen lihonut vuoden aikana bmi 25 tasosta bmi 28 tasolle. Vauhtien hidastuminen on noudattanut kutakuinkin periaatetta 1% painoa lisää hidastaa vauhtia 1%.

EDIT: Oma esimerkkini siis..

2005: Mara 3:29:34 - 90 kg (188 cm) - vauhti 298 s/km

2006: Mara 3:53:02 - 100 kg (188 cm) - vauhti 331 s/km

Painoa lisää 11 % ja vauhti hidastui 11%.

Link to comment
Share on other sites

Aiheesta on tainnu olla aikaisemminkin joitain ketjuja. Mutta jos absoluuttinen hapenotto pysyy ja paino tippuu, niin silloinhan hapenotto per kilogramma nousee. Hapenotto per kilogramma korreloi hyvin juoksunopeuden kanssa. Kaavoja on erilaisia. Mustaakseni esimerkiksi puolustusvoimat laskee hapenottokyvyn Coopertuloksesta: (matka metreinä - 200)/50 ml/kg/min.

Alla omat havaintoni maratonilta:

Paino_vs_mara-aika.jpg

vaaka-akselilla kilot pystyakselilla sekunnit.

Edit: pituutta Landormaisesti 188 cm.

Link to comment
Share on other sites

BMI ei välttämättä hyväkuntoisella ihmisellä kuvaa kovin hyvin kehon koostumusta - lihaksikkaalla miehellä ja toimistotöitä tehneellä keskikehon-rakentajalla voi olla ihan sama paino kiloissa/pituuden neliö, mutta peili kertoo, että lähtökohta juoksullekin on eri. Jos "ylimäärä" on lihasta, se on aktiivista, liikuntaan osallistuvaa kudosta, kun taas jos se on pelkkää "kuollutta painoa" vyötäröllä, ei se auta yhtään eteenpäin maratonilla...

Siksi BMI:n ja juoksuaikojen suhdetta voi kyllä tarkastella tilastoina, mutta siitä ei kannata vetää mitään yksilötason toimintaohjeita tyyliin: "pudota pari kiloa, niin pääset normaaliapainon alarajalle". Jos painoindeksi on 19, se voi kertoa kestävyysjuoksijalle ihanteellisesta ruumiinrakenteesta, joka on geneettisesti määräytynyt ominaisuus. Se voi kuitenkin toisella henkilöllä, jonka rakenne viittaa luonnostaan ihan toisenlaiseen indeksiin, kertoa vain siitä, että laihdutuskuuri on mennyt liian pitkälle ja myös ne lihakset, joilla pitäisi juosta ovat menneet "pesuveden mukana" kun on menty liian pitkään negatiivisella energiataseella!

Jos on jotain pudotettavaa, kannattaa mielummin seurata omaa rasvaprosenttiaan mittauttamalla se joka kerta samalla mittaajalla ja samalla mittarilla, jotta muutossuuntaa voi arvioida. Tämän hetken tietämyksen mukaan pihtimittaus on käyttökelpoisin ja luotettavin. Vaikka sen tulokset eivät välttämättä anna absoluuttista rasva% kuin muutaman % tarkkuudella, sen perusteella voidaan kuitenkin yksilön omien arvojen muutossuuntia seurata.

Jos ei halua maksaa testaajalle pihtimittauksesta voi käyttää myös kotikonstia: vyötärön mittanauhamittaus korreloi hyvin rasvaprosentin kanssa. Mittaamalla vyötärönsä aina samalla lailla, samaan aikaan päivästä ja samasta kohdasta esim kuukauden välein pysyy hyvin kärryillä siitä mihin suuntaan on menossa. BMI:n pudotessa tulisi myös vyötärönympäryksen pienentyä. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Itselläni on BMI n. 27,3 (90,5kg, 1.82m). Jos tuosta nyt pudottaisin edes sen 10kg, jolla päästäisiin normaalipainoisiin eli alle 25 BMI, niin tottahan toki se juoksunopeuteen luulisi vaikuttavan. En kyllä tiedä, onko asiasta tieteellistä tutkimusta olemassa, mutta maalaisjärjellä ajatellen kestävyysjuoksija hyötyy sitä enemmän, mitä pienempi BMI on. Eikös semmoinen sanontakin ole, ettei yli 60 kiloista huippumaratoonaria ole olemassakaan :)

Heh! Jätkä on pilkulleen saman kokonen kun minä. Varsinainen muotovalio siis!

Tässä mun maratonaikoja. On tieten huomioitava, että paino kuvaa enemmänkin ainakin mun kohdalla sitä miten säännöllisesti on tullu harjoteltua tai kaljoteltua.

78kg - 3:57, 82kg - 3:14, 87kg - 3:47, 97kg - 4:56. Nyt on paino 90.5 ja viikon päästä kattotaan Kuopiomaratonis taas miten lineaarisesti noi kulkee. :icon_cool:

Link to comment
Share on other sites

Heh! Jätkä on pilkulleen saman kokonen kun minä. Varsinainen muotovalio siis!

Tässä mun maratonaikoja. On tieten huomioitava, että paino kuvaa enemmänkin ainakin mun kohdalla sitä miten säännöllisesti on tullu harjoteltua tai kaljoteltua.

78kg - 3:57, 82kg - 3:14, 87kg - 3:47, 97kg - 4:56. Nyt on paino 90.5 ja viikon päästä kattotaan Kuopiomaratonis taas miten lineaarisesti noi kulkee. :icon_cool:

Toi ~90kg paino on vallinnut jo aika pitkään samana, talvella treenaan punttia ja ju-jutsua enemmän ja kesällä koitan vähän lenkkeillä. Saman painoisena maratonit on menneet 5:03 (-03), 4:43 (-04) ja 4:34 (-06) ja kohti neljää tuntia pitäisi koittaa päästä. Rasva% muuten on n. 18, joten sekään ei nyt kovin alhainen ole, joten läskipuoleltakin olisi karsittavissa muutama kilo :)

Kovasti muuten tuo sun painosi vaihdellut, mikäli aika-ikkuna ei ole kovin suuri. Oma paino on seilannut 90-93 välissä melko tarkkaan juoksumääristä riippumatta, kai se alkaa sitten juostessa sapuskakin maittamaan paremmin.

Link to comment
Share on other sites

Kovasti muuten tuo sun painosi vaihdellut, mikäli aika-ikkuna ei ole kovin suuri
.

Joo voi kumpa kunto nousis yhtä nopeesti kun paino. Mulla paino heiluu siinä 85-100kg välillä. Olen ikuinen laihduttaja. Mulla on muuten myös jutsusta oranssi vyö :039: . Alun perin aloin 10v sitten juoksemaan saadakseni peruskuntoa kamppailulajeihin, mutta pian huomasin että juoksu se vasta onkin tosi kamppailulaji!

Percele tästähän tuli hyvä vitsi: Kaikista kamppailulajeista paras itsepuolustukseen on juoksu!:icon_lol:

Link to comment
Share on other sites

.

Joo voi kumpa kunto nousis yhtä nopeesti kun paino. Mulla paino heiluu siinä 85-100kg välillä. Olen ikuinen laihduttaja. Mulla on muuten myös jutsusta oranssi vyö :039:

Missä päin ja mitä tyylisuuntaa olet treenaillut? Itse aloitin -99 Tampereella TJJK:ssa ja nyt olen treenannut n. 3v JKL:n jigotaissa Hokutoryu:ta. Itsekään en ole kuin vihreään edennyt (sininen tavoitteena 2007 aikana), vaikka noita vuosia alkaa jo ollakin.

Link to comment
Share on other sites

Missä päin ja mitä tyylisuuntaa olet treenaillut? Itse aloitin -99 Tampereella TJJK:ssa ja nyt olen treenannut n. 3v JKL:n jigotaissa Hokutoryu:ta. Itsekään en ole kuin vihreään edennyt (sininen tavoitteena 2007 aikana), vaikka noita vuosia alkaa jo ollakin.

Kushin-Kanissahan sitä tuli treenattua Hokuto-ryuta 94 - 97. Vihreetä vyötä en enää päässy yrittämään kun ei tahto tuo jalka nousta jodaniin mawashigereistä. Harjotuskertoja kyllä kerty neljässä vuodessa. Kuljin saman seuran wado-ryussa ja kick-boxingissa, mutta oranssit jäi niistäkin. Eipä väliä. Ju-jutsua jäin kyllä kaipaamaan kovasti. Siinä olis juoksun kannalta sekin hyvä puoli että tuli aina venyteltyä varmaan neljä tuntia viikossa. Nyt on maratooneja toista kymmentä ja muutama ultrakin takana, mutta en oo venytelly kymmeneen vuoteen. Eikun siis yhdeksään! Hyvä kun saa lenkkarin nauhat kiinni:cry:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy