Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viimeiset pitkikset ja viimeistelyt ennen maraa


Sigma
 Share

Recommended Posts

Melko tasan 3 viikkoa koitokseen.

Jäi männä viikonloppuna pitkis väliin pitkähkön seikkailukisan (7h) ansiosta. Palautuminen jo kuitenkin todella hyvässä vauhdissa ja ajattelin keskiviikkona vetää kohtuullisen pitkän lenkin, jopa pitkiksen.

Ensi viikonloppuna taas on niin paljon ohjelmaa ettei ehdi pitkikselle oikein mitenkään. Sitten alkaa kuitenkin olemaan jo alle kaksi viikkoa kisaa. Mikä on mielipiteenne siitä kuinka paljon pitää olla maran ja viimeisen pitkiksen välillä? Tiistaina voisi ehtiä heittää tuon lenkin vielä.

Houkuttaisi vetää vielä kaksi pitkistä. Toinen tasavauhtisena puhtaana pk:na ja toinen kiihtyvänä. Jälkimmäinen näistä tietty raskaampi, pitäisiköhän se tehdä tällä viikolla?

Vai pitäisikö tällä ja ensi viikolla keskittyä vain ytimekkäisiin vauhtitreeneihin?

Link to comment
Share on other sites

Kaksi viikkoa ennen marastarttia voi ihan hyvin kolmekymppisen juosta ja elokuussa juoksin myös kaksi maraa, joilla väliä kaksi viikkoa. Eilen viimeinen kolmekymppinen ennen Vantaata, jonka piti olla hidas, mutta kellon ollessa jo aika paljon juoksinkin sen normaalia reippaampana eli n. 30 s maravauhtia hitaammin ja laitoin loppupuolelle vielä 5 km maravauhtia.

Link to comment
Share on other sites

Voihan sen pitkiksen vielä vetää, mutta tollasen 7h kisan jälkeen kannattaa kyllä olla hereillä ettei vedä itteensä jumiin. Jos tuntuu hyvältä niin juokse, mutta jos askel painaa niin ei kannata vetää itteensä aivan jumiin. Kyllä noista kuitenkin kestää palautua. Ja jossain välissähän pitäs sitä harjotteluakin keventää, eikä se tarkota sitä että juostaan vain vähän mutta tehoja. Malttia matkaan.

Link to comment
Share on other sites

Vetäsin viime viikolla sen kiihtyvän pitkiksen keskiviikkoaamuna (30,5km, 2:45) ja tuntui tosi hyvältä viimeiseen kilsaan asti, jolloin aivan yht'äkkiä alkoi tuntua vasemmassa akillesjäneteessä jäykkyyttä. Meinasi telakka kutsua, mutta onneksi kipu meni noin vuorokaudessa ohi. Pidin sitten kuitenkin 4 päivää lepoa tässä jotta ei missään tapauksessa riko enempää itseään. Vaikka ei nyt osaa sanoa mistä ko. kipu oikeasti tuli, niin kannattaa muistaa siis että vammat ovat varsin lähellä jos liikaa liikkuu.

Nyt voisi vielä pari treeniä tällä viikolla vetää ja sitten kevennellä. Tässä vaiheessa ei enää hirveästi pysty kuntoa parantamaan, mutta suorituksen pystyy kyllä romuttamaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Päätin tuossa pari viikkoa sitten ilmoittautua Finlandiaan. Homma tuli tehtyä hetken mielijohteesta kun tossu tuntuu tällä hetkellä kulkevan melko notkeasti. Ja tietty vähän viime tingassa näinkin hieno idea tuli mieleen. Mulla ongelmana on, että pitkikset on jäänyt koko kesän ajalta väliin ja nyt sitten viime hetkillä on pitänyt yrittää ajaa noita sisään.

Viimisen parin viikon aikana noita on tullut vedettyä kerta/vko (pk-sykkein tasavauhtisina), mutta nuokin mitaltaan alle parikymppisiä. Mulla homma menee siihen, että olosuhteiden pakosta viimeinen pitkis tahkotaan ensi lauantaina, josta kisaan on enää viikko aikaa(!).

N. 22...25 kilometrisen olen tekemässä, mutta kysymyksenä on lähinnä että miten se kannattaisi tehdä? Hitaalla vauhdilla tasavauhtisena, vaiko kenties loppua kohden kiihtyvänä? Vaiko maran tavoitevaudilla (n. 4:50/km) koko setti? Itse olisin kääntymässä jälkimmäisen vaihtoehdon kannalle, noita maravauhtisia kun ei ole tullut tehtyä juuri minkään mittaisina. Lähinnä arveluttaa että onkohan tuollaisesta treenistä hyötynäkökohta paras mahdollinen, kun jalat eivät ole vielä pitkiin tottuneet. Mielipiteitä?

Link to comment
Share on other sites

Eli et ole tehnyt (juurikaan) pitkiksiä, etkä maravauhtisia - eli juuri niitä tärkeimpiä harjoituksia. Hmmm, aika lottoa mitä kannattaa tehdä näin lähellä starttia. Koko pitkis maravauhtia kuulostaa joka tapauksessa liian kuormittavalta/riskiltä. Perus PK pitkis - taas ei tässä vaiheessa välttämäti vie enää asioita eteenpäin. Maravauhtia olisi hyvä ajaa hieman sisään. Jos ei vedoilla, niin hieman suunniteltua lyhempi puolipitkä kiihtyvänä?!

Onnea matkaan! Tuolla valmistautumisella voi tulla tuskan parahdus lopussa. Sitä lieventämään käsijarru tiukasti päällä alkumatkalla!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy