Jump to content
Juoksufoorumi.fi

jusaus (Jossain 3.30:n paremmalla puolen, 2014)


jusaus
 Share

Recommended Posts

Ehkä vastoin yleistä käytäntöä, avaan uuden ketjun uusin tavoittein. Vanha ketju löytyy allaolevasta linkistä, jos jotakuta kiinnostaa:

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?29348-Jusaus-(Kohti-ensimm%E4ist%E4-maratonia!)

Otsikossa mainittu tavoite voi tietysti matkan varrella mennä uusiksi mieltymysten vaihtumisen tai vammojen seurauksena, mutta tällä hetkellä olis suunnitelmissa rakentaa ensi kausi kahden maratonin ympärille. Ne ovat Kööpenhaminan (18.5) ja Oslon (20.9) kisat, ja Köpikseen on jo ilmoittauduttu. Näiden lisäksi yritän mahdollisuuksien mukaan osallistua ainakin kahteen 5:n ja 10:n km:n kisaan, sekä ryystää pari puolikastakin. Näin siis, mikäli intoa riittää, pysytään terveenä ja aikataulut antaa myöten. Todennäköisesti teen nuo pikkumatkat suurimmaksi osaksi omina testivetoina, mutta katsotaan...

Viime lauantaina tuli siis juostua ensimmäinen mara Oslossa aikaan 3.45.09, ja uskoisin tuon 3.30 olevan mahdollinen ensi vuonna. Nyt on ylimenokauden aika, ja ajattelin alkaa rakentamaan peruskestävyyttä Polarin neljän viikon harjoitusohjelman kanssa. Tähän kuuluu neljä juoksukertaa viikossa, muuten pk:ta, paitsi yksi näistä on intervallia. Sitten myöhemmin syksyllä ajattelin testata Marius Bakkenin ohjelmia, josko ne olisivat käyttökelpoisia sitten itse maralle valmistautuessa. Näihin ohjelmiin sisältyy nimenomaan nämä pienempien matkojen kisat. Tämän vuoden kisaan käytetty Runkeeper-app on kans hyvä vaihtoehto, niiltä kun löytyy myös 3.30-ohjelma. Mutta tää on vielä vähän auki.

Yritän juoksun lisäksi käydä myös salilla ja uimassa. Salitreeni tosin on nyt pannassa, kun maratonilla kaatumisen seurauksena tuolta olkapään seutuvilta on menny jotain vähän sököks. En tiedä mitä, mutta jos tämä jatkuu, käyn kyllä kuvauttamassa sen. Se nimittäin haittaa vähän juoksemistakin, kun askeleen aiheuttama tärähdys tuntuu pienenä kipuna. Pieni, mutta ärsyttävä vaiva. Eikä käsi siis kestä minkäänlaista voimaharjoittelua, ei edes punnerruksia.

Mutta muuten on marasta toivuttu hyvin, ja lenkilläkin on käyty jo kahdesti:

Pe: Matolla 9,11 km @ 6.32/km, 131

Su: 10,06 km @ 6.27/km, 131.

Eli todella rauhassa ollaan menty, jaloissa ei minkäänlaisia kipuja. Sykkeet ovat olleet ehkä vähän koholla, ehkä se johtuu huonoista yöunista. Mutta joka tapauksessa, ihan kunnossa tässä ollaan. Huomenna tai ylihuomenna sitten Polarin kanssa lenkille.

Link to comment
Share on other sites

Pe 4.10.2013

6.92 km @ 6.35/km, 134. Kroppa taitaa olla vähän sekaisin, leposykkeetkin on vähän koholla. Suurin syy on varmaan unenpuute. En saa nukuttua tarpeeksi pitkään, vaan herään aina liian aikaisin. Täytyy ehkä syödä raskaammin illalla, josko auttais. Oon nyt vähentänyt rasvan ja hiilihydraattien määrää erityisesti iltaisin. Paino putoaa koko ajan (tänään 67,8), mutta ehkä mä sitten herään nälkään? Painonpudotus pitää kohta lopettaa anyway.

Huomenna lönkötellään pitkis. Polar ei anna juosta!

Link to comment
Share on other sites

Su 6.10.2013

14,43 km @ 7.19/km, 126. Juoksua/kävelyä. Kaikki ylämäen tapaisetkin kävellen ylös, jotta syke pysyi oikealla alueella. Kaipa tästä jotain hyötyä oli. Tää viikko mentiin orjallisesti ohjelman mukaan, eli tavoitematka osui aika lailla nappiin. Vauhdit tuntuu lenkistä toiseen vain putoavan. Joko kunto laskee, tai sitten kroppa totuttautuu iisiin perusharjoitteluun. Mielellään sitä juoksis kunnolla, mutta hakataan nyt päätä seinään vielä ainakin ens viikko. Kunnon juoksutaukokin on käynyt tässä mielessä.

Aamupaino 67,8 kg.

Viikko 40:

Ma 8,12 km

Ti: Lepo

Ke: 9,98 km

To: Lepo

Pe: 6,92 km

La: Lepo

Su: 14,43 km, yht. 39,45 km.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

To 10.10.2013

10.01 km @ 5.46/km, 151. Vedot 4x4min. kovaa mäkisissä maisemissa, eli maksimisykkeen tuntumassa. Viimeinen oli tasaisella, eikä jäänyt montaa metriä kilsan matkasta. Kaikki mehut tuli siis puristettua, ohjelman mukaan liian kova kuormitus tälle lenkille. Silti vähän parempi fiilis.

Link to comment
Share on other sites

Tänään olis ollu ohjelmassa pitkis, eli lönköttelyä ja kävelyä. Tuumin kuitenkin herätessäni, että antaa olla. Kun tuli eilen nautittua muutama ravintola-annos liikaa olutta, minkä lisäksi väsymys on sitä luokkaa, että hädin tuskin silmät pysyy auki. Motivaatio on ollut hiukan hakusessa, mutta en mä huolissani vielä oo.

Aamupaino 67,5 kg.

Viikko 41:

Ma: Lepo

Ti: 9,58 km

Ke: Lepo

To: 10,01 km

Pe: Lepo

La: 7,03 km

Su: Lepo. Yht. 26,6 km.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ti 5.11.2013

Tuli sitten vähän pidempi breikki, kun motivaatio meni nollaan. Viime aikoina oon juoksun sijasta ollut enemmän kiinnostunut ruokavalioista ja painonhallinnasta. Liikuntaa ei ole unohdettu, vaan salilla ollaan käyty muutama kerta viikossa. Tänään kuitenkin kävin repäisemässä pikalenkin, tästä se lähtee taas. Ja pakko lähteäkin, kun kuitenkin vakaa aikomus on ensi vuonna juosta ihan kilpailuissakin.

Aamupaino 68,4 kg.

4,1 km @ 6.11/km, 157. Minipyrähdyksiä lyhyillä tauoilla+verrat. Kivaa! Ja syke pilvissä, mutta olkoot.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy