Jump to content
Juoksufoorumi.fi

RudiS (Räpiköintiä 2015)


RudiS
 Share

Recommended Posts

Isketäämpä sitten tavoitteet pöytään. Kun Tukholmassa 31.5.2014 maratonin kello pysähtyy nettoaikaan 2.55.06, lohkeaa Helsingissä 2011 juoksemastani maraton ennätyksestä 2 tuntia pois. Tavoite olkoon rankka, muttei mahdoton.

Taustoista hieman; olen aloittanut aikuisiän juoksuharrastuksen keväällä 2011 Helsinki citymaratonia silmällä pitäen. Motiivina juoksemiselle on ollut laihdutus, ja läskiä onkin jäänyt keskuspuiston poluille parissa vuodessa 30 kiloa. Viimeiset röökini stumppasin myös ennen ensimmäistä maratonia. Korkkikin on matkalla kiertynyt kokonaan kiinni. Treenaamisessa olen noudattanut aloittelijoille tyypillistä yrityksen ja erehdyksen metodia. Muiden juoksijoiden tekemisiä olen kopionut ja varioinut tältä foorumilta. Kiitos jokaiselle kirjoittajalle siitä. Koen itseni edelleen varsin noviisiksi, joten otan ilolla vastaan neuvoja, toppuutteluja ja kannustuksiakin.

Vuosi 2013 on ollut minulle juoksun kannalta menestyksekäs. Asetin tavoitteeksi löytää itsestäni sen kilpajuoksua rakastavan lapsen, jonka olin kertaalleen kadottanut, ja tässä koen onnistuneeni. Numeerisista tavoitteista en halua tässä yhteydessä puhua. Olen löytänyt iloa lenkkeilystä maanteillä, urheilukentillä, kallioilla, metsäpoluilla ja polkujen ulkopuolellakin. Parhaimpana asiana juoksussa pidän ennätysten ja tavoitteiden saavuttamisen sijaa sitä puhdasta ilon tunnetta jonka juostessani koen. Tätä iloa haluan kanssanne jakaa.

Varsinaisesta maratoniin tähtäävästä harjoittelusta kirjoitan vasta myöhemmin. Tätä kilpailukautta on vielä pari viikkoa ja kaksi kisaa jäljellä. Näistä kirjoitan kun kirjoitettavaa tulee. Toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi seuraamaan projektini edistymistä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 297
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kiitos kannustuksesta! Vantaalla ollaan tosiaan mukana puolikkaalla.

Tänään heitin parin kilsan verkat ja venyttelyt eltsun kentällä. Nurtsille ei enää päässyt näköjään jumppaamaan. Syksyn merkkejä. Ärrältä leffa ja himaan keräilemään staminaa huomisiin kisoihin. Huomenna kisataan siis Puistolassa 7.6k kisa. Toivottavasti olis tiukka ja tasainen vääntö. Podiumille tietysti tähdätään, mutta tärkeimpänä funktiona kuitenkin saada tuntumaa päivän kunnosta.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti JMar, odottelen jo pelonsekaisin tunnelmin Vantaan rykäisyä. Sieltä voi tulla loistava aika, tai oppitunti nöyryydestä, tai ehkä vähän molempia.

Tänään kisattiin Puistolassa. Alkuverkka: (2.86km @5:13), (kilpailu 7,51km @3:44).

Puistolan kilpailu oli hinta/laatu suhteeltaan varmasti paras johon olen toistaiseksi osallistunut. 7€ (jk 5€) sisältäen kisan, huollon maalissa, mitalin, ja ison säkillisen roipetta kuten patukoita,kahvia,urheilujuomaa,muroja,hunajaa, jne. Toinen mukava juttu oli nostalgiatrippi jonka sain kankaisesta numeroliivistä. Kankaisia numeroliivejä ei ole tullut puettua päälle sitten 80-luvun maastojuoksukisojen.

Toivoin pystyväni juoksemaan 3:35 pacella tasaisen kisan. Näin ei tapahtunut. Ensimmäinen tonni 3.28 toinen 3.34 ja siitä tasaisesti laskeva sarja. Jäin ensimmäisen tonni jälkeen kärkiporukasta, ja päädyin juoksemaan koko kisan yksinäni. Juoksu oli koko matkan alun jälkeen raskasta puurtamista. Edessä eikä takana näkynyt ketään. Keskimatkasta ei enää oikein osannut asennoitua olevansa kisassa. Sijoitus oli jossain kympin tietämillä. Vaikka juoksu tuntui huonolta ja raskaalta ja tavoitteesta jäätiin oli maalissa kuitenkin ihan iloinen ja kiva fiilis.

Link to comment
Share on other sites

Kevyt pitkis 19.23km @5:21

Uusien kisakenkien sisäänajo. Olen juossut toukokuusta saakka paria kenttäkisaa lukuunottamatta kaikki lenkit ja kisat fivefingereillä, tai paljain varpain. Salaa olen kuitenkin himoinnut adidas boosteja, jollaiset tänään jäikin mukaan Itiksen intersportista. 129€ on ylivoimaisesti korkein hinta mitä olen koskaan lenkkareista maksanut. Odotukset oli luonnollisesti korkeat. Olen vähän jäävi vertaamaan näitä tossuja tavallisiin lenkkareihin, mutta mainonnan antamat mielikuvat räjähtävästä reflektiivisyydestä on vähintäänkin yliampuvia. Valitettava tosiasia taitaa olla ettei tossuilla ihan oikeasti ole juoksun kannalta suurtakaan merkitystä. Marskihan jutteli juosseensa joskus maratonin Crocseilla, joku toinen puolestaan jumppatossuilla. Oli niin tai näin uudet tossut on ainakin upean pirtsakan väriset on lilaaa,pinkkiä,hopeaa,neonvihreää ja nauhoissakin bling blingiä. Taisimpa poimia vahingossa naisten hyllystä =).

Paljastampa samalla salaisen aseeni palautumisen edistämiseksi. Viitisen minuuttia jääkylmää suihkua kintuille aina lenkin päätteeksi. Saa käyttää muttei oo pakko hei.

Link to comment
Share on other sites

Kevyt 5.20km @5:11

Kevyttä juoksua, verkkaa ja venyttelyä. Asfaltilla juostessa olin jopa tuntevinaan pientä "boostia" uudesta tossusta. Huomisen vetotreenin jälkeen tietää vähän paremmin miten tossut toimii reippaammassa juoksussa kovalla alustalla. Askellustakin saattaa joutua vähän tuunaamaan uudentyyppisillä kengillä. Kumpa ei kostautuis kipuiluna. Toistaiseks ei ainakaan suurempaa huolta.

Iltasella tenavien kanssa uimahallilla, allasjumppaa, venyttelyä ja kylmäallasta. Huomenna latautuneena kakstonnisia. Ei haittais jos kulkis reippaasti.

Link to comment
Share on other sites

Aamulenkki 3.74km @5:41

Verkka 3.19km @4:39

Vedot 12km @3:46

Loppuverkka 1.45km @5:51

Tot: 20.38 km

Tänään oli ohjelmassa 6*2k vetoja noin minuutin mäkikävelypalautuksella. Toteutus töölönlahtea ympäri vastapäivään, linnunlaulunmäki kävellen ylös ja startti mäen huipulta loivaan alamäkeen. Vedot kulkivat keskareilla (3:45,3:44,3:46,3:47,3:45,3:50). Treeni oli hyvä ja hapottava. Vauhtia olisi saanut olla vähän enemmän, mutta tänään kulki näin. Raskaan ja helpohkon juoksun välinen raja tuntuu olevan nyt tuossa 3:50 keskarin tuntumassa. Millaisia treenejä suosittelisitte tuon rajan nostamiseksi mahdollisimman nopeasti? Päivän kovin henkinen repäisy oli miniaamulenkki ennen aamupalaa. Hyvä minä!

Link to comment
Share on other sites

Välipäivä kahvia ja pullaa.

Uimahallilla kylmäallasta ja venyttelyt pitkän kaavan kautta. Yleistä pattereitten latailua. Huomenna eltsussa taas tonnin vetoja. Toivottavasti ehjä sarja reippaita vetoja. Kolme kovaa treeniä vielä ennen Vantaata. Loput perus höntsäjuoksua. Kaikki tärkeimmät treenit pitäisi nyt mennä nappiin, jotta sais parhaan nosteen juuri kisapäiväksi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy