Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maraton lokakuun alussa, mitenköhän käy?


Villeeni
 Share

Recommended Posts

Eli tarkoitus olisi juosta maraton lokakuun alussa. 3kk olen juossut vain satunnaisia 5-12km lenkkejä säärikipujen vuoksi. Siinä 3kk aikana juoksukilometrejä on tullut yhteensä n.50. Viimeinen pitkä oli puolikas heinäkuun alussa Mikkelissä. Aikaa siihen sain menemään karvan alle 1.44.

Tavoite olisi yrittää parantaa maratonin ennätystäni joka on 4.27.

Mitä foorumilaiset on mieltä? onko tuhoon tuomittu yritys?:tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun kysyt, niin jättäisin itse väliin, parantelisin vaivan kuntoon ja treenaisin puoli vuotta järkevästi -sun puolikkaan ennätyksellä 3h45 pitäisi olla saavutettavissa. Nyt juoksemalla maran voit pahentaa ja pitkittää vaivaasi.

Täysin samaa mieltä. Potentiaalia ilmeisesti on, mutta turha pilata terveyttä yhden maratonin takia. Potentiaalin kerkee kyllä lunastamaan myöhemminkin. Koivet ensin kuntoon, kunnon treenijakso alle ja sitten hakemaan kovaakin tulosparannusta.

Link to comment
Share on other sites

Joo kyllä kannattaa jättää väliin. Juoksin ensimmäisen maratonini siten, että reilut pari kuukautta olin lähes kokonaan ilman juoksua, kun polvi vaivasi. Menin sitten kuitenkin juoksemaan ja tilanteeseen nähden juoksu menikin hyvin, mitä nyt pohkeet sano ittensä irti puolivälin jälkeen, kun ei ollut juoksua takana. Tämä juoksu oli siis v. 2011 lokakuun lopussa ja seuraavan kerran ilman jalkavaivoja juoksin joskus maalis-huhtikuussa eli aika pitkä paussi tuli. Voin kertoa, että söi miestä, vaikka uimassa ja polkemassa taisin vähän käydäkkin.

Link to comment
Share on other sites

Päätin juosta sen maratonin viikon päästä. Kävin juoksemassa reilun 16 km testi lenkin. Juoksin ns.jarru päällä ja vauhti oli vähän alle 6min/km. Tuntui yllättävän helpolta. Uskon että ajan parantaminen on mahdollinen kunhan maltan pitää vauhdin tarpeeksi hitaalla.Säärikipukin pysyi poissa :). Toi pitkien lenkkien puute saattaa kyllä vaikuttaa matkan aikana mutta se jää nähtäväksi. Ekaan ja ainoaan maratoniin olin valmistautunut pitkien lenkkien suhteen paremmin, liian kova alku vauhti ja helle pisti vatsan sekaisin niin että aika jäi tavoitteestani.

Link to comment
Share on other sites

Että yli puolituntia heittämällä pois ennätyksestä, ei huono :) Paljon sulle nyt kerty kilometrejä alle ja harjottelitko muuten kuin juoksemalla? Toivottavasti jalka ei ala enää vihottelemaan.

Koko vuoden juoksu kilometrit on 443km. Hiihtoa 450km. Pyöräilyä 301km. Lisäksi sisäsoutua, kävelyä/sauvakävelyä, taekwondoa, kuntopyörää, kuntosali. Eli tämän hetken kaikkiin harjoituksiin käyttämäni aika on yht.199h. Heinäkuun 6.n puolikkaan jälkeen juoksukilometrejä kertyi 56km josta 29 km viimeisten kahden viikon aikana. Enemmän tekisi mieli juosta, mutta aina kun enemmän juoksee niin tulee ne jalkavaivat.Loppuvuoden panostan kuntosaliin ja taekwondoon .Ja talvella olisi tarkoitus hiihtää n 1000km. Hiihtokauden jälkeen testataan jalkojen juoksu kyky uudelleen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
On 6.10.2013 at 22.51, Villeeni kirjoitti:

 

 

Koko vuoden juoksukilometrit on 443km. Hiihtoa 450km. Pyöräilyä 301km... Heinäkuun 6.n puolikkaan jälkeen juoksukilometrejä kertyi 56km josta 29 km viimeisten kahden viikon aikana. 

 

Lainaa

Tavoite olisi yrittää parantaa maratonin ennätystäni 4.27. 

 

Lainaa

No matka on nyt juostu ja aika oli 3,52.xx 

 

Olen aamupäivän selaillut vanhoja ketju yrittäessäni löytää vastausta, miten treenata, kun kahden maratonin väliin jää treeniaikaa viisi viikkoa.

 

Tämä ketju ei varsinaisesti vastaa kysymykseeni, mutta silti nostan tämän ylös. Älytön saavutus ketjun aloittajalta! 

 

Olisi mielenkiintoista kuulla, onko Villeeni jatkanut maratonien juoksemista, millaisella treenillä ja millä tuloksilla.

 

Itse aiemmin laskeskelin, kuinka monta kilsaa olin juossut Adduilla, jotka menivät maaliskuussa täysin rikki. Kymmennessä kuussa varovaisen arvion mukaan oli tullut 1800+ kilometriä, joka ei edes kata kaikkia juoksukilometrejä, koska olin juossut toisella parilla ehkä neljän viikon edestä + yksi maraton kolmannella parilla. Lisäksi pyöräilykilometrejä on tullut moninkertainen määrä 500 - 400km/kuukausi.

 

Silti: oma aikani jää Villeenin enkasta!

 

Edit. Stalkkasin ja löysin tällaisenkin tiedon:

 

Lainaa

Ikää on 42 v ja juoksentelua on takana 3 v

 

Huhhuh!

Link to comment
Share on other sites

5 minuuttia sitten, Suropati kirjoitti:

 

 

Silti: oma aikani jää Villeenin enkasta!

 

ehkä juoksit treeneissä liian hiljaa tai aloitit kisan liian hiljaa. Minusta suurin rajoittava pullonkaula alussa on se ohje, että aloittajan pitäisi juosta hiljaa. Se on harhaanjohtavaa. Hiljaa ehtii juosta myöhemminkin, alussa parhaat tulokset tulee sillä, että treenaa vähän, mutta reippaasti. En itsekään ollut ekaa 4 tunnin loppuaikaan päätynyttä maratonia varten harjoitellut kuin yhteensä 40 kilometriä, enkä ollut koskaan elämässäni juossut yli kympin pituista lenkkiä. Jos olisin tiennyt jotain hitaasta hölkästä, en olisi uskaltanut tapahtumaan edes osallistua. Se oli iso yllätys siellä maralla, kuinka hiljaa tuota matkaa oikeasti pitää juosta. En ollut sitä ennen juossut yli 5 minsan kilsoja varmaan ikinä. Tosin riskit on suuremmat pienemmissä määrissä. Sydänlihastulehduksen jälkeen kun en ollut kahteen vuoteen harrastanut mitään liikuntaa, juoksin 500 kilsaa ennen maratonia ja tavoittelin 3.45 aikaa. Se meni totaalisen mönkään jo lähtien huonosta tankkauksesta ja siitä, että unohdin juoda kisassa. Niinpä 34km kohdalla totaalinen seinä ja viimeiseen 5 kilsaan meni 40 minsaa. Muistaakseni 4.09 oli aikani. Toisaalta riskejä on pakko ottaa, vaikka se ei aina kannattaisikaan. Hidas hölkkäily vikassa rivissä ei ole kilpailemista.

Link to comment
Share on other sites

On 17.4.2019 at 11.41, Baltsu kirjoitti:

 

ehkä juoksit treeneissä liian hiljaa tai aloitit kisan liian hiljaa... alussa parhaat tulokset tulee sillä, että treenaa vähän, mutta reippaasti. En itsekään ollut ekaa 4 tunnin loppuaikaan päätynyttä maratonia varten harjoitellut kuin yhteensä 40 kilometriä, enkä ollut koskaan elämässäni juossut yli kympin pituista lenkkiä. 

 

Itse olen ajatellut, että mitään varsinaista treenaamista maratonille ei tarvitse, jos on juossut vuosikausia ja jos juoksee paljon kilometrejä.

 

Kaksi maratonia on mennyt samalla kilometrivauhdilla kuin lenkitkin (18-25km). Paras maratontulos on siltä maratonilla, jolla lähdin vahingossa väärän jäniksen perään, puoli tuntia tavoiteaikaani kovempaan vauhtiin.

 

Nyt luulen, että viikon takainen maraton meni penkin alle siksi, että en ollut levännyt. Maratonia edeltävällä viikollakin juoksin vielä 60 km, mäkilenkkiä. Siihen päälle vielä työkiireet ja yksi melkein uneton yö maratonviikon alussa. Lisäksi aloitin varmaan liian hitaasti. 

 

No, onhan sitä tässä aikaa juosta maratoneja ja ihmetellä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy